Er Slektsforum døende?
Moderator: admin
- Knut Erling Harg
- Sted: SKIEN
Er Slektsforum døende?
Jeg har et bestemt inntrykk av at aktiviteten på Slektsforum er dalende. På dette under-forumet er for eksempel antall innlegg etter 2021 svært begrenset, og det samme mener jeg å se andre steder jeg er inne. Sjansen for respons er også lavere, synes jeg, enn den var for noen år siden (men de som responderer er fortsatt til stor hjelp!). Er det Facebook-grupper som har stjålet brukere? Det er i så fall synd, for Slektsforum er et mye bedre verktøy. Der havner innlegg i en struktur, og de er søkbare og gjenfinnbare på en helt annen måte enn på Facebook.
Har moderatorene noe statistikk å vise oss? Har aktiviteten vært dalende på Slektsforum, slik jeg påstår? Kan vi gjøre noe for å øke interessen for å bidra både med spørsmål og svar blant Slekt og Datas medlemmer? Det er synd hvis et så nyttig samarbeidsverktøy forsvinner!
Har moderatorene noe statistikk å vise oss? Har aktiviteten vært dalende på Slektsforum, slik jeg påstår? Kan vi gjøre noe for å øke interessen for å bidra både med spørsmål og svar blant Slekt og Datas medlemmer? Det er synd hvis et så nyttig samarbeidsverktøy forsvinner!
- John Arnold Ludvigsen
- Site Admin
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Er Slektsforum døende?
Hei Knut,
Forum har helt klart fått en nedtur på grunn av alle grupper som er opprettet på blant annet Facebook, men jeg synes det er veldig mye lettere å finne igjen ting i Slektforum.
Nettopp det at det er så lett å opprette stadig nye grupper ødelegger egentlig for brukervennligheten og muligheten til å finne igjen informasjon.
Styrkene til Slektsforum er blant annet mulighet til å legge inn etterlysninger på et bestemt geografisk sted, og vi vet at mange brukere følger med på "sine" steder fordi de har lokalkunnskap og gjerne hjelper til akkurat der.
At brukerne selv kan velge å abonnere på et eller flere underforum som for eksempel steder av spesiell interesse gjør det også til et nyttig verktøy.
En annen styrke er at vi har en rekke brukere blant oss som er utrolig dyktige og som har bidratt med flere tusen svar og tips.
Noe som ikke synes i Slektsforum er de underforum som går på bestemte fagområder hvor man hjelper hverandre på kryss og tvers av hele landet for å kunne gjøre en best mulig jobb.
Forum har helt klart fått en nedtur på grunn av alle grupper som er opprettet på blant annet Facebook, men jeg synes det er veldig mye lettere å finne igjen ting i Slektforum.
Nettopp det at det er så lett å opprette stadig nye grupper ødelegger egentlig for brukervennligheten og muligheten til å finne igjen informasjon.
Styrkene til Slektsforum er blant annet mulighet til å legge inn etterlysninger på et bestemt geografisk sted, og vi vet at mange brukere følger med på "sine" steder fordi de har lokalkunnskap og gjerne hjelper til akkurat der.
At brukerne selv kan velge å abonnere på et eller flere underforum som for eksempel steder av spesiell interesse gjør det også til et nyttig verktøy.
En annen styrke er at vi har en rekke brukere blant oss som er utrolig dyktige og som har bidratt med flere tusen svar og tips.
Noe som ikke synes i Slektsforum er de underforum som går på bestemte fagområder hvor man hjelper hverandre på kryss og tvers av hele landet for å kunne gjøre en best mulig jobb.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.
- Knut Erling Harg
Helt enig! Og hva må vi gjøre for å overbevise folk om å komme (tilbake) til Slektsforum? De fordelene du nevner må markedsføres! De gjelder bare dersom det er mange nok som bidrar, med både spørsmål og svar. En mulighet er jevnlig å legge inn anbefaling på alle relevante Facebook-grupper om å "konvertere" til Slektsforum. Det bør i så fall koordineres fra sentralt hold, i form av en standardisert oppfordring om å prøve de fordelene Slektsforum har.
