Tinglysing av skjøte, Eiker, 1805

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Per Horsrud
Sted: Ranheim

Tinglysing av skjøte, Eiker, 1805

Legg inn av Per Horsrud » 18. april 2021 kl. 11.19

Hei,

Noen som kan hjelpe til å tyde det som er lesbart for No 43, nederst høyre side (forts neste side)?
Det gjelder gården Horsrud, selger Christen Johannessen og kjøper Jacob Nielssen.
Har klart å tyde noen ord, men mangler sammenhengen.

Tinglysingsmateriale: SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, G/Ga/Gaa/L0006: Pantebok nr. I 6, 1800-1809, s. 436-437 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

mvh Per Horsrud

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Tinglysing av skjøte, Eiker, 1805

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. april 2021 kl. 21.57

No 43. Skjøde paa No 86 Horsrud, 1 Skp.(= 1 skippund) Tunge:
Undertegnede Christen Johannessen Horsrud erkjender herved, at have
fra mig, Hustrue og Arvinger solgt og overdraget, ligesom og herved sælger, skiøder og overdrager til den Dannemand Jacob Nielsen Horsrud, Hustrue og Arvinger min efter Skjøde 18de Februarii 1799 hjemlede Gaard Horsrud, af Skyld 1 Skp. Tunge Matr No 86 for omforeenede Kjøbe-Summa 3000rd skriver Tre Tusinde Rigsdaler DC; Thi som denne Kjøbe-Summa er mig adnøielig betalt, saa skal formeldte Gaard Horsrud med paastaaende Huusebygninger og tilliggende Herligheder af Ager, Eng, Løv og Bark(?), Fiskevand og Fæegang, inden og uden Giærdes; intet i nogen Maade undtagen, herefter tilhøre Kjøberen formeldte Jacob Nielsen, Hustrue og Arvinger, som deres retmæssige og sande Ejendom, med samme Ret og Rettighed, ovenallegerede mit Skjøde hjemler mig Godset, under min og Arvingers Hjemmel efter Loven. - Dette til Bekræftelse under min Haand i Vitterlighedsvidners Overvær i Hougsund den 29 Junii 1805. - Christen Johannessen. - Til Vitterlighed C(?) Schmidt, Amund Rasmussen. Herom er ellers intet Skriftlig oprettet, som herved Forordningsmæssig attesteres og eedelig kan bevidnes. - Jacob Nielsen Horsrud. Christen Johannessen Horsrud. -

Mvh
Else B.

Per Horsrud
Sted: Ranheim

Legg inn av Per Horsrud » 19. april 2021 kl. 9.11

Tusen takk for hjelpen, Else Berit!

Imponerende at du klarte å tyde nederste linje på første side.

mvh Per

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. april 2021 kl. 10.53

:D

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»