Hente ut statistikk fra forskjellige programmer

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn27573
Sted: SKEDSMOKORSET
Kontakt:

Hente ut statistikk fra forskjellige programmer

Legg inn av dn27573 » 7. desember 2012 kl. 22.56

Hei,

Jeg bruker selv Legacy og har lett etter en mulighet til å lage rapport som forteller meg litt om fakta fra de forskjellige generasjonene, rett og slett statistikk.

Jeg har ikke klart å finne det der, men kanskje det er muligheter andre steder ved å ta ut en GEDCOM-fil??

Det jeg er ute etter er feks en rapport som forteller meg når den første og siste i en generasjon ble født, og evt. døde, hvor de bodde og slike ting, listet opp generasjon for generasjon.

Tanken var å lage litt egen historie ved utskrift av slektsbøker. For eksempel når man vet at Generasjon 3 "varte" fra 1880 til 1950, de fleste kom fra plassene X, Y og Z og så videre... så skriver jeg om den tiden og stedene med informasjon jeg finner i historiebøker, historiewiki'er, etc.

Jeg fant nemlig en bok i bokhandlen her om dagen som nå står oppført på julegaveønskelista, Norges historie år for år (link). Når jeg bladde litt i den så tenkte jeg at det hadde vært kjempemoro å hatt med utdrag av ved hvert generasjonskifte i utskrift av en slektsbok.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Hente ut statistikk fra forskjellige programmer

Legg inn av dn01013 » 8. desember 2012 kl. 9.07

For såvidt en artig problemstilling, men kanskje ikke fullt så enkelt å løse.

For hva mener du her med en generasjon?
Alle som er født innen et visst tidsrom, men ikke nødvendigvis i slekt?

Jeg for min del vil mene at et spørsmål som dette vil være spesifikt for hver enkelt person, dvs. innen hvilket tidsrom ble alle søskenbarn til en person født (som eks, med meg selv, mellom 1909 og 1961 :-)
Mens under mer normale omstendigheter kan tidsspennet være så lite som 10 år.

Disgen som jeg selv bruker har en slektsmatrikkelutskrift som skriver ut hver generasjon med aner og etterslekt til f.eks. seg selv så man ser hvilke tremenninger man har, foreldre til tremenninger etc. etc. (Men det teller ikke opp minnes det meg)

Kanskje en potensiell utvidelse av GEDtreff ?

dn27573
Kontakt:

Legg inn av dn27573 » 8. desember 2012 kl. 13.35

Sitter her og pønsker ut hvordan jeg skal forklare, men... hmmm... :)

Når jeg skriver ut en slektsbok fra Legacy, så sorteres de pr generasjon. Jeg får disse utskriftene, enkelt forklart, i dette formatet:

Generasjon 1: Her står jeg, min bror, våre samboere, fettere og kusiner, tremenninger.
Generasjon 2: Våre foreldre, tanter og onkler.
Generasjon 3: Besteforeldre
Generasjon 4: Oldeforeldre
Generasjon 5: Tippoldeforeldre
etc...

Det som hadde vært litt artig her, det hadde vært å vite hvilket tidsrom alle i feks Generasjon 5 levde. Jeg ser jo det at levealder er forskjellig på folk, så tidsrommet kan være langt i noen generasjoner... men det å få en pekepinn hadde vært kjekt.

Jeg har ikke så mange navn i min familiefil, bare rett over 700, slik at å gå igjennom manuelt skulle vel bare være en snau kveldsjobb ved hjelp av Tidslinjerapport. Men hadde det vært mulig å gjøre jobben med en viss automatikk, så hadde det vært veldig stilig =)

PhpGedView har, under menyvalget Diagram => Statistikk, mye artig statistikk, men ikke helt det jeg er ute etter. Jeg kan heller ikke finne denne typen statistikk som Unix-guruene har laget i Legacy :?

