Bergarbeider Svend Christoffersen Busch (Busk)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Bergarbeider Svend Christoffersen Busch (Busk)

Legg inn av Øystein Johansen » 4. desember 2004 kl. 21.29

Ønsker opplysninger om Svend Busch som var født ca 1737. Han er en av mine tipp tipp tipp oldefedre på morsiden. Han var gift to ganger.
Første gang med min tipp tipp tipp oldemor Anne Kristine Ingebretsdatter (Sotvedt). De giftet seg 14 mai 1765 på Kongsberg. Faren til Svend het etter alt å dømme Christoffer eller Christopher, men han vet jeg ingenting om. Jeg har registrert fire av Svends barn, og en av dem er min tipp tipp oldemor Sibylla (Sebilla) Svendsdatter. Om de øvrige barna vet jeg svært lite.
Ønsker alle opplysninger som kan bidra til å utfylle bildet av Svend og hans slekt, både etterkommere og aner.

mvh :wink: Øystein Johansen

[email protected]

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Bergarbeider Svend Christoffersen Busch (Busk)

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. desember 2004 kl. 5.00

Hei Øystein!

Det kan godt henne at du vet en del av dette , men jeg skriver det likevel.

I 1801-tellingen for Kongsberg er han nr. 2064 og navnet skrives Svend Busk.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2064#ovre

På Familysearch står giftermålsdatoene hans slik på IGI:
1. Den 14. mai 1765 i Kongsberg med Anne Kristine Ingebretsdatter Sotvedt (eller Bing)
2. Den 30. november 1792 med Kristine Toresdatter (eller Sotvedt).
I begge tilfellen står farsnavnet som Christoffer Busch.

Videre på IGI finner vi disse barna:
Barn: med Anne Kristine Ingebretsdatter:
Mogens, født i 1765.
Olea Maria, født 30. mars 1768, gift 13. mai 1796 i Kongsberg med Torger Amundsen Blaarud, han dør i 1799, de fikk to barn: Anders i 1797 og Gunnhild i 1799. Hun gifter seg igjen med 2. januar 1800 i Kongsberg med Pukstiger Kristian Ludvig Andreassen Scheidemann, se Folketellingen 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2010#ovre
Sebella, døbt 16. juli 1774, død 1776.
Sebilla, født i 1777, gift i 1802 med Halvor Larsen (Gomsrud).
Gunhild Sarine, født 1780, gift med Bent Iversen (eller Haugen), født i Kongsberg.
Berthe Helene, født i 1782.

Barn: med Kristine Toresdatter:
Anne Kristine, født 1793.
Thora Kristine, født 4. april 1795.
Maren Kristine, født 1799.
Maria Elisabeth, døbt 28. mai 1803 i Kongsberg.

IGI sine opplysninger skal en av og til ta med en klype salt.... :shock:

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 7. desember 2004 kl. 22.06

Hei, Remi.

Dette var midt i blinken. Mange takk skal du ha.
En del av personene du nevner, "kjente" jeg fra før, men her var det mange nye og spennende navn.
Har du eller andre ytterligere opplysninger om denne slekten/disse slektene, tas disse imot med stor takk.
Selv har jeg en del av etterslekten etter Sibylla Svendsfatter og Halvor Larsen (Gomsrud). Disse flyttet til Porsgrund like etter århundreskiftet (1800). Der livnærte Halvor Larsen seg som bjelkehugger.
Dersom andre forsker på samme slekt, deler jeg gjerne mine opplysninger med dem.

mvh Øystein

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 7. desember 2004 kl. 22.31

Jeg har sett litt nærmere på Svend Busk i 1801.
Her finner jeg følgende.
2061 Ingebret Busk Huusbonde 28 1te gang gifte Bergarbeider M
2062 Anniken Møller Konen 37 1te gang gifte K
2063 Svend Ingebretsen Deres søn 1 M
2064 Svend Busk Logerende 64 2den gang gift Bergarbeider M
2065 Kistine Toresdtr Hans kone 38 1te gang gift K
2066 Anne-kirstine Svendsdtr Deres døttre 8 K
2067 Maren-kirstine Svendsdtr Deres døttre 2 K
2068 Aasle Christophersdtr Logerende 54 Ugift Almisselem K

Er det rimelig å anta at Ingebret Busk kan være en sønn av Svend Busk, eller kan det foreligge en annen slektforbindelse her?
Jeg antar også at den sist nevnte personen, almisselemmet Aasle Christopherdatter må være en søster av Svend.
Dette til tross for at Familysearch og IGI ikke kan bekrefte noen av disse hypotesene.

Har noen mulighet for å kontrollere dette?

mvh Øystein

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 8. desember 2004 kl. 0.33

Hei Øystein!

