Hvem var Elen Larsdatter, gift med Ole Kjøstelsen?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Hvem var Elen Larsdatter, gift med Ole Kjøstelsen?

Legg inn av Astrid Ryen » 30. mars 2005 kl. 16.49

Elen Larsdatter døde i 1758, 671/2 år og hennes mann Ole Kjøstelsen i 1743 55 år. Jeg har oversikt over Ole Kjøstelsens foreldre og søsken, men Elen Larsdatter vet jeg ingenting om.

Elen og Ole hadde følgende barn: Lisbet, Gjørri, Anne, Lars, Berge, Kjøstel, Ole (død som liten). Elens mor antar jeg het Lisbet.

Jeg har stusset en del over navnet Berge. Peder Bergesen og hans kone opptrer som faddere, men jeg klarer ikke se noen forbindelse til Peder Bergesen annet enn at han, likesom Ole og Elen, bodde på Nyplass. Det er også to faddere Kirsten Larsdatter og Lars Larsen, som er interessante, men jeg har ikke klart å finne noen forbindelse der heller.

Er det noen der ute som kunne hjelpe?

Mvh Astrid Ryen
Sist redigert av Astrid Ryen den 25. mai 2012 kl. 17.05, redigert 1 gang totalt.

gj00073
Sted: ÅLEN

Re: Elen Larsdatter, gift med Ole Kjøstelsen

Legg inn av gj00073 » 3. april 2005 kl. 22.33

Hei Astrid!

Jeg har også lett "høyt og lavt" etter Elen Larsdatters foreldre. Både Gjøri Olsdatter Nyplass og Anne Olsdatter Nyplass er blant mine forfedre, i tillegg til to av Ole Kjøstelsens søsken (Ludvig og Marit).

Jeg har fra Rørosboka funnet ut at Elen ble født i 1691, og jeg har så vidt sett gjennom kirkeboka til Røros for det året. Skriften var dessverre "altfor gotisk" for meg, så jeg ga foreløbig opp, men med mer nøye studering av kirkeboka er det vel mulig å se om hun finnes der... Jeg har dessuten sjekket endel skifter etter flere Lars'er men har foreløbig ikke funnet noe der heller.

Har du sjekket kirkebøkene for de av Ole og Elens barn som ble født før 1728 (dvs som ikke finnes på RHD's sider? Hvem var da evt faddere til disse?

At du antar at Elens mor het Lisbeth (som følge av oppkalling vil jeg tro), fikk meg til å sjekke litt på RHD's sider. Jeg fant da denne mulige kandidaten: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... b&RR=72475 . Dette er muligens et skudd i blinde. Jeg mener å ha sett at du har god greie på Nordfjordinger som kom til Røros, så kanskje du vet noe mer om henne og hennes mann Lars, og evt kan avkrefte om dette er en mulig kandidat? I manntallet for 1701 oppgis Lars Jonsen Norfiord å ha stesønnen Niels Rolfsen, mens han i 1705-manntallet oppgis å ha én ("ekte"?) sønn og en datter. Tydeligvis eksisterer det ikke skifte etter verken Lars Jonsen Nordfjord eller hans hustru Lisbeth Hansdatter.

Mvh Magne Nesvold

Brukeravatar
14292
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 4. april 2005 kl. 1.17

Hei MagneBilde
Jeg ble litt nysgjerrig på dette, jeg har noen "vage" aner som jeg vet lite om, spør derfor: Er Marit Kiøstelsdatter Nyplass, f.1678 søster til Ole Kjøstelsen som dere nevner? Jeg har Kiøstel Jacobsen Nyplass og Giøri Engesdatter som hennes foreldre. Men jeg har ingen søsken på henne, eller, besteforeldre. Hvis det er de samme folkene dere har, ville jeg være takknemlig for opplysninger rundt dem. (Disse er 5. og 6. tippoldeforeldre av meg)
RandiE

gj00073

Legg inn av gj00073 » 4. april 2005 kl. 11.51

Hei Randi!

Ja, det er riktig at Marit Kjøstelsdatter er søster til Ole Kjøstelsen Nyplass. Det ble holdt skifte etter Kjøstel Jacobsen og hustru Gjørri Engelsdatter som "boede paa Nyepladsen" 17. juni 1713. Der nevnes de at de etterlater seg følgende barn: Jochum Kiøstelsen 40, Ludvig 36, Engell 30 (skal være i Christiania), Erich 26, Olluf 23, Maritte Kiøstelsdatter 33 gift med Olluf Larsen paa Nypladsen.
Jeg har igrunnen notert info om bare tre av søsknene, nemlig: Ludvig Kjøstelsen (1676-1747) g.m Siri, flyttet til Gjersvoll i Hessdalen. Marit Kjøstelsdatter (1678-1755) g.m. Ole Larsen Renolen fra Ålen. De bodde tydeligvis på Nyplassen ved skiftet, men flyttet senere til Ålen. Og nevnte Ole Kjøstelsen(1688-1743) g.m. Elen Larsdatter. Dette har jeg fra Røros- og Ålbygg-bøkene.
Kjøstel Jacobsen (som nevnes som berggesell ved Arvedalsgruva i 1692) kom sannsynligvis fra en annen kant av landet, da Kjøstel var så og si et helt ukjent navn i Rørosdistriktet på denne tiden. Jeg har heller ingen anelse om hvor Gjøri Engelsdatter kom fra.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. april 2005 kl. 16.22

Magne Nesvold skrev:Hei Randi!

