Dobbelt innlegg og manglende linker

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Dobbelt innlegg og manglende linker

Legg inn av dn22196 » 3. februar 2012 kl. 11.30

Jeg er ganske ofte her inne på DIS både for å prøve å hjelpe,og selv få hjelp.Mange ganger ser jeg at endel som leter etter slekt får negative tilbakemeldinger.Både pga manglende lenker eller dobbelte innlegg.Har selv opplevd det i begynnelsen av min leting.Men så kan dette oppleves av noen som dumheter fra de som ikke kan :roll: Var dere selv veldig dyktige i starten av deres leting?Har sagt dette før også,at man hjelper så lenge man kan.Uavhengig av dobbelt innlegg eller manglende lenke.Så lenge navn og årstall er der kan man finne ut mere.Og litt ydmykhet kan man vise synes jeg.Dis er ikke bare for de "kjempeflinke".Ikke alle lærer seg å lage innlegg med alt andre klarer.Høres sikkert ut som et "surt"innlegg men er det ei.Jeg synes man heller kunne sende en PM hvis man reagerer på ett innlegg.Alle andre trenger ikke alltid vite hvor "håpløs"man er.Så ønsker jeg alle sammen en riktig god helg :D
Og jeg skal ihvertfall fortsette å hjelpe så langt det er mulig.Det er jo det vi er her for er det ikke?

Mange Fredagshilsner fra
Lisbeth

18654
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Dobbelt innlegg og manglende linker

Legg inn av 18654 » 3. februar 2012 kl. 11.49

Hei Lisbeth,takk for ditt innlegg,du har satt ord på det mange kanskje har reagert på,men ikke har sagt noe om,så tusen takk fra meg. Hilsen Unni.

Brukeravatar
dn27320
Sted: OSLO

Legg inn av dn27320 » 3. februar 2012 kl. 12.07

Det var god lesning!
Jeg er ikke fersk på dette hvis man ser på den første registreringsdatoen min som er fra 2004 eller noe sånt, - men jeg har heller ikke så mye tid til å drive med dette og det blir derfor en del kløning og mye spm om hjelp. De fleste her er super hyggelige, men noen gjengangere på dårlige kommentarer er det. Så jeg må si meg enig i at noen her har en svært ubehagelig måte å svare tilbake på. I stedet for å si noe konstruktiv eller hjelpe en videre så er det bare litt sure og litt spydige kommentarer.. man mister nesten motet av sånt! Så vær så snill, tenk litt over hva du skriver før du poster det, og du trenger ikke poste det slik at alle ser det!
Kristine

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 3. februar 2012 kl. 12.16

Godt å se at det er flere som kan være enig.Regner med at det kommer svar fra disse "surmagete"personene også.Her inne burde vi hjelpe hverandre isteden for å ta fra oss lysten til å forske på slekten.

Lisbeth

Brukeravatar
dn27320

Legg inn av dn27320 » 3. februar 2012 kl. 12.45

Det kommer nok svar på tiltale ja, men man har vel lært å stå for det man sier og skriver. Jeg opplever disse sure kommentarene nesten hver gang jeg setter av tid til å drive med dette og ble veldig glad da jeg så at du tok opp dette som tema. - Følte meg ganske dum og tenkte at det er kanskje jeg som burde kunne mer før jeg skriver noe som helst her inne og har derfor ikke tatt opp dette.

Takk Lisbeth!! :D
God helg!
Kristine

Brukeravatar
dn13792
Sted: STJØRDAL

Legg inn av dn13792 » 3. februar 2012 kl. 13.10

Jeg vil si meg enig i det som står over. Det må vel være mulig å uttrykke seg på en annen måte enn det enkelte gjør i dette foum. Dette er jo en hobby for de fleste og derfor må en akseptere litt "klønete" innlegg fra brukerne uten at det avstedkommer litt ufine kommentarer.
Jon :lol:

Brukeravatar
dn13792

Legg inn av dn13792 » 3. februar 2012 kl. 13.10

Jeg vil si meg enig i det som står over. Det må vel være mulig å uttrykke seg på en annen måte enn det enkelte gjør i dette foum. Dette er jo en hobby for de fleste og derfor må en akseptere litt "klønete" innlegg fra brukerne uten at det avstedkommer litt ufine kommentarer.
Jon :lol:

dn27494
Sted: SØVIK

Legg inn av dn27494 » 3. februar 2012 kl. 13.53

Hei alle. Vil bare si at jeg er relativt ny bruker av dette forum. Tok litt tid før jeg turde å legge ut en etterlysning. Har fått bare hyggelig hjelp. Bare ros fra meg. :D :D

