Folketellingen 1920

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj13285
Sted: SARPSBORG

Folketellingen 1920

Legg inn av gj13285 » 21. november 2011 kl. 18.41

Jeg trenger opplysninger fra folketellingen i Norge i 1920. Vet at den ikke blir offentlig på nett før i 2020, men hvordan kan jeg gå frem for å få se på den? Må man besøke riksarkivet?

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Folketellingen 1920

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 21. november 2011 kl. 19.11

Det er 100 års sperrefrist på nasjonale folketeljingar. Det gjeld uavhengig av papir eller nett. Du må nok vente i ni år til.
Unnataket er at for "opplysninger om drifts- og forretningsforhold og tekniske innretninger og fremgangsmåter" er det 60 års sperrefrist.

Spørsmålet er om dei sistnemnde opplysningane er så innblanda mellom dei andre at det vert for mykje arbeid å skilje dei ut. Du får ta kontakt med Riksarkivet og høyre.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Folketellingen 1920

Legg inn av Vigdis Jøsang » 21. november 2011 kl. 19.13

Hei

Jeg tror det skal en del til for at man skal kunne få innsyn i en telling før den er frigitt, selv om man skulle finne på å møte opp på riksarkivet. Mulig at man kan søke om innsyn dersom man har spesielle grunner, det kan i så fall kanskje riksarkivet opplyse om.

Viser til en diskusjon som pågikk i forkant av at 1910-tellingen ble frigitt, kanskje den kan være avklarende med hensyn til ditt spørsmål: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=49599

Når det er sagt, så vet jeg at man kan søke om innsyn i sperrede kommunale arkiver som man trenger for eksempel i forbindelse med rettslige forhandlinger som gjelder en selv. For eksempelt så vet jeg at i den såkalte "barnehjemsovergrep-saken" var det mange fikk hjelp av de kommunale arkivene til å få innsyn i sine saksjournaler og skoleprotokoller for å finne beviser på de hadde vært barnehjemsbarn og dermed hadde krav på den erstatningen som en del kommuner tilbød, og det var før sperrefristen var utgått. Tenkte bare om det kunne være slike grunner som kunne åpne for å få innsyn i folketellingen før sperrefristen?

Mvh
Vigdis

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»