Ja, det er riktig at Marit Kjøstelsdatter er søster til Ole Kjøstelsen Nyplass. Det ble holdt skifte etter Kjøstel Jacobsen og hustru Gjørri Engelsdatter som "boede paa Nyepladsen" 17. juni 1713. Der nevnes de at de etterlater seg følgende barn: Jochum Kiøstelsen 40, Ludvig 36, Engell 30 (skal være i Christiania), Erich 26, Olluf 23, Maritte Kiøstelsdatter 33 gift med Olluf Larsen paa Nypladsen.
Jeg har igrunnen notert info om bare tre av søsknene, nemlig: Ludvig Kjøstelsen (1676-1747) g.m Siri, flyttet til Gjersvoll i Hessdalen. Marit Kjøstelsdatter (1678-1755) g.m. Ole Larsen Renolen fra Ålen. De bodde tydeligvis på Nyplassen ved skiftet, men flyttet senere til Ålen. Og nevnte Ole Kjøstelsen(1688-1743) g.m. Elen Larsdatter. Dette har jeg fra Røros- og Ålbygg-bøkene.
Kjøstel Jacobsen (som nevnes som berggesell ved Arvedalsgruva i 1692) kom sannsynligvis fra en annen kant av landet, da Kjøstel var så og si et helt ukjent navn i Rørosdistriktet på denne tiden. Jeg har heller ingen anelse om hvor Gjøri Engelsdatter kom fra.

Kjøstel Jacobsen døde i en ulykke ved gruven først på 1690-tallet (men da etter 1692!). Hans enke Gjørri fikk da noen få riksdaler som et "engangsvederlag" - i 1694. Dette har jeg fra Verkets historie i bind 2 av Rørosboka (beklager - har ikke notert sidenummer). Jeg mener å ha sett Kjøstel Jacobsen i lønningslistene for Verket i 1687(hos Bjørn Nyheim), det lar seg jo sjekke.

Interessant er det å observere at bare to av familien var på Røros i 1701. Det er Jochum 28 år og en Ingull K. 12 (alderen for lav i forhold til alder ved død), det tror jeg må være Engel. I manntallet for 1705 bor Gjørri og en sønn, som jeg tror må være Ole, hos Jon (= Jochum) Kjøstelsen.

Randi, du finner informasjon i Rørosboka, bind 5, side 337. Ellers finner du alle Kjøstelsen med ektefeller døde i kirkebøkene på nettet. Søk på Kystelsen!

Magne, Ludvig Kjøstelsen har en kone Marit Olsdatter som døde i 1758 79 år. Jeg vet ikke hvor dette med Siri kommer fra, men jeg har jo sett det i den nye Ålenboka.

Så til Magne og det opprinnelige spørsmål: Elen Larsdatter. Jeg har ikke vært i kirkebøkene før 1727, og det burde jeg sikkert ha gjort før jeg spurte. Men jeg ser i hvert ingen forbindelse til noen av fadderne på de tre yngste barna.

Jeg synes ditt forslag angående Lars Nordfjord og Lisbet Hansdatter var interessant. Det var sannelig stor aldersforskjell mellom dem, Lisbet var sikkert mor til denne stesønnen i 1701. Men det skulle vel være mulig for henne å få barn i 1691? Lars Jonsen var forresten i live i 1712, da han er nevnt i skifte (kilde: Eirik Strøm).

Det var det. Jeg hadde visst ikke mer på hjertet - tror jeg :)

Hilsen Astrid

gj00073

Legg inn av gj00073 » 4. april 2005 kl. 17.00

Hei Astrid.

Takk for at du ryddet opp i misforståelsen med Ludvig Kjøstelsens kone. Jeg antok at begge ble begravet i Ålen, så jeg har ikke lett etter dem i kirkebøkene for Røros.

Når det gjelder Lisbet Hansdatter som jeg nevnte i et tidligere innlegg, kom jeg fram til at hun var 40 år i 1691, og dermed kan hun vel ha født en datter da. Dersom dette er tilfelle, var Elen sannsynligvis deres eneste felles barn, siden Lars oppgis å ha en datter og en sønn i 1705. Dersom ikke noen av dem hadde flyttet fra foreldrene da. Den sønnen som Lars Jonsen oppgis å ha i 1705, har jeg funnet ut må være stesønnen Niels Rolfsen. Han oppgis å være "i gruvearb. for Jung". (Hvor ble det forresten av han tro?)