Mvh. Inger Lise

[email protected]

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 3. februar 2012 kl. 14.11

Inger Lise, det var hyggelig å høre :) . Men hvis man leser Kristine Strømmes innlegg lenger opp, får man jo inntrykk av at dette forum er fullt av surmagede personer.
Mvh Astrid

Brukeravatar
dn27320

Legg inn av dn27320 » 3. februar 2012 kl. 14.25

Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at det er masse hyggelige mennesker her! Stort sett så er det bare hyggelige kommentarer, men du har også de som til stadighet må svare med en ikke fult så hyggelig tone. Det må da være lov å si i fra... eller...
Kristine

18654
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av 18654 » 3. februar 2012 kl. 14.30

Jeg vil bare si att jeg har aldri fått negativ hjelp,bare hyggelige tilbake meldinger,håper alle andre vil få det også her etter.Hilsen Unni.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 3. februar 2012 kl. 15.05

Dialogen skal være hyggelig mellom alle som deltar. Det vil være store spenn innenfor kunnskapsnivået til alle de ulike brukerne av Slektsforum, og da følger også et ansvar om å veilede hverandre. Unntak og misforståelser skjer også, og da er det viktig at man ikke lar dette utvikle seg i feil retning. Som moderator vil jeg oppfordre brukere til å ta kontakt med oss, både med ris og ros (er stort sett ris jeg får :wink:), i stedet for at personlig uenighet og misforståelser forplanter seg i emner som var ment for faglig innhold. Det gjelder også brukere som selv ikke aktivt deltar, men bare leser emner. Faglig uenighet liker vi derimot at diskuteres, og alle må huske å takke for den hjelpen man får. Det siste er med på å hindre en negativ utvikling :)

God helg fra en av mange frivillige moderatorer på Slektsofrum :) Kanskje kunne flere tenke seg å bidra som moderator? Se isåfall her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=22301
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 3. februar 2012 kl. 15.25

Hei
Som jeg skrev i begynnelsen så er det greit å si ifra.Men gjør det helst pr.PM.
Og ja jeg leser mange innlegg, hvor jeg noen ganger reagerer på svar enkelte får.
Skal man hjelpe noen burde man først og fremst vise god tone.Ikke fortelle hvor inkompetent man er.At noen ikke enda har greid å lage linker til kirkebøker blir det mye snakk om.Jeg greide ikke det jeg heller til å begynne med.Forklaringen var ikke enkel å forstå.Men med en datakyndig sønn kom jeg da igang.Og det er faktisk mange som får negativ tilbakemelding.Da fordi de ikke lager linker eller fordi de poster dobbelt.Eller fordi en "plutselig"oppdager at dette emne har man da laget før...Vær så snill å svar dem på en ordentlig måte ihvertfall.Det er ikke mye hjelp å få når man spør.Hvis noen skullle være så "uheldig"å ikke gjøre som andre.Da burde de heller få en PM om dette.Ikke negativt svar på innlegget.Og det er mange som får positive tilbakemeldinger også.Jeg synes bare hver og en skal tenke før de skriver ett svar.Alle er ikke like robuste til å møte en "dreven"slektsforsker som forventer at man kan alt.Så håper jeg at jeg fortsatt kan hjelpe å få hjelp av andre :D

Mvh.Lisbeth

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. februar 2012 kl. 16.30

Et problem er vel at å lære høflige manerer, spesielt i slike forum som Slektsforum ikke lenger er skolepensum og ei heller er hva foreldre driver med å lære sine barn

:-)

På gamle Slektsforum som gikk på epost var det enklere å styre folk. De som til stadighet klagde på andres innlegg og ikke rettet seg etter reglene om å ta opp driftsproblemer med ordstyrer, fikk en kortere eller lenger tur i fryseboksen, dvs. ble moderert eller til slutt helt utestengt fra å poste.

