Hvem er interesserte i resultatet?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
gj05863
Sted: Sverige

Hvem er interesserte i resultatet?

Legg inn av gj05863 » 28. november 2010 kl. 21.25

Jeg har lagt ned mye tid på å få frem min fars forfedre og -mödre så langt bakover i tida som bare mulig. Jeg har dukumentert dette dels som en MSWord-fil (også pdf) men også i grafisk form med hjelp av MS PowerPoint.

Det var bare min fars mor som ikke var fra Loppa. Hun var fra Batnfjorden på Nord-Möre.

Min far er födt på ei lita öy ute i havet, Loppa, Vest-Finnmark, og hans famile bakover i tida er også mest derifra - lokale fiskere i småbåter med litt enklere gårdsdrift - en ellere to kuer, noen sauer, noen höns, kanskje en gris. Jordbruket ble også litt spesiellt med den korte sommeren.

Hvem kan være intresserte i dette utover mine sönner och mine fettere og kusiner som fremdeles lever?

Jeg forsökte å dokumentere i My Heritage men det programmet er ubrukbart om man som blant mine forfedre giftet seg med sine fettere og kusiner - i fleng! Jeg hadde store problem med å bli kvitt dem - har lykkets til slutt.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Re: Hvem er interesserte i resultatet?

Legg inn av Gunnar Østegården » 28. november 2010 kl. 22.04

Eirik Isene skrev:Hvem kan være intresserte i dette utover mine sönner och mine fettere og kusiner som fremdeles lever?

Interessant! - Noen hver kan ha stillt seg det spørsmålet.

For noen år siden traff jeg en gammel slektsforsker som hadde gitt ut slektsbok. Han fortalte at særlig barnebarna var veldi interesserte i boka; helt til de hadde fått konstatert at de selv var med der. Da døde interessen.

Jeg har ikke gitt ut slektsbok, og har ingen planer om det. Men jeg flikker hele tiden på nye detaljer i slektas biografi. Men jeg aner ikke hvorfor.
Er det ikke merkelig at jeg aldri blir ferdig? - Nei vel!

Poenget skulle jo være at det man har gjort i livet på et eller annet vis skulle kunne fortsette sitt eget liv i nye virkeligheter.

Man skal kanskje egentilg spørre seg: Hva er meningen med livet?

Svar meg på det du!

Mvh Gunnar

Brukeravatar
gj05863

Legg inn av gj05863 » 28. november 2010 kl. 22.41

For egen del har det vært interessant å finne ut hvor man kom fra - kjeden som ledde til at jeg ble jeg.

Jeg visste jo at min far var fra Loppa. Jeg har truffet min farmor men visste ikke noe om henne. Det har væen meget interessant reise å finne ut hvor vi kom fra og de strevsomme forhold som var vår bakgrund. Det har gitt perspektiv!

Jeg forstår også att mine sönner ikke kommer til å bry seg om dette för de er oppe i 60- eller 70-åra.

Jeg tror ikke att meningen med livet har noen kobbling till forfederene - mere til den familie som man har akkurat nå.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 28. november 2010 kl. 22.53

Hei. Sannsynligvis har dine aner fått flere etterkommere enn bare deg og dine barn og andre etterkommere.

Når du har funnet masse av disse anene, så kan du hjelpe andre etterkommere til å finne sine aner, som i mer eller mindre grad er også dine.

For å sammenlikne med et kjempedigert puslespill, ikke med 5000 brikker, men kanskje mange millioner, ja ant. milliarder om man tar med hele verden, så har du altså satt sammen en liten bit av dette puslespillet.

Bare for deg og dine søsken er hele puslespillet unikt. Men deler av det er også andres deler av puslespillet og du har en unik anledning til å hjelpe andre til å fylle ut sin del av verdenspuslespillet.

For dine barn er det du har løst bare halvparten av deres fremtidige puslespill i og med de har også din kones puslespill å legge. Og gifter de seg, så får de sin ektefelles puslespill også å bryne seg på :-)

Så, jo, ditt puslespill har betydning for mange andre. Det detaljerte puslespillet kan du som du nevner utgi i bokform etc. etc.

Men hvordan treffer du de som deler mindre eller større deler av puslespillet med deg?

DIS-Norge har en tjeneste som tilgjengeliggjør puslespillet for andre og gjør det søkbart og presenterer det som anetrær hvor du kan klatre opp og ned og gjøre sammenligninger overfor andres slektsmateriale, har vi noe felles, eller har vi ikke?

Kanskje du ikke finner noe særlig i dag, men en dag i morgen er det kanskje andre som leverer data for Skrova og kanskje får et tilslag.

Ta en titt da vel!

http://www.disnorge.no/distreff

Hilsen DIStreff-koordinator og utvikler :-)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 29. november 2010 kl. 0.11

OG
- så har det jo skjedd så mye i vår generasjon, teknologisk.
Montro hvor lenge det går før datamaskinene kan 'spikre sammen' en hvilken som helst persons totale anetre. Og dertil mer korrekt enn noen kunne for et par tiår siden.

Så gjør vi unødig arbeid i dag? Ja, selvfølgelig!
Og kanskje har vi først og fremst som oppgave å være biografer. Vi må forsøke å gi et minimum av liv til alle tørre fakta. DA, kanskje, er det mulig at vi kan vekke interesse.

Det er bare jeg som kan forstå meg. Neste generasjon må, som vi, søke for å gjøre sine erfaringer. Da er det kanskje et fromt ønske at de også søker i våre etterlatenskaper.
Vi deler gener - men vi deler også en sosial og økologisk bakgrund.

Vi benytter teknologien når den kommer, og så må vi være litt bevisst på at den kan manipuleres og misbrukes.

