Thore Olsen Ågset

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Elisabeth Skaret
Sted: RASTA

Thore Olsen Ågset

Legg inn av Elisabeth Skaret » 29. mai 2012 kl. 22.13

Hei!

Skulle gjerne visst når Thore Olsen egentlig ble født/døpt.

Laudal, gard og ætt, opererer med to forskjellige årstall. Under Neset står det 1764 og under Ågset står det 1760.

I følge FT 1801 er han født 1764 og da han døde i 1839, står det at han var 78 år, da havner vi i 1761 eller 1760.

Hverken hos Gunnar Espeland i Digitalpensjonatet (Døpte i Laudal 1741 - 1905) eller hos FamSearch greier jeg å finne ham. Heller ikke i kirkeboken.

Takknemlig for hjelp!

Mvh
Elisabeth Skaret

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Thore Olsen Ågset

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 30. mai 2012 kl. 0.03

Kan det være denne?
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N4KZ-LHM

- og her i kirkebok, litt under midten på venstre side:
Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Laudal, Ministerialbok nr. A 3 (1752-1774), Fødte og døpte 1765, side 56-57.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29

Mvh BrØ :)

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 30. mai 2012 kl. 0.23

Det er han her du mener i Ft.1801?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 36535#ovre

Mvh BrØ

Elisabeth Skaret

Legg inn av Elisabeth Skaret » 30. mai 2012 kl. 12.11

Hei!

Det er han som er nevnt i FT 1801 som er min. Han i kirkeboken kommer fra Kaddan eller Kallan som det står i bygdeboken. Både ifølge bygdeboken og Gunnar Espeland er han en annen enn min.
Men jeg har trodd det var min og har jobbet etter det. Helt til jeg begynte å lure.

Sannsynligvis har presten glemt å føre inn min Thore.

Bygdeboken er absolutt ikke noe bra, men....

Mvh
Elisabeth Skaret

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 30. mai 2012 kl. 17.30

Det blir ekstra vanskelig når alderen spriker i kildene.

Jeg ser at han er oppført på Næsset ved vielsen i 1792,- og på Næsset er det en tjenestepike Else Olsdatter i 1801tellingen. Hun er muligens søsteren til Thore Olsen, men da er alderen i ft1801 ikke rett dersom det er henne som er født i Krsand i 1776, foreldre Ole Thorsen Næsset og Anne Ommundsdtr. Venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-265
10 år feil på Else i ft kan jo være en tydefeil/skrivefeil.

FS gir en Birthe døpt i okt 1771 i Krsand med foreldre ved samme navn, og en Olsdatter uten fornavn begravd i august 1771. Jeg har ikke slått opp i kirkeboken for å sjekke om det er Næsset-folka, men det er altså samme navn som på Elses foreldre..Er det dem, ser det ut til at de har oppholdt seg i Krsand ihvertfall fra rundt 1771. Jeg har ikke lett etter Thores dåp der, kun søkt i FS med null resultat.

Typisk ingen konfirmantlister i Krsand på tiden da Thore ble konfirmert. Hadde et håp der.
Oddernes har jeg ikke sjekket, heller ikke Holum/Laudal. Da blir det muligens å finne ut når Ole og Anne døde, og om det er skifte etter dem.

Mvh
Linda

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 31. mai 2012 kl. 1.13

Hm..jeg fant noe..en Ole Thorsen Næssets skifte i Krsand i 1797..det er ikke livsarvinger (forvirringen komplett? Er både kone og barn døde, eller er det enda en Ole T. Næsset?). Han har søsken, rettere: avdøde søskens barn som arvinger,bl.a. en avdød bror Ole Thorsen Næsset (her er de altså to brødre med samme navn ) som har flere barn, og inni der står Thore Olsen boende på Ågset. Det må være din Thore Olsen. Skiftet begynner nederst høyre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24500/181/

Prøver å samle de viktigste slektsopplysningene (ser du i registeret, går skiftet over flere sider enn de som er på linken).
Avdøde Ole Thorsen Næssets arvinger:
1. Bror Osmund Thorsen bodde i Birkenes, er død og etterlater seg barna Asbør Osmundsdatter og Thor Osmundsen , sistnevnte oppholdt seg for mange år siden i Egersund, dro utenlands og siden har ingen hørt fra ham.

