Mens Christophersen som døde 1721 i Forfjorden i Andøy

Med tidligere kommuner Andenes, Dverberg og Bjørnskinn

Moderator: MOD_Nordland

Svar
5849
Sted: RISØYHAMN

Mens Christophersen som døde 1721 i Forfjorden i Andøy

Legg inn av 5849 » 3. mai 2012 kl. 20.27

Jeg søker hvem som var foreldre til Mens Christophersen som døde 29 juni 1721 i Forfjorden. Han var da nesten 90 år gammel i henhold til kirkeboka for Bjørnskinn sogn. I bygdeboka for Andøy, Forfjord side 19 og side 43, står det at han er gift og har 6 barn, men kona er ikke namngitt. Hun er heller ikke namngitt i overnemnte kirkebok. Ettersom eldste sønn er døpt Henrik, og at det er ei dame som går tll alters noenlunde regelmessig fra 1721 til 1726, og som heter Elen Henriksdatter er det antatt at hun kan være kona til Mens. Ingen av dem er sannsynligvis fra Andøy.

Mens flyttet sannsynligvis til Forfjorden ca 1680, og fikk da redusert skatt fordi han hadde vært sersjant i Københamn enten i Garden eller Hæren. Det har vært drøftet om han kunne være fra Trondheim, og kanskje tilhøre Darre slekta, der er namnet Mentz brukt ofte, men jeg har ikke funnet noen som passer i alder enda.

Hilsen
Kjell

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Mens Christophersen som døde 1721 i Forfjorden i Andøy

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 3. mai 2012 kl. 22.18

Kjell skrev:".... Ettersom eldste sønn er døpt Henrik, og at det er ei dame som går tll alters noenlunde regelmessig fra 1721 til 1726, og som heter Elen Henriksdatter er det antatt at hun kan være kona til Mens. Ingen av dem er sannsynligvis fra Andøy...."

Jeg har ikke svar på ditt spørsmål, men på SkifteCD for Lofoten/Vesterålen fra DIS Salten finner jeg kun en person ved navn Elen Hendrichsdatter. Skifte 1748 Ongstad i Ulvøy. Ektemannen het Peder Lorentzen.

Videre finner jeg 19 personer med navnet Mens/Ments/Mentz, men ingen med etternavn Christophersen.

Har du sjekket evt skifte etter "din" Mens, da noen kan være utelatt på denne CD?

http://arkivverket.no/URN:sk_read/searc ... 1721&navn=
Vennlig hilsen Gry

5849

Legg inn av 5849 » 3. mai 2012 kl. 22.50

Jeg har sjekket CD'en med skifter fra Vesterålen, men fant ingen som var etter Mens, men mener jeg fant en som var fra en av hans sønner, men den hadde jo ingen relevante opplysninger.

Det blei jo holdt "Lik-Preken" av sogneprest Hveding. Det var jo ikke vanlig.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 4. mai 2012 kl. 9.50

OK, fint om du oppgir at du har sjekket skiftene.

Kan det være at Mens var gift tidligere, siden han får barna i en alder av 47-63 år?
Eldstedatter fikk navnet Bergitte - mulig oppkalt etter hans første kone?

Litt tankespinneri - intet mer.

Navnet Mentz finnes vi også i Blix-slekten. I Øksnes var Peder Eriksen Blix res.kap. ultimo 1600-tallet. Hans søstersønn overtok embetet ca 1690.

Denne hjemmesiden som omhandler MC har du vel sett: http://visitusinmaputo.com/webtree/indi ... 082010.GED
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 4. mai 2012 kl. 9.52

Kjell skrev:"...Det har vært drøftet om han kunne være fra Trondheim, og kanskje tilhøre Darre slekta, der er namnet Mentz brukt ofte, men jeg har ikke funnet noen som passer i alder enda...."

Finnes det en debatt på internet?
Vennlig hilsen Gry

dn10925
Sted: OSLO

Legg inn av dn10925 » 4. mai 2012 kl. 15.04

Det har vært drøftet om han kunne være fra Trondheim, og kanskje tilhøre Darre slekta, der er namnet Mentz brukt ofte, men jeg har ikke funnet noen som passer i alder enda.

Har heller ikkje klart å koble Mens til Darreslekta. Enkelte hevdar at han er son til Christopher Mentzen f. nov 1638, men det kan ikkje stemme med tanke på Mens sin alder ved manntalet i 1701 (64 år) og død i 1721 (90 år)

Har nokon tilgang til denne?:
Lokalhistrorisk årbok for 2009 - Andøy Histrorielag:
"Slekten Darre i Andøy. Dette er kanskje en tekst mest for dem som er interessert i slektsforskning. Den handler om Mentz Christophersen, som dukker opp i Forfjord i skattemanntallet i 1680, og hvordan hans etterkommere finnes igjen i mange andøyslekter."

5849

Legg inn av 5849 » 4. mai 2012 kl. 18.44

Jeg har lett i "slektsforum for Trondheim" etter diskusjon om Darre familien, men ikke funnet noe relevant.

Bjørn Veøy har en artikkel i Årbok for Andøy 2009, der han hevder at Mentz Christopersen i Forjord er sønn av Christoper Mentzsøn i Trondheim, som igjen er sønn av Mentz Chrisophersen Darre og Maren Pedersdatter Schjelderup.

Denne Christopher Mentzen skulle ha en sønn med namn Mens Christophesen som var sersjant i Jegerkorps i Københamn, og som fikk redusert skatt i Forfjord på Andøy da han flyttet hit.

Problemet med denne antagelsen er vel at Mens Christophersen i Forfjorden har ca samme fødselsår han antatte far, Christopher Mentzøn.

Du nevner Peder Eriksen Blix i Øksnes, der mor hans var Dorotea Pedersdatter Darre, som vel var barnebarn av Mentz Christopersen Darre, som var stiftsprost i Trondheim.

hilsen
kjell
[/u]

5849

Legg inn av 5849 » 4. mai 2012 kl. 19.24

Et annet aspekt som Bjørn Veøy tar opp i sin artikkel i Årbok for Andøy 2009 er at Iffuer Iffuerson (Iver Iversen (ca 1660 - 1696)) også er flyttet til Forfjorden samtidig med Mens, også fikk redusert skatten pga militærtjeneste. De er vel de eneste som er leileninger der da, men ingen av barna deres giftet seg med hverandre. Iver er kanskje sønn av Iver Henriksen som bor i Trondheim på den tiden. Kanskje var Ellen Henriksdatter og Iver Iversen så nært i slekt, at barna deres ikke kunne gifte seg med hverandre.

hilsen
kjell

Svar

Gå tilbake til «Andøy»