Ivar Nilsson Heggen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
gj14414
Sted: ÅLESUND

Ivar Nilsson Heggen

Legg inn av gj14414 » 5. november 2011 kl. 17.08

Jeg arbeider med min egen slekt, Heggen, og trenger så mye informasjon om Ivar Nilsson Heggen som mulig. Denne informasjonen har jeg allerede:
- Født: 18. Feb. 1897
- Død: 17. Nov. 1888
- Gift: 1919
- Kone: Anna Margrete Rasmusdotter Heggen
- Bilde: Ja

Jeg vet at han var en slags "altmuligmann", og at han startet opp en eller flere fabrikker som forsatt er oppe å går. Han startet også hurtigrutenettet for Norddal. Familien min nå orker sjelden å sette seg ned å hjelpe meg med dette, så jeg får høre om noen kjenner til denne personen her, som er min oldefar. Som en liten unskyldning, kan jeg nevne at jeg er kun 14år. Jeg har slekten helt tilbake til 1646, men ingen informasjon om de forskjellige personene, untatt fødsel og dødsdato.. Så jeg velger å starte med den som det er mest informasjon om. Jeg vet at det holdes på å bli skrevet en bok om Ivar, men når den kommer vet jeg ikke...

-------
Istedenfor å lage et helt nytt emne, spør jeg enda et spørsmål her:

Jeg trenger litt hjelp med å finne foreldrene til Ole Ingebrigtson Døving, som var født i 1646 og døde 8. Mai 1708. En av barnene hannes (er usikker på om han hadde flere), het Nils Olsson Døving, og var født i 1700 og døde i 1780. Begge bodde i Norddal, muligens på Døving. Konen til Ole het Ragnhild Nilsdotter (døving?), og var født i 1653 og døde i 1749.

Morten Aimma Thorvaldsen
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Ivar Nilsson Heggen

Legg inn av Morten Aimma Thorvaldsen » 8. november 2011 kl. 19.26

Hei Mads

Som du selv har funnet frem til, så er giftermålet til dine oldeforeldre, par nr. 5 her:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Norddal, Klokkerbok nr. 519C06 (1911-1921), Ekteviede 1919, notat- og visitassider m.m. 0, side 154.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-114
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020119.jpg

Yrke på din oldefar var "Lausarb. Heggen", som du sier en slags altmuligmann. For å få mer info om han, hva han har jobbet med og slikt ville jeg sjekket om det finnes et historielag i området, mulig de vet noe om han. I tillegg ville jeg sjekket om IKA Møre og Romsdal (interkommunalt arkiv - felles for alle kommuner) har noen private arkiv fra bedrifter som han har jobbet ved eller som han har drevet. IKA MR har kontorer i Ålesund og oppbevarer arkiver for flere bedrifter.

gj14300
Sted: Bergen

Re: Ivar Nilsson Heggen

Legg inn av gj14300 » 25. november 2011 kl. 21.14

Ivar Nilsson Heggen f.1897, d. 1981. I ætteboka er han oppført som bonde, bruk nr 1 i Heggen.

Faren Nils Petter kom frå Døving, ætteboka nr 275h, det som no blir kalla Andersgarden. På Døving var neste alle husa samla i ei tett klynge omlag der Eriksgarden i dag ligg. 200 meter lenger nede (der det no står ei minnestøtte) sto Døving kapell. Kopi av kart frå 1876:
http://norsknettskole.no/fag/ressurser/ ... dovkap.htm

Såvidt eg hugsar var Ivar eller ein av brørne tidleg ute som bileigar i Valldal. Dette kan du lese om i siste nummer av Årbok for Norddal, der er ein artikkel om dei første bilane i dalen.

Eldre slekt er svært vanskeleg å finne. Såvidt eg veit er dei eldre kyrkjebøkene tapt.

Søk i manntallet for 1701 (Digitalarkivet), der finn du "Oelle Ingeb: Døvigen 55 år gamal", han budde på Døving og var leilending (han åtte altså ikkje garden sjølv - det var vanleg på den tida). Du kan også finne ein del opplysningar i forskjellig skanna materiale, til dømes Skattematrikkelen for 1647 listar bøndene på Døving, men Ingebrigt er ikkje nemnt.

Ole Ingebrigtsen f.1646 finn du i ætteboka Døving nr 159.

Ætteboka er gratis på NB.

Svar

Gå tilbake til «Norddal»