2. Bror Torjus Thorsen bodde på Ågset i Laudal, er død og etterlater seg barna Aadne Torjussen fullmyndig, bor på Ågset, Aanen Torjussen noe over 20 år gml skal oppholde seg i Molands sogn, Thore Torjussen henimot 20 år gammel oppholdssted ukjent, Else Torjusdatter ugift conditionerende hos sorenskriver Balle, Ranni Torjusdatter i ekteskap med Tron Tronsen på Ågset i Laudal, Karen Torjusdatter ugift oppholder seg i stervbohuset.

3. Bror Ole Thorsen død, bodde på Næsset i Laudal, etterlater seg barna Torgrim Olsen grenadeer fullmyndig, Ole Olsen grenadeer, Gunder Olsen boende på Harulfstad, som det står, i Laudal, Thor Olsen boende på Ågset i Laudal, Aanen Olsen også oppholdende seg her i byen (Krsand), Ole Olsen boende på Ågset, alle myndige.

Begynner å skjønne hvorfor Laudalboka sies å ha mangler. Blir forvirrende når folk gir barna sine like navn,- og i tillegg flytter.

Mvh
Linda

Elisabeth Skaret

Legg inn av Elisabeth Skaret » 1. juni 2012 kl. 21.23

Hei igjen!

Skifter og gotisk er ikke mine favoritter. I bygdeboken under Neset står det om et skifte etter en av "brødrene" til Thore, Ole. Hvis ikke jeg har skrevet feil var skiftet 31/10 1785 og utbetalingen 9/11 1786.
Der står det at Torgrim og Gunder bodde på Ågset, mens Ole d e bodde på Hunsdal. Jeg har ikke greid å finne skiftet, men hvis det stemmer det som står der, hvorfor er ikke Thore også nevnt?

Jeg tror ikke han kommer fra Neset. Navnene på barna i 2.ekteskap passer ikke med Neset-navnene.
Han ble gift 2.gang 20/5 1811 med Aase Thronsd fra Ågset. Barn: Tobias, Ole, Tønnes, Todne, Søverine og Rakel. De er nevnt i bygdeboken og jeg har sjekket dem på Digitalpensjonatet.

Jeg trodde Ole Thoresen døde 22/7 1781 på Neset. Da var han 55 år (født 1726). I følge Digitalpensjonatet.

Når du skriver sorenskriver Balle, mener du Balle på Ytre Berge i Lyngdal? Hvis du gjør det, går det helt rundt for meg. Der har jeg nemlig slekt på morfars side. I Laudal er det slekt på farmors side.

Mvh
Elisabeth Skaret

Elisabeth Skaret

Legg inn av Elisabeth Skaret » 1. juni 2012 kl. 21.58

Hei!

Var en tur på Deichmann i kveld og fikk skrevet av litt mer. Jeg stoler absolutt ikke på den, men jeg bruker den som et usikkert utgangspunkt.
Her kommer familien Ole Thoresen fra Neset.
Alle barna er sjekket i Digitalpensjonatet, og fødslene/dåp og foreldre stemmer.

Ole Toresen f 1726 g 1751 med Siri Torgrimsd Skuland. Ole død 1781 og Siri død 1783. Jeg vet ikke når Siri er født, men det står 52 år da hun døde (1731).

Barn:
1) Torgrim f 1752 g m Ingeborg Trondsd
2) Ole f 1757 (ikke med i bygdeboken)
Far her er Ole Næsset. Mor ikke nevnt. I fortsettelsen står begge foreldrene oppført. Og de bor på Neset.
3) Gunder f 1759
4) Ole 1766
5) Aanen 1768
6)Torgius 1771
7)Ole 1773

Mvh
Elisabeth Skaret

Elisabeth Skaret

Legg inn av Elisabeth Skaret » 1. juni 2012 kl. 22.12

Nå maser jeg fælt, men det skiftet er helt toppen. Hvordan i alle dager greide du å finne det?

Elisabeth

Svar

Gå tilbake til «Marnardal»