Å klage på andres innlegg er uansett en uting som bare skaper masse ekstra støy.

dn18527
Sted: VÅGÅ

Legg inn av dn18527 » 3. februar 2012 kl. 17.11

Jeg ber ofte nybegynnere om å ta med lenker til opplysningene sine.
Men da gir jeg dem samtidig oppskrift på hvordan, ønsker dem velkommen,
og lykke til. Ofte får de også retningslinjene av meg.Dem kan vi vel ha godt av å repetere iblant alle sammen. Ved doble innlegg prøver jeg også å vise til rette.
Jeg mener det må være lov å lære bort "knepene" våre, og håper at ingen blir støtt av det.
Om noen blir såret, vær snille å send en PM om det.
De fleste av oss mener vel å hjelpe, ikke kritisere, ikke sant?
OG for å snakke for meg sjøl, jeg er fremdeles klønete og roter fælt innimellom,
men hva gjør det? Godt at noen passer på da. :wink:
Vennlig hilsen Tove

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 3. februar 2012 kl. 17.50

Hei
Helt greit å vise til hvordan man lager linker:) Når det gjelder dobbeltinnlegg har det vært mye snakk om hva som er rett og galt.Istedenfor å rette på personen,hjelp heller til å fortelle hvordan man ikke skal dobbeltskrive samme innlegg.Jeg tror mange legger inn ting 2 ganger fordi man ikke får svar på det første.Samt at det kan være lettere å få svar med ett "nytt"innlegg:)Ellers er ikke dette rettet til noen spesielle.Ønsker bare at enkelte kanskje skal ordlegge seg litt bedre overfor nye slektsforskere:)Alle kan gå i "fella"her inne:)

Mvh.Lisbeth

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 3. februar 2012 kl. 18.14

Jeg må si jeg ikke skjønner hva som er problemet her. Er man ny som slektsgransker, må man være glad for og ta imot med takk de råd man får, uten at dette oppfattes som personlig sjikane. Hvis man er så hårsår at man ikke kan se hjelpen i et godt råd, bør man vel heller holde seg unna fora som dette.

Jeg har selv vært gjennom prosessen å lære av andre fra grunnen av. Skal man lære noe, må man lese grundig det svar man får og ikke se på svaret som noe som blir servert fra oven av en person som ønsker å henge deg ut for din uvitenhet, men tvert imot se det positive i at denne person gir deg et svar du kan bygge videre på.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 3. februar 2012 kl. 18.41

Kristine skrev:Det kommer nok svar på tiltale ja, men man har vel lært å stå for det man sier og skriver. Jeg opplever disse sure kommentarene nesten hver gang jeg setter av tid til å drive med dette og ble veldig glad da jeg så at du tok opp dette som tema. - Følte meg ganske dum og tenkte at det er kanskje jeg som burde kunne mer før jeg skriver noe som helst her inne og har derfor ikke tatt opp dette.

Takk Lisbeth!! :D
God helg!

Det var dette innlegget jeg svarte deg på lenger oppe. Her bruker du ganske sterke ord som at du etter din mening har motatt sure kommentarer nesten hver gang etc
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 3. februar 2012 kl. 19.10

Per-Olav skrev:Dialogen skal være hyggelig mellom alle som deltar. Det vil være store spenn innenfor kunnskapsnivået til alle de ulike brukerne av Slektsforum, og da følger også et ansvar om å veilede hverandre. Unntak og misforståelser skjer også, og da er det viktig at man ikke lar dette utvikle seg i feil retning. Som moderator vil jeg oppfordre brukere til å ta kontakt med oss, både med ris og ros (er stort sett ris jeg får :wink:), i stedet for at personlig uenighet og misforståelser forplanter seg i emner som var ment for faglig innhold. Det gjelder også brukere som selv ikke aktivt deltar, men bare leser emner. Faglig uenighet liker vi derimot at diskuteres, og alle må huske å takke for den hjelpen man får. Det siste er med på å hindre en negativ utvikling :)

Per-Olav skriver helt til slutt ar man bør takke for den hjelp man får. Jeg vet at jeg selv ikke har fått noen tilbakemelding på enkelte svar på spørsmåll fra brukere her inne jeg brukte tid på å hjelpe. Men det kom aldri noe svar. Og jeg gidder ikke mer.
Mvh Astrid

