Tron og Amund Tronsen

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn13136
Sted: LILLEHAMMER

Tron og Amund Tronsen

Legg inn av dn13136 » 13. november 2011 kl. 18.18

Tron Tronsen født 1762 i Moldberget (sønn av Tron Pedersen og Anne Mathisdatter) fikk sønnen Tron født 1787 i Gravberget utenfor ekteskap med Anne Mortensdatter. I 1801 var Tron sammen med sin mor og stefar Morten Mortensen i Risberget.

Tron Tronsen fikk videre sønnen Amund født 1792 på Sønsterud i Åsnes utenfor ekteskap med Mari Jensdatter født 1763. I 1801 var Amund sammen med sin mor og stefar Johannes Johansen på gården Haslerud i Åsnes.

Er det noen som veit om halvbrødrene Tron og Amund Tronsen ble gift og om de fikk etterslekt i Solør?

Mvh, Morten Nasch Sandvold.

14046
Sted: TØRBERGET

Re: Tron og Amund Tronsen

Legg inn av 14046 » 28. desember 2011 kl. 13.01

Jeg har en Tron Tronsen Moldberget, som ble gift i Trysil 1797, med Berte Andersdatter Kuosmainen. Dem dro til Vera, Værdal. Du finner sikkert barne i kirkebøkene der. Hvis ikke har jeg dem.
Med vennlig hilsen
Mary

dn13136

Legg inn av dn13136 » 28. desember 2011 kl. 15.37

Mary,

Ja Tron Tronsen giftet seg med Berte Andersdatter Kuosmainen i Trysil, og de reiste til Verdalen (Helgådalen) i Nord Trøndelag med flere av Trons søsken og flere familier fra Finnskogene ca. 1799, men denne Tron Tronsen og Amund Tronsen det her er snakk om var barn Tron Tronsen Moldberget fikk med to forskjellige kvinner utenfor ekteskap før han giftet seg i Trysil. Begge sønnen var hos sine mødre i 1801 (Åsnes og Våler), og da var de ikke med til Trøndelag.

Mvh, Morten Nasch Sandvold

dn06432
Sted: MAGNOR
Kontakt:

Legg inn av dn06432 » 30. desember 2011 kl. 13.12

Morten skrev:Tron Tronsen født 1762 i Moldberget (sønn av Tron Pedersen og Anne Mathisdatter) fikk sønnen Tron født 1787 i Gravberget utenfor ekteskap med Anne Mortensdatter. I 1801 var Tron sammen med sin mor og stefar Morten Mortensen i Risberget.

Jeg tror ikke det var moren og stefaren Tron var hos. For det må være moren som er på en plass under "Harildskou" i 1801. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5795#ovre

Denne Anne Mortensdatter er ugift, og bor sammen med far og datter. Da denne datteren ble født, står det at det er hennes andre leiermål. Det passer jo bra med at hun hadde sønnen Tron fra før. Alder på Anne stemmer bra, og farens navn er også riktig.

dn13136

Legg inn av dn13136 » 31. desember 2011 kl. 16.12

Bjørn,

Jeg tror du tar feil her. I dette distriktet er det meget lett å sammenblande folk, ikke bare er det mange med likt navn, men også ektepar med like navn.

Anne Mortensdatter Käiväräinen/Liitiäinen fikk først sønnen Tron med Tron Tronsen Moldberget, så ble hun gift med en Jørgen, og da han døde giftet hun seg med Morten Mortensen Liitiäinen.

I Ft. 1801 for Hof finner du henne som persjon nr. 5680 i Gravberget. Etter felles barn og hennes Jørgensbarn finner du sønnen Tron Tronsen som tjenestedreng på gården.

dn06432
Sted: MAGNOR
Kontakt:

Legg inn av dn06432 » 1. januar 2012 kl. 17.22

Morten skrev:Bjørn,

Jeg tror du tar feil her. I dette distriktet er det meget lett å sammenblande folk, ikke bare er det mange med likt navn, men også ektepar med like navn.

Anne Mortensdatter Käiväräinen/Liitiäinen fikk først sønnen Tron med Tron Tronsen Moldberget, så ble hun gift med en Jørgen, og da han døde giftet hun seg med Morten Mortensen Liitiäinen.