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. april 2005 kl. 18.07

Hei Magne!

Det er faktisk bare 33 menn som heter Lars i Røros 1701. Av disse er det ca en tredjedel som kunne tenkes å ha blitt far i 1691!

Nok om det. Jeg har sett i bind 2 av Rørosboka - Verkets historie. På side 117 står det: Når en arbeider omkom i en arbeidsulykke, fikk gjerne enken en liten pensjon eller erstatning en gang for alle, enken etter en gruvearbeider Kjøstel Jacobsen fikk i 1697 6 rdl, men "ej videre", og enken etter Rasmus Schielderup fikk 20 rdl.

Hilsen Astrid R.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. april 2005 kl. 18.20

Videre:

Verkets lønningsprotokoll 1687 (Bjørn Nyheim):

Kystøll Jacobsøn - Knecht ved Solskinns gruve

Jochum Kystelsøn nevnes blant Jungens samme sted

Brukeravatar
14292
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 4. april 2005 kl. 20.13

Takk skal du ha, Astrid, det var fint.Bilde
Randi

dn10058
Sted: LARVIK

Legg inn av dn10058 » 4. april 2005 kl. 20.20

Elen Larsdatter er min ane også (og Ole Nyplass), så jeg følger med - uten å kunne bidra med noe.

gj01138
Sted: KVALøYSLETTA

Legg inn av gj01138 » 4. april 2005 kl. 21.34

Når det gjelder Giøri Engelsdatter har jeg en mulig link til Støren, all
informasjonen kommer fra kirkebøker og mantall på nett + litt egen
resonering:
Engel Andersen f. ca 1626, d. før 1690 (ikke i kirkebok Støren), bosatt på
Soknes i Støren 1666.
datter Giøri Engelsdatter
sønn Ukjent Engelsen, far til Ole Jonsen Storløkken eller hans kone
Ragnild

sønn av Ukjent er Engel Engen f. ca 1689 d. 1761, 2 døtre Marit. En f.
1740 d. 1741, en f. 1749
Engel Olsen Storløkken, f. 1745 d. 1754. barnebarn til Ukjent. (ikke døpt
Støren, men gravfestet)
Peder Olsen Storløkken
foreldre Ole Jonsen Storløkken f. 1711 d. 1760 og Ragnild f. 1705 d.
1759.

Noen som har noen kommentarer?

gj01138
Sted: KVALøYSLETTA

Legg inn av gj01138 » 4. april 2005 kl. 22.28

Jeg vet hvordan denne Siri kommer inn:
Vielse Røros
148 1734 311034 Ingul Kiøstels. Siren Pedersd. K: Copulerede 261234. 3 for Røros

Brukeravatar
14292
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 5. april 2005 kl. 0.17

Hei AnneBilde
Er da Ingul den samme som Engell Kiøstelsen (f.ca 1683), sønn av Kiøstel Jacobsen Nyplass?
Randi

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 5. april 2005 kl. 1.27

gj00073

Legg inn av gj00073 » 5. april 2005 kl. 17.11

Det var interessant å se den mulige løsningen på Gjøri Engelsdatters opphav som Anne Sagflaat nevner. (Nå virker det som om denne debatten går mer over til å behandle Kjøstelsen-slekten enn Elen Larsdatter. Men det kan jo være greit å få avklart Kjøstelsen-familiens opprinnelse, siden innflyttere til Røros i den første tiden hadde en tendens til å gifte seg med personer med aner fra samme område.)
Jeg har inntrykk av at innflyttingen fra Nedre og Midtre Gauldal (som Støren ligger i) til Røros var heller liten i verkets første tid, men det var jo noen som kom fra disse områdene også. (Mest kjent er kanskje Guldal-slekten som skal ha kommet fra Horg). Jeg stiller meg derimot tvilende til at Kjøstel skal ha kommet fra samme område. Jeg har en god del aner fra Gauldalen, og Kjøstel var tydeligvis et veldig uvanlig navn der også. Dette forhindrer jo ikke at Gjøri kan ha kommet derifra.
Etter søking på nettet har jeg fått inntrykk av at Kjøstel (Kystel, Tjøstel osv) først og fremst var vanlig i Østfold, Vestfold, Søndre Hedmark, Oppland ++, dvs områder på Østlandet.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 5. april 2005 kl. 19.40

Jeg har notert meg at navnet Kjøstel ikke ser ut til å finnes i Trøndelag i manntallet for 1660-årene, men for eksempel i Nord-Gudbrandsdal og langt sør i Hedmark (i 1801 i Strøm Pr. gjeld som er Sør- og Nord-Odal). Om det finnes på andre siden av Kjølen, vet jeg ikke. På Røros forekom navnet Kjøstel bare i den familien vi nå diskuterer, og den siste Kjøstel tror jeg må ha vært Ole Kjøstelsens sønn Kjøstel Olsen i 1801.