God natt,
ønsker Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. november 2010 kl. 0.22

For at datamaskiner skal kunne gjøre jobben må først og fremst alle, absolutt alle, kilder være tolket og gjort datalesbare.
For å gjenkjenne hvilken som helst gotisk håndskrift kreves pr i dag nesten all tilgjengelig datakrat i verden pga. kompleksiteten når man går ned på bit-nivå i et skannet bilde. Alternativt kan man satse på å lære opp maskinen, men allerede etter en side kan man gå ut fra at maskinen må læres på nytt da presten har blitt noen dager eldre og endret håndskriften ørlite grann, ikke så mye at vi merker det, men nok til å gjøre maskinen usikker så den må konsultere oss.

Med milliarder av dokumenter for verdensveven om datamaskiner skal skape hvilket som helst slektstre kreves mange ganger jordas befolkning for å tolke kildene :-( Og dess flere vi blir, dess mer må tolkes.

Et eksponensielt problem mao. i omtrent 2**n grad. :-)

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 29. november 2010 kl. 1.37

For egen del har jeg ingen barn som kan overta slektsmaterialet jeg så nitid har samlet. Således var det nærliggende å håpe at "noen" ville ha det. Jeg har nevnt en doneringsordning her hos DIS - om jeg var den første eller ei med forslaget spiller ingen rolle.
Jeg mener å ha hørt at det er nedsatt en gruppe som skal se på muligheter osv. til å få til en ordning mht dette. Jeg håper det lar seg gjøre, for da er slektsforskingsarbeidet mitt kanskje bevart for fremtiden.

Ellers er slektstreet mitt lagt ut på nett, i håp om å "treffe" folk som har en eller flere felles aner med meg. Jeg deler selvfølgelig mine opplysninger med andre - for jeg "eier" ikke historiene, jeg bare låner dem litt.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 29. november 2010 kl. 8.24

Ja, vi blir sikkert ikke arbeidsløse!

Jeg ser vel nesten for meg ei slags interaktiv bygdebok.
Eller et utbedret slektsforum/distreff. Hva tror du, Alf?
Der skulle det jo kunne være en utmerket plassering for Hennings (og Eiriks og min) hele forksning!
(Jevnfør hva som akkurat nå diskuteres i en annen tråd; om å registrere slekta direkte på net.)

Men jeg tenker meg jo videre også at man kanskje med en (rutine-) gentest av nyfødte, skal kunne slå fast eksakt hvilket slektskap barnet har til resten av jordas gentestede befolkning.

Er det kanskje en viss grunn til også å bli litt redd?

dn21289
Sted: MOLDE

Legg inn av dn21289 » 29. november 2010 kl. 9.34

Tiltredes!
Helsing Ole Michael

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. november 2010 kl. 17.46

Gunnar Østegården skrev:Men jeg tenker meg jo videre også at man kanskje med en (rutine-) gentest av nyfødte, skal kunne slå fast eksakt hvilket slektskap barnet har til resten av jordas gentestede befolkning.

Er det kanskje en viss grunn til også å bli litt redd?

Grøss!

Tenk hva som kan skje om det plutselig kommer et regimeskifte med et parti som hater andre mennesker, slik Tyskland opplevde på 30-tallet.
Med alle gentestet er det fot-i-hose å spore opp alle uønskede og utrydde dem. :-(

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. november 2010 kl. 17.51

Gunnar Østegården skrev:Ja, vi blir sikkert ikke arbeidsløse!

Jeg ser vel nesten for meg ei slags interaktiv bygdebok.
Eller et utbedret slektsforum/distreff. Hva tror du, Alf?
Der skulle det jo kunne være en utmerket plassering for Hennings (og Eiriks og min) hele forksning!
(Jevnfør hva som akkurat nå diskuteres i en annen tråd; om å registrere slekta direkte på net.)

Du kan jo melde deg på DIS Forum hos http://www.dis.se og følge denne tråden under DISBYT (åpen for ikke-medlemmer også)

http://forum.dis.se/vb/showthread.php?4 ... utveckling

PS. Jeg deltar i diskusjonen primært qua medlem i DIS og tillitsmann der :-)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 29. november 2010 kl. 20.25

Vi grøsser - men bør kanskje forberede oss!

Alf Christophersen skrev:Du kan jo melde deg på DIS Forum hos http://www.dis.se og følge denne tråden http://forum.dis.se/vb/showthread.php?4 ... utveckling

Der pågår en intressant diskussjon, ja.
Den har jeg synspunkter på.
Men det får i så fall bli en ny tråd.

mvh
Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. november 2010 kl. 20.42

Tja, hvis diskusjonen om DIStreff skal spres for alle vinder er nok det en ide, men det pågår arbeide og da er det lettere for oss om fremtiden diskuteres i færrest mulige tråder, om da ikke innspillet er et helt annet.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 29. november 2010 kl. 22.12

Da sprer vi'n ikke no mer!

Det er jo mange som er utålmodige etter å kunne jobbe litt sammen!
Noen er visst ute etter å finne sine egne løsninger ute på nettet.
Der ligger'e mye å 'reker'. Man mangler egentlig bare 'verktøy' som kan fungere.
Dis-treff er bra, - men iblant kan man irritere seg på slikt som ikke fungerer helt perfekt.
Blant annet finnes det jo en hel del bidrag som er ganske gamle, og døde - som ikke vedlikeholdes.
Noen har flere mer eller mindre identiske bidrag.
Vi har selfølgelig alle noen stygge bomskudd. osv. osv.

Det burde være litt lettere for både både høy og lav til å formå andre til å rette litt i sine bidrag.
Man kan 'pynte litt' på det Distreff som finns. Og det er man vel i ferd med, da!

