Skifter og dødsfallsprotokoller
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: OS I ØSTERDALEN
Skifter og dødsfallsprotokoller
Hei.
Vet ikke om dette er rette fora, men jeg prøver.
Er det mulig å søke i skifter og dødsfallsprotokoller for Larvik/Stavern
Beste hilsen
Tor
Vet ikke om dette er rette fora, men jeg prøver.
Er det mulig å søke i skifter og dødsfallsprotokoller for Larvik/Stavern
Beste hilsen
Tor
- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
Re: Skifter og dødsfallsprotokoller
Om du på DA søker i "Finn Kilde" https://www.digitalarkivet.no/search/sources
og velger Kategori: "Skiftemateriale" + "alle" (omhandler både skifter og dødsfallprotokoller m.m)
og velger Geografi: Østfold - Vestfold - Larvik og Stavern får vi 104 treff:
https://www.digitalarkivet.no/search/so ... 5B%5D=0708
Velg så "Form": hak av for "Søkbar" og du får et treff "Skifteregister for Larvik byfogds skifteprotokoller, 1672-1812" (som da er eneste av skiftematerial som er søkbart):
og velger Kategori: "Skiftemateriale" + "alle" (omhandler både skifter og dødsfallprotokoller m.m)
og velger Geografi: Østfold - Vestfold - Larvik og Stavern får vi 104 treff:
Velg så "Form": hak av for "Søkbar" og du får et treff "Skifteregister for Larvik byfogds skifteprotokoller, 1672-1812" (som da er eneste av skiftematerial som er søkbart):
Vennlig hilsen Anne-Grethe 

-
Hei Anne Grethe.
Takk for godt svar.
Dessverre fant jeg ikke personen jeg leter etter, selv om jeg har dødsdato.
Tror du alle blir oppført i disse protokollene eller fins det en egen protokoll for Fredriksvern?
Beste hilsen
Tor
Takk for godt svar.
Dessverre fant jeg ikke personen jeg leter etter, selv om jeg har dødsdato.
Tror du alle blir oppført i disse protokollene eller fins det en egen protokoll for Fredriksvern?
Beste hilsen
Tor
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Det er litt uklart her ...
meiner du "søke" som i søkje etter noko digitalt i tekst/database,
eller "søke" som å leite i ein protokoll (skanna biletet)?
Den einaste digitale kjelda her (frå Anne-Grethe sitt søk) er skifteregisteret. Det inneheld i beste fall
namn på alle dei det var offentleg skifte etter. Det var kanskje ein av ti døde.
Dei fleste var det ikkje offentleg skifte. Privat skifte var (og er i dag) det vanlegaste.
meiner du "søke" som i søkje etter noko digitalt i tekst/database,
eller "søke" som å leite i ein protokoll (skanna biletet)?
Den einaste digitale kjelda her (frå Anne-Grethe sitt søk) er skifteregisteret. Det inneheld i beste fall
namn på alle dei det var offentleg skifte etter. Det var kanskje ein av ti døde.
Dei fleste var det ikkje offentleg skifte. Privat skifte var (og er i dag) det vanlegaste.
- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
Vil ikke tro det finnes egen for Fredriksvern, da ville det være oppført under Vestfold. Om alle ble ført inn i dødsfallprotokollen er jeg usikker på, kommer vel antagelig an på tidsperioden, men når en person døde skulle de pårørende melde i fra til lensmannen, som så førte personen inn i dødsfallprotokollen. Oftest da med opplysninger om han /hun etterlot seg arvinger og om det fantes eiendeler eller ikke. Antar du har funnet personen ført inn i kirkeboka til begravelse. I visse tidsperioder står det ofte om dødsfallet er anmeldt lensmannen. Om så, burde du finne personen i dødsfallprotokollen.