Brukeravatar
dn27320

Legg inn av dn27320 » 3. februar 2012 kl. 19.30

Tror Ingen mente å starte en stor diskusjon på hvem som har rett og feil her.
Men alle, ink meg selv burde bare tenke litt over hvordan det vi skriver oppfattes av andre, det har ikke noe med hårsår å gjøre - bare det å være hyggelig og holde en hyggelig tone mot hverandre, så blir ting så hyggeligere og litt mer inspirerende :)
Tror vel ingen er uenige i det.. :)
Kristine

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 3. februar 2012 kl. 19.48

Kristine skrev:Tror Ingen mente å starte en stor diskusjon på hvem som har rett og feil her.
Men alle, ink meg selv burde bare tenke litt over hvordan det vi skriver oppfattes av andre, det har ikke noe med hårsår å gjøre - bare det å være hyggelig og holde en hyggelig tone mot hverandre, så blir ting så hyggeligere og litt mer inspirerende :)
Tror vel ingen er uenige i det.. :)

Er enig med, Kristin :) . Vi skal ha og bør det hyggelig med vår felles interesse slektsgranskning. En hyggelig tone, det er jeg enig i. Saklig, men ikke for personlig, slik jeg ser det.
Mvh Astrid

gj12185

Legg inn av gj12185 » 4. februar 2012 kl. 3.43

Stort sett har det vært gitt hyggelige svar i de fleste av innleggene jeg har lest opp igjennom årene, men jeg har også forståelse for at man kan 'få fnatt' av å se nesten samme spørsmål om og om igjen, og kanskje reagerer med et utbrudd av og til. Men, det er jo plass nok til en liten unnskyldning etterpå, hvis man ser at reaksjonen var en annen enn antatt, og noen ganger er det kanskje bedre at man lar være å svare, hvis man føler at man er i det humøret?

Astrid Ryen skrev:Jeg vet at jeg selv ikke har fått noen tilbakemelding på enkelte svar på spørsmåll fra brukere her inne jeg brukte tid på å hjelpe. Men det kom aldri noe svar.

Det må være veldig frustrerende når det skjer gang på gang. Jeg har selv hatt stor glede av Astrids hjelp - og husket å takke for det - og jeg har lest mange og lange innlegg av henne, og andre som er like hjelpsomme som henne, i flere år. At noen ikke gidder å takke for at et annet menneske ofrer så mye tid på å svare på ens innlegg er direkte uhøflig, men jeg håper inderlig at Astrid og andre ikke mister lysten til å fortsette av den grunn. For mange er høflighet en livslang læreprosess som hele tiden må følges opp, så jeg synes heller ikke at det ville være veldig provoserende å sende en liten påminnelse, f.eks. i form av et spørsmål om ens svar var til hjelp for vedkommende. Hva synes andre om det?

Hmm, det er kanskje best å helgardere seg mot framtidige forglemmelser, så jeg tror jamen jeg avslutter med en kollektiv Tusen takk til alle dere som svarer!

Mvh Olaf

dn18527

Legg inn av dn18527 » 4. februar 2012 kl. 11.39

Enig med Olaf!
Og innlegget hans gir meg nytt pågangsmot. :D
Men dessverre er det noen som aldri lærer å takke.
Jeg velger å tro at de mener dette er en slags kunnskapsbank ala google,
og at de slett ikke vet bedre.
Kan ikke ha lest retningslinjer eller sett på andres innlegg. :?:
Det hjelper heller ikke med PM. Har prøvd.
(For min del har jeg min egen lille svarteliste.)
Men, de fleste er hyggelige, positive mennesker som det er veldig moro
å kunne hjelpe. Hvis jeg greier da.
Ha ei super helg alle sammen med mange fine forskerprosjekt framover. :D
Vennlig hilsen Tove