Ellers vet vi jo alle at Wikipedia fungerer tilsynelatende utmerket.
Det skulle ikke undre meg om det er noen av de som er mest utålmodige som begynner å hekte seg på det systemet som finnes der. (Men ikke for at JEG vet om DET er mulig.)

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. november 2010 kl. 22.44

wikipedia fungerer sikkert bra det. Men tviler på at det går bra når man skal massedokumentere millioner på millioner av mennesker som har levd i Norge evt. Skandiavia.

Ang. samarbeide, så opplever vi nok fort det at interessen tapes fort når det går opp for folk at ting er litt mer komplekst enn å sette opp en tabell med personopplysninger og tror at det holder.

Samt, at mange nok har lyst til å lage noe nytt, men helst så lite kompatibelt med DIStreff/DISbyt som mulig. Mulig at nasjonalisme ligger og murrer i bakgrunnen siden ideen strengt tatt er svensk, selv om dagens nettbase er en norsk løsning.

Det jeg har forsøkt å skissere i diskusjonen jeg henviste til er at jeg mener at DIStreff som i dag, i databaseform kan kombineres relativt enkelt med en referansedatabase, dvs. at det er en felles databaseløsning, men hvor referansebasen får egen ID, evt. egen ID-serie, f.eks. A00001-A99999, mens DIS-Norge-bidrag er i serien N01000-N99999, bidrag fra Föreningen DIS er i serien S00001-S99999.

Om man ønsker kun å søke i referanseregisteret angir man at kun tilslag mot A-serien aksepteres, om man kun ønsker å se bidra fra DIS-Norge, så angis N-serie, evt. at man vil se bidrag fra alle foreinger etc.

For å lage en referansebase kan man ta utgangspunkt i bl.a. dagens bidrag og finne bidrag som er dublettert eller mer og så sjekke disse mot kilder. Kan personene og familielenkene dokumenteres eller ei. Hvis tilfelle kopieres det til A0001 og utstyres med lenker til online kilder til kirkebok og evt. filiasjonsbevis som borger for at lenkene er korrekte.
Brukere A0002-A99999 kan da være brukere som jobber med å dokumentere skikkelig slektene hvor kilder blir trukket ut i klartekst av GEDtreff (det er en velger i oppsettet som kan gjøre dette, men er ikke aktiv pga. masteroppsett som ikke tillater aktivering av det. Derimot kan en A-serie få dette valget forhåndsvalgt. Regner med at slike registratorer aldri finner på å oppgi levende personer som kilder, kun nettbasert materiale. (Siden mange oppgir nålevende som kilder kan vi ikke trekke ut dette i dagens DIStreff pga. personvernshensyn. Det finnes ikke noen brukbar regneregel som avgjør med 100% sikkerhet at angitt kilde ikke røper nålevende. :-)

Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 30. november 2010 kl. 3.16

Utgangspunktet for denne tråden var: "Hvem er interessert i dette?"

Jeg tror det eneste mulige svaret er at "Jeg er interessert i dette"....

- Jeg tror forståelsen av eget vesen blir lettere om man kjenner sin egen opprinnelse.

- Jeg tror at den kontakten jeg gjennom slektsforskning oppnår med hele min "storfamilie", er udelt positiv for alle. Det gir fellesskapsfølelse.

- Jeg tror at bevisstgjøring omkring egen opprinnelse gir utvidet kulturforståelse. Utover egen familie, eget bosted og eget land.

- Jeg er overbevist om at det kommer mange etter meg som får stor glede og inspirasjon når de ser hvilken bakgrunn de har.

- Mine tanker har ofte vært at jeg gjør dette for de som kom før meg. Tause kjemper. Generasjoner som alle måtte streve for å overleve. Mennesker som ikke hadde mitt privilegium: Muligheten til å samle tråder. Jeg skylder dem dette.

- Jeg gjør det fordi jeg kan!

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 30. november 2010 kl. 5.11

Kjell Olaussen skrev: at jeg gjør dette for de som kom før meg. Tause kjemper. Generasjoner som alle måtte streve for å overleve. Mennesker som ikke hadde mitt privilegium: Muligheten til å samle tråder.

Og vi samler tråder enda bedre i samarbeid.
Vi har jo alle trådene felles.

Og hvordan gjøres det?
Idealet ligger kanskje et sted i nærheten av Wikipedia.
Men utgangspunket bør absolutt være noe som allerede finnes; f. eks. distreff.
Her er noen mer utålmodige enn andre.

Den løsningen som Alf skisserer har sikkert mye bra - og den er vel da trolig realistisk gjennomførbar (- såvidt jeg kan bedømme!).

Det jeg kanskje savner mest i dagens distreff er en mulighet til å endre enkeltpersoner i databasen min. Ikke nødvendigvis bytte ut hele gedcom-fila.
Allerede idag opplyser Gedtreff meg om dubletter som jeg (med større eller mindre sannsynlighet) har. Jeg skulle altså ville, noenlunde enkelt, kunne gi avkall på en av mine Ole Olsen-eksistenser til fordel for en annens Ole Olsen eksistens. Og til gjengjeld få en inngang direkte til (la oss si) en referansedatabase eller til et annet medlemets slektsgren.

Kanskje jeg da til gjengjeld også skulle kunne innvilges visse privilegier i referanse-databasen.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 30. november 2010 kl. 16.08

Gunnar Østegården skrev:Det jeg kanskje savner mest i dagens distreff er en mulighet til å endre enkeltpersoner i databasen min. Ikke nødvendigvis bytte ut hele gedcom-fila.
Allerede idag opplyser Gedtreff meg om dubletter som jeg (med større eller mindre sannsynlighet) har. Jeg skulle altså ville, noenlunde enkelt, kunne gi avkall på en av mine Ole Olsen-eksistenser til fordel for en annens Ole Olsen eksistens. Og til gjengjeld få en inngang direkte til (la oss si) en referansedatabase eller til et annet medlemets slektsgren.