Navnet Engel skal ifølge Pernonnavnordboka ha ulike opphav. Jeg fant den Engel Andersen Anne nevner som dreng på Soknes i 1666 (40 år), men det var bare en til i Støren, en del flere i Meldal. Engel i formen Ingul kjenner jeg fra Os.

Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 30. mai 2007 kl. 10.30

Er det noen der ute som har klart å finne ut hvem Elen Larsdatter var?

Bjørn Olav Åsvold opplyste i et innlegg under et tilsvarende tema på Digitalarkivet at i skiftet etter Ole Kjøstelsen nevnes Isach Arnesen som en søstersønn av enken Elen Larsdatter. Det er for meg det eneste håndfaste så langt.

Jeg har siden sist vært i kirkebøker for Røros før 1727 og mener å ha funnet alle Ole og Elens barn døpt unntatt den eldste Lisbet. Dermed har jeg fått med meg en del navn på faddere ved barnas dåp. Disse tar jeg frem med visse mellomrom for å finne noen sammenheng mellom disse og Elen. Min aller siste ide var at noen av fadderne kunne være barn av smelteren Lars Knudsen. Jeg har sett i skiftet etter ham, lærte mye om Lars Knudsens etterslekt, men det var ingen Elen.

Så har jeg vært innom kirkeboka for Røros før 1700 for om mulig å finne en passende Elen døpt. Der hadde jeg så mye å se etter at Elen kom i bakgrunnen for hva jeg ellers lette etter i en kirkebok som for meg var fryktelig vanskelig å lese. Jeg har tenkt å gå dit igjen når denne kirkeboka endelig blir skannet og kommer på nettet, for det er uten tvil mye lettere å lese en skannet kirkebok på PC-skjermen enn å lese den på en filmrull. Men nå ser det ut til at det er stopp med indeksering av kirkebøker ved Statsarkivet i Trondheim.

Den eneste kjente slektning av Elen, Isach Arnesen på Nyplass, var gift to ganger, men hadde ingen barn, ser det ut til. Man kunne jo spinne litt rundt hans slekt, men for meg har det ikke kommet noe særlig ut av det heller.

Jeg har gått tom for ideer. Er det noen der ute som vet noe mer, eller har tenkt i andre baner enn jeg har gjort?

Mvh Astrid

gj15361
Sted: Røros

Legg inn av gj15361 » 21. mai 2012 kl. 21.48

Hei Astrid,

Har du funnet ut noe mer om Elen Larsdatters opphav? Jeg har sett igjennom kirkeboken for Røros 1692, og om jeg ikke tar feil blir det døpt en Ellen med far Lars Joensen 1. søndag i advent dette året (jeg sliter med å lese denne kirkeboka, så det er mulig jeg tolker navnet feil) Se lenke: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-37. Jeg klarer ikke å tolke navnet på fadderne bortsett fra bruddstykker her og der.

Mvh
Magne Nesvold

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 21. mai 2012 kl. 22.09

Hei Magne.

Jo det er nettopp denne dåpen jeg har festet meg ved. Fadderne er Helle Hendrichsd, Bergschvr Kirstj, Charnelchen Suensd, Bergmester Jürgens, Peder Richertsen. Jeg fikk dette tydet en gang for mange år siden i det gamle forum.

Jeg har senere gått ut fra at det er vår Elen Larsdatter.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 21. mai 2012 kl. 22.18

Og dette er vel eneste mulige Lars Jonsen i manntallet 1701 som tydeligvis var gift med enken etter en Rolf:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=332#ovre
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 21. mai 2012 kl. 22.30

Ole Kystelsens Barn Anne døpt 17/5-1723. En av fadderne en Anne Rolfsdatter, andre linje på høyre side:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1723, side 84-85.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44

Kunne denne Anne Rolfsdatter ha vært Ellen Larsdatters halvsøster?

Jeg har jo forsøkt å finne ut noe om Elen Larsdatters søstersønn Isach Arnesen, nevn i skiftet etter Ole Kjøstelsen. Ideene finnes der, men dokumentasjon er vanskelig å finne

Jeg vet litt om Anne Rolfsdatter, får ta det litt videre.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 21. mai 2012 kl. 22.45

Anne Rolfsdatter ble gift 26/12-1725 med Jens Eriksen Lien (han var enkemann). de hadde en eneste sønn Arne døpt 16/6-1726, som døde som spebarn.

Kunne Arne være oppkalt etter Anne Rolfsdatters første ektemann?

Arne Isachsen (Nyplass) ble begravet 24/6-1720 46 år. Ikke noe skifte etter ham.

Altså en lange tankerekke uten noe som helst dokumentasjon :)

Anne Rolfsdatter døde i 1766, står nederst på en kirkebokside, hvor det er svart, alder er umulig å lese.
Mvh Astrid

gj15361

Legg inn av gj15361 » 22. mai 2012 kl. 21.50

Godt at du har kommet fram til samme konklusjon som meg! Elens mor er vel da Lisbeth Hansdatter som dør julaften 1728 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-71.