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 4. februar 2012 kl. 13.37

Nå var ikke dette innlegget personlig ment for noen.Og ihvertfall ikke Astrid,hun har da vært veldig behjelpelig.Men det er andre som kanskje kunne ordlagt seg på en annen måte iblant.Og ja det er ikke mye takk bestandig,jeg har ikke alltid vært kjempeflink med det jeg heller.Sånn kan det bli noen ganger når man er i "siget"med leting.Men nå skal det sies at denne siden er her for at man skal hjelpe de som leter.Og da bryr jeg meg ingenting om ting blir postet flere ganger.Den irritasjonen enkelte har angående det,det får de stå for selv.Det eneste jeg ønsker er at dette kanskje kan tas pr PM.Ikke alltid nødvendig å opplyse alle andre om hvor "dum"noen mener man er.Ellers skal man alltid huske på at det faktisk er mennesker som trenger hjelp i sin søken.I forhold til Digitalarkivet,må jeg si at det er sjelden man leser dumme svar.Her får man på en pen måte beskjed hvis man gjør en feil.Vi som er medlem av DIS er pliktig til å oppføre oss voksne mot andre.Uansett hva de som spør lurer på.Det tror jeg de fleste her inne er enig om.Så ønsker jeg alle sammen en fin Lørdag.Og fortsatt god leting videre ;)

Mvh.Lisbeth

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. februar 2012 kl. 15.56

Det hender jeg savner svar på mine innlegg og noen ganger møter en jo på innlegg en synes burde vært formulert annerledes. Men jeg har enda til gode å ha møtt noen jeg ikke vil svare om jeg kan være til hjelp med et slektsspørsmål. Det finnes kort og godt ikke noen slik liste hverken i mitt hode eller på papiret, og det skal det heller ikke bli.

De fleste av oss har vel gjort feil, vi er da mennesker og vi er forskjellige mennesker som oppfatter ting forskjellig. Jeg vet at jeg har "glemt" å svare på innlegg og jeg vet at jeg noen ganger har skrevet ting andre mener er uheldig. Men å tenke seg at noen av den grunn skulle sette meg på en svarteliste kan jeg rett og slett ikke forstå. Alvorlige overtredelse av reglene med personhets og lignende sørger administrasjon og moderatorer for blir påtalt og fjernet. Det som blir stående igjen må vi i et levende diskusjonsforum måtte kunne leve med uten å legge noen på fryserommet.

Når jeg direkte blir oppfordret av en annen debattant til å holde meg unna og la være å svare på hans spørsmål (det har jeg nylig opplevd på et beslektet forum :) ) så respekterer jeg det. Da har vedkommende debattant opplevd meg som uutholdelig selv om jeg ikke forstår det. Vi mennesker oppfatter altså ting ulikt. Men ellers så vil jeg svare alle, selv når jeg av erfaring vet at jeg ikke får svar tilbake eller jeg tidligere har sett vedkommende har hatt innlegg som av noen kan oppfattes som uhøflig.

Men DEBATTREGLENE har ingen skade av å lese enda en gang :)

God helg.

dn18527

Legg inn av dn18527 » 4. februar 2012 kl. 16.20

Er ikke uenig med deg Helge, men når jeg med rene ord,
og for åpent forum blir bedt om å holde meg unna :!: etter å ha lagt inn retninslinjer :!:
må jeg vel få lov å "glemme"vedkommende?
Dette gjelder en person. Og jeg ble lei meg!
Vennlig hilsen Tove

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 4. februar 2012 kl. 16.22

Veldig bra svart Helge.Jeg skjønner heller ikke dette med at noen har en liste over de man ikke vil svare.Det er vel å dra ting litt langt.Jeg svarer også de jeg kan.Og tar jeg feil,så sier jeg ifra om det.Trenger ingen til å fortelle meg det.Alle burde lese igjennom hvordan rettningslinjer DIS vil ha.Og så får man følge dem.Blir veldig feil at noen mister lysten til å drive med slektsforskning fordi noen ikke kan svare høflig.Meningen er å hjelpe der man kan:)

Lisbeth

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. februar 2012 kl. 17.18

Tove skrev:Er ikke uenig med deg Helge, men når jeg med rene ord,
og for åpent forum blir bedt om å holde meg unna :!: etter å ha lagt inn retninslinjer :!:
må jeg vel få lov å "glemme"vedkommende?
Dette gjelder en person. Og jeg ble lei meg!

Nå var jo denne lista heldigvis veldig kort da Tove :)

Jeg er enig i at ingen skal bli bedt om å holde seg unna. I slike tilfelle der en har opplevelser det en føler seg trakasert så bør en ta kontakt med moderator som da igjen kan ta kontakt med vedkommende.

