Helmer Theodor Bæk Hansen 17-4-1869
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Helmer Theodor Bæk Hansen 17-4-1869
Jeg har i flere år lett etter min grandonkel ved dette navn,-også her under Alstadhaug,
Nordland. På digitalarkivets debattforum har også folk fra hele landet lett etter ham. Jeg hadde stort håp om å finne ham på 1910-tellingen,. men han er altså ikke der.
Jeg har søkt på absolutt alle skrivemåter og varianter.
Siste spor av mannen, som ble født i Stamnes, Nordland er når han blir far til en pike som får navnet Oldine Helmersen i 1892. Han giftet seg ikke med barnemoren.
Helmer og broren Jørgen finnes ikke på 1900-tellingen. Broren finner jeg dog igjen på 1910-tellingen i Kristiansund.
Helmer er ikke død i Stamnes/Alstadhaug og man finner ham ikke under emigrerte eller i skipslistene. Nå lurer jeg på om han slo seg ned et sted i Norge og kanskje døde før tellingene. Har noen hørt om en mann ved navn Helmer Theodor???
mvh. Birgith
Nordland. På digitalarkivets debattforum har også folk fra hele landet lett etter ham. Jeg hadde stort håp om å finne ham på 1910-tellingen,. men han er altså ikke der.
Jeg har søkt på absolutt alle skrivemåter og varianter.
Siste spor av mannen, som ble født i Stamnes, Nordland er når han blir far til en pike som får navnet Oldine Helmersen i 1892. Han giftet seg ikke med barnemoren.
Helmer og broren Jørgen finnes ikke på 1900-tellingen. Broren finner jeg dog igjen på 1910-tellingen i Kristiansund.
Helmer er ikke død i Stamnes/Alstadhaug og man finner ham ikke under emigrerte eller i skipslistene. Nå lurer jeg på om han slo seg ned et sted i Norge og kanskje døde før tellingene. Har noen hørt om en mann ved navn Helmer Theodor???
mvh. Birgith
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Helmer Theodor Bæk Hansen 17-4-1869
Fint hvis du kan linke opp debatten i digitalarkivet og det du har funnet, det vil være til stor hjelp for de som vil prøve å hjelpe.
Her er iallefall de to brødrene i FT 1875 på Alstadhaug:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2138
Mvh
Vigdis
Her er iallefall de to brødrene i FT 1875 på Alstadhaug:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2138
Mvh
Vigdis
-
Har du sjekket ut denne?
Sikkert et bomskudd, men greit å ha fått sjekket det ut iallefall.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1753
Mvh
Vigdis
Sikkert et bomskudd, men greit å ha fått sjekket det ut iallefall.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1753
Mvh
Vigdis
Han i Trysil er det neppe, han er født i Trysil på annen dato, er ført opp 2 ganger i ft1910, ene som Helmer J. Bæk
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036412001024/
og på arbeidsplassen:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036412000968/
mvh
Linda
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036412001024/
og på arbeidsplassen:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036412000968/
mvh
Linda
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry
Så fint at noen vil prøve å hjelpe meg med denne håpløse saken.
Jeg er helt sikker på at man ikke finner ham i 1910-tellingen. Det blir for omfattende å fortelle hvor grundig jeg har lett. Kan bare som eksempel si at jeg har "saumfart" alle 1300 Helmer i landet...
Håpet er at noen kan ha kommet bort i navnet på søk etter andre folk i kirkebøker, at noen faktisk er i slekt eller at noen har "oversikt" over døde i sitt fylke eller lign.
"Guten" må jo ha dratt et sted. Kanskje han rømte, emigrerte eller det som verre var da han ble "ufrivillig" far...
Det som "gnager" meg er at jeg i barndommen bestemt mener å huske en tante snakke om "Helmer" uten at jeg visste hvem det var. Han må jo da ha "sirkulert" i slekta som voksen, skulle en tro.
Her trengs hjelp av noen med "oversikt!"
Jeg er helt sikker på at man ikke finner ham i 1910-tellingen. Det blir for omfattende å fortelle hvor grundig jeg har lett. Kan bare som eksempel si at jeg har "saumfart" alle 1300 Helmer i landet...
Håpet er at noen kan ha kommet bort i navnet på søk etter andre folk i kirkebøker, at noen faktisk er i slekt eller at noen har "oversikt" over døde i sitt fylke eller lign.
"Guten" må jo ha dratt et sted. Kanskje han rømte, emigrerte eller det som verre var da han ble "ufrivillig" far...
