Husmannsplassen Sørlibraaten under Lille-Eie
Moderator: MOD_Akershus
Husmannsplassen Sørlibraaten under Lille-Eie
Ole Sjønnesen og senere Skjønne Olsen var husmenn her fra ca 1820 og utover - plassen eksisterer ikke nå så vidt jeg vet.
Er det noen som sitter på opplysninger utover Nes gardshistorie bind 4 side 42 så ville jeg bli svært takknemmlig for info.
MVH Rune Moe
[email protected]
Er det noen som sitter på opplysninger utover Nes gardshistorie bind 4 side 42 så ville jeg bli svært takknemmlig for info.
MVH Rune Moe
[email protected]
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Re: Husmannsplassen Sørlibraaten under Lille-Eie
Hei.
Skjønne Olsen Lille Eie 23 år og Ane Maria Jacobsdtr. Eie-eie 24 år ble viet 10 aug 1833.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Ekteviede 1833, side 462-463.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
Du kan sikker finne mer om slekten her.
http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
Skjønne Olsen Lille Eie 23 år og Ane Maria Jacobsdtr. Eie-eie 24 år ble viet 10 aug 1833.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Ekteviede 1833, side 462-463.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
Du kan sikker finne mer om slekten her.
http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
Mvh
Leif B.
Leif B.
Jeg har ikke bygdebøkene for Nes så det kan være at det jeg skriver helt eller delvis står der.
Ole Skjønnesen som var husmann omkring 1820, hadde aner tilbake til finske Valkoinen i Vastaberget i Vinger. Sønnen Sjønne Olsen f.1809, gift med Anne Maria Jakobsdatter, døde i Sørlibråten 06.06.1869. Her bodde i 1900 Sigvart Kristoffersen Sørlibraaten. Jernbaneformand, f.1849 og kona med kona Karoline Hansdatter, Husmoder, f.1849. Hun var fra Folbergsetra. De hadde i 1900 barna Gina Karoline Sigvartsdatter, ug. , Husligt arbeide, f.1878; Hans Ludvik Sigvardsen, ug. f.1880, Extra banevogter; Krestian Bernard Sigvardsen, ug. , f.1888; Gustav Marius Sigvardsen, ug. f. 1890; Ole Sigvart Sigvsartsen, ug. f.1893. Senere bodde Einar Karlsen fra Nokkebråten g.m. Birgitte fra Oppsalseteren der, datter av Torger Olsen Opsalsetra (1867-1932). De hadde sønnene Eivind f. ca 1934 og Odd som var et par år yngre. På 1990-tallet bodde Ole Kristian Jensrud med samboer der. Han solgte til Jacob Jervell på Skogheim. Sørlibråten kom dermed tilbake til Skogheim.
Dette er notater jeg en gang har gjort, de bør sjekkes!
Rettet: Der jeg skrev Solheim skal det være Skogheim. Nabobruket hette forresten Solhaug.
Ole Skjønnesen som var husmann omkring 1820, hadde aner tilbake til finske Valkoinen i Vastaberget i Vinger. Sønnen Sjønne Olsen f.1809, gift med Anne Maria Jakobsdatter, døde i Sørlibråten 06.06.1869. Her bodde i 1900 Sigvart Kristoffersen Sørlibraaten. Jernbaneformand, f.1849 og kona med kona Karoline Hansdatter, Husmoder, f.1849. Hun var fra Folbergsetra. De hadde i 1900 barna Gina Karoline Sigvartsdatter, ug. , Husligt arbeide, f.1878; Hans Ludvik Sigvardsen, ug. f.1880, Extra banevogter; Krestian Bernard Sigvardsen, ug. , f.1888; Gustav Marius Sigvardsen, ug. f. 1890; Ole Sigvart Sigvsartsen, ug. f.1893. Senere bodde Einar Karlsen fra Nokkebråten g.m. Birgitte fra Oppsalseteren der, datter av Torger Olsen Opsalsetra (1867-1932). De hadde sønnene Eivind f. ca 1934 og Odd som var et par år yngre. På 1990-tallet bodde Ole Kristian Jensrud med samboer der. Han solgte til Jacob Jervell på Skogheim. Sørlibråten kom dermed tilbake til Skogheim.
Dette er notater jeg en gang har gjort, de bør sjekkes!
Rettet: Der jeg skrev Solheim skal det være Skogheim. Nabobruket hette forresten Solhaug.
Sist redigert av gj14457 den 14. februar 2013 kl. 13.36, redigert 1 gang totalt.
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Det kommer ikke helt klart frem om du søker på slekt før eller etter 1820.
Nå har Rolf gitt deg en kilde til slekt fremover i tid.
Bakover er det kasnsje værre.
Da jeg søkt på Sjønne eller Sjønnesen i ett landssøk for FT1801 kommer det opp at navnet Sjønne eller Sjønnesen/datter kun forekom i Strøms prestegjeld i Sør-Odalen.
Sør-Odalen i Hedemark grenser til Nes i Akershus.
Nå har Rolf gitt deg en kilde til slekt fremover i tid.
Bakover er det kasnsje værre.
Da jeg søkt på Sjønne eller Sjønnesen i ett landssøk for FT1801 kommer det opp at navnet Sjønne eller Sjønnesen/datter kun forekom i Strøms prestegjeld i Sør-Odalen.
Sør-Odalen i Hedemark grenser til Nes i Akershus.
Mvh
Leif B.
Leif B.
Sjønne Olsen som døde i Sørlibråten 6/6 1869 var som lenken til Leif viser g.m. Anne Maria Jakobsdatter. Hun døde i Sørlibråten 3/4 1890 og var datter av Alis Halvorsdatter Valkoinen g.m. Jacob Mortensen f. 1784 på Lille Mykju i Løten
Hallo Leif og Rolf.