Når det gjelder skifter så kommer det an på om personen hadde eiendeler, som skulle fordeles på arvingene. Om ikke, så finnes det ikke noe skifte. Men skifte kunne bli holdt lenge etter personen døde. Om personen etterlot seg ektefelle som ønsket å sitte i uskiftet bo, så ble det ikke holdt skifte før etter ektefelle også var død
Mer info om skifte og arv finner du her: https://slektogdata.no/nb/start-med-sle ... er/skifter
Når det gjelder skifter så kommer det an på om personen hadde eiendeler, som skulle fordeles på arvingene. Om ikke, så finnes det ikke noe skifte. Men skifte kunne bli holdt lenge etter personen døde. Om personen etterlot seg ektefelle som ønsket å sitte i uskiftet bo, så ble det ikke holdt skifte før etter ektefelle også var død

Mer info om skifte og arv finner du her: https://slektogdata.no/nb/start-med-sle ... er/skifter
Vennlig hilsen Anne-Grethe 

-
Hei igjen.
Årsaken til at jeg leter etter døds og skifteprotokoller er at min oldemor dro til USA i 1884 og hvis jeg fant noe
om fordeling av en mulig arv ved et "skifte" kunne hennes navn muligens dukke opp.
Jeg har lett etter damen veldig lenge og er like desperat som jeg høres
Var det vanlig at kona satt i uskiftet bo?
Takk for hjelpa så langt.
Beste hilsen
Tor
Årsaken til at jeg leter etter døds og skifteprotokoller er at min oldemor dro til USA i 1884 og hvis jeg fant noe
om fordeling av en mulig arv ved et "skifte" kunne hennes navn muligens dukke opp.
Jeg har lett etter damen veldig lenge og er like desperat som jeg høres

Var det vanlig at kona satt i uskiftet bo?
Takk for hjelpa så langt.
Beste hilsen
Tor
-
- Kontakt:
Det ville vere større von om hjelp om du var meir konkret. Det er nokså mykje uklart i spørsmåla dine. Årstal kan vere viktig her.
Det er og var nokså vanleg at lengstlevande sit i uskifte når han/ho ikkje planlegg å gifte seg omatt.
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Uskifte
Men dødsfall skulle likevel førast i dødsfallsprotokollen.
Det er og var nokså vanleg at lengstlevande sit i uskifte når han/ho ikkje planlegg å gifte seg omatt.
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Uskifte
Men dødsfall skulle likevel førast i dødsfallsprotokollen.
-
Hei Ivar Ståle
De personene jeg leter etter er: Karl Edvard Eliasen født 11.04.1822-død 21.01.1899 i Fredriksvern (Stavern)
Kona Anne Marie Eliasen (Faltinsdatter) ble født 04.01.1821 i Brunlanes og døde 23.05.1910.
Jeg er som skrevet, på ganske desperat leting etter min oldemor, Hanna Elise Karlsdatter (Karlsen) født 21.08.1854 i Fredriksvern.
Hun antas reist til USA 07.11.1884 under navnet Elise Karlsen med skipet Hero 2.
Det jeg håper er at hun på en eller annen måte er nevnt i en skifteprotokoll.
Damen er for meg et mysterium :(
Beste hilsen
Tor
De personene jeg leter etter er: Karl Edvard Eliasen født 11.04.1822-død 21.01.1899 i Fredriksvern (Stavern)
Kona Anne Marie Eliasen (Faltinsdatter) ble født 04.01.1821 i Brunlanes og døde 23.05.1910.
Jeg er som skrevet, på ganske desperat leting etter min oldemor, Hanna Elise Karlsdatter (Karlsen) født 21.08.1854 i Fredriksvern.
Hun antas reist til USA 07.11.1884 under navnet Elise Karlsen med skipet Hero 2.
Det jeg håper er at hun på en eller annen måte er nevnt i en skifteprotokoll.
Damen er for meg et mysterium :(
Beste hilsen
Tor
-
- Kontakt:
Larvik sorenskriveri, AV/SAKO-A-83/H/Ha/L0002: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1881-1902, s. 138b-139a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60074341000129
Karl Edvard er nr. 2 i 1899 til høgre, "intet efterladt" - altså ikkje noko skifte.
Larvik sorenskriveri, AV/SAKO-A-83/H/Ha/L0003: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1903-1916, s. 133Tor skrev:Kona Anne Marie Eliasen (Faltinsdatter) ble født 04.01.1821 i Brunlanes og døde 23.05.1910.
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60074342000135
Anne Marie er nr.8 i 1910. "3 myndige fraværende døtre | Efterlader intet" - ikkje noko skifte her heller.