I Ft. 1801 for Hof finner du henne som persjon nr. 5680 i Gravberget. Etter felles barn og hennes Jørgensbarn finner du sønnen Tron Tronsen som tjenestedreng på gården.

Jeg er enig i at Gravberget og Risberget er et vanskelig område. Det gjelder både fornavn og finnske slektsnavn. Gottlunds navn stemmer ikke bestandig overens med de navnene vi har forsket fram til ved hjelp av Finnemanntallet, dombøker og kirkebøker.
Dessuten er det mange like kombinasjoner av fornavn og farsnavn. Derfor er det viktig å stille spørsmål.
Alder på den Anne Mortensdatteren som oppholder seg i Risberget er hele 12 år for lav, mens hun i Gravberget er kun ett år for lav.Da tar jeg utgangspunkt i at Anne Mortensdatter skal være født 1754 i Gravberget, som du skriver i siste utgave av Slækt & Slekt.
Ser vi på alderen på de barna Anne Mortensdatter i Risberget hadde med Jørgen Jørgensen, så er Martes alder oppgitt til 11 år. Det passer bra med at hun er født i Risberget 1792 (døpt 04.7 1790i Våler). Johannes alder er oppgitt til 9 år. Det passer jo også bra med at hun er født i Risberget 1792, (døpt i Våler 10.06 1792, og ikke 04.06 som det står i kirkebokavskriften.)
Går vi så over til barna Anne Mortensdatter har med Morten Mortensen, så er Annes alder oppgitt til 6 år. Det stemmer bra med at hun er født 1795 i Risberget (døpt i Åsnes 22.02 1795). Sønnen Mortens alder er oppgitt til 3 år. Det også stemmer bra med at han er født 1798 i Risberget (døpt 03.06 1798 i Våler).
Mannen Morten Mortensen er vel han som er født 1772 i Gravberget (døpt i Våler 12.04 1772) med foreldre Morten Syversen og Anne Olsdatter. Født 1772 stemmer jo bra med alder 29 år i 1801.
Så tar vi Anne Mortensdatter til slutt. Hennes alder er oppgitt til 35 år. Det gir 1766 som fødelsesår. Ser vi i kirkeboka, finner vi en Anne Mortensdatter som er født i Juberget 1764 (døpt 05.02 1764), som datter av Morten Olsen og Berte Syversdatter. Det er bare 2 år feil.

Her ser vi at aldersangivelse på denne familien stemmer 100% med kirkeboken for 5 av 6, og kun 2 års avvik med de jeg mener må være Anne Mortensdatters foreldre.

Hvorfor mener du Morten at hun i Risberget ikke er datter av de i Juberget men født 10 år tidligere i Gravberget?

Tron Tronsen skulle ha stått som sønn hvis Anne Mortensdatter i Risberget var hans mor. At han var tjenestegutt 14-15 år gammel, og flyttet ut av hjemmet, er jo helt normalt.
Hva er det som taler for at Anne Mortensdatter i Risberget og ikke hun i Gravberget er hans mor?

dn13136

Legg inn av dn13136 » 2. januar 2012 kl. 15.20

Bjørn Gunnar,

Ja jeg ser problemene, og dette distriktet bør tas skikkelig grundig med tingbøker og skifteprotokoller for å få svar på mange uløste gåter.

Som du leste i min artikkel i Slækt&Slekt så skriver jeg selv om gården Hægvig på Ørland i Sør Trøndelag der Morten Olsen Høgvelta og Berte Tronsdatter havnet at det var en "tjenestedreng" som het Morten Mortensen 15 år gammel. Siden han ikke sto som "sønn" av Morten Olsen og Berte Tronsdatter tok jeg han som sønnen til Morten Mortensen og Marthe Mathisdatter Høgsjøberget som også reiste til Ørland (bevist i dag).

Dette var nok ikke Morten og Marthes sønn som var født i 1785, for han var nok død før 1794 da paret fikk en ny sønn som het Morten Mortensen født 1794, død 13.04.1794, 14 dager gammel. Så den Morten Mortensen på Ørland 15 år var nok Morten og Bertes sønn alikevell, selv om han var oppgitt som "dreng" og ikke "sønn".