Ideen er nå lagret i Mantis :-)

Så kanskje kommer det en dag ??

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 30. november 2010 kl. 16.14

[quote="Gunnar Østegården"]Og til gjengjeld få en inngang direkte til (la oss si) en referansedatabase eller til et annet medlemets slektsgren./quote]

Å peke til andres data er komplisert fordi lenken går i stykker i det øyeblikk vedkommende oppdaterer og bruker et program hvor Gedcom-id lages der og da, og nesten garantert er et annet individ neste gang.

Kan bare lanseres for eget bidrag hvor vi kan nullstille alle pekere ved oppdatering. Men å gå gjennom alle eksterne lenker til nyoppdaterte data kan bli en mer komplisert og risikabel sak.

(Før jeg ble med i DIStreff var jeg med i en gruppe for å lage den opprinnelige verdensveven hvor man lenket bidrag på nettet med hverandre. Ideen ble oppgitt pga. kompleksiteten i vedlikeholdet etterpå når noen fornyet sine data med helt nye ID'er for alle sine personer uten å endre hovedlenken, men alle ankre var endret på siden.

Dvs. at du peker til Ole Olsen som er samme person som din Ole Olsen, men etter oppdatering peker din Ole Olsen på Barbro Hansdatter som levde på et helt annet tidspunkt.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 30. november 2010 kl. 20.45

Alf Christophersen skrev:Å peke til andres data er komplisert fordi lenken går i stykker i det øyeblikk vedkommende oppdaterer og bruker et program hvor Gedcom-id lages der og da, og nesten garantert er et annet individ neste gang.

Man skal tydligvis tenke på allt!

Men la oss anta at jeg leverer et nytt ged-treff bidrag. Da kjøres dette opp mot eksisterende database og sjekkes for dubletter med alle andre bidragsytere. Jeg bruker jo å få en rapport med slike dubletter.
Det skulle vel være mulig å legge inn pekere i min database mot tilsvarende personer i andre personers databaser? og vice versa? Altså ikke som erstattnig, men som supplement til min Ole Olsen.

La gå at disse pekerne ikke kommer til å stemme over tid, - når andre personer får oppdatert sine databaser. Det går det vel alltids an å leve med.

Mvh Gunnar

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 30. november 2010 kl. 21.15

Dublettene som rapporteres er ikke hva som er dublettert av andre i basen, men personer du muligens har dublettert i din egen database :-)

Eller tenker du på A<mdlnr>.txt som rapporterer tilslag i databasen. Disse kan kanskje sees på som dubletter, men det er ikke intensjonen.

Hvis du har i din base lenket sammen et visst antall familier som er mer eller mindre fullstendig samkoplet og for noen familier er alle barn identifisert, mens for andre har du ikke identifisert og registrert alle, evt. du har ikke registrert tilstrekkelig til at alle kommer med.

Da kan A<mdlnr>.txt identifisere andre slektsforskere som har registrert i mer eller mindre grad den samme familien og har kanskje til og med identifisert de du mangler eller har for dårlige data på.

Og skriver du ut slektene på skriver eller har to skjermer eller flere, f.eks. tre, hvor du på en skjerm viser slekten i ditt slektsprogram, på skjerm to blar du i dine data, mens i skjerm tre ser du på de tavlene du evt. kan ha tilslag mot, identiifisert i A<mdlnr>.txt

Når du har funnet et interessant tilslag, så ser du hvor vedkommende er født eller død og så kan du gå inn i kilder og sjekke f.eks. for dåp i soknet som er angitt, dødsfall i soknet som er angitt osv. Når du så gjør personen til proband ser du også vedkommendes familie forhåpentlgvis og så kan du gå inn i kirkebøkene og skifteprotokoller eller andre protokoller som kanskje kan være brukt for å verifisere at vedkommende er nevnt der og da :-)

Det er nettopp overlappingen med samme person fra flere bidragsytere som kan utgjøre måten å identifisere enten feiltolkinger eller eller hull i eget materiale.

I en fremtidig base vil det så være aktuelt at en tredjepart kan gå inn og sjekke korrektheten av lenker og sette et kvalitetsstempel på familierekonstruksjonen som er foretatt og familien kan så kopieres til et evt. register hvor slektspuslespillet legges i endelig form.
Men samtidig som det lages, er moroa over for å rekonstruere den familien.

jeg håper at dette er med og viser hvorfor det er så viktig at alle forstår at deres slektsforsking har betydning og hvorfor innlevering til DIStreff er så viktig, selv om man tror at man er oppstått av intet.

Du skal ikke mange generasjoner tilbake før du treffer på andres data som er felles opphav.

Kanskje dine data løser en slektsgåte med en strays som dukker opp fra tilnærmet intet, som f.eks. Ola Vestlending som kom til Sannidal. Kanskje DIStreff kan identifisere vedkommende en dag fordi noen har funnet et skifte et sted hvor han nevnes, skjønt, sannsynligheten er liten.
Sist redigert av dn01013 den 30. november 2010 kl. 21.23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 30. november 2010 kl. 21.17

Gunnar Østegården skrev:Man skal tydligvis tenke på allt!

Hehe, ja, det er hovedjobben til en programutvikler :-)

Men det er en treningssak,

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 1. desember 2010 kl. 5.23

hvor du på en skjerm viser slekten i ditt slektsprogram, på skjerm to blar du i dine data, mens i skjerm tre ser du på de tavlene du evt. kan ha tilslag mot, identiifisert i A<mdlnr>.txt

Ja da.
- Litt (unødig?) kronglete kanskje men.