-
Helt enig. Jeg har ikke FB og hadde heller sett att folk var her på forumet 

-
- Sted: LILLEHAMMER
Jeg er helt enig i at vi må markedsføre Slektsforum bedre!
Det fine med Slektsforum er at innlegget blir liggende på rette kommunen når det gjelder etterlysninger.
På Facebook forsvinner innleggene bakover i "skyen" når det er flere som skriver.
Jeg mener at distrikstlagene må aktivt snakke om dette på medlemsmøter.
Og de bør skrive om dette i bladet vårt.
Jeg tok det nettopp på medlemsmøte i Oppland. Jeg viste eksempler på innlegg som hadde fått svært raske svar.
Vi må bruke dette!
Det fine med Slektsforum er at innlegget blir liggende på rette kommunen når det gjelder etterlysninger.
På Facebook forsvinner innleggene bakover i "skyen" når det er flere som skriver.
Jeg mener at distrikstlagene må aktivt snakke om dette på medlemsmøter.
Og de bør skrive om dette i bladet vårt.
Jeg tok det nettopp på medlemsmøte i Oppland. Jeg viste eksempler på innlegg som hadde fått svært raske svar.
Vi må bruke dette!
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry
- Knut Erling Harg
En hyggelig melding: Jeg startet nylig en tråd på forum "Buskerud - ukjent sted". Der fikk jeg god, kyndig og konstruktiv hjelp av flere bidragsytere, og kom raskt videre i undersøkelserne mine. Så der var det i hvert fall liv i forumet!
Kanskje min bekymring er ubegrunnet? Men det er fortsatt viktig å gi en oppfordring til medlemmene: "Bruk Slektsforum heller enn Facebook!" Oppfordringen bør gis i mange kanaler - foreningsmøter, medlemsbladet, kanskje også direkte i FB-gruppene. Vi trenger et levende Slektsforum!

Kanskje min bekymring er ubegrunnet? Men det er fortsatt viktig å gi en oppfordring til medlemmene: "Bruk Slektsforum heller enn Facebook!" Oppfordringen bør gis i mange kanaler - foreningsmøter, medlemsbladet, kanskje også direkte i FB-gruppene. Vi trenger et levende Slektsforum!
-
- Sted: ÅLESUND
-
Jeg tror at periodiske(?) standardiserte meldinger på relevante grupper på FB lett vil bli oppfattet negativt og sannsynligvis stoppet av moderatorene der. Vi må også huske på at Slektsforum er bare for medlemmer av Slekt og data, så det er en liten "betalingsmur".3429 skrev: ↑24. september 2024 kl. 22.56 Helt enig! Og hva må vi gjøre for å overbevise folk om å komme (tilbake) til Slektsforum? De fordelene du nevner må markedsføres! De gjelder bare dersom det er mange nok som bidrar, med både spørsmål og svar. En mulighet er jevnlig å legge inn anbefaling på alle relevante Facebook-grupper om å "konvertere" til Slektsforum. Det bør i så fall koordineres fra sentralt hold, i form av en standardisert oppfordring om å prøve de fordelene Slektsforum har.
Jeg har noen andre forslag som jeg tror vil fungere bedre. For det første kan vi oppfordre de som stiller spørsmål i FB om å stille de samme spørsmålene i passende underforum her. Slike oppfordringer kan sendes som personlige meldinger, PM i FB og dermed unngå moderering. Vi må da passe på at utfyllende svar også blir gitt her.
For det andre kan vi som bruker både FB og Slektsforum bidra til krysspostinger av både spørsmål og løsninger. Jeg har tidligere oppfordret til at alle løste saker bør gjenspeiles i oppdaterte personprofiler i histreg.no for dermed bliå løst "en gang for alle". Jeg er overbevist om at det vil være den mest effektive måten å dokumentere og videreformidle resultatene av våre samlede innsats søking/leting/gransking/forskning.