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 8. desember 2012 kl. 16.45

mvh
Kåre

dn27573
Kontakt:

Legg inn av dn27573 » 8. desember 2012 kl. 22.00

Kåre skrev:Har du sett på dette programmet?

http://progenygenealogy.com/products/ti ... harts.aspx

Her var det en slags rapport som het Trellis Chart, den var flott... takker for tipset =)

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 8. desember 2012 kl. 22.34

Jeg har selv Legacy og der har du tidslinje som en av rapportene som du kan skrive ut. Så kan du også ved å kombinere diverse søk få fram hvordan de forskjellige anelinjene ligger med hensyn til siste ledd osv. Det kan ta litt tid for å finne ut av, men det er mye interessant man kan finne.

Som ett eksempel så har jeg med søk tatt ut personer som er født etter 1700 og døde før 1799.
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
3567
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 8. desember 2012 kl. 23.49

Glenn skrev:
Kåre skrev:Har du sett på dette programmet?

http://progenygenealogy.com/products/ti ... harts.aspx

Her var det en slags rapport som het Trellis Chart, den var flott... takker for tipset =)

Nå har jeg ikke dette programmet selv, har bare tittet på nettstedet og lurt litt på om jeg skal anskaffe det. På nettstedet deres finner jeg forskjellige charts, men jeg kan ikke se noe som heter Trellis Chart. Hvor fant du det?
mvh
Kåre

dn27573
Kontakt:

Legg inn av dn27573 » 9. desember 2012 kl. 23.14

Niels skrev:Jeg har selv Legacy og der har du tidslinje som en av rapportene som du kan skrive ut. Så kan du også ved å kombinere diverse søk få fram hvordan de forskjellige anelinjene ligger med hensyn til siste ledd osv. Det kan ta litt tid for å finne ut av, men det er mye interessant man kan finne.

Nå har jeg kjørt ut en del rapporter jeg kan bryne meg på, så det blir en manuell jobb som vil ta litt tid. Mange bra rapporter for utskrift i Legacy. Savner bare litt ymse statistikk-muligheter, men det er kanskje ikke så mye bruk i slektsleting!?

Kåre A. Lie skrev:På nettstedet deres finner jeg forskjellige charts, men jeg kan ikke se noe som heter Trellis Chart. Hvor fant du det?

Jeg lastet ned en demo av Charting Companion, og der fant jeg rapporten. Ligner litt på Legacys Tidslinje, men sorterer noe annerledes. Det blir en ganske stor fil, men helt grei å bla i på PC.

Link til info her.

(Edit: Fila ble ikke stor sånn med tanke på kilo- og megabyte, men den blei BRED og LANG :))

Brukeravatar
3567
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 10. desember 2012 kl. 14.42

Glenn skrev:
Kåre A. Lie skrev:På nettstedet deres finner jeg forskjellige charts, men jeg kan ikke se noe som heter Trellis Chart. Hvor fant du det?

Jeg lastet ned en demo av Charting Companion, og der fant jeg rapporten. Ligner litt på Legacys Tidslinje, men sorterer noe annerledes. Det blir en ganske stor fil, men helt grei å bla i på PC.

Link til info her.

(Edit: Fila ble ikke stor sånn med tanke på kilo- og megabyte, men den blei BRED og LANG :))

Ja, dette var virkelig en fascinerende rapport-type! Mer om den her:

http://www.aviz.fr/Research/Geneaquilts
mvh
Kåre

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 10. desember 2012 kl. 15.17

Glenn skrev:Nå har jeg kjørt ut en del rapporter jeg kan bryne meg på, så det blir en manuell jobb som vil ta litt tid. Mange bra rapporter for utskrift i Legacy. Savner bare litt ymse statistikk-muligheter, men det er kanskje ikke så mye bruk i slektsleting!?

Det jeg gjør om det er en begrenset del av databasen jeg er interessert i, er å velge ut de jeg vil ha med, og så eksportere disse til en ny Legacy base. Det er enkelt med søk og fokusgrupper å få fram for eksempel bare aner i rett linje som er født mellom 1700 og 1750 og/eller døde før 1800. Om en deretter legger til eller drar i om det behøves med flaggning, så blir det ikke så mye manuelt arbeid med rapporten etterpå.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»