Mvh Gunnar

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 1. desember 2010 kl. 6.12

Man skal ikke se bort i fra at det allerede i dag finnes noen bidragsytere som bruker dis-treff til, - noe det ikke skal, - å presentere sin egen forskning. I så fall finnes det en viss risk for at alskens bygdebøker mangfoldiggjøres i alskens databaser, og presenteres som dis-treff bidrag.
Da skal man få utrulig mange tilslag i databasen etterhvert.

Dette må jo være et forhold som programutviklerne er klar over, og kanskje forsøker å ta forholdsregler imot.
Det blir kanskje ikke så lett!

Skulle man på noe vis kunne eliminere data fra distreff-bidrag der hele slektsgrener fra mange ulike brukere er tilnærmet helt identiske?
- Linke dem alle sammen inn i en referansedatabase!(?)
- Og i den (referansedatabasen) innføre noe slags Wikipedia-system.

Mvh Gunnar

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 1. desember 2010 kl. 22.57

Gunnar Østegården skrev:Man skal ikke se bort i fra at det allerede i dag finnes noen bidragsytere som bruker dis-treff til, - noe det ikke skal, - å presentere sin egen forskning. I så fall finnes det en viss risk for at alskens bygdebøker mangfoldiggjøres i alskens databaser, og presenteres som dis-treff bidrag.
Da skal man få utrulig mange tilslag i databasen etterhvert.

Tror nok det er heller mange som bruker DIStreff nettopp til det. Men så hva? Det betyr bare at da er det stor sjanse for at man selv finner noen andre slektsforskere som tildels har overlappende slektsmateriale som en selv å kontakte for nærmere opplysninger og evt. forskersamarbeide.

Eneste ulempe er evt. at jeg må bruke lenger tid på å lage søkbar database og lenger tid på opplasting til nettet.

Gunnar Østegården skrev:Dette må jo være et forhold som programutviklerne er klar over, og kanskje forsøker å ta forholdsregler imot.
Det blir kanskje ikke så lett!

Som programutvikleren av programmet som skaper datafilene forsøker jeg å ta hensyn til slikt, men man må huske hva er intensjonen til DIStreff. Nemlig å identfisiere andre slektsforskere som har registrert en eller flere personer som du også har registrert i mer eller mindre grad, og ikke være en kilde.

DIStreff er en indeks til folks dataregistrerte materiale, intet mer, intet mindre.
Mao en effektiv å selge innholdsfortegnelsen til slektsboka si.

og til gjengjeld får vi mulighet til å finne løsninger på masse slektsgåter hvor problemet har vært migrasjon av folk og bare når man jobber ovenfra og nedover (altså f.eks. kjenner foreldrenes skiftepapirer og har registrert alle barn og evt. barnebarn, evt. søsken og søskens etterkommere med bosted ved skiftet, får da en evt. 4-treff mot ditt materiale (fordi du kjenner barnets dødsår og kanskje giftedato, men ikke fødsels/dåpsår og sted, og vedkommende giftet seg et helt annet sted, ja kanskje i USA til og med. Du vet den ene delen av formen på brikken i puslespillet og brikkene som representerer etterslekta, men leter altså oppover mot ukjente foreldre, mens den andre har jobbet på foreldrenes hjemsted med slekta til en eller flere søsken til den som migrerte. Har man flaks har vedkommende registrert noen årstall som overlappes av ditt materiale, men ikke er eksakt likhet får du et 4-treff og ant. løsning på gåten. (Bare så synd at man ofte får så uendelig mange 4-treff som dessverre ikke gjelder ditt materiale, men det vet du først når du søker opp navnet på hjemmesiden og ser på slektstreet som er registrert (det er det som er hensikten med å presentere slektstreet!)

Gunnar Østegården skrev:Skulle man på noe vis kunne eliminere data fra distreff-bidrag der hele slektsgrener fra mange ulike brukere er tilnærmet helt identiske?
- Linke dem alle sammen inn i en referansedatabase!(?)
- Og i den (referansedatabasen) innføre noe slags Wikipedia-system.

Mvh Gunnar

Hvis DIStreff skal være en kilde, så bør selvsagt dubletter fjernes når mange har levert samme dubletter. Men, det er ikke hensikten med databasen.

Hvis du ser på alle slektstrærne rundt "dubletter" vil du fort oppdage forskjeller, kan hende er det allerede i barneflokken store forskjeller, rett og slett fordi mange bare interesserer seg for direkte aner og ikke registrerer søsken, evt. har utsatt det til senere, eller at pga. migrasjon vet man ikke om halvparten eller mer av søskenflokken. Kan hende er det deg som mangler noe, og da kan du bruke dette som en pekepinn på hvor du skal lete i primærkilder, evt. spørre vedkommende om hvordan vedkommende har kommet frem til rekonstruksjonen av barneflokken.

Et av forslagene mine er at man i tillegg til dagens bidrag også kan opprette en ny serie med "medlemsnr" som er eiere av verifiserte familierekonstruksjoner/slektslinjerekonstruksjon hvor man bruker nettopp slike dubletter til å identifisere potensielle verifiserbare personer, men det må alltid sjekkes mot kildene og filiasjonsbevis må frembringes og lages kommentar på.

Med en god algoritme er det mulig vi kan nesten uten videre identifisere nærmere en million individer for verifisering i dagens materiale, kanskje enda mer.

Vi har allerede i dag et kommenteringssystem i DIStreff, men ytterst få har tydeligvis oppfattet dette.
På hver person er den blyant. Den er beregnet til å bli brukt :-)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 2. desember 2010 kl. 12.50

Om å bruke dis-treff til å presentere sin forskning:
Alf Christophersen skrev:Tror nok det er heller mange som bruker DIStreff nettopp til det. Men så hva?

