Hans Jensen og kona Kari Pedersdatter var utenbygds fra og viet utenbygds. De flyttet trolig som nygifte til Hval G. nr. 37 B. nr. 7 i 1815. Gården ble i daglig tale kalt "Arstuen", skrives det i Bygdehistorie for Fet, Jan E. Horgen, Bind 3, Side 536
Ved et giftemålet i Fet kirke i 5 sept 1815 mellom Hans Jensen og Kari Pedersdatter blir begge omtalt som tjener på gården Kjustad Nordre G. nr 25 B. nr 6, gård på Roven, Fet.
Hans er oppgitt å være 22 år gammel og Kari 25 år gammel. Blant forlovere i bryllupet var Tron Arnesen Kjustad, gårdbruker på Kjustad Nordre, dernest Christi?? ?
Kilde: Klokkerbok for Fet 1815 – 1842 Nr. I1, side 189 nr 13
Ved folketellingen i 1801 for Fet er en Hans Jensen bosatt på plassen Kvernstua B. nr 2, plass u/ Tofsrud G. nr 32, gård på Roven, Fet, han oppgis som ugift sønn og er 6 år gammel.
Kilde: Folketellingen 1801 Fet, Gård Tofsrud Digitalarkivet
Denne Hans er trolig sønnesønn av den Eskild Jensen på gården Skårer i Lørenskog som jeg har etterlyst tidligere under Lørenskog
Ved folketellingen i 1801 for Fet er ei Kari Pedersdatter Moen bosatt på plassen Moen, plass u/ Holter G. nr 28, gård på Roven, Fet, hun oppgis som ugift datter av husbondens mor og er 10 år gammel.
Kilde: Folketellingen 1801 Fet, Gård Holter Digitalarkivet
Er det noen mulighet for at den Hans Jensen og hun Kari Pedersdatter som Jan E. Horgen omtaler i bygdeboken er de samme som er omtalt ovenfor ?
Trygve Tveter
Hans Jensen f 1794 og Kari Pedersdatter f. 1789
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: KURLAND
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Re: Hans Jensen f 1794 og Kari Pedersdatter f. 1789
Hei Trygve.
Bygdebokforfatteren tar feil når han skriver at Hans og Kari ble viet utenbygds.
De ble viet i Fet kirke som du skriver i din etterlysning.
Her er lenken til ministrialboken . Nr. 13 på høyre side. Den andre forloveren heter Christian Iversen.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 8 (1815-1842), Ekteviede 1815, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
At ekteparet flytet til Hval er også sansynelig for Brede Jansen Holst drev både Kjustad og Hval br.7
Når den første sønnen blir født er det faddere både fra Hval og Kjustad. Nr.9 på venstre side.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 8 (1815-1842), Fødte og døpte 1817, side 17.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Om Hans og Kari er utenbygds fra er en annen sak.
De passer jo bra de du har funnet i FT1801.
Jeg foreslår at du finner dåpen til resten av barna. Kanskje det er noen faddere som kan gi deg ett hint.

Bygdebokforfatteren tar feil når han skriver at Hans og Kari ble viet utenbygds.
De ble viet i Fet kirke som du skriver i din etterlysning.
Her er lenken til ministrialboken . Nr. 13 på høyre side. Den andre forloveren heter Christian Iversen.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 8 (1815-1842), Ekteviede 1815, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
At ekteparet flytet til Hval er også sansynelig for Brede Jansen Holst drev både Kjustad og Hval br.7
Når den første sønnen blir født er det faddere både fra Hval og Kjustad. Nr.9 på venstre side.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 8 (1815-1842), Fødte og døpte 1817, side 17.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Om Hans og Kari er utenbygds fra er en annen sak.
De passer jo bra de du har funnet i FT1801.
Jeg foreslår at du finner dåpen til resten av barna. Kanskje det er noen faddere som kan gi deg ett hint.
Mvh
Leif B.
Leif B.
-
Hei LeifB
Takk for tipset.