Du kan nok anta at Ingebret Busk er sønn av Svend, men ville nok fått det bekreftet fra kirkeboken. At Aasle er en søster av Svend er også en mulighet, men den er jeg mindre sikke på siden hun ikke står med navnet Busk. Ingebret og Svend kan jo ha tatt til seg ei som trengte hjelp dersom de hadde litt penger og husrom til overs.
Dette må igjen bekreftes fra kirkebøkene.

Du kan jo sjekke om du finner Aasle og Ingebret på Familysearch.

Linken er: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp

Har dessverre ingen flere opplysninger. Brukte bare litt av nattevakten min til å søke etter personene på nettet og da fortrinnsvis på Digitalarkivet og Familysearch.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 8. desember 2004 kl. 9.28

Hei igjen, Remi.

Da sier jeg tusen takk til deg. Du har i hvert fall gitt meg noen gode tips og brakt meg atskillig nærmere han som var utgangspunktet for etterlysningen: Nemlig bergarbeider Svend Christophersen Busch (eller Busk).

Øystein :D

Odd Stuvstad

Legg inn av Odd Stuvstad » 8. desember 2004 kl. 20.24

I avskjedigelsemanntallet for Kongsberg Sølverk i 1805 finner vi:

Christopher Svendsen Busk, Kiis Gruber (=arbeidssted), Bohrhauer (=yrke), Sandsvær (=bosted), 16apr1770 (=dåpsdato), gift, 5 hjemmeværende barn.

Ingebret Svendsen Busk, Prindsen af Augustenborg Grube, Bohrhauer, Kongsberg, 17mai1772, gift, 0 hjemmeværende barn.

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 8. desember 2004 kl. 20.51

Kjære Odd Stuvstad.

Dette blir stadig bedre. Hjertelig takk skal du ha.
Dette er etter alt å dømme to av Svend Christoffersen Busks sønner.
Ellers har jeg tilbragt ettermiddagen på FamilySearch. En sann gullgruve (ikke sølv), i den grad man kan stole på opplysningene.
De gir i hvert fall en pekepinn.

mvh Øystein Johansen

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 8. desember 2004 kl. 22.06

Øystein Johansen skrev:Dette til tross for at Familysearch og IGI ikke kan bekrefte noen av disse hypotesene.

For ordens skyld: Familysearch og IGI kan aldri bekrefte hypoteser, men de kan styrke dem. Bare primærkilder kan bekrefte eller avkrefte hypoteser.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 8. desember 2004 kl. 22.15

Hei Kristian.

Der er jeg helt enig med deg, og derfor har jeg notert kirkebøkene fra Kongsberg på microfiche på årets juleønskeliste.
Jeg ser jo at opplysningene om ulike personer serveres i forskjellige versjoner hele tiden, men likevel fungerer databasen som en idébank.
Jeg har i hvert fall funnet et større antall slektninger i kveld, hvorav de fleste er verifisert i forhold til Digitalarkivet, som jo heller ikke er noen primærkilde. To sekundærkilder som støtter hverandre, er et godt utgangspunkt.
Jeg trenger vel kanskje ikke å si at jeg gleder meg til årets julegave fra min kone.

mvh Øystein J. :)

Odd Stuvstad

Legg inn av Odd Stuvstad » 9. desember 2004 kl. 23.26

Hei Øystein

I Bygdebøkene for Sandsvær (Sandsværs historie av Olav Såtvedt) finner vi mer info om Kristoffer Svendsen Busk.

Se bind 6, s.517 og bind 7, s.525.

f.ca.1768 ved Konnerud verk.
g1g.1792.m Maren Olsdtr Olsrud/Saga (1762-1804), 4barn
g2g.1804.m Kari Olsdtr. Sundet (1757-1841), 0 barn
Skifte 1813. Bergmann. Bror til Ingebret Svendsen Busk (Ingebret levde i 1813)

På Såtvedteie (bind 8, s.254) finner vi Ingebret Mathissen (ca.1692-1745). Mulig far til Anne Kristine Ingebretsdtr. (Sotvedt)?

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 10. desember 2004 kl. 0.46

Hei, Odd.

Takk skal du ha. Dette var spennende. Da får jeg låne/kjøpe bygdebøkene for Sandsvær.
Ellers har jakten på Svend Christoffersen Busk ført meg til Sønderhald sogn i Hørning herred i Randers amt i Danmark. Dit flytter nemlig hans sønn, Mogens Svendsen Busk, sammen med hele sin familie, og spørsmålet er jo da om denne flyttingen skjedde helt tilfeldig, eller om den hadde familiære årsaker.
Jeg har i hvert fall oppdaget at det er svært mange mennesker på Djursland som bærer etternavnet Busk.