Ellers så vil jeg påstå (og jeg har jo lest, og også deltatt litt i forskjellige debattfora) at på Slektsforumet er det en veldig hyggelig tone. Men vi kan selvsagt gjøre det enda bedre :)

dn18527

Legg inn av dn18527 » 4. februar 2012 kl. 18.45

Nei, den er ikke lang. Og jeg vil fortsatt ha den. Tror ikke den har så stor
sjanse til å bli lenger heller. :wink:
Ellers kan jeg si at jeg koser meg veldig med å gruble, lete,
og kanskje fleipe litt innimellom, med dem som jeg prøver å hjelpe.
Vi har det vel egentlig som plommen i egget, vi som liker historie. :D
Vennlig hilsen Tove

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. februar 2012 kl. 23.01

Helt enig i at man bør takke for svar.

Men som et lite forsvar for de som glemmer det er det en 'finesse' her på forumet som gjør det litt for enkelt å glemme sine egne innlegg :

Som ikke-medlem i DIS kan du diskutere fritt på forumet, men av en eller annen merkelig grunn har man fjernet muligheten til å bli varslet om svar pr. email for ikke-medlemmer.
Regner med at dette er ment som et insentiv for å få folk til å melde seg inn, men jeg må si at dette er såpass irriterende at det virker motsatt sin hensikt for mitt vedkommende..

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. februar 2012 kl. 0.00

Legger man inn spørsmål som gjest forventes det vel at man uansett jevnlig sjekker hvorvidt det har kommet svar. Bruk vis siste funksjonen så ser du enkelt om det er aktivitet.

Ellers er det å melde seg inn som medlem en god ide. Det er andre ting som du også får adgang til som kan være verdt medlemskapet.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 5. februar 2012 kl. 1.00

Og melder man seg inn som medlem så har man også muligheita til å få alle innlegg laga som gjest kobla opp mot sin nye Id :)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 5. februar 2012 kl. 2.41

Beklager avsporingen her.
Det var mest ment som en mulig forklaring på manglende takk. Jeg aner ikke om disse "utakknemlige" er medlemmer eller ikke.

Det er veldig mange undergrupper her, og samtidig er det ofte mange tråder som plutselig våkner til liv igjen etter lang tid.
Jeg la f.eks. inn et spørsmål under Fron, hvor jeg hadde to slektninger jeg lurte på. Fikk gode svar på dette, men for å ikke gå glipp av eventuelt flere svar seinere, og for å unngå å være uhøflig, må jeg nå sjekke innom der innimellom. Det samme gjelder for noen andre underfora. Jeg har ikke vært her lenge, men allerede nå så husker jeg ikke alltid hvor jeg har lagt inn ting (jeg er på mange forskjellige fora og mailng-lister), og kan dermed risikere å være uhøflig ved å unnlate å takke eller å svare på spørsmål.

Hvis noe skulle fungert som incitament for å tegne medlemskap måtte dere heller nektet ikke-medlemmer å poste meldinger? Denne email-varslings-sperra er bare et lite irritasjonsmoment - samtidig som den altså muligens kan være en årsak til at enkelte medlemmer ikke får takken de fortjener for hjelpen de yter.

Jeg er forøvrig veldig imponert over all den hjelpeviljen og kunnskapen som finnes her inne - kanskje spesielt på kildetydings-avdelinga..

PS. Er jeg helt på villspor når jeg innbiller meg at du, Alf, var med og arrangerte Forum-festicalene i sin tid?

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. februar 2012 kl. 10.59

Bjørn skrev:Beklager avsporingen her.
Det var mest mePS. Er jeg helt på villspor når jeg innbiller meg at du, Alf, var med og arrangerte Forum-festicalene i sin tid?

Ikke helt på villspor tror jeg :-)
Var nok tilstede ja.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 5. februar 2012 kl. 19.53

Jeg har også sett at noen klager på at folk ikke legger ut lenker til kirkebøker o.l, og det må være lov til å da veilede om hvordan en legger ut lenke. Jeg syns også at enkelte har vært for mye negative med svarene de har gitt

Hvis man ikke får til å lage lenke, så burde en skrive når den det skulle lenkes til er døpt, gift osv hvis det er funnet fra før. Det er også lurt å legge ut så mange opplysninger som mulig om den man søker etter, slik at andre slipper å lete etter noe som den som spør har. Jeg var lenge også i den situasjon at jeg ikke kunne lage lenke, men lærte meg det ut fra tråd på Digitalarkivet. Jeg postet jo mye der tidligere, men det ble slutt på det ja når det ble brukernavn og passord. Så der har jeg noe å lære, men det er en annen sak(ja jeg vet det står øverst der, men har mistet passordet, fått mail tilbake og enda gikk det ikke). Jeg må virkelig motivere meg for å forsøke der igjen.

