Hans Brynjulfson Tvedten og Anne Marie Tovsdatter (ca 1900)

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
dn28383
Sted: OSLO

Hans Brynjulfson Tvedten og Anne Marie Tovsdatter (ca 1900)

Legg inn av dn28383 » 16. oktober 2013 kl. 21.48

Jeg ser etter spor på et bryllup mellom:

Hans Brynjulfson Tvedten/Tvedtene (f 1848) og
Anne Marie Tovsdatter Tvedten/Tvedtene (f 1874)

Folketelling 1900 (da står de ikke som gift):
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=160#ovre

Hans er svoger til Kari, som er mor til Anne (dvs at han er Annes onkel).

Jeg har ikke funnet noe i Nissedal kirkebok. Det står ikke nevnt noe i Nissedal bygdebok (men jeg tror min oldefar var opphavet til en del av informasjonen der og han kan kanskje ha utelatt at hans søster giftet seg med sin onkel), men det står i min oldefars sleksnotater om det.

De emigrerte til USA i 1903 på samme skip, hvor begge står som G(ift).
Hans: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 42632#ovre
Anne + hennes mor og søster: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 42688#ovre

Siden de var så nære slektninger må de jo ha hatt dispenasjon for å få giftet seg..

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Hans Brynjulfson Tvedten og Anne Marie Tovsdatter (ca 19

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 17. oktober 2013 kl. 0.23

Hei Øystein

Jeg ser i emigrasjon-listene at Hans Brunjulfson skal til Washington og de andre skal til Bosten.

Jeg har tittet litt på Ancestry.com, for å se om jeg kan finne noen opplysninger der som kobler Hans Brynjulfson med Anne Marie Tveten sammen, men jeg finner Anne og de andre som skal til Bosten i passasjer-liste på en båt som heter Saxonia.

Legger ved liste fra Saxonia.

Jag har muligens funnet et familietre med Hans Brynjulfsen, men ikke noen kone. Hadde han søsken? Og vet du hva hans foreldre het?

Mvh. Henrik
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn28383
Sted: OSLO

Re: Hans Brynjulfson Tvedten og Anne Marie Tovsdatter (ca 19

Legg inn av dn28383 » 17. oktober 2013 kl. 8.52

Det står Boston, men de skulle til slutt til Tacoma, Washington (hvor Hans' søster emigrerte til i 1901).

har funnet masse spor etter Kari og Anne i Tacoma, så den delen vet jeg stemmer.

Anne står som enke i 1910 censusen i USA, med en datter Caroline (f 1905-6).
På Carolines dødsattest fra 1936 står det "Hince Tweden" som far, som bare kan være Hans Tvedten. Hans døde en gang mellom Carolines unfangelse og 1910 av blodforgifting.

Oldefar hadde kontakt med den delen av slekta helt frem til han døde i 54, og da var Anne fremdeles i live (hun døde i 1959).

Hans er sønn av Brynjulf Thovsen Tvedtene og Anne Hedrikke Christiansdatter Grimstvedt, så det kan godt hende at slektstreet du har funnet er mitt (på geni, ancestry eller tvedtenslekten.org) :)

Så og si hele den delen av slekta utvandret til USA rundt 1900. Av de fem barna til Brynjulf så dro 3 til USA, 1 døde i Martinique og en forble i Norge. Av de fire barna til han som ble i Norge, dro tre av de til USA (pluss hans enke). Alle som dro til USA havnet i Tacoma, Washington.

Svar

Gå tilbake til «Nissedal»