Den Morten Mortensen du sikter til på Gravbergsmoen var selveier og 78 år gammel uten en "mann" til å hjelpe seg på gården. Det hadde etter min mening passet bedre om det var denne Anne Mortensdatter som var her var mor til Tron, så burde Tron ha vært her i tjeneste i stedet for i Risberget.

Jeg er ellers stort sett enig med deg ang. alder osv, men jeg tror ikke vi klarer å bevise hvem som er hvem her før det dukker opp et skifte eller noe i tingboka som kan kaste lys over dette.

Håper det er mange flere som vil komme frem med sine meininger om disse problematikkene, for historia til Risberget og Gravberget er ett langt lerret å bleke.

Mvh, Morten Nasch Sandvold [email protected]

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 3. januar 2012 kl. 1.43

Uten at det kan kalles bevis synes jeg Bjørns framstilling i det minste viser at det er meget stor sannynlighet for at det er slik han legger det fram, at Anne Mortensdatter i Risberget 1801 ikke er mora til Trond. Når det gjelder henne er det vel strengt tatt bare navnet som gjør henne til Tronds mor. Og det blir vel noe tynt.
hilsen
Arild Kompelien

gj14457
Sted: Oslo

Legg inn av gj14457 » 3. januar 2012 kl. 9.57

Hva vet en om Tron Tronsen 1762 `s far Tron Pedersen Moldberget?
Mvh/ Rolf

dn13136

Legg inn av dn13136 » 3. januar 2012 kl. 18.59

Arild,

Jeg begynner å bli enig med dere - men jeg husker ikke opprinnelig hvor dette med at Anne i Risberget var mor til Tron kom fra, men det var i alle fall ei skriftlig slektsliste. Skal prøve å finne dette igjen.

Men her er det mange gamle sannheter som er feil som ligger i manges filer, og som burde rettes opp. Bra noen minner oss på slike feil.

Men fra Anne til Tron og Amun Tronsen. Jeg har ikke funnet dem døde i Solør, men er det noen som har sett dem utflyttet?

Hvem Tron Pedersen var? Da tar jeg sjansen på å legge ut det vi har satt på trykk. En kommentar av Arild Kompelien.

”Blant døpte er det en som peker seg ut – Tron Pedersen født på Graven i Åsnes, døpt 09.12.1723,

1. Alderen stemmer ganske godt.
2. Forloveren var Gunnar Pedersen på Bru. Han var en bror av Trons bestefar.
3. Trons mor het Sigrid, og Tron kaller ei datter Sigrid.
4. Hvis Tron Pedersen Graven er en annen enn han som kom til Moldberget, finnes det ikke vielse eller død på denne Tron.
5. Tron kjente til Moldberget, sammen med et par andre garder hadde Graven sæter der.
6. Navnet Tron. Jeg tror nemlig ikke han var av finneslekt i det hele tatt. Navnet er altfor norsk. Tror ikke jeg har sett en eneste finne med dette navnet på denne tida. Men kona Anne Mathisdatter regner jeg med at var finsk, og det er mest sannsynlig hun kom fra Håberget. Det er hun som er ført med Håberget ved trolovelse/vielse. Hvis etterkommerne bruker Vauhkoien kan det være fra henne?
7. Tron hadde ei søster Mari, og han fikk ei datter Mari”.

Men som Arild selv sier at dette bare er indisier som føles riktig, og at det samtidig her bare trengs en liten ny opplysning til for å velte hele lasset.

Ps. Her er det vel bare Tron Pedersens sønn Mathis født 1756 som ble kalt "Vauhkoinen" av C A Gottlund, og da kan det vel også ha kommet fra hans kone Dorthe Olsdatter? Trons kone Anne Mathisdatter fra Håberget bør vel være av ei annen finsk slekt?