- Marit Lorvik Sørli
Jeg prøvde å " lese meg opp " for å finne sammenhengen i denne saken fra Tor Ingars " tråd " i februar 2013, så her har det vært lett noen år......
1847 - Slektsforum
Dette handler altså om Tor Ingars bestefar som ble født utenfor ekteskap på Rikshospitalet 1.mai 1880, der mor er oppgitt å være
pige Hanna Elise Karlsen , 25 år ( altså født ca 1849 - 1850 ) , bosatt Brogaden 7.
Gutten blir bortsatt på barnehjem , hvor han finnes i 1885-tellinga :
nr 027
027 Torleif Brandt - 0269 Hegdehaugsveien 3 - 002 del 1 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1885 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet
Så er altså spørsmålet : Hvor ble det så av mor ???
I Fattigvesenets Hjemstavnsregister for 1885 er det notert at pige Hanna Elise Karlsen f. 1847 , fødested Horten , er " Reist til Amerika ", og etterlatt gutten i Norge
se midt på venstre side her :
https://www.digitalarkivet.no/od20120202610877
Gutten ble konfirmert i Enebakk 9.september 1894, uten at det har relevans for å finne mor.
1847 - Slektsforum
Dette handler altså om Tor Ingars bestefar som ble født utenfor ekteskap på Rikshospitalet 1.mai 1880, der mor er oppgitt å være
pige Hanna Elise Karlsen , 25 år ( altså født ca 1849 - 1850 ) , bosatt Brogaden 7.
Gutten blir bortsatt på barnehjem , hvor han finnes i 1885-tellinga :
nr 027
027 Torleif Brandt - 0269 Hegdehaugsveien 3 - 002 del 1 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1885 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet
Så er altså spørsmålet : Hvor ble det så av mor ???
I Fattigvesenets Hjemstavnsregister for 1885 er det notert at pige Hanna Elise Karlsen f. 1847 , fødested Horten , er " Reist til Amerika ", og etterlatt gutten i Norge
se midt på venstre side her :
https://www.digitalarkivet.no/od20120202610877
Gutten ble konfirmert i Enebakk 9.september 1894, uten at det har relevans for å finne mor.
-
Hei.
Jeg er vanvittig imponert.
Takk og takk.
Det tyder vel på at min oldemor var i live i 1910.
Ekteparet Karl og Anne Marie hadde 4 døtre, den eldste Johanne Fredrikke døde i 1896.
De 3 andre er Elen Marie f. 13.04.1851- d. 12.01.1911.
Min oldemor f 21.08.1854
Karoline Mathilde f 13.12.1860- d 23.04.1929
Jeg tok en dna test i 2024 og har mange treff på at dette kan være riktig familie,
derfor håper og tror jeg at Horten og 1847 og 1849 er feil.
Vet ikke sikkert!!
Håper noen klarer og løse gåten HANNA ELISE
På forhånd takk
Beste hilsen
Tor
Jeg er vanvittig imponert.
Takk og takk.
Det tyder vel på at min oldemor var i live i 1910.
Ekteparet Karl og Anne Marie hadde 4 døtre, den eldste Johanne Fredrikke døde i 1896.
De 3 andre er Elen Marie f. 13.04.1851- d. 12.01.1911.
Min oldemor f 21.08.1854
Karoline Mathilde f 13.12.1860- d 23.04.1929
Jeg tok en dna test i 2024 og har mange treff på at dette kan være riktig familie,
derfor håper og tror jeg at Horten og 1847 og 1849 er feil.
Vet ikke sikkert!!
Håper noen klarer og løse gåten HANNA ELISE
På forhånd takk
Beste hilsen
Tor
-
Hei
Ja, som dere ser har jeg vært på leiting etter Hanna Elise i mange år.
Har vært aktiv ei stund, så lagt det vekk i noen år, prøvd igjen osv osv.
Men jeg kom veldig feil ut en lang stund.
I og med at bestefar var gift i Enebakk så lette jeg der og fant noen som passa bra, syns jeg
Dette var rav ruskene galt.
Så innleggene fra den tiden står som "skrekk og advarsel"
Hilsen litt betuttet
Tor
Ja, som dere ser har jeg vært på leiting etter Hanna Elise i mange år.
