Glemmen - New Zealand, Hans Rudolf Olsen
Moderator: MOD_Emigranter
Glemmen - New Zealand, Hans Rudolf Olsen
Fra: (Lahellemoen), Glemmen/Glemminge, Østfold/smaalenende
Til: (Alexandra), New Zealand
Dåp reg. Nr. 222
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7458&idx_id=7458&uid=ny&idx_side=-76
Ekteskap reg. i NZ
https://www.bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz/Search/Search.aspx?Path=%2fqueryEntry.m%3ftype%3dmarriages#SearchResults
Gravstøtte i NZ
www.icc.govt.nz/ServicesA-Z/Cemeteries/CemeterySearch.aspx?CER_Surname=OLSEN&33424
Det er blitt meg fortalt at han bare ble borte, han var sjøman. Familien fikk noen brev fra barn av han for 15-20 år siden, hennes navn Noreen May Olsen (ugift) (hun er død nå). Jeg har prøvd å finne ut skip, når, o.l. men finner ingen ting. Det jeg vet er at han mest sannsynlig ikke står i emigrantregistrene siden han "jumped ship"
Til: (Alexandra), New Zealand
Dåp reg. Nr. 222
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7458&idx_id=7458&uid=ny&idx_side=-76
Ekteskap reg. i NZ
https://www.bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz/Search/Search.aspx?Path=%2fqueryEntry.m%3ftype%3dmarriages#SearchResults
Gravstøtte i NZ
www.icc.govt.nz/ServicesA-Z/Cemeteries/CemeterySearch.aspx?CER_Surname=OLSEN&33424
Det er blitt meg fortalt at han bare ble borte, han var sjøman. Familien fikk noen brev fra barn av han for 15-20 år siden, hennes navn Noreen May Olsen (ugift) (hun er død nå). Jeg har prøvd å finne ut skip, når, o.l. men finner ingen ting. Det jeg vet er at han mest sannsynlig ikke står i emigrantregistrene siden han "jumped ship"
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Hans Rudolf Olsen
Hei
Fant denne siden http://www.familytreecircles.com/191-2300-28615.html ved søk på Google
Her står bl.a.
Jane Ann Gallagher
- married Hans Rudolf Olsen in 1901
mvh
Tom Kaasen
Fant denne siden http://www.familytreecircles.com/191-2300-28615.html ved søk på Google
Her står bl.a.
Jane Ann Gallagher
- married Hans Rudolf Olsen in 1901
mvh
Tom Kaasen
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei
Fant oversikt over velgere i Dunedin-distrikt fra 1935.
Under Olsen finner jeg 6 interessante oppføringer, på 2 adresser:
1. 22 Nottingham Crescent:
Hans Rudolf Olsen - clerk
Lily Olsen - married
2: 33 Corstorphine Rd
Jane Ann Olsen - enke (samme fornavn som Gallagher jeg fant i vielsen)
Ellen Marie Olsen - spinster (her antakelig spinneriarbeider)
Noreen May Olsen - spinster (her antakelig spinneriarbeider)
Herbert Oliver Olsen - railway employee
mvh
Tom Kaasen
Fant oversikt over velgere i Dunedin-distrikt fra 1935.
Under Olsen finner jeg 6 interessante oppføringer, på 2 adresser:
1. 22 Nottingham Crescent:
Hans Rudolf Olsen - clerk
Lily Olsen - married
2: 33 Corstorphine Rd
Jane Ann Olsen - enke (samme fornavn som Gallagher jeg fant i vielsen)
Ellen Marie Olsen - spinster (her antakelig spinneriarbeider)
Noreen May Olsen - spinster (her antakelig spinneriarbeider)
Herbert Oliver Olsen - railway employee
mvh
Tom Kaasen
Takk skal dere ha. her har jeg mere å studere. Jobber selv med å finne ut hvilken båt han dro fra Norge med. Jeg har også funnet ut at "rømmlinger" var et problem for den norske handelsflåten på slutten av 1800.
Frank
Frank
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei,
I følge BDM Historical Records hadde Hans Rudolf Olsen og Jane Ann følgende barn:
Christopher Marensus, f. 1901
Ellen Marie, f. 1902
Herbert Olliver, f. 1904
Hans Rudolf, f. 1906
Noreen May, f. 1908
mvh
Vidar
I følge BDM Historical Records hadde Hans Rudolf Olsen og Jane Ann følgende barn:
Christopher Marensus, f. 1901
Ellen Marie, f. 1902
Herbert Olliver, f. 1904
Hans Rudolf, f. 1906
Noreen May, f. 1908
mvh
Vidar
- Vidar Sigurd Øverlie
Hei,
Her er hans Naturalisation Record:
Name: Hans Rudolf Olsen
Birth Date: abt 1872
Birth Place: Fredrikstad
Former Nationality: Norwegian
Occupation: Dredge Maker
Residence City: Alexandra South
Naturalisation Date: 9 Nov 1911
mvh
Vidar
Her er hans Naturalisation Record:
Name: Hans Rudolf Olsen
Birth Date: abt 1872
Birth Place: Fredrikstad
Former Nationality: Norwegian
Occupation: Dredge Maker
Residence City: Alexandra South
Naturalisation Date: 9 Nov 1911
mvh
Vidar
Se der ja, flott!