Morten Nasch Sandvold

gj14457

Legg inn av gj14457 » 3. januar 2012 kl. 21.54

Interessant Morten. Jeg holder meg til dette om Tron Pedersen inntil det er motbevist. Til navnet Tron: Amund Helland skriver i Norges Land og Folk om Tron Larsen Matrand/Jerpset f.1768 og hans foreldre Lars Evensen 1720- g.m. Sidsel Christophersdatter 1726- at "han og hans foreldre var af ublandet kvensk herkomst". (Jfr. innlegg under Eidskog slektshistorielag). Vanskelig å forestille seg at han ikke hadde belegg ettersom det skrives uten forbehold i et "offisielt" verk.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 3. januar 2012 kl. 23.59

Rolf skrev:Interessant Morten. Jeg holder meg til dette om Tron Pedersen inntil det er motbevist. Til navnet Tron: Amund Helland skriver i Norges Land og Folk om Tron Larsen Matrand/Jerpset f.1768 og hans foreldre Lars Evensen 1720- g.m. Sidsel Christophersdatter 1726- at "han og hans foreldre var af ublandet kvensk herkomst". (Jfr. innlegg under Eidskog slektshistorielag). Vanskelig å forestille seg at han ikke hadde belegg ettersom det skrives uten forbehold i et "offisielt" verk.

Som Morten referer er det usikkerhet rundt hvem Trond Pedersen var.

Når det gjelder navnet Trond og finner vil jeg fremdeles holde på at navnet Trond indikerer at man ikke er av finsk herkomst. Men her kommer selvfølgelig tidsaspektet inn i bildet. Jo, lenger man kommer framover i tid, jo større sjanse er det for at finnene tok opp norske navn og brukte dem på barna. Med andre ord er det større sjanse for å finne finner med navnet Trond i 1770 enn i 1720.

Trond er et nordisk navn, mens de "gamle" finnene nesten konsekvent brukte bibelske navn eller navn avledet av bibelske navn. Dette er lett å sjekke. I Dalby var det mye finnebosetting, men det er ikke en eneste med navnet Trond som blir viet der mellom 1694 og 1814. På samme måte er det ikke en eneste finne med navnet Trond i Finnemanntallet 1686. I Folkmängden på Finnskogarne 1823 er det heller ingen finne med navnet Trond.

Jeg kan ikke uttale meg sikkert om Rolfs eksempel, men jeg ville i utgangspunktet være skeptisk til om nevnte Lars Evensen var av "ublandet kvensk herkomst". Even indikerer norsk herkomst, men utelukker selvfølgelig ikke at en finne har kalt sønnen Even. Det er bare nærmere undersøkelser som kan avgjøre slikt. Indisier er indisier og ikke noe mer, men når flere indisier peker samme vei bør de tillegges vekt, men det var dette med bevis som ofte er så forbasket vanskelig.
hilsen
Arild Kompelien

gj14457

Legg inn av gj14457 » 4. januar 2012 kl. 10.40

Absolutt enig i at en skal være skeptisk Arild, men ikke så skeptisk at en får skylapper. (kke rettet til deg!). Tron var ikke uvanlig i Båhuslen, heller ikke E(f)ven, Lars, Nils. Finland var innlemmet i Sverige ca. 700 år så det var ikke rart om nordiske/svenke navn fikk utbredelse blant svensk-finner. Jeg har sakset: " I kommentarerna till 1723 års karta över kronogården [Finntorp] står att ”vid Bovallstrand bor en strandsittare men namn Tron Nielsen ...". Etter at Båhuslen ble Bohuslän etter 1658 flyttet mange fra området innover i Norge. Jeg har prøvd å se på muligheter her når det gjelder Tron som navn brukt av finner, men (foreløpig) er resultatene magre.

Randi Stenberg
Sted: Elverum

Legg inn av Randi Stenberg » 13. februar 2012 kl. 20.42

Da jeg leser innleggene i denne tråden så dukker det opp et spørsmål hos meg vedrørende Anne Mortensdatter, gift med Morten Mortensen f 1772.

Bjørn Gunnar Lindalen skriver
Så tar vi Anne Mortensdatter til slutt. Hennes alder er oppgitt til 35 år. Det gir 1766 som fødelsesår. Ser vi i kirkeboka, finner vi en Anne Mortensdatter som er født i Juberget 1764 (døpt 05.02 1764), som datter av Morten Olsen og Berte Syversdatter. Det er bare 2 år feil.