-
- Sted: BERGEN
Vi har noko på Slektsforum som heiter «Ubesvarte innlegg». Der er det vel 13 sider multiplisert med 50 + innlegg på side 14. BORTIMOT 700 innlegg ikkje noko svar sidan mars 2018.
Nokre innlegg, kanskje så mange som 50 stk, KUN er opplysningar til medlemer som ein har funne i eit eller annor media, f.eks NRK, aviser, …… Likevel er det over 600 spyrsmål der brukaren av Slektsforum, altso medlemer av Slekt og Data ikkje får svar !!
Sjølv forsøker eg å svara på mine geografiske stader der EG veit noko. F.eks Sogn og Fjordane.
Nokre innlegg, kanskje så mange som 50 stk, KUN er opplysningar til medlemer som ein har funne i eit eller annor media, f.eks NRK, aviser, …… Likevel er det over 600 spyrsmål der brukaren av Slektsforum, altso medlemer av Slekt og Data ikkje får svar !!
Sjølv forsøker eg å svara på mine geografiske stader der EG veit noko. F.eks Sogn og Fjordane.
- Knut Erling Harg
Kjell Inge: Du har kloke kommentarer og gode anbefalinger. Jeg skal forsøke å følge opp når jeg ser noe på Facebook som egner seg, og sende en PM til trådstarter med forslag om å bruke Slektsforum i tillegg. Jeg tror folk vil se verdien av Slektsforum hvis de prøver det.
Jon: Ja, mye blir nok liggende ubesvart. Det er ikke stort mer hver av oss kan gjøre enn å forsøke å bidra der vi vet noe, slik du gjør. Men å ta en tur innom "ubesvarte innlegg" fra tid til annen kan være nyttig, det rådet tar jeg til meg. Så får vi bidra etter beste evne. Jeg har selv hatt nytte av svar som har kommet lenge etter at spørsmålet ble stilt.
Ellers er jeg oppmuntret av at mitt hjertesukk i starten av denne tråden har skapt engasjement og konstruktive innspill. Det er i seg selv et tegn på at Slektsforum ikke er døende. La oss holde det slik!
Jon: Ja, mye blir nok liggende ubesvart. Det er ikke stort mer hver av oss kan gjøre enn å forsøke å bidra der vi vet noe, slik du gjør. Men å ta en tur innom "ubesvarte innlegg" fra tid til annen kan være nyttig, det rådet tar jeg til meg. Så får vi bidra etter beste evne. Jeg har selv hatt nytte av svar som har kommet lenge etter at spørsmålet ble stilt.
Ellers er jeg oppmuntret av at mitt hjertesukk i starten av denne tråden har skapt engasjement og konstruktive innspill. Det er i seg selv et tegn på at Slektsforum ikke er døende. La oss holde det slik!
-
For min egen del, så prøver jeg nå å bruke følgende rutine:
1. Jeg skriver etterlysning i relevant geografisk gruppe her i Slektsforum med referanse til alt jeg har funnet selv i en personprofil i histreg.no
2. Etter et par dager poster jeg samme spørsmål i "Vi som driver slektsforsning" på Facebook
3. Nye funn blir lagt inn i personprofil(er) i histreg.no
4. Spørsmålene blir merket som LØST og oppsummering av nye funn blir postet både i Slektsforum og på FB med referanse til oppdatert personprofil i histreg.no
1. Jeg skriver etterlysning i relevant geografisk gruppe her i Slektsforum med referanse til alt jeg har funnet selv i en personprofil i histreg.no
2. Etter et par dager poster jeg samme spørsmål i "Vi som driver slektsforsning" på Facebook
3. Nye funn blir lagt inn i personprofil(er) i histreg.no
4. Spørsmålene blir merket som LØST og oppsummering av nye funn blir postet både i Slektsforum og på FB med referanse til oppdatert personprofil i histreg.no