Tusen, tusen, takk Inge.

Denne herremannen Rasmus Knudsen har gitt meg store problemer med å finne hans røtter, - ikke bare for meg, men også for Statsarkivet i Bergen og nå nylig for andre deltagere på DIS. Alle har vært så vennlig og stått på for å hjelpe meg.
Hvis du ser på kommunikasjonen på DIS, Sogn og Fjordane, Sunnfjord, er det mange bidrag for å løse saken. Bygdeboken for Gloppen og Breim forvirret oss, da det stod innført at Rasmus Knudes Lie, fra Sunnfjord giftet seg 2.g med Birte Erichsdatter Næss fra Breim. Tydeligvis har forfatteren tatt feil av Sunnmøre og Sunnfjord.
Imidlertid gjorde Rasmus en karriere som Grenader og Tjenestegjørende Jæger bl. annet i 1. tropp Depot Divisjonen. Han står nevnt allerede i 1804 som Grenader og senere som Tjenestegjørende Jæger og beholder denne tittelen frem til ihvertfall 1818. Han må ha da vært med i frigjøringkrigen sommeren i 1814 mot Sverige. Men vi kan ikke (Statsarkivet i Bergen) finne ham i de vanlige rullende for Bergenhus IR. Muligens Grenadere stod i egne ruller. Det hadde vært morsomt og interessant å finne ham i rullene, for de sier så meget om personen.
Jeg tror bestemt du har helt rett i dine antagelser, Inge, - Rasmus ble ikke gift med Gulaug. Men giftet seg to ganger i Bergen. Det er kun siste gang han omtales som enkemann ved giftermålet.
Tusen takk igjen, Inge. Nå har jeg noe å arbeide med.
Mvh
Frank