Det som "gnager" meg er at jeg i barndommen bestemt mener å huske en tante snakke om "Helmer" uten at jeg visste hvem det var. Han må jo da ha "sirkulert" i slekta som voksen, skulle en tro.
Her trengs hjelp av noen med "oversikt!"
-
Dette er også sikker bomskudd, men her er en Theodor Hansen som er død i USA:
Name: Theodor Hansen
Titles & Terms:
Death Date: 13 Mar 1905
Death Place: Chicago, Cook, Illinois
Race (Original): W
Race (Standardized): White
Death Age:
Estimated Birth Year:
Birth Date:
Birthplace: Norway
Marital Status:
Spouse:
Spouse's Titles & Terms:
Father:
Father's Titles & Terms:
Father's Birthplace: Norway
Mother:
Mother's Titles & Terms:
Mother's Birthplace: Norway
Occupation: Carpenter
Street Address:
Residence:
Cemetery: Mt Olive
Burial Place:
Burial Date: 17 Mar 1905
Funeral Home:
Informant:
Additional Relatives:
Film Number: 1239715
Digital Folder Number: 4004521
Image Number: 2008
Reference Number: cn 6511
Collection: Illinois, Cook County Deaths, 1878-1922
Som du ser så er det ikke oppgitt noen fødselsdato, og yrke er oppgitt til snekker. Det var den eneste som dukket opp da jeg søkte etter Helmer Theodor Hansen i Family Search Pilot uten fødelsdata. Fant flere andre, men de kunne straks utelukkes pga oppgitt fødselsdata.
Mvh
Vigdis
Name: Theodor Hansen
Titles & Terms:
Death Date: 13 Mar 1905
Death Place: Chicago, Cook, Illinois
Race (Original): W
Race (Standardized): White
Death Age:
Estimated Birth Year:
Birth Date:
Birthplace: Norway
Marital Status:
Spouse:
Spouse's Titles & Terms:
Father:
Father's Titles & Terms:
Father's Birthplace: Norway
Mother:
Mother's Titles & Terms:
Mother's Birthplace: Norway
Occupation: Carpenter
Street Address:
Residence:
Cemetery: Mt Olive
Burial Place:
Burial Date: 17 Mar 1905
Funeral Home:
Informant:
Additional Relatives:
Film Number: 1239715
Digital Folder Number: 4004521
Image Number: 2008
Reference Number: cn 6511
Collection: Illinois, Cook County Deaths, 1878-1922
Som du ser så er det ikke oppgitt noen fødselsdato, og yrke er oppgitt til snekker. Det var den eneste som dukket opp da jeg søkte etter Helmer Theodor Hansen i Family Search Pilot uten fødelsdata. Fant flere andre, men de kunne straks utelukkes pga oppgitt fødselsdata.
Mvh
Vigdis
Det er sannelig ikke godt å si!
Det blir vel ikke så lett å finne ut om denne er rett person.
Jeg er takknemlig for at du prøver å finne Helmer!
Birgith
Det blir vel ikke så lett å finne ut om denne er rett person.
Jeg er takknemlig for at du prøver å finne Helmer!
Birgith
Nå har jeg funnet ut at Helmer fikk en sønn Waldemar daa son ugift i 1894 i Andenes.
Barnet døde i første leveår.
I bygdebok for Andøy står det at "Helmer dro sin veg"
Han hadde jo også i 1892 dratt sin veg fra et barn Oldine på Leinesodden i Stamnes.
Kan det tenkes at han rømte langt vekk tro?
Hvis noen har et godt forslag er jeg framdeles takknemlig!
mvh Birgith
Barnet døde i første leveår.
I bygdebok for Andøy står det at "Helmer dro sin veg"
Han hadde jo også i 1892 dratt sin veg fra et barn Oldine på Leinesodden i Stamnes.
Kan det tenkes at han rømte langt vekk tro?
Hvis noen har et godt forslag er jeg framdeles takknemlig!
mvh Birgith
Hei.
I den ene kirkeboka (Dverberg/Andenes) står det ved Waldemars fødsel at Hilmar har tilhold i Sandnessjøen i Melø... og noe mer jeg ikke klarer å tyde.
(får ikke til å lage lenke)
Rita
I den ene kirkeboka (Dverberg/Andenes) står det ved Waldemars fødsel at Hilmar har tilhold i Sandnessjøen i Melø... og noe mer jeg ikke klarer å tyde.