Lars Joensen Norfiord er i 1705 oppgitt å være gift og har én sønn i gruverarbeide (dette er vel antageligvis Niels Rolfsen(?)) og én datter (Ellen). En evt halvsøster av Ellen har i så fall flyttet ut og kanskje giftet seg på dette tidspunktet.

Arne Isachsen er oppgitt å være gift med én datter i 1705. Isach Arnesen må i så fall være født etter 1705. Har du funnet begravelsen hans, og evt antatt fødselsår? Kan Arne være en bror av Hans Isachsen Nyplass (Knoph) tro?

Etter litt søking i kirkebøker har jeg en "vag" teori om at kanskje Kirsten Arnesdatter (f. ca 1713) g.m Ole Jensen Lien (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-7) er en søster til Isach Arnesen. Dette strider mot det som står i Ålbyggbøkene om at hun er datter av Arne Halvorsen Hegset og hustruen Ingeborg. Jeg kjenner ikke til hvilke kilder disse bøkene har støttet seg på, men jeg har funnet feil i disse bøkene før. Jeg baserer min teori på det følgende:

- Ingen av de (minst) fire døtrene til Ole Jensen Lien og Kirsten Arnesdatter er oppkalt etter Ingeborg. Nest eldste datter heter for øvrig Anne (etter Anne Rolfsdatter?).
- Isaach Arnesen og hustru Lisbeth Jonsdatter er fadder på deres sønn Arne, døpt 25.3.1743 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-51)
- Et par personer tilknyttet Knoph-slekten dukker opp som faddere og forlovere.
- En Rolf Erichsen er for øvrig fadder på deres datter Marit, døpt 12.6.1740. Jeg kjenner ikke til hans opphav, men registrerte bare at navnet Rolf dukket opp her også.

Det er mulig dette er et villspor, men det er en del indisier som peker mot en sammenheng mellom Kirsten Arnesdatter og Isac Arnesen.

Som du ser er det mange løse tråder og spørsmål som melder seg ennå!

Mvh
Magne

gj15361

Legg inn av gj15361 » 22. mai 2012 kl. 22.10

Vedrørende Rolf Erichsen har jeg søkt litt i kirkebøker, og funnet ut at:

- Isaac Arnesen og Elen Larsdatter er faddere for hans datter Maritte, døpt 14.11.1734 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-33
- Ole Jensen Lien og Kirsten Arnesdatter er faddere for hans datter Ingeborg, døpt 17.3.1737 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-38

Er dette en tilfeldighet tro?

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 22. mai 2012 kl. 22.38

Hei igjen.

Når døde Isach Arnesen? Det har jeg også lurt på. Jeg har skrevet av døde i Røros helt frem til ut i året 1801, men han finnes ikke der.

Hans Isachsen kan være en bror av Arne Isachsen. Han Isachsen ble begravet 9/3-1721 49 år. Skiftet etter Hans Isachsen Nyplass fant sted først i 1744: Enken Karen Iversdatter. Tre barn: Isach Hansen 33, Karen Hansdatter, gift med skredder Jon Hansen Sund, Anne Hansdatter 31 år.

Men denne Hans Isachsen tilhører ikke slekten Knop, slik det hevdes i Rørosboka 5.

Det var en Isach Pedersen på Nyplassen før 1701, se Bjørn Nyheim, i 1692 var han ved Arvedal. Denne Isachs enke Karen Arnesdatter ble begravet 10/5-1725 83 år. Mulige foreldre til Hans og Arne?
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 22. mai 2012 kl. 23.14

Rolf Ericsen ble begravet 15/3-1795 94 år gammel omtrent, som det står i kirkeboka.

Så fant jeg endelig det gamle temaet hvor Rolf Eriksen blir knyttet til slekten Lien/Røraas.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 23. mai 2012 kl. 16.22

Isak Arnesen som fadder og forlover:

FADDER:
1732: Joen Hansen Sunds sønn Hans (mor: Karen, Hans Isaksens datter)
1734: Rolv Eriksens datter Maritte
1737: Ole Liens sønn Jens
1743: Ole Jensen Liens datter Anne (mor: Kirsten Arnesdatter)
1740: Ole Kjøstelsens sønn Ole
1742: Ingebrigt (Jochumsen) Messingsmeds datter Maritte (mor: Anne Olsdatter)
1748: Peder Johannessens sønn Ole (mor: Maria Jochumsdatter)
1750: Tarald Olsens datter Anne (mor: Karen Johannesdatter)
1751: Isak Hansens sønn Hans
1754: Peder Rasmussens datter Maren (mor: Lisbet Olsdatter)
1759: Ole Eriksens datter Anne Margrete
1761: Abrahams Biøndalens uekte sønn Abraham (mor: Ingeborg Ingebrigtsdatter)
1759: Peder Halvorsen (Gaaruns) sønn Halvor
FORLOVER
1749: Niels Eriksen og Maritte Olsdatter
1759: Peder Halvorsen Gaarum og Beritte Jochumsdatter

Kanskje nyttig?
Mvh Astrid

gj15361

Legg inn av gj15361 » 23. mai 2012 kl. 21.59

Hei Astrid,

Her er det mye info som må "synke inn", men jeg er i alle fall rimelig sikker på at vi har funnet Elen Larsdatters foreldre. Nå mangler de andre familierelasjonene. Det er vanskelig å komme lenger bakover vil jeg tro, men Lars Jonsen stammer temmelig sikkert fra Nordfjord, og er 1. eller 2. generasjon innflytter på Røros.