Øystein :)

dn17931
Sted: VESTFOSSEN

Legg inn av dn17931 » 6. desember 2005 kl. 18.36

Hei, antar at du har denne informasjonen? Jeg var på Kgb. statsarkiv og lette etter avdøde/begravde rundt 1805 og fant følgende innført i krk.-boka for Kongsberg: "Gift mann, Svend Christophersen Busch, døde på plassen Kleven ved Arendal, 10.03.1807. Begravet ved Tromøe krk., Molands prestegjeld, 14.03.1807. Pensjonist. Etter attest fra sognepresten for Mandal."
Samme dag fant jeg følgende i krk.boka for Sandsvær: "Enkemann og bergarbeider Christopher Svendsen Busk gift Sandsvær, 20.10.1804, med enken Karie Olsdatter Dahlseie."

dn17931
Sted: VESTFOSSEN

Legg inn av dn17931 » 6. desember 2005 kl. 18.43

Hei, dessverre var jeg noe rask! Jeg fant også i Kirkeboka for Kongsberg: "Kirsti, sal. Svend Busch, begravet Kongsberg, 14.06.1808 - 45 år gl. Pensionist."

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 6. desember 2005 kl. 23.21

Hei.

Jeg er slett ikke sikker på at du var for rask. Svend Christophersen Busch var født ca 1737, trolig på Kongsberg, og han døde ganske riktig 10 mars 1807 og ble begravet 14 mars 1807. Jeg har hele tiden trodd at dette var på Kongsberg, men det er da tydeligvis feil.
Når du siterer kirkeboka på Kongsberg: "Kirsti, sal. Svend Busch, begravet Kongsberg, 14.06.1808 - 45 år gl. Pensionist.", er det trolig Svens Buschs andre kone, Kirstine Toresdatter Sotvedt det dreier seg om.
Dette med Arendal var helt ukjent for meg, så takk skal du ha.

med vennlig hilsen Øystein Johansen

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 6. desember 2005 kl. 23.27

Hei.

Christopher Svendsen Busch er sønn av Svend Busch, og han giftet seg med Kari Olsdatter Sundet i 1804, ifølge mine opptegnelser, så han kjente jeg fra før, men takk likevel.

:D Øystein J

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Legg inn av Knut Bryn » 24. november 2010 kl. 23.15

I et manntall som ble tatt opp blant ansatte ved Kongsberg Sølvverk i 1765 fant jeg flg.:

Svend Christoffersen, 25 år, f. i "Sand sogen", arbeidet ved KS i 4,5 år, gift.
Alderen stemmer sånn noenlunde, så dette er trolig riktig mann. Det ser ut til at han var født i Sande der det "Jarlsbergske Sølvhaltige Blye- og Kobber-Verk" lå. Faren arbeidet kanskje der da Svend ble født? Det passer jo godt med at Svends sønn ble født der ca. 1768.[/list]
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 25. november 2010 kl. 10.21

Jeg legger til at Svends sønn Christoffer ikke ble født på Kongsberg, men i Skoger. Han ble døpt i Skoger 16. april 1770. Vi kan vel slutte av dette at Svend arbeidet ved "Grevens verk" på den tiden. Kanskje ble det født flere barn i Skoger?
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 27. november 2010 kl. 15.46

Dette var jo helt fantastisk.
Hvordan klarte det, fem år etter at det forrige innlegget ble skrevet om emnet?
Var det en ren tilfeldighet, eller har du også Svend blant dine aner?

mvh Øystein Johansen

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 27. november 2010 kl. 18.41

Det var nok en ren tilfeldighet. Jeg skulle hjelpe en annen etterkommer etter Svend som hadde fått tips om jeg hadde tilgang til noen manntall fra Kongsberg. Jeg gjorde noen google-søk på Svend Christoffersen Busch med fem seks varianter av skrivemåten og fikk treff på denne tråden. :lol:
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 27. november 2010 kl. 19.15

Du skal i alle fall ha mange takk.
Dette hadde jeg neppe noen gang oppdaget uten hjelp.

mvh Øystein Johansen

gj12923
Sted: Danmark

Legg inn av gj12923 » 10. februar 2011 kl. 22.03

Hej så er der et familiemedlem på tråden fra Danmark
Jeg søger slægstskabet til Mogens Svendsen fra Kongsberg.
Jeg har ham med 2 sønner i Danmark fra family search
Jørgen Mogensen født d. 27. januar 1797 i Kongsberg
Sven Mogensen født d. 28. juni 1800 i Kongsberg
og ifl. family search var moderen og hustruen Anna Jensen. Jeg kan bare ikke finde Anna Jensen i Danmark.
Derimod har jeg en 3. søn Kristian Mogensen født d. 19. juli 1808
og at Mogens Svendsen er enkemand efter Anne Marie Kristensdatter. Jeg har ikke kunne finde nogle af dåbsattesterne, men derimod fra alle 3 drenges konfirmationer, og der står Anne Marie Kristensdatter som moderen.
Kan du måske finde nogle informationer om Jørgen og Sven i Norge
Og har du andre informationer, vil jeg da blive meget glad.
Jeg ved ikke m.h.t. hvor langt du er nået i Danmark, men lad mig det vide, så skal jeg se om jeg kan hjælpe.