Har vært aktiv ei stund, så lagt det vekk i noen år, prøvd igjen osv osv.
Men jeg kom veldig feil ut en lang stund.
I og med at bestefar var gift i Enebakk så lette jeg der og fant noen som passa bra, syns jeg

Så innleggene fra den tiden står som "skrekk og advarsel"
Hilsen litt betuttet

Tor
-
- Kontakt:
om du er "ivrig nok"...
Det kan hende det ligg korrespondanse om dei avdøde i sorenskrivar-arkivet; særleg med tanke på " 3 myndige fraværende døtre ".
Døtrene møtte tydelegvis ikkje opp, så nokon må ha informert sorenskrivaren om dette.
Sannsynlegvis har han ført brevjournal, teke vare på innkomne brev og ført kopibok over utsende brev.
Rimelegvis er alt kronologisk ordna og ikkje så vanskeleg å finne fram i. Men du må altså møte opp på lesesalen til statsarkivet i Kongsberg og leite sjølv.
Det kan hende det ligg korrespondanse om dei avdøde i sorenskrivar-arkivet; særleg med tanke på " 3 myndige fraværende døtre ".
Døtrene møtte tydelegvis ikkje opp, så nokon må ha informert sorenskrivaren om dette.
Sannsynlegvis har han ført brevjournal, teke vare på innkomne brev og ført kopibok over utsende brev.
Rimelegvis er alt kronologisk ordna og ikkje så vanskeleg å finne fram i. Men du må altså møte opp på lesesalen til statsarkivet i Kongsberg og leite sjølv.
-
Hei Ivar Ståle.
Dette var spennende.
Det må nok bli en Kongsbergtur med det første.
Muligheten til og finne ut hvor min oldemor holder til på dette tidspunktet er kanskje litt begrenset,
men jeg håper det kan være noe av interesse der.
Hanna Elise hadde også 2 brødre født rundt 1860, tyder på at de er død i 1910 ettersom de ikke er nevnt.
Igjen, takk for hjelpa.
Beste hilsen
Tor
Dette var spennende.
Det må nok bli en Kongsbergtur med det første.
Muligheten til og finne ut hvor min oldemor holder til på dette tidspunktet er kanskje litt begrenset,
men jeg håper det kan være noe av interesse der.
Hanna Elise hadde også 2 brødre født rundt 1860, tyder på at de er død i 1910 ettersom de ikke er nevnt.
Igjen, takk for hjelpa.
Beste hilsen
Tor
-
Hei Marit.
Jeg drev å leita etter min bestefar Torleif på Pleiestiftelsen, fant egentlig ingenting, men det klarte du på kort tid.
Jeg blir så imponert av dere "flinke folka". Takk.
Min bestefar ble vel bokstavelig auksjonert bort 12.06.1886 til gårdbruker Raffenberg på Killerud gård i Enebakk for kr. 20,00.
Dette til dels for at innbetaling til stiftelsen uteble.
Det var tøffe tider.
Min oldemor dro ( høyst sannsynlig) til USA med skipet Hero 2 fra Oslo den 7. nov. 1884 under navnet Elise Karlsen 29 år.
har ikke funnet spor etter damen verken i England eller USA.
Det litt mystiske er at turen er betalt fra USA.
.
Igjen, tusen takk for hjelpa
Beste hilsen
Tor
Jeg drev å leita etter min bestefar Torleif på Pleiestiftelsen, fant egentlig ingenting, men det klarte du på kort tid.
Jeg blir så imponert av dere "flinke folka". Takk.
Min bestefar ble vel bokstavelig auksjonert bort 12.06.1886 til gårdbruker Raffenberg på Killerud gård i Enebakk for kr. 20,00.
Dette til dels for at innbetaling til stiftelsen uteble.
Det var tøffe tider.
Min oldemor dro ( høyst sannsynlig) til USA med skipet Hero 2 fra Oslo den 7. nov. 1884 under navnet Elise Karlsen 29 år.
har ikke funnet spor etter damen verken i England eller USA.
Det litt mystiske er at turen er betalt fra USA.
.
Igjen, tusen takk for hjelpa
Beste hilsen
Tor