En liten digresjon: Du skriver i et innlegg lenger opp at du har funnet dåpen på alle barna til Ole og Elen. Når er Gjøri døpt? Jeg har skrevet av kirkeboken fra 1720 til ca 1726, men ikke funnet henne der. Har jeg oversett henne?

Mvh
Magne

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 23. mai 2012 kl. 22.17

Ole Kystelsens Barn Jørin døpt 26/1-1721, høyt opp på venstre side:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1721, side 26-27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Mvh Astrid

gj15361

Legg inn av gj15361 » 24. mai 2012 kl. 20.11

Takk skal du ha! Jeg hadde feilaktig tolket dette som "Jocum" i avskrifta!

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 25. mai 2012 kl. 16.11

fra Bjørn H Nyheim:

Kiøstel Jakobsen
1. mnd 1677 (RKA 8.1.4) På Arvedalsgruva
2. mnd 1692 (RKA 8.1.10) Berggesell ved Arvedal. Lønn 5-2-0, 22 skift
12. mnd 1694 (RKA 8.1.12) Berggesell ved Hestekletten. Lønn 4-0-0, 16 skift
12. mnd 1694 (RKA 8.1.12) Berggesell ved Arvedal. Lønn 1-1-0, 5 skift.

Solschins Gruffues Afflønings Register.
Første Maanit Beregnit til d. 29 Janv. Ao. 1687
Knechter
Kystøll Jacobsøn 20 4-0-0

Mvh Olaf.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 29. september 2012 kl. 16.26

I denne tråden nevnes bl. a. Nils Rolfsen, Anne Rolfsdatter og Rolf Erichsen som jeg finner interessant i forbindelse med at jeg arbeider med en familie på Rolven / Rolfsplassen i Kvikne.

Nils Rolfsen er ført på listen over arbeidere ved Kvikne Kobberverk 13.06.1724. (Bergmannsslekten Tax)
Nils Rolfsen: Qvichnepladz; boer paa pladzen, 42; g 1; 15 Aar og ellers på Røraas (Kvikne, Rolven, side 253)

Nils Rolfsen døde på Kvikne i 1740, 59 år gammel. Lenke

Hos Erich Erichsen (ca. 1722-1785) og kona Gurru Hansdatter bor også ei Marit Rolfsdatter ved Ekstraskatten 1762. Nr. 18 Lenke
Marit Rolfsdatter ble gravlagt 24. feb 1765, 84 år gammel. Lenke

Gurru Hansdatter var datter av Hans Nilsen Hals (på Totlund) og Anne Amundsdatter, hun er nevnt i skiftet etter faren Hans i 1743.

Erich Erichsens opphav har lenge vært en uløst sak, men jeg regner det nå for sannsynlig at Marit Rolfsdatter er Erichs mor.
Erich Erichsen og Gurru Hansdatter hadde 8 barn som jeg kjenner til; Marit, Anne, Erich, Martha, Lisbet, Hans, Knud og Gurru.
Etter at far Erich døde i 1785 forlot enka Gurru og barna Kvikne.

Rolf Erichsen døde på Røros i 1795, omtrent 94 år gammel. Lenke
Er han kanskje sønn av Erich og Marit Rolfsdatter?

I tråd nr. 17652 på Brukarforumet bidrar K. D Josefsen bl. a. med disse opplysningene:

Om Rolf Erichs. og Lisbeth Erichsd. som faddere:
Rolf Erichs. (ca 1701-1795, fødselsår basert på oppgitt alder ved død, og er mest sannsynlig noen år senere) ble gift (1) 1731 med Ingeborg Olsd. Femmund (ca 1702-1752) og (2) 1754 med Berit Carlsdtr (ca 1717-1779). Han hadde minst 9 barn.

Lisbeth Erichsd. (ca 1716-1766, fødselsår basert på oppgitt alder ved død) ble gift 1736 med Halvor Olsen Loe. Paret fikk minst 9 barn.

Rolf Erichs. er fadder for 4 av Lisbeth Erichsd. barn. I tillegg er hans to koner faddere for totalt 4 av Lisbeth Erichsd. barn.

Lisbeth Erichsd. er fadder for 2 av Rolf Erichsens barn. I tillegg er to av hennes sønner faddere for hvert sitt av Rolf Erichsens barn.

