Igjen tyding av fæsteseddel,- Myrdal

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
Frank Aase
Sted: Sandsli

Igjen tyding av fæsteseddel,- Myrdal

Legg inn av Frank Aase » 14. september 2018 kl. 22.06

Jeg viser til mitt innlegg den 12 Sep 2018 kl 20:15:43, Tittel: Tyding av Fæsteseddel, plassen Myrdal, der Eli B. og Knut hjalp meg på en fortreffelig måte med å tyde 1ste avsnitt.

Nå står jeg litt fast igjen i 3dje avsnitt og håper på hjelp igjen. Avsnittet begynner med Paa. Forespørselen gjelder kun 3dje avsnitt og eventuell korreksjon av det jeg tyder:

Jeg leser:
Paa ?? husmanden sin ??? kone, forslagstall til at arbeide hos ??? for følgende engang for alle bestemte Daglønn, ???? for ?????? for fam 3 Ort(?), for ??????18/, for ??????? for fam 24/, for ???12/, paa ??????? dog er det ikke ???? at ???. (slutt)

Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Bc: Pantebok nr. II.B.17, 1863-1866, s. 314:

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070813210317

Et lite spørsmål tilslutt også, beløpene, myntenhetene som oppgies her er det Ort eller hva? I avsnittet over er det Spd, spesidaler.

Jeg er takknemlig for enhver hjelp.

Mvh
Frank

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Igjen tyding av fæsteseddel,- Myrdal

Legg inn av Knut Sæther » 14. september 2018 kl. 23.15

Slik ser det ut for meg:

Paa Tilsigelse er saavel Huusmanden som hans Kone forpligtet til at arbeide hos Eieren for følgende engang for alle bestemte Dagløn, nemlig for Sommerhalvaaret for ham 30 s for hende 18 s, for Vinterhalvaaret for ham 24 s for hende 12 s paa egen Kost, dog er de to ikke pligtige at arbeide mere end 4 Dage i hver Uge ligesom han ikke maa hindres i at drive Vinterfiskeriet.

Mynteininga er vel skilling.

Mvh. Knut.

Brukeravatar
Frank Aase
Sted: Sandsli

Re: Igjen tyding av fæsteseddel,- Myrdal

Legg inn av Frank Aase » 15. september 2018 kl. 0.22

Tusen takk Knut! Det var snilt av deg å hjelpe meg igjen!! - Du er flink! :D

Det virker som de må ha slitt veldig i sitt liv. Men de var på denne husmannsplassen til sin dødsdag, så de har vel vært fornøyd og tilfreds med sitt liv på denne plassen.

Tusen takk Knut!!

Mvh
Frank

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»