Her ser vi at aldersangivelse på denne familien stemmer 100% med kirkeboken for 5 av 6, og kun 2 års avvik med de jeg mener må være Anne Mortensdatters foreldre.

I tillegg til den nevnte Anne Mortensdatter så finnes også ei Anne Mortensdatter i kb Hof, som er døpt i Våler 25.05.1766, med foreldre Morten Larsen Gravberget og Lisbet Torstensdatter.
Denne Anne stemmer 100% med alder 35 år i FT 1801. Anne og Morten har også ei datter som heter Elisabeth som kan være oppkalt etter Anne's mor Lisbeth.

Anne (hvilken Anne?) og Morten er mine 3xtippoldeforeldre, og derfor viktig at jeg finner riktige foreldre til Anne, hvis mulig.
Til nå så har jeg brukt Anne, født 1766, i min base. Hvis det er feil så må jeg korrigere det.

Mvh
Randi Stenberg

dn13136

Legg inn av dn13136 » 15. februar 2012 kl. 19.00

Jeg vil gå tilbake til disse Tronsbarna fra Moldberget.

Mange har satt navnet "Vauhkoinen" på denne familien, men hvor kom dette fra? C A Gottlund skriver i 1823 om en Mathis Tronsen "Vauhkoinen" som var i Enberget i Våler, og som var gift med ei Mari Persdatter, men han var ikke sønnen til Tron Pedersen i Moldberget for hans sønn som også het Mathis døde i 1795 på østre Stræte i Våler.

Er det noen som har noe om dette ekteparet i Enberget som kan vise hvem denne Mathis Tronsen var. Hadde han noe som helst slektskap tilbake til disse Tronsbarna som kom fra Moldberget? Og kunne han være en ukjent sønn av Tron Tronsen født 1762 (som reiste til nord Trøndelag) eller en sønn av hans sønn som var Tron Tronsen født 1787 i Gravberget? Har ikke funnet denne Mathis Tronsen i Enberget nevnt noen andre steder enn hos Gottlund i 1823.

Ps. Tidlig i denne diskusjonen nevner Mary Gunilla Tangen at Tron Tronsen født 1762 ble gift i Trysil med Berte Andersdatter "Kuosmainen" - og jeg svarer at dette er rett, men her gikk jeg nok litt for fort i svingene - Berte Andersdatter var ei datter av Anders Andersen Ronkainen (1742 - 1794) og Ingri Olsdatter Nyhus Kuosmainen (1750 - 1805) så Berte var av slekten Ronkainen, og ikke av slekten Kuosmainen i farslinje.

dn13136

Legg inn av dn13136 » 15. februar 2012 kl. 19.05

Jeg vil gå tilbake til disse Tronsbarna fra Moldberget.

Mange har satt navnet "Vauhkoinen" på denne familien, men hvor kom dette fra? C A Gottlund skriver i 1823 om en Mathis Tronsen "Vauhkoinen" som var i Enberget i Våler, og som var gift med ei Mari Persdatter, men han var ikke sønnen til Tron Pedersen i Moldberget for hans sønn som også het Mathis døde i 1795 på østre Stræte i Våler.

Er det noen som har noe om dette ekteparet i Enberget som kan vise hvem denne Mathis Tronsen var. Hadde han noe som helst slektskap tilbake til disse Tronsbarna som kom fra Moldberget? Og kunne han være en ukjent sønn av Tron Tronsen født 1762 (som reiste til nord Trøndelag) eller en sønn av hans sønn som var Tron Tronsen født 1787 i Gravberget? Har ikke funnet denne Mathis Tronsen i Enberget nevnt noen andre steder enn hos Gottlund i 1823.

Ps. Tidlig i denne diskusjonen nevner Mary Gunilla Tangen at Tron Tronsen født 1762 ble gift i Trysil med Berte Andersdatter "Kuosmainen" - og jeg svarer at dette er rett, men her gikk jeg nok litt for fort i svingene - Berte Andersdatter var ei datter av Anders Andersen Ronkainen (1742 - 1794) og Ingri Olsdatter Nyhus Kuosmainen (1750 - 1805) så Berte var av slekten Ronkainen, og ikke av slekten Kuosmainen i farslinje.

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»