Konklusjon: Rolf Erichs. og Lisbeth Erichsd. er i slekt, mest sannsynlig søsken. Lenke

Erich Erichsen Rolven hadde sannsynligvis ei søster Lucie (ca. 1710-1791), men opplysninger om henne får komme etter hvert.

Mvh Aud

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 29. september 2012 kl. 17.51

Hei Aud.

Interessant dette du legger frem her. Jeg husker godt hvilket tema dette var og fosøker å legge lenke til dette:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Kjell Josefsens innlegg 15. Hans "spekulasjon" går vel ut på at Rolv Eriksen og Lisbet Eriksdatter kunne være halvsøsken av Jens Eriksen Røraas som i manntallet 1701 for Røros står oppført som sønn av Erik Halvorsen Røros.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 30. september 2012 kl. 11.08

Erik Halvorsen Røraas med sønnene Jens, Halvor og Jon i manntallet 1701:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=353#ovre

I manntallet over Verkets folk 1705 var han gift og hadde tre sønner og to døtre. Erik Halvorsen Røraas er videre nevnt i Røros skoles regnskaper 1701-1709. Hans første kone ukjent, hans andre kone Marit Rolfsdatter som døde som enke på Kvikne i 1765? Det kan så langt ikke dokumenteres!

Sønnen Jens Eriksen Røraas gift første gang med Marit Olsdatter gift andre gang med Anne Rolfsdatter, i siste ekteskap ble sønnen Arne døpt 16/6-1726, som døde som spebarn. (Jeg antar at Anne Rolfsdatter var gift i første ekteskap med Arne Isaken Nyplass, som døde i 1720, sønnen Isak Arnesen er ifølge skiftet etter Ole Kjøstelsen enken Elen Larsdatters søstersønn).

Anne Rolfsdatter fikk ikke flere barn med Jens Eriksen Røraas, og jeg antar derfor at må ha vært passert 40 år da hun fikk sønnen Arne. Jens Eriksens enke Anne Rolfsdatter ble begravet 26/10-1766, hennes fornavn og alder er uleselig, se aller nederst på høyre side:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Døde og begravede 1766, side 138.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135

Rolv Eriksen kaller sine to døtre i første ekteskap Ingeborg Olsdatter Femund Emmerentze og Marit, oppkalt etter mors mor og fars mor. Det finnes ikke skifte etter Rolf Eriksens første kone Ingeborg Olsdatter, heller ikke etter ham selv. Det finnes derimot skifte etter hans andre kone Berit Carlsdatter som ble begravet 17 Søndag etter Trinitatis 1797 omtrent 80 år gammel. Barna er: Erik, Carl, Johannes, Ingeborg og Marta: Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24719/466/

Erik Rolfsen og Ingeborg Rolfsdatter finnes på Røros i 1801, de øvrige oppholder seg i Trondhjem. Av Rolf Eriksens barn i første ekteskap finner man Emmeretze, Marit og Olava på Røros i 1801.

Den Erik Eriksen født 1722 som du nevner på Rolven i Kvikne er ikke født på Røros. Og Aud, jeg er spent på hva du klarer å finne ut videre!

Tilføyelse: Nils Rolvsen er nevnt i Røros skoles regnskaper 1701-1706.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. september 2012 kl. 13.23

Hei Astrid,

Jo, dette er spennende, jeg har arbeidet med Erich Erichsen Rolven i mange år uten å ha kommet fram til noe konkret. Det har for det meste blitt antagelser basert på fadderskap.

Erich Erichsen finnes på listene over kommunikanter (ungdommer) i Kvikne første gang 9. p. Trinit. 1740.

Erich og Gurru blir forlovet høsten 1745, forloverne var Jens Stade og Ole Richardsen. Jens Nilsen Stade var Gurrus onkel, Ole Richardsen vet jeg ingen ting om.

Datteren Marit ble døpt 8. mai 1746 Lenke Lucie Erichsdatter (Slettvold) og Ragnild Larsdatter Valset er blant fadderne.
Ragnild Larsdatter Valset er interessant ettersom jeg mener å huske at hun er født på Røros.

De andre barna har mange faddere fra Gurrus slekt, men ingen Erichssønner eller Erichsdøtre som kan være søsken av Erich.

Lucie Ericsdatter (ca. 1710-1791) var gift med Nils Olsen (Meldahl) Slettvold (ca. 1708-1762).
De hadde barna; Ole, Jens, Erich, Marit, Knud, Dordi og Amund.

Sønnen Jens ble døpt 7. mai 1741. Lenke Her ser vi at Erich Erichsen er fadder før han er gift, det tyder etter min mening på slektskap.

De døper en sønn Knud i nov 1748, Ole Richardsen og Ragnild Larsdatter er faddere, er dette Ragnild Larsdatter Valset?

