Serine Sivertsdatter (Rogstad) f. ca 1827

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn07033
Sted: NESTTUN

Serine Sivertsdatter (Rogstad) f. ca 1827

Legg inn av dn07033 » 29. juli 2005 kl. 18.34

I folketellingen 1865 er hun logerende enke, 40 år i Trondheim. I samme hus logerer Christian Rostad, 40 år og ugift. Mulig svoger ? I folketellingen 1875 er Serine enke i Trondheim. 4 år tidligere har hun født datteren Augusta Kristine utenfor ekteskap. I tellingene står det at hun er fra Leinstrand, og født rundt 1825. jeg vet ikke hvor i Leinstrand hun er i fra, men det døpes ei Serine 4/6/1827 i leinstrand med foreldre Sivert Olsen og Sirine Othilie som jo kan være ett alternativ. Fra Leinstrand bygdebok er den eneste med dette navnet jeg kunne finne er om Kaptein, senere oberstløytnant Johan Otte von der Osten som kjøpte gården Kolsås i Leinstrand. Her står det bl.a. Sankthansdag 1821 innsatte v. Osten sin hustrus søsterdatter, jomfru Elisabeth, til universalarving. Han opplevde ikke at hun, 27. november (1821 ?), ektet den 9 år eldre bondegutten Sivert Olsen (Løberg ?). Så ble jomfruen bondekone, og av hennes gamle flotte navn var det ved folketellingen 1825 ikke annet igjen enn Otelie Nilsdatter. Hennes og Siverts barn var Johannes, tre år (f. cir. 1822), Olaus, tre -kvart år.

Serine må ha gifte seg med en med navnet Rostad, som er død før 1865. Om de har barn vet jeg ikke. Søker alle opplysninger som kan kaste lys over Serine.

Ørjan

Svar

Gå tilbake til «Melhus»