Kasper Andreas Rasmussen Molde

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
7870
Sted: SANDSTAD

Kasper Andreas Rasmussen Molde

Legg inn av 7870 » 14. august 2011 kl. 16.25

Han var født i Trondheim i 1793. I 1808 ble han med kaptein Paul Andreas Kaald på kaperfart med "Den Flinke", som ble tatt til fange av engelskmennene. Mannskapet havna i engelsk fangenskap, og Kasper satt på et fangeskip i Chatham fram til april 1810. Da mønstra han på en engelsk ostindiafarer "Harriet" og var med på ei reise til India. Seinere kom han ombord i et engelsk skip "Hope", og her kom han ut for ei ulykke, mista det ene beinet sitt og ble utstyrt med trebein. Etter at Napoleonskrigen var over, ble han, sammen med mange andre noske sjømenn, gående lutfattig i London, fram til at det svenske konsulatet forbarma seg og sendte disse karene heim i 1816. Kasper Andreas kom heim til sin fødeby via Gøteborg, fikk litt støtte fra "Hjelpekassen for uheldige og trengende sjøfolk" høsten 1816 og søkte i 1823 om en stilling som rorskar i tollvesenet, blant annet med anbefaling fra sin gamle kaptein Paul Andreas Kaald. Han fikk ikke jobben, først og fremst på grunn av trebeinet, men også fordi stiftsamtmannen ikke var tilfreds med hans livsførsel. I et brev fra 1823 skriver han at han vil reise fra Trondheim før vinteren setter inn. Han får ikke hyre på skip, men han antyder at han kanskje vil dra til Elverum (der hans søster er prestefrue) eller til Arendal, hvor han påstår å ha ei anna søster (noe som faktisk ikke stemmer). Det er det siste jeg har funnet om denne mannen.
Kasper Andreas hadde ni søsken, som var spredt ganske vidt rundt om i landet: Bergen, Inderøya, Elverum, Stangvik på Nordmøre, Hitra, Trondheim, og etter hvert i Kabelvåg og i Kristiania.
Så hvor ble det av Kasper Andreas? Kan det være at noen fra DIS sin oppvakte, velvllige og samarbeidssøkende skare har støtt på han - ett eller annet sted?
Det er litt ille dersom denne underlige, begivenhetsrike historia ikke skal få en ordentlig slutt. Jeg tenker: Om noen skal greie å finne han, så må det være dere. Det håper og trur jeg på.

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»