(får ikke til å lage lenke)
Rita
-
Legger inn lenken til Waldemars dåp:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Andenes i Dverberg, Ministerialbok nr. 899A04 (1881-1896), Fødte og døpte 1894, side 43.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Mvh
Vigdis
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Andenes i Dverberg, Ministerialbok nr. 899A04 (1881-1896), Fødte og døpte 1894, side 43.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Mvh
Vigdis
-
Det står noe om at barnet døde før hjemmedåpen ble stadfestet i kirken. Videre står det at det er hennes første leiemål og så står det: "Han antaget at have et uægte barn før"
Det betyr at han kanskje hadde "reist sin vei" før Olgine var født og derfor ikke vet hvorvidt barnet ble fullbåret og lever? Det står også foran navnet at han er fisker.
Mvh
Vigdis
Det betyr at han kanskje hadde "reist sin vei" før Olgine var født og derfor ikke vet hvorvidt barnet ble fullbåret og lever? Det står også foran navnet at han er fisker.
Mvh
Vigdis
-
Er Sandnessjøen under Stamnes? Er det mangler i kirkebøkene der? Finner nemlig bare disse to:
Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen): 1866-1877, Klokkerbok
Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen): 1897-1936, Klokkerbok
Det betyr at hvis Jørgen og/eller Helmer Theodor døde etter hhv 1900 og 1894, så vil man ikke finne dødsfallet for dem?
Da må man i så fall lete i skiftene for den perioden.
Mvh
Vigdis
Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen): 1866-1877, Klokkerbok
Stamnes (Sandnes/Sandnessjøen): 1897-1936, Klokkerbok
Det betyr at hvis Jørgen og/eller Helmer Theodor døde etter hhv 1900 og 1894, så vil man ikke finne dødsfallet for dem?
Da må man i så fall lete i skiftene for den perioden.
Mvh
Vigdis
Hei.
Det var nok klokkerboka jeg leste.
Rita
Det var nok klokkerboka jeg leste.
Rita
-
Lenke til klokkerboka:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Andenes i Dverberg, Klokkerbok nr. 899C03 (1887-1902), Fødte og døpte 1894, side 38.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Mvh
Vigdis
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Andenes i Dverberg, Klokkerbok nr. 899C03 (1887-1902), Fødte og døpte 1894, side 38.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Mvh
Vigdis
Det ble mye forskjellig å svare på her.
Jeg har det helt klart med Helmers "forhold" i/på Andenes. Lokale slektsforskere har stadfestet at det er "min" Helmer fra Sandnessjøen. (Melø er tøv). Det finnes kirkebøker for Stamnes også under bokstaven S. De første ligger jo under A (Alstadhaug/stamnes)
Litt merkelig at han "antaes å ha " Oldine. Det var ikke så lett å undra seg brev fra bidragsfogeden den gang heller ifølge lokalhistorikere. Han visste det nok!.
Det jeg lurer på rt HVOR DRO HAN ETTERPÅ? Bror Jørgen dro til Kristiansund og gifta seg der i 1905. Han har ingen etter seg.
Jeg har det helt klart med Helmers "forhold" i/på Andenes. Lokale slektsforskere har stadfestet at det er "min" Helmer fra Sandnessjøen. (Melø er tøv). Det finnes kirkebøker for Stamnes også under bokstaven S. De første ligger jo under A (Alstadhaug/stamnes)
Litt merkelig at han "antaes å ha " Oldine. Det var ikke så lett å undra seg brev fra bidragsfogeden den gang heller ifølge lokalhistorikere. Han visste det nok!.
Det jeg lurer på rt HVOR DRO HAN ETTERPÅ? Bror Jørgen dro til Kristiansund og gifta seg der i 1905. Han har ingen etter seg.
- Else Berit Rustad
I klokkerboka som Vigdis la lenke til, står det under foreldrenes bosted:
Sandnessjøen i Alstahaug Præstegjæld og Barnets Moder paa Andenæs.
Stedsnavnet Melø er ikke nevnt.
Mvh
Else B.
Sandnessjøen i Alstahaug Præstegjæld og Barnets Moder paa Andenæs.
Stedsnavnet Melø er ikke nevnt.
Mvh
Else B.
Visst står det Melø,-se i Vigdis' nederste lenke...
- Else Berit Rustad
Det var den jeg så på, ja.
Det står ikke Melø - det står Alsta og haug på neste linje, ganske så tydelig.
Mvh
Else B.
Det står ikke Melø - det står Alsta og haug på neste linje, ganske så tydelig.
Mvh
Else B.
Det er fint,-da blir det rett. Hadde ennå gubben Helmer også kommet til rette! SUKK