3. mars 1741 døper Svend Larsen Commendant datteren Canilchen. Lenke Marit Rolfsdatter og Nils Olsen (Slettvold?) er faddere. Er han av samme Kommandantslekt som den på Røros?

Jeg trodde jeg hadde notater fra kirkebøkene angående Erich Erichsen, men de kan jeg ikke finne igjen. Det ser ut som jeg må bruke litt tid på å gå gjennom de eldste kirkebøkene på Kvikne.

Mvh Aud

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 30. september 2012 kl. 14.52

Jo Ragnhild Larsdatter Valset stammet fra Røros. Hennes far var Lars Jørgensen Valset, mors navn ukjent. Ifølge skiftet etter Lars' mor Anna Jonsdatter i 1722 var sønnen Lars på Kvikne. I skiftet etter faren Jørgen Larsen Valset var Lars Jørgensen død og etterlot seg to barn: Jørgen 12 og Ragnhild 18 år.

Ragnhild Larsdatter Valset ble gift på Kvikne 8/7-1746 med Jens Iversen. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kvikne, Ministerialbok nr. 1 (1740-1756), Kronologisk liste 1746, side 166-167.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85 Jeg har en gang gått gjennom kirkebøkene for Kvikne, men kunne ikke finne at de hadde noen barn døpt. Ragnhilds bror Jørgen ble gift på Røros.

Svend Larsen Commandant, jeg vet ikke om han tilhørte slekten Com. på Røros. Skiftet etter Kirsten Larsdatter Jon Pedersen Commandants hustru var i 1700. Barn nevnt: Peder 34, Kirsten 31, Cathrina 29, Lars 26, Olle 33, Joen 18. Av disse barna er det bare den eldste Peder som helt sikkert har etterslekt på Røros. Alle sønnene nevnt i skiftet er i manntallet 1701, men Lars, Ole og Jon må senere være flyttet ut eller de døde før 1720. Jon skal være kommet til Ålen ifølge bygdeboka. Tilføyelse: I manntallet 1705 er Lars Commandant gift og har en datter. Oluf Com. er ugift. Røros skoles regnskaper 1701-09: Lars Com. nevnt 1701-06, Oluf Com. 1701-07.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. september 2012 kl. 17.32

Jeg finner flere av slekten Commandant i listene over kommunikanter i Kvikne fra 1740 og utover.

Lars Commandant er enten enkemann eller ugift.
Ole Commandant er gift. Ole Jonsen Commandant ble gravlagt i Kvikne 15. november 1743, 69 år.
Svend Larsen Commandant er gift og døper flere barn.

Svend Commandant døper datteren Anne 6. juni 1745 Lenke Nils Olsen Meldahl og Erich Erichsen er faddere.

Jeg har forsøkt å kartlegge de med fornavnet Erich i listene over kommunikanter. Marit Rolfsdatter må ha vært gift hvis hun bodde på Kvikne eller Innset omkr. 1740-1745. Om hun fremdeles var gift med Erich eller evt. hadde fått en mann nr. 2 er uvisst. Hvis hun var gift for andre gang blir det vanskelig å komme videre.

Erik Knudsen, gift og bodde på Kvikne.
Erich Knudsen Innset, gift og døper barn omkr. 1740.
Erich Tollefsen, gift.
Erich Sletten, gift. Trolig identisk med Erich Tollefsen.
Erich Olsen, gift.
Erich Dragon.
Erich Kleiven, ugift.

Jeg vet at det finnes en avskrift av et manntall for Kvikne og Innset fra 1735, "Teignings Roule over Lægdmænd, ..... ved Søndenfieldske 17de Skiløber Lægder". Jeg vurderer å lage et nytt tema hvor jeg ber om oppslag i dette manntallet.

Nils Rolfsen etterlot seg kone på Kvikne. Hun går til alters i 1740. I 1724 var han 42 år, gift og hadde ett barn. Han hadde vært på Kvikne i 15 år.

Mvh Aud

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Legg inn av Marie Tollan » 30. september 2012 kl. 19.16

Hei!
Må blande meg inn litt da mye interessant dukker opp her. Teigningsroule for 1735 kan jeg sjekke hvis jeg får en litt konkret "bestilling".
Ellers har jeg et sted sett Robelin plassere Ole Richardsen (Jemt) fra Tolga (16 år ved farens skifte i 1742) under Richardstuen på Kvikne, men om han er identisk med Erich og Gurrus forlover, tør jeg ikke ha noen formening om. Iflg skiftet har denne Ole Richardsen ingen søster Karen som blir gm Amund Hals Totlund, slik Kvikne bb hevder s 269.

Mvh Marie

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 1. oktober 2012 kl. 14.23

Hei Marie,

Det hadde vært fint et du kunne se litt i Teigningsroule for 1735, jeg har opprettet et eget emne under Tynset. Lenke
Beklager at jeg ikke er mer konkret enn det jeg er.

Ole Richardsen fra Tolga er trolig for ung til å være forlover for Erich og Gurru i 1745.

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Røros»