På den andre siden forstår jeg også godt deg Astird når du legger ut svar som du har strevet lenge med(og det har jeg sett på svarene dine), at du ikke får lyst til å svare når du ikke får tilbakemelding. Jeg har opplevd det samme noen ganger, men det er heldigvis ikke ofte. Jeg har også av og til en tendens til å komme med svarene noen dager etter siste innlegg. Jeg er ikke så opptatt av å få en takk, men en tilbakemelding på at det jeg svarte er blitt lest. Jeg har fått god hjelp både av deg og andre her inne.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 8. februar 2012 kl. 10.11

Jeg tenkte å vise med eksempler hvordan jeg legger ut mine etterlysninger.

Dette omhandlet et par fra Ørlandet, hun derfra, han fra Orkdal. Når det gjelder etterkommere av deres sønn, var det naturlig å poste dette på Hitra i Sør-Trøndelag da dette var sist kjente oppholdsted på han, mens spørsmål om farens opphav havnet i Orkdal i samme fylke.

Felles for begge etterlysningene er at jeg tar med all informasjon jeg har, og legger ved lenker til disse. Dette for at de som tar seg bryet med å undersøke dette skal slippe å lete opp dette selv. Utfyllende informasjon utover det jeg vet kan en gå ut i fra må være ny for meg. Jeg henviser til kilder og skriver av min/eller andres transkribering av teksten, for å gjøre det lettere for andre. Jeg viser at jeg har gjort en innsats selv for å finne ut ting, og dette går litt på erfaring. En kan ikke forvente at nybegynnere skal finne frem i skifter og pantebøker. Og til slutt oppsummerer jeg gjerne hvilke spørsmål jeg ønsker svar på.

Slektsforum -> Etterlysninger -> Sør-Trøndelag -> Fosen -> Hitra -> Etterkommere etter Sivert Olsen og Jonetta Olsdatter
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=72707

Slektsforum -> Etterlysninger -> Sør-Trøndelag -> Orkdal -> Orkdal -> Ole Sivertsen fra Orkdal, senere Ørland
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=70085

Det er også viktig, føler jeg, å følge opp trådene selv når man finner ny informasjon. I tilfellet med Orkdal tråden, så var funnet av skiftet på Ørlandet den brikken som behøvdes for å komme videre i Orkdal. Ellers er vanlig folkeskikk med å takke for hjelpen selvsagt og satt pris på av de som forsøker å hjelpe andre.

Mvh
Petter Stene

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 8. februar 2012 kl. 14.05

Jeg gjør vel som oftest som når jeg spør etter noe, men jeg syns det er vanskelig å få inn mer enn en lenke i ett innlegg(da blir det ofte lenke til det samme igjen når jeg skal legge inne lenke nr.2). Får det til noen ganger, andre ganger ikke. Så skal jeg ha med 2 lenker, må jeg ofte skrive 2 innlegg også.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 8. februar 2012 kl. 18.10

Selvsagt skal man møte de som poster her i forumet med ett smil. :D
Men jeg har sett flere ganger etterlysninger/spørsmål som kan tyder på at vedkommende ikke har lest de 10 rettningslinjene for posting.
Da må det være mulig å bemerke dette uten at man blir betraktet som sur. :?
I noen andre fora får man ikke skrive ett ord før man har lest og godtatt reglene :!:

Når det gjelder det å legge inn lenker.
Det er ikke alle som vet hvordan man kopierer/limer inn. Det å bruke høyre mustast bl.annet.
Det er ikke alle som finner oppskriften til Laila for lenker til kirkebøker,for den er egentlig godt gjemt.

Jeg foreslår at man i i tråden "om posting av etterlysninger" legger inn følgende.

1. En "oppskrift" på hvordan man legger inn en lenk med bruk av høyre mustast/ eller pad - kopier/lime inn.
2. Lage en kopi av Lailas oppskrift på hvordan man lager en lenk til kirkebøker. I tillegg bemerke at det er permanent sidelenk man ønsker.

:D :D
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»