Registrering av dødsfall og begravelser av metodister

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Kjersti Elgaaen
Sted: JAR

Registrering av dødsfall og begravelser av metodister

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 9. januar 2015 kl. 14.05

Hei!

Jeg har i flere år lett etter dødsfall og begravelse av en grandtante, men har ikke funnet henne. Jeg har skrevet forespørsel til flere aktuelle gravferdsetater/kirkegårder, men har bare fått negative svar. Min grandtante var metodist.

Det jeg lurer på, er om det finnes noe register over dødsfall av personer som tilhørte dette kirkesamfunnet. Har metodistene egne begravelser for sine medlemmer?

Håper at noen kan svare meg på dette.

På forhånd takk!

Mvh
Kjersti Elgaaen

gj17048
Sted: LEINSTRAND

Re: Registrering av dødsfall og begravelser av metodister

Legg inn av gj17048 » 9. januar 2015 kl. 14.21

Hei!

Du kan jo sende dem en mail og høre: http://www.metodistkirken.no/hoved/arti ... cle/141411

Vil tro at metodistene gjennomfører sine egne seremonier, men at medlemmene gravlegges på de samme kirkegårdene som de som tilhører statskirken og andre kirkesamfunn.

Mvh Bente

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 9. januar 2015 kl. 23.37

Hei!

Takk for tips!

Jeg har skrevet til Metodistkirken ikveld. Så får jeg bare håpe at jeg får et positivt svar.

Merkelige greier at jeg ikke er kar om å finne henne.

Mvh
Kjersti

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 10. januar 2015 kl. 7.23

Hei Kjersti.
Jeg hjalp en amerikaner med slekta hans for en tid siden, og der var det endel metodister. jeg kom tilfeldigvis over sidene til Sarpsborg Historielag, som har skannet og gjort tilgjengelige endel kirkebøker fra lokale metodistmenigheter.

Det enkleste du kan gjøre, er å gå til digitalarkivets Skannede kirkebøker, og i søkefeltet for Søk i navn på prestegjeld/sokn/embete: skriver du dissenter, så får du opp alle dissenterprotokollene fra alle skannede kirkebøker i hele landet, skriver du metodist i søkefeltet får du bare metodistprotokollene. :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 10. januar 2015 kl. 10.40

Hei!

Takk for innspill!

Dessverre er kirkebøkene ikke til noen hjelp for meg når det gjelder personen jeg søker.
Hun døde nok mye senere enn det som er frigjort i kirkebøkene.

Uansett, så er det viktig informasjon du bidrar med som andre her på forumet kan ha nytte av.

Ha en fin dag!

Mvh
Kjersti

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»