Ja, mange av barne til Hans og Kari har faddere fra Hval og Kjustad, det er også nevnt etter navn som Engen og Sørbye ??.
Får se hvor dette bringer meg.
Trygve T
Takk for tipset.
Ja, mange av barne til Hans og Kari har faddere fra Hval og Kjustad, det er også nevnt etter navn som Engen og Sørbye ??.
Får se hvor dette bringer meg.
Trygve T
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Hei.
Sørby er en plass som lå (ligger) på nordøstsiden av Monserudvika i Fet.
Den har tillhørt flere gårder gjennom tidene, men er omtalt i Fet Bygdehistorie bind 3 s.741.
Engen kan være så mangt. Nesten alle gårder hadde en plass kalt Engen.
Men den mest logiske er Hvals-engen.
Bygdebøkene for Fet kan du låne på bibloteket på Strømmen.
Sørby er en plass som lå (ligger) på nordøstsiden av Monserudvika i Fet.
Den har tillhørt flere gårder gjennom tidene, men er omtalt i Fet Bygdehistorie bind 3 s.741.
Engen kan være så mangt. Nesten alle gårder hadde en plass kalt Engen.
Men den mest logiske er Hvals-engen.
Bygdebøkene for Fet kan du låne på bibloteket på Strømmen.
Mvh
Leif B.
Leif B.
-
Hei !
Takk i gjen LeifB.
Nå henger dette bedre sammen for meg. Fadder ved flere av Hans og Kari sine barn's dåp var bl. a. Kristoffer Eriksen 1776 - 1861 Hestehagen u/ Ramstad var bruker på gården Sørby u/ Hov.
Kristoffer og hans kone Marte Pedersdatter hadde en fosterdatter som het Anne Hansdatter, dette kan trolig være en datter av Hans Jensen og Kari Pedersdatter Hval, i det Kristoffer er fadder i ved Anne sin dåp i 1823. Anne Hansdatter Hval er min oldemor
I bygdeboken for Fet, Bind 3, side 744, ser jeg at det er flere koblinger til gårder og plasser på Roven som har sammenheng med Hans og Kari.
En annen kobling som ligger lenger tilbake i tid er at tidligere brukere av gården Sørby kom fra gårdene Åmot Øvre i Rælingen, her bodde tidlig på 1700 tallet Hans sin oldemor Boel Eskildsdatter 1675 - 1746 gift i sitt andre ekteskap. Boel er mor til til Eskild Olsen Skaarer fra Skårer gård i Lørenskog. Jens Eskildsen Skaarer er far til Hans Jensen Kvernstuen
Dette kan for meg gi en mulig bekreftelse for at Hans Jensen's forferdre er fra Lørenskog
Trygve T
Takk i gjen LeifB.
Nå henger dette bedre sammen for meg. Fadder ved flere av Hans og Kari sine barn's dåp var bl. a. Kristoffer Eriksen 1776 - 1861 Hestehagen u/ Ramstad var bruker på gården Sørby u/ Hov.
Kristoffer og hans kone Marte Pedersdatter hadde en fosterdatter som het Anne Hansdatter, dette kan trolig være en datter av Hans Jensen og Kari Pedersdatter Hval, i det Kristoffer er fadder i ved Anne sin dåp i 1823. Anne Hansdatter Hval er min oldemor
I bygdeboken for Fet, Bind 3, side 744, ser jeg at det er flere koblinger til gårder og plasser på Roven som har sammenheng med Hans og Kari.
En annen kobling som ligger lenger tilbake i tid er at tidligere brukere av gården Sørby kom fra gårdene Åmot Øvre i Rælingen, her bodde tidlig på 1700 tallet Hans sin oldemor Boel Eskildsdatter 1675 - 1746 gift i sitt andre ekteskap. Boel er mor til til Eskild Olsen Skaarer fra Skårer gård i Lørenskog. Jens Eskildsen Skaarer er far til Hans Jensen Kvernstuen
Dette kan for meg gi en mulig bekreftelse for at Hans Jensen's forferdre er fra Lørenskog
Trygve T