- Nei, hva så!
Neste gang skal jeg lage ged-treff bidrag av hele databasen min!

Kanskje kan man også gjøre seg nytte av enda mer av den informasjonen som ligger i gedcom-fila og presentere den i dis-treff.
- I så fall har man endret hele distreff's funksjon.
- Men hva så?

Mvh Gunnar

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 2. desember 2010 kl. 13.00

Alf Christophersen skrev:Vi har allerede i dag et kommenteringssystem i DIStreff, men ytterst få har tydeligvis oppfattet dette.
På hver person er den blyant. Den er beregnet til å bli brukt :-)

Utmerket oppfinnelse. - Kanskje det behøves litt mer markedsføring her?

- OG, dette har virkelig potensiale.
Kanskje jeg også med tiden skal kunne gå inn og redigere i en fjern slektnings materiale.
Jeg gnir meg virkelig i hendene!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. desember 2010 kl. 18.14

Gunnar Østegården skrev:Om å bruke dis-treff til å presentere sin forskning:
Alf Christophersen skrev:Tror nok det er heller mange som bruker DIStreff nettopp til det. Men så hva?

- Nei, hva så!
Neste gang skal jeg lage ged-treff bidrag av hele databasen min!

Kanskje kan man også gjøre seg nytte av enda mer av den informasjonen som ligger i gedcom-fila og presentere den i dis-treff.
- I så fall har man endret hele distreff's funksjon.
- Men hva så?

Mvh Gunnar

Det er noe som heter personvernlov. Hvis nålevende kan spores på ett eller annet vis ut fra materialet uten vedkommendes godkjennelse, så kommer nok den inn i bildet. F.eks. nålevende kilder og referanser til nålevende. Derfor vises kildebelegg kun med en '*' pr idag.

Det at man sender inn gedcom-fil antar vi burde aksepteres av de fleste som en fullmakt til å identifisere bidragsyter. Hvis man ikke vil bli gjenkjent bør man kanskje tenke på å ikke delta.

Derfor er vi restriktive på hva vi viser.

Det som er ellers i Gedcom-fila skal bidragsyter gi deg, ikke vi.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 2. desember 2010 kl. 18.32

Alf Christophersen skrev:Det er noe som heter personvernlov. Hvis nålevende kan spores på ett eller annet vis ut fra materialet uten vedkommendes godkjennelse, så kommer nok den inn i bildet.

Ja, dette er viktig.
Sjøl lager jeg aldri gedcom-fil med personer født senere enn 1890.

Og - jeg forstår at det ligger en tilsvarende sperre inne i distreff.
Den bør vi beholde!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. desember 2010 kl. 18.52

Sperra er på 80 år for avdøde og 100 år for de hvor dødsfall ikke er registrert.

I Sverige er kravene at det har gått 25 år siden dødsfall og alt kan trekkes ut frem til for 25 år siden i henhold til personvernlov. Sannsynligvis gjelder det samme i Norge, men jeg for min part har ikke tenkt å bruke penger på å teste slikt. De vil jeg ha til mat og regninger.
(Selv om det ender opp alt for ofte med ketchup som pålegg :-) (Og stor tilførsel til sunt lycopen som motvirker hjertekarlidelser i flg. kolleger)

Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Legg inn av dn18211 » 3. desember 2010 kl. 15.26

Å peke til andres data er komplisert fordi lenken går i stykker i det øyeblikk vedkommende oppdaterer og bruker et program hvor Gedcom-id lages der og da, og nesten garantert er et annet individ neste gang.

I fare for å fjerne seg fra hovedemnet.
Likevel.
Dette er et interessant fenomen.
Det har likevel stor betydning om slektsprogram kunne være i stand til å lage varige lenker.
Problemet ligger i de forskjellige programs evne til å generere ged-com filer.
Dette er mulig i noen program hvis man aldri tilbakefører slettede rin / mrin nr.
Vet noen om det er noe nytt i forhold til dette spørsmål ?
Nye ged-com standarer el.lignende.

Mvh. Ronny Hansen.
Sist redigert av dn18211 den 3. desember 2010 kl. 17.14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. desember 2010 kl. 15.59

Nå er det lenge siden begrepet WorldGenWeb ble entydig med dagens begrep, men det burde (er ikke sikker da et par år diskusjon mangler) kanskje være søkbart på Roots-arkivet på Rootsweb. I den første tiden var Roots-L som det da het, scenen for å diskutere også en slik verdensfamilieressurs, omkring 1993, kanskje noe senere.

Det ble drøftet bruk av URN som du etterlyser, men det var i hvertfall den gang ikke godt nok utredet, selv om flere av dem som deltok i diskusjonen var sentrale ressurspersoner i w3-organisasjonen (hadde selv en privat diskusjon en gang det var en gjesteforeleser på besøk på USIT hvor vi fant ut at det hele ikke ville tåle domenenavnskifte, som er en faktor man må regne med :-(

Så, det er flere måter å få dette til å bli råtne lenker :-( Viktigste måten å lage råtne lenker på er at ressursen endrer navn, kort og godt.

(F.eks. at http://www.digitalarkivet.no endrer navn, f.eks. til http://www.arkivverket.no/digitalarkivet/

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. desember 2010 kl. 16.03

Ronny Hansen skrev:

I fare for å fjerne seg fra hovedemnet.
Likevel.
Dette er et interesant fenomen.
Det har likevel stor betydning om slektsprogram kunne være i stand til å lage varige lenker.
Problemet ligger i de forskjellige programs evne til å generere ged-com filer.
Dette er mulig i noen program hvis man aldri tilbakefører slettede rin / mrin nr.
Vet noen om det er noe nytt i forhold til dette spørsmål ?
Nye ged-com standarer el.lignende.

