enkelt slektprogram?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn18781
Sted: RAKKESTAD

enkelt slektprogram?

Legg inn av dn18781 » 12. mars 2005 kl. 16.59

Hei

Jeg skal skaffe meg et slektsprogram. Men hvet ikke hva som er best. Jeg vill ha et enkelt og bra program,men som kan skrive ut sider, og er lett og forstå. Jeg er ikke så flink med data.
Og det er mange å velge i.
Kan noen hjelpe meg?

Hilsen Marit

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: enkelt slektprogram?

Legg inn av dn03022 » 12. mars 2005 kl. 17.14

Hvis du er nybegynner med data, anbefaler jeg deg å starte med et enkelt *tekstbehandlingsprogram*.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 12. mars 2005 kl. 17.16

Det er ikke noe lett svar å gi, da her er meningene mange.

Det finnes en oversikt hos DIS-Norge http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php for deres testing av programmer.

Det finnes også en vurdering av programmer hos Slekt.no: http:/Slekt.no/.

Jeg vil anbefale å studere begge disse to siden og se hva som vil være best for deg og ditt bruk

Ole Bjørn Darrud
Sted: TRANBY

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 13. mars 2005 kl. 8.25

Hei,

jeg vil anbefale det å prøve 2-4 program før du bestemmer deg. Konsekvensen av å velge "feil" blant de program DIS-Norge anbefaler er liten. Du kan senere overføre innlagt informasjon til et annet program.

Her er DIS-Norges hjemmesider for testing av slketsprogram:
http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php
Disse informasjonssidene er ikke godt nok tilrettelagt for nybegynnere, enda. Derfor kommer jeg med noen konkrete råd her.

Hvilket program som er "best" er det "umulig" å gi et svar på som alle er enig i. Det er derfor du bør prøve litt selv.

Legg inn 30-50 relaterte personer med historier og kildehenvisninger
–Kan du enkelt gjenbruke innlagte stedsnavn og kildedetaljer?
Prøv forskjellige rapporter
–Finner du de rapportene du ønsker?
–Kommer alle innlagte personer/informasjon med?
–Har du tilstrekkelig valgfrihet mhp layout/innhold i rapportene?
-Har programmet tilstrekkelig med hjelp tilgjengelig (innebygget/brukerforum) for deg som nybegynner?

Dersom du "må" ha et "norsk program" (menyer, brukerhjelp og rapporter på norsk) bør du prøve disse programmene:
* The Master Genealogist/TMG (norsk brukerhåndbok kan kjøpes, engelsk innebygd brukerveiledning, norske menyer og utskrifter)
TMG vurderes av enkelte som noe tyngre å begynne med. Andre nybegynnere synes ikke dette er noe problem.
* DISGEN (Svenske menyer/bruker veiledning, norske ustskrifter)
* EMBLA Familie og Slekt
* Brothers Keeper

Dersom "norsk" ikke er et absolutt krav bør du prøve disse programmene:
* The Master Genealogist/TMG (norsk brukerhåndbok kan kjøpes, engelsk innebygd brukerveiledning, norske menyer og utskrifter)
TMG vurderes av enkelte som noe tyngre å begynne med. Andre nybegynnere synes ikke dette er noe problem.
* Legacy (engelsk)
* Genbox (engelsk)
Genbox vurderes av enkelte som noe tyngre å begynne med. Andre nybegynnere synes ikke dette er noe problem.
* DISGEN (Svenske menyer/bruker veiledning, norske ustskrifter)

Disse programmene bør du unngå:
* Reunion (Mac/Apple) (enegelsk og dels norsk)
* MacStamTre (Mac/Apple) (tysk/norsk)
* Heredis (fransk/engelsk)
* Familiearkiv (norsk)
* Win Family (norsk)
Disse programmene har alle alvorlige feil mhp import/eksport av slektsinformasjon. Det betyr at du ikke får med deg all informasjon ut av programmet til et annet slektsprogram, dersom du ønsker det.

Slektsprogram skiller seg fra hverandre på flere områder, men spesielt "brukeropplevelsen" (prøv selv!) og rapporter/utskrifter er viktig å sjekke ut før du velger.

Lykke til!

Mvh
Ole Bjørn Darrud
DIS-Norge

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 13. mars 2005 kl. 18.09

Ole Bjørn Darrud skrev:Hei, jeg vil anbefale det å prøve 2-4 program før du bestemmer deg. Konsekvensen av å velge "feil" blant de program DIS-Norge anbefaler er liten. Du kan senere overføre innlagt informasjon til et annet program.

Her er DIS-Norges hjemmesider for testing av slketsprogram:
http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php
Disse informasjonssidene er ikke godt nok tilrettelagt for nybegynnere, enda. Derfor kommer jeg med noen konkrete råd her.

Hvilket program som er "best" er det "umulig" å gi et svar på som alle er enig i. Det er derfor du bør prøve litt selv.

Legg inn 30-50 relaterte personer med historier og kildehenvisninger
–Kan du enkelt gjenbruke innlagte stedsnavn og kildedetaljer?
Prøv forskjellige rapporter
–Finner du de rapportene du ønsker?
..........

Det er et godt råd å få tak i eksempler på samtlige rapporter som slektsprogrammet kan levere, altså sluttproduktet som kanskje skal presenteres for hele slekta. Og her er forskjellene i muligheter og rapportutforming store.
DIS-testen burde også omfatte eksempelrapporter fra programmene.

For programmet TMG finnes et nedlastbart kapittel på 97 sider fra den norske brukerhåndboka som viser samtlige 32 standardrapporter: http://www.tha.no/bhbok-innhold.htm

Prisen på programmene er ikke med i DIStestene, og de fleste er billige, men det har det skjedd vesentlige endringer i 2005.

Torleif Haugødegård

Ellen Salbu
Sted: FANA

Legg inn av Ellen Salbu » 25. mai 2005 kl. 18.07

Heisan

Ser du ikke anbefaler noen av MAC programmene, hva skal jeg bruke da, som har mac???

Har tenkt å kjøpe Reumion, har blir anbefalt det.
Hm

Ellen .-)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»