"Arie Teunis" fra Mandal 1762

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

"Arie Teunis" fra Mandal 1762

Legg inn av Jan M. Keus » 8. oktober 2012 kl. 11.40

I Årboken for Centraal Bureau voor Genealogie (Nederland) omtales normannen "Arie Teunis" som skulle være født 1762 i Mandal. Navnet Arie er ikke et norsk navn (bortsett fra Ari Behn da...), men ganske vanlig i Nederland. Teunis er en vernederlandsking av patronymicon Tønnes og jeg formoder at Arie er det samme fra navnet Anders. Ifølge FT 1801 forekommer navnet Tønnes hyppig i Mandal, men jeg finner ikke en Anders Tønnes født 1762. Det kan hende at han allerede i 1801 var reist fra landet og dermed ikke nevnt. Dessverre er kirkebøkene ikke tilgjengelige for tiden 1762, men jeg søkte i konfirmasjonslistene ca 15 år etter 1762. Ingen resultat.
Er det noe tips å få på dette forum hvor jeg kunne søke videre?

Vennlig hilsen
Jan M Keus

dn23027
Sted: MANDAL

Re: "Arie Teunis" fra Mandal 1762

Legg inn av dn23027 » 8. oktober 2012 kl. 14.06

Teunis kjente jeg igjen. I følge bygdeboka for Holum var en Jon Davidsen øvre Møll, født ca 1689, gift med en Targier Tostensdatter,- de var bosatt Amsterdam i følge et oppgivelsesskifte 1719 etter Jons far David Willumsen, og Targier skal, etter hva bygdeboka sier, ha hatt navnet Trinkje Teunis der. Så det er kanskje ikke bare Tønnes som ble til Teunis, men også Tosten (Torsten)..gitt at bygdeboka er korrekt ang hennes opprinnelige navn.

Det står barnedåper for 1762 i kirkeboka Halse/Halse 1748-1794. Vet ikke om du har sjekket den?
I tillegg er jo kirkebøkene for Halse/Harkmark og Holum nære alternativer til Mandal.

Mvh
Linda

Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Re: "Arie Teunis" fra Mandal 1762

Legg inn av Jan M. Keus » 9. oktober 2012 kl. 12.02

Takk Linda, for ditt svar. Jeg er ikke flink nok til å lete i alternative sogn, mest fordi jeg ikke kjenner de lokale forholdene. Og selv om jeg bruker Norunn Klettum's oversikt over "Herred, prestegjeld og sogn i Norge..." gikk Halsa meg hus forbi. Jeg tok en titt og ser at det kan bli en utfordring å pløye gjennom. Men slik må man regne med......

Når det gjelder fenomenet Teunis fra Tønnes, så reiste vel flere Tønnis-navnebærere til Nederland på denne tiden. Så selve "oversettelsen" av navnet er ikke spesiell; det føles veldig "naturlig". Slike processene har også forgått i Norge med utenlandske navn, f eks Müller til Møller. De som registrerte personene i f eks kirkebøkene kunne vel knapt selv skrive, og baserte seg på phonetikk, det vil si, de skrev ned det de hørte.
Når det gjelder navnet Arie: I FT 1801 forekommer det 29 tilfeller av et lignede navn: Arian. Og de fleste kommer nettopp fra Mandal. Jeg finner f eks en Arian Tønnes Tollasen, 38 år og gårdbruker i Øustad (hvor ligger dette stedet?) på gården Stensland. Han var gebrekkelig, og er kanskje ikke akkurat den Arie Teunis som emigrerte til Amsterdam. De som kom seg over til Holland var mest ugifte og yngre på jakt etter fortjeneste. Eller de var kriminele og kom seg unna loven.
Hilsen
Jan

Svar

Gå tilbake til «Mandal»