En avsluttende kommentar fra meg
Nå har jeg nok løst " gåten" !
Etter søk i klokkerbok for Fredriksværn og i Folketellinger for samme område , både for 1801 og 1865 har jeg funnet :
- Fredrik Johansens far ser ut til å være Johan Gemlech som i 1801 er oppført som matros i k.t.
Han er født ca. 1751 og i sitt 2. ekteskap gifter han seg med Gjertrud Jørgensdatter , født ca. 1761.
Deres sønn Friedrich Johansen, født ca. 1792.
Han har en bror som heter Jacob Johansen og er født ca. 1796.
Når det gjelder Fredriks kone - Marte - så har jeg i samme arkiver funnet :
- Marte Johansdatter Møller , men er født Harris (!) født ca. 1798.
Hennes far er Johan Møller , en murermester i k.t.
Hennes mor er Marie Sprekenhuus (?) , datter av Nils Madsen en pensjonert underofficer i 1801.
Hvorfor Marte er født med etternavnet Harris er en gåte , men det kan jo hende at moren hadde henne før hun giftet seg med Johan Møller.
Marte hadde også en et år yngre bror - Georg Lorents Stulow , født 1799.
Søsknene hadde altså forskjellige fedre ?
Begge barne står imidlertid oppført som Johan Møllers og Marie Sprekenhuus sine barn. derfor er hun senere oppført som enten marte Hansdatter Møller eller som Marte Johansdatter Møller.
Når det gjelder titlene til fadderne , så har jeg funnet ut at tittelen Høibaadsmand , som Corneliussen hadde , er i forbindelse med oppbyggingen av det sjømilitære Korps på Fredriksværn. Det ble bygget opp av to " Compagnier " :
"Kanon Compagnie " og " Baatsmanns Compagnie " , i 1750. At han var " Høibaadsmand " betydde sannsynligvis at han var øverste sjef for Compagnie Baatsmann ??
Jeg tror derfor ikke at det har noe med " Rådmann " å gjøre .
Hva angår fadderen " Pleum" så tror jeg det nok her betyr " Matros " og ikke mester, men er litt usikker.
Så - da anser jeg " gåten" for løst !
TAKK for all hjelp - viktig at detaljene og historien er så korrekt som mulig !
vennlig hilsen Kari