Mvh. Ronny Hansen.

Mormonerne har vel i perioder luftet ide om en unik ID for alle personer som har levd og lever.

Men vil tro at om man forsøker på det på levende personer kan det bli fort internasjonalt krøll, bl.a. med personvern .

Brukeravatar
dn18211

Legg inn av dn18211 » 3. desember 2010 kl. 16.51

Oj,oj har ikke så store yver. Som du selv sier

Synes dette er et interessant spørsmål vedr. Data i slektsforsking. (Dis)

Det burde være viktig innenfor sitt eget domene. (som da burde kunne flyttes)

Vil ikke det gjelde for Distreff ?

Mormonerne har vel i perioder luftet ide om en unik ID for alle personer som har levd og lever.

Men vil tro at om man forsøker på det på levende personer kan det bli fort internasjonalt krøll, bl.a. med personvern .

Det er vel et separat tema. De fleste slektsprogram har mer eller mindre gode funksjoner for fjerning av nålevende. Distreff har jo denne funksjonen som jeg anser som temmelig sikker.

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. desember 2010 kl. 18.25

Ronny Hansen skrev:Oj,oj har ikke så store yver. Som du selv sier

Synes dette er et interessant spørsmål vedr. Data i slektsforsking. (Dis)

Det burde være viktig innenfor sitt eget domene. (som da burde kunne flyttes)

Vil ikke det gjelde for Distreff ?

Kaoset oppstår på flere nivåer :-)
For mitt og flere programmer finnes ikke problemskaper nr 1, slektsprogrammet kan ikke forventes å tildele samme ID i gedcom-fila til samme person ved hver eksport. Mitt, BK (vel) og flere andre har lagringsID (som brukes til lenking) med som ID i 0 @<UID>@ INDI, mens andre bruker ID på form 0 @P1@ INDI, der første person eksportert er P1, nese person er P2, første familie er F1. så F2 etc.

Dette er årsaken til at vi ikke vil bruke masse tid på å lage en slik tjeneste.

Skulle man så evt. lage lenk til sider på nettet begir vi oss virkelig ut på hengemyra, med ant. myra som rent synsbedrag :-)
(Vi er to om å programmere alle sider av tjenesten, så annet prioriteres )

Ronny Hansen skrev:

Det er vel et separat tema. De fleste slektsprogram har mer eller mindre gode funksjoner for fjerning av nålevende. Distreff har jo denne funksjonen som jeg anser som temmelig sikker.

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
dn18211

Legg inn av dn18211 » 3. desember 2010 kl. 19.00

Kaoset oppstår på flere nivåer
For mitt og flere programmer finnes ikke problemskaper nr 1, slektsprogrammet kan ikke forventes å tildele samme ID i gedcom-fila til samme person ved hver eksport. Mitt, BK (vel) og flere andre har lagringsID (som brukes til lenking) med som ID i 0 @<UID>@ INDI, mens andre bruker ID på form 0 @P1@ INDI, der første person eksportert er P1, nese person er P2, første familie er F1. så F2 etc.

Ja uten å gå inn på detaljene har det vært slik i mange år. Da har det er vel ikke skjedd noe nytt i forhold til dette. Som jeg var ute etter.
Ser jo klart at Dis-treff vil være avhengig av slektsprogrammene og at dere ikke kan gjøre noe med det.

Produsentene av slektsprogrammene er vel ikke interessert i denne problemstillingen.
Som du tidligere har sagt Alf, så er jo det som kommer ut fra et program avhengig av hva man putter inn i programmet, men også hva det enkelte program gjør med dataene.

Innenfor eget domene og samtidig forholde seg til 1 slektsprogram er det interessante muligheter.

Hvis ingen andre vet om noen nyheter på området er det ikke mer tilføye foreløpig.

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
gj05863

Legg inn av gj05863 » 4. desember 2010 kl. 21.31

Oooops! Det var jo interessant at mitt spörsmål vekket en så intensiv diskusjon.

Jeg tror att det förste steget må være å helt enkelt samle in data fra folk som har grevet fram data om sine aner og som har dokumentert disse. Dokumentene må kunne spares sentralt et eller annet sted.

Et neste steg blir å begynne å kobble sammen forskjellige familetre - kanskje om 10 eller 15 år eller så - når man har utviklet program som med "fuzzy logic" kan lete seg igjennom store likartede datamengder og finne kobblingene.

Skulle DIS Norge være villig å ta på seg et sånt ansvar og arbeide når det gjelder norske efterforskninger med resultat?
Det burde jo være motsvarande i de fleste land.

Jeg selv bor i Sverige og har funnet individer i slektstreet som kommer far Tornedalen (kvener). Det har jo alltid vært et visst utbytte av folk over grensene - som tur er!

Jeg takker for alle fine tanker!

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 4. desember 2010 kl. 22.05

Eirik Isene skrev:Oooops! Det var jo interessant at mitt spörsmål vekket en så intensiv diskusjon.

Jeg tror att det förste steget må være å helt enkelt samle in data fra folk som har grevet fram data om sine aner og som har dokumentert disse. Dokumentene må kunne spares sentralt et eller annet sted.

Et neste steg blir å begynne å kobble sammen forskjellige familetre - kanskje om 10 eller 15 år eller så - når man har utviklet program som med "fuzzy logic" kan lete seg igjennom store likartede datamengder og finne kobblingene.

Tja, i grunnen er det dette som er DIStreff, dvs. den ene delen som vi planlegger.

Innsamlingen har vi allerede drevet med i snart 20 år, med siste datalayoutrevisjon ca. 2001.