Takker dere begge så mye for fantastisk respons...
Her var det mye nyttig info å gå videre på.
Ole var min 3xtippoldefar og slekten forover har jeg rimelig kontroll på - men det var veldig interessant å høre om Sørlibraaten etter Ole's død.
Spennende med finskesporet som må sjekkes videre.
Sjønne Olsen tok over Sørlibraaten og hans enke vet jeg bodde der i 1875 med to av barna - dette er de siste i min slekt som bodde der.
Sjønne sin eldste sønn Ole tok over Rokkebekken under Skøyen og min slekt fortsatte videre der.
I følge det jeg vet så stemmer det at de "innvandret" over amtsgrensen fra Strøm - Sør Odal
Igjen tusen takk for info som traff mitt i blinken.
Med vennlig hilsen
Rune Moe
Takker dere begge så mye for fantastisk respons...
Her var det mye nyttig info å gå videre på.
Ole var min 3xtippoldefar og slekten forover har jeg rimelig kontroll på - men det var veldig interessant å høre om Sørlibraaten etter Ole's død.
Spennende med finskesporet som må sjekkes videre.
Sjønne Olsen tok over Sørlibraaten og hans enke vet jeg bodde der i 1875 med to av barna - dette er de siste i min slekt som bodde der.
Sjønne sin eldste sønn Ole tok over Rokkebekken under Skøyen og min slekt fortsatte videre der.
I følge det jeg vet så stemmer det at de "innvandret" over amtsgrensen fra Strøm - Sør Odal
Igjen tusen takk for info som traff mitt i blinken.
Med vennlig hilsen
Rune Moe
Jeg beklager feilinformasjon og dårlig hukommelse. Det var ikke Sjønne Olsen, men kona Alis som hadde Valkoinenaner. Jeg sjekket i heftet i Finneslekter, slekten Valkoinen gitt ut av Solør Slektshistorielag 1999. Alis far: Halvor Hansen f. 1750 i Lauvhøgda (Løvhøjden) i Eidskog g.m. Anne Olsdatter Folberg-Eie. Hans Mor: Elisabeth Hansdatter. Videre: Hans Henriksen f. ca1685 i Vastaberget, Vinger. Far: Henrik Hansen f. ca 1656 i Lindberget, Brandval Finnskog. Far: Hans Henriksen f. i Rautalampi, Finland. Far: Heiki (Heikki) Andersson f. i Valkola.
Unnskyld!
PS: Så vidt jeg husker hadde også Birgitte finske aner.
Unnskyld!
PS: Så vidt jeg husker hadde også Birgitte finske aner.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 4 (1804-1810), Kronologisk liste 1810, side 110-111.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 220244.jpg
Her er Sjønne f. 5/10 1810
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 220244.jpg
Her er Sjønne f. 5/10 1810
-
- Sted: OSLO
Hei.
En liten kuriositet, bilde fra Sørlibraaten ca 1910:
En liten kuriositet, bilde fra Sørlibraaten ca 1910:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei Jan !
Fra for to dager siden å vite lite om plassen Sørlibråten har jeg takket være dette forum fått masse kunnskap.
Men det å kunne være så heldig å få et bilde av plassen overgikk mine villeste forventninger.
Takker så mye for at du tok deg tid til å sende det.
Med vennlig hilsen
Rune
Fra for to dager siden å vite lite om plassen Sørlibråten har jeg takket være dette forum fått masse kunnskap.
Men det å kunne være så heldig å få et bilde av plassen overgikk mine villeste forventninger.
Takker så mye for at du tok deg tid til å sende det.
Med vennlig hilsen
Rune
-
- Sted: OSLO
Hei igjen.
Personene på bildet er ikke din slekt, men nevner dem allikevel.
Fra venstre: Gina, f.1878, Maren Karoline, f. 1849, Sigurd, f. 1904, Sigvart, f. 1849, Karen, f. 1867 med datter Gunvor, f. 1909 på armen.
Sigvart vokste opp i Folbergseteren, mens Maren Karoline var fra Smedsrud.
De må ha kommet til Sørlibråten senest i 1880, da sønnen Hans Ludvig ble døpt.
Anne Marie Jacobsdatter døde i Sørlibråten 3.4.1891
mvh
Jan K.
Personene på bildet er ikke din slekt, men nevner dem allikevel.
Fra venstre: Gina, f.1878, Maren Karoline, f. 1849, Sigurd, f. 1904, Sigvart, f. 1849, Karen, f. 1867 med datter Gunvor, f. 1909 på armen.
Sigvart vokste opp i Folbergseteren, mens Maren Karoline var fra Smedsrud.
De må ha kommet til Sørlibråten senest i 1880, da sønnen Hans Ludvig ble døpt.
Anne Marie Jacobsdatter døde i Sørlibråten 3.4.1891
mvh
Jan K.
Hei Jan,
Jeg mener å huske at Sigvart døde i 1936 og at det var første gangen jeg så et lik. Han lå på en benk på låven med to femøringer på øyelokkene. Har også en svak erindring at han bodde i en liten tømmerkoie på baksiden/oversiden av huset. Tora Sørlie som er vel 90 år og bor på Tveita kan antagelig fortelle deg mer.
Mvh Rolf
Jeg mener å huske at Sigvart døde i 1936 og at det var første gangen jeg så et lik. Han lå på en benk på låven med to femøringer på øyelokkene. Har også en svak erindring at han bodde i en liten tømmerkoie på baksiden/oversiden av huset. Tora Sørlie som er vel 90 år og bor på Tveita kan antagelig fortelle deg mer.
Mvh Rolf