Da gjenstår det å finne ut når og hvilket skip han dro med, siden han giftet seg 1901 må det jo være før dette.
Da gjenstår det å finne ut når og hvilket skip han dro med, siden han giftet seg 1901 må det jo være før dette.
litt usikker på om dette omhandler den Hans Olsen jeg søker etter. Er det mulig å finne ett person nummer el. slik at man er sikker på at han er den riktige, og hvem skal man kontakte i NZ for å få mere kjøtt på bene
Du kommer med litt info om han lengre oppe har du link til orginal dokumentene.
Fortsatt problemer med å finne avreise dato fra norge og med hvilken båt.
Du kommer med litt info om han lengre oppe har du link til orginal dokumentene.
Fortsatt problemer med å finne avreise dato fra norge og med hvilken båt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Vidar Sigurd Øverlie
Hei,
Det er meget sansynlig at det er den rette Hans Olsen som er funnet i PaperPast i innlegget ovenfor. Hans Olsen er her nevnt som dredgemaster (1917). I Naturalization Records er han nevnt som dredgemaker (1911). I Ancestry.com finnes han nevnt i Electoral Rolls for 1911 og 1914 som dredgemaster.
mvh
Vidar
Det er meget sansynlig at det er den rette Hans Olsen som er funnet i PaperPast i innlegget ovenfor. Hans Olsen er her nevnt som dredgemaster (1917). I Naturalization Records er han nevnt som dredgemaker (1911). I Ancestry.com finnes han nevnt i Electoral Rolls for 1911 og 1914 som dredgemaster.
mvh
Vidar
Intresant en person med spenende historie.
Er det noe sted hvor jeg kan få tak i fengslingsprotokoller o.l
Jeg har bedt om dødsattest.
Jeg har kommet i kontakt med noen som sier at han gikk mestsannsynlig i land i chalmers nz. Er det et sted hvor jeg kan søke på skip som ankom der?
Er det noe sted hvor jeg kan få tak i fengslingsprotokoller o.l
Jeg har bedt om dødsattest.
Jeg har kommet i kontakt med noen som sier at han gikk mestsannsynlig i land i chalmers nz. Er det et sted hvor jeg kan søke på skip som ankom der?
- Vidar Sigurd Øverlie
Hei,
Jeg kjenner ikke til hvor du kan få innsyn i fengslingsprotokoller, men kanskje de lokale fengselsmyndigheter kan hjelpe deg på vei.
Port Chalmers ligger like ved Dunedin så det kan virke sansynlig at han gikk i land der. Det finnes noen lister over skip som ankom som denne: http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... other.html men de er vel til liten hjelp. Foreslår du kontakter en lokal historisk forening som f. eks. Dunedin Historical Society and Museum http://dunedinmuseum.org/ De har sikkert en god oversikt over lokale forhold.
mvh
Vidar
Jeg kjenner ikke til hvor du kan få innsyn i fengslingsprotokoller, men kanskje de lokale fengselsmyndigheter kan hjelpe deg på vei.
Port Chalmers ligger like ved Dunedin så det kan virke sansynlig at han gikk i land der. Det finnes noen lister over skip som ankom som denne: http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... other.html men de er vel til liten hjelp. Foreslår du kontakter en lokal historisk forening som f. eks. Dunedin Historical Society and Museum http://dunedinmuseum.org/ De har sikkert en god oversikt over lokale forhold.
mvh
Vidar
det skal jeg 

Da har jeg fått svar fra en meg hyggelig person i statsarkivet i Oslo som sende meg følgende:
Det virker for meg som han prøvde å rømme i Sidney 6/1-89 fra båten Cathinca, og at han ble funnet og discharge når han kom hjem for så å dra ut igjen i 1892 til Melbourn. Så slutter sporet.
Ut i fra den linken du sendte meg tidligere er det mange båter som går mellom Melbourn og port Chalmers, men ikke i det tidsrommet som jeg leter etter altså etter 1892. Uansett nå har jeg mere å gå etter.
Det virker for meg som han prøvde å rømme i Sidney 6/1-89 fra båten Cathinca, og at han ble funnet og discharge når han kom hjem for så å dra ut igjen i 1892 til Melbourn. Så slutter sporet.
Ut i fra den linken du sendte meg tidligere er det mange båter som går mellom Melbourn og port Chalmers, men ikke i det tidsrommet som jeg leter etter altså etter 1892. Uansett nå har jeg mere å gå etter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.