Mange venlige hilsener

Jette Sørensen

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 12. mars 2011 kl. 16.37

Og siden Jette Sørensen også sendte meg en vanlig mail, besvarte jeg denne og sendte henne alt jeg har om Svend Christoffersen Buschs etterkommere i Norge og Danmark.
Til gjengjeld sendte hum meg det hun hadde om sin gren av slekta i Danmark, så nå er slekta utvidet i begge retninger. For henne i Norge og for meg i Danmark.
Jette er min seksmenning, og selv om dette er et stykke ut i slektssammenheng, føles det som om jeg har fått en konkret "familie" i Danmark, og ikke bare navn og årstall.
MEN: Vi er begge fortsatt svært interessert i opplysninger om Svend Buschs aner, enten de befinner seg i Kongsberg-området eller i Skoger-Sandeområdet.
Stor takk til Jette og alle andre som har bidratt så langt.

mvh Øystein Johansen

gj21599
Sted: oslo

Legg inn av gj21599 » 27. april 2014 kl. 12.30

Denne tråden er litt gammel, men jeg håper noen av deltagerne fortsatt er her inne og leser:

Jeg har en "hodepine-ane" ved navn Christen Busch. Han var oppgitt å være garversvend i 1825, da han fikk barn utenfor ekteskap i Bragernes med Ingeborg Laurine Eriksdatter fra Øren i Bragernes (f. 1799).

Da barnet ble døpt 15/5 1825 ble det sagt om Christen Busch at han var "nu h. Bager Olsens Enke i Grændsen 2 L". Jeg går ut fra at det må dreie seg om Grensen ved Christiania, ettersom jeg ikke kjenner til noe navn Grensen i Drammen (eller andre steder, for den saks skyld). Det er dermed mulig at Ingeborg Laurine kan ha vært i Christiania i tjeneste, og dratt hjem for å føde, eller Christen Busch kan ha vært i tjeneste i Drammen for så å reise til Christiania.

Jeg vet ikke hvor Christen Busch ble av, og jeg vet heller ikke hvor gammel han var. Ingen av de Christen/Christian Busch/Busk som nevnes i 1801 er "min" mann. Han kan for den del ha vært født etter 1801. Derfor ble jeg interessert da jeg i denne tråden leste om Mogens Svendsen Buschs sønn Christian f. 1808. Vet man om han var i Danmark i 1825 og/eller hvor han ble av? Kunne han ha vært en stund i Norge hos slektninger? Hva arbeidet han med?

Christian f. 1808 kan synes å ha vært en vel ung potensiell barnefar, men jeg har sett slikt flere ganger før.

gj21599

Legg inn av gj21599 » 27. april 2014 kl. 13.46

Da har jeg via ulike oppslag på nettet funnet at Christian Mogensen Busch innen 1834 var gift med Ane Marie Jørgensdatter, og at de hadde barn til dåpen i Hørning, Randers i 1834, 1837 og 1840.

Men det vil fortsatt være av interesse å vite hvor han oppholdt seg før 1834, og hvilket yrke han hadde.

gj21599

Legg inn av gj21599 » 7. september 2014 kl. 13.34

Jeg har nå via det danske DIS-forumet fått rede på at Christian Mogensen Busch/Busk i ft. 1845 er oppført som husmann og dagleier. Det eneste det forteller med sikkerhet, var at han i hvert fall ikke var garver eller garversvend da, om han noen sinne var det. Jeg får lete videre.

dn31950
Sted: Skien

Legg inn av dn31950 » 23. januar 2015 kl. 23.34

Bruker denne tråden i stedet for å lage ny...

Men i stedet for trådstarter søker jeg hovedsaklig informasjon om Svends far: Christopher / Kristoffer Busk / Busch.

Han er min far-far-far-far-far-far-far-far-far, hehe

Sistnevnte utgjør nemlig siste punkt i rett linje i min slekt fra meg og jeg er nysgjerrig på hele veien, men kommer ikke videre...

Det har blitt hvisket i mitt øre at slekta kan ha kommet fra Storbritannia men dette er ikke verifisert via gode nok kilder..

Mer info om Svend Kristoffersen / Christoffersen Busch / Busk kan vel også tenkes å gi flere hint mot å finne ut mer om Svends foreldre..

Takknemlig for all hjelp

Ser for meg at det må finnes info fra kilder om Buskerud (les: Kongsberg-området).

:)

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»