Erland Erlandsen Røysjord.
Moderator: MOD_Oppland
Erland Erlandsen Røysjord.
En av mine forfedre Erland Erlandsen Røysjord.født ca1722 Holen S Vågå.Gift første gang Barbro Østrem død 1759. Gift andre gang Mari Olsdatter født 1748.Ellers ukjent. De flyttet til Nesset i Romsdal.Finnes det flere opplysninger om forfedrene til Erland og ellers opplysninger om hans andre kone Mari? Var Holen S en husmannsplass? Ligger det bygdebøker fra Vågå ute på nettet hvor man kan finne opplysninger?
Re: Erland Erlandsen Røysjord.
Hei.
Kan du legge ut lenker til det du har funnet, da blir det enklere for de som vil hjelpe deg
MVH
B.Elisabeth Lier
Kan du legge ut lenker til det du har funnet, da blir det enklere for de som vil hjelpe deg

MVH
B.Elisabeth Lier
Sist redigert av gj12221 den 29. april 2015 kl. 18.22, redigert 1 gang totalt.
Jeg har dessverre ingen lenker. Noen andre som har lagt ut et slektstre på nettet og der fant jeg min tippoldefar fra Romsdalen. Jeg fulgte da hvert ledd bakover til jeg kom til Erland. Røysjordet kan være et navn de har tatt etter de flyttet til Romsdalen.Finnes det bygdebøker fra Vågå på nettet?
Vågå har bygdebøker, menikke med slekter!!!
Slektstreet du nevner hadde vært kjekt å se.
Kan spare oss for mye leting etter kjente ting.
Slektstreet du nevner hadde vært kjekt å se.
Kan spare oss for mye leting etter kjente ting.
Vennlig hilsen Tove
Kan det være Erland den eldre eller d.y. født 1767 her du mener?
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121420
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121420
Vennlig hilsen Tove
Takk. Her fikk jeg mange opplysninger. 

-
- Sted: FREDRIKSTAD
Hei.
Erland er min oldefars oldefar (i ren farslinje) og du finner mere stoff om han og husmanssplassen Røysgjerde på Boggestranda/ Nesset/ Romsdal i Gards- og ættesoge (bygdebok) for Nesset bind V, http://www.nb.no/nbsok/nb/611d541d3305d ... ang=no#151
Jeg er også interessert i tips om mere stoff om Erland og bakgrunnen hans i Vågå.
mvh Finn Bugge
Erland er min oldefars oldefar (i ren farslinje) og du finner mere stoff om han og husmanssplassen Røysgjerde på Boggestranda/ Nesset/ Romsdal i Gards- og ættesoge (bygdebok) for Nesset bind V, http://www.nb.no/nbsok/nb/611d541d3305d ... ang=no#151
Jeg er også interessert i tips om mere stoff om Erland og bakgrunnen hans i Vågå.
mvh Finn Bugge
Søre Holen var kirkegods på 2 huder til 1873.
- Jonny Lyngstad
- Sted: LYNGSTAD
Tusen takk for masse opplysninger om disse folka.
Jeg er etterkommer etter Anbjørg Erlandsdtr. f. 1769 og Søren Olsen som var husmannsfolk under Høvik i Nesset. Deres datter Marit f. 1796 er bestemor til ei av mine bestemødre.
Ta gjerne kontakt med meg gjennom min e-post [email protected]
Det var masse folk som flytta fra dalå og ut hit til kysten.
Denne utflyttinga starta tidlig på 1600-tallet og varte til langt ut på 1800-tallet.
Det at de flytta kan ha mange årsaker.
Jeg har slektsledd til Lom, Vågå, Dovre, Lesja, Folldal, Innset, Kvikne, Røros og Meldalen.
Jeg er etterkommer etter Anbjørg Erlandsdtr. f. 1769 og Søren Olsen som var husmannsfolk under Høvik i Nesset. Deres datter Marit f. 1796 er bestemor til ei av mine bestemødre.
Ta gjerne kontakt med meg gjennom min e-post [email protected]
Det var masse folk som flytta fra dalå og ut hit til kysten.
Denne utflyttinga starta tidlig på 1600-tallet og varte til langt ut på 1800-tallet.
Det at de flytta kan ha mange årsaker.
Jeg har slektsledd til Lom, Vågå, Dovre, Lesja, Folldal, Innset, Kvikne, Røros og Meldalen.
- Jonny Lyngstad
- Sted: LYNGSTAD
Beklager, men jeg skrev feil fødselsår på Anbjørg.
Jeg mente at hun var f. 1764 og ikke i 1769.
Jeg mente at hun var f. 1764 og ikke i 1769.