Det som er sammenkoplingen er det vi jobber mot, men det kommer vi etter tilbake til.

Hva slags logikk får vi se på.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 4. desember 2010 kl. 22.08

Eirik Isene skrev:Jeg tror att det förste steget må være å helt enkelt samle in data fra folk som har grevet fram data om sine aner og som har dokumentert disse. Dokumentene må kunne spares sentralt et eller annet sted.

Det er dette steget som til nå har vært vanskelig. Bare ca. 17% av medlemmene har til nå vært interessert i å gjøre dette. De resterende har enten ikke interessert seg for våre tjenester, eller mest sannsynlig, vil beholde sine data tett til brystet.

(Å forklare folk Gedcom-eksport har ikke endret noe på interesse for å sende inn :-( )

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. desember 2010 kl. 3.20

Alf Christophersen skrev:
Eirik Isene skrev:Dokumentene må kunne spares sentralt et eller annet sted.
Bare ca. 17% av medlemmene har til nå vært interessert i å gjøre dette. De resterende har enten ikke interessert seg for våre tjenester, eller mest sannsynlig, vil beholde sine data tett til brystet.

(Å forklare folk Gedcom-eksport har ikke endret noe på interesse for å sende inn :-( )

Nei, jeg tror ikke at svaret er såå enkelt.
Nei, jeg tror ikke det er mange som vil holde sine data tett til brystet. (Muligens finnes det en og annen som tror seg å kunne få litt betalt for 'sin forskning'.)

Men det ER (fryktelig!) vanskelig med Gedcom-eksport!!
Man skal huske på at svært mange av oss (inkludert undertegnede) tilhører 60+'erne.
VI har jo knapt nok lært oss å bruke datamaskinen, og programmene som følger med den.
ALLT skal jo oppdateres, slektsprogrammet og ikke minst vi selv.
Det finnes mange finesser i (slekts-)programmet som vi ennå ikke har oppdaget, og flere blir det. Men vi har oppdaget at det går an å lage en mengde rapporter - å skrive dem ut på papir. (Den uvanen burde vi jo etter min mening legge av med.)

Jeg tror at dis har en mye større PEDAGOGISK oppgave enn noen av den 'harde kjernen' som leder vår organisasjon er klar over.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. desember 2010 kl. 10.26

Gunnar Østegården skrev:Men det ER (fryktelig!) vanskelig med Gedcom-eksport!!

Selvsagt er det ekstremt vanskelig å lage Gedcom-eksport.

Akkurat som alt annet man på forhånd har fått for seg må være uhyre vanskelig.

På et møte i Østfold viste jeg kjapt en eksport av gedcom fra Disgen (som jeg visste en god del brukte) og da den var ferdig etter ca. 1 sekund hørte jeg bakerst fra salen

"Å, va're så enkelt!!"

Det varte 3 minutter så kom han med CD og bidrag :-)

Finn menyvalget for Eksport og velg gedcom-format, så får du opp en fil/katalogvelger, legg merke til hvilken katalog som ble åpnet, gi navn på fila som skal lages og trykk på Ok og vent til programmet har sagt fra at fila er skapt evt. vinduet som viser aktivitet er lukket.

Åpne browser, IE, Firefox etc. og gå til http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php, logg deg på, åpne filvelgeren (stor grå knapp), bla deg frem til katalogen hvor du sparte Gedcom-fila og velg den nyskapte Gedcom-fila og trykk på Ok. Trykk så på knappen "Send bidrag" og etter få sekunder kan du gjøre deg klar til å motta mail med resultater eller en mail med lenk til nedlastingssiden, http://www.disnorge.no/distreff/resultaternedlast.php

Du vil få to filer, trykk først på den øverste knappen, velg sted å spare hvis du blir spurt og vent så til du får beskjed at fil er nedlastet. Trykk så på samme knapp om igjen.
Trykk så på den siste og gjør det samme.
Ikke trykk først på den ene og så på den andre. Begge knapper må det trykkes på i rekkefølge for å gjøre jobben korrekt.

Sjekk også meldinger i DISTreff og GEDtreff hvor du kan lese mer om Gedcom dessuten under http://www.disnorge.no/cms/lage-bidrag.html

PS. Alt man har overbevist seg om må være vanskelig, vil alltid være det så lenge man ikke forsøker. Det gjelder alt i dagliglivet, ikke bare Gedcom-eksport.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. desember 2010 kl. 11.49

Alf Christophersen skrev:[PS. Alt man har overbevist seg om må være vanskelig, vil alltid være det så lenge man ikke forsøker. Det gjelder alt i dagliglivet, ikke bare Gedcom-eksport.

Ingenting er vanskelig når man kan det.

Her er det en terskel (- en av mange) som man skal over.
Jeg tviler ikke på at du er en god pedagog, Alf - men...

- å lage gedcom-fil er kanskje ikke den eneste oppgaven man behøver hjelp til.
Hvis man har en tenåring i bekjentskapskretsen, er det mye man kan få hjelp til når det gjelder datamaskinen. Men tilogmed tenåringer kan miste tålmodigheten hvis det dukker opp noe som ikke umiddelbart er selv-instruerende, f.eks. å lage gedtreff-bidrag.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. desember 2010 kl. 13.13

Eirik Isene skrev:Et neste steg blir å begynne å kobble sammen forskjellige familetre - kanskje om 10 eller 15 år eller så - når man har utviklet program som med "fuzzy logic" kan lete seg igjennom store likartede datamengder og finne kobblingene.

Ja, det skulle jo ikke behøve å ta så lang tid, mye av teknikken finnes sikkert.
Allerede i dag finner Gedtreff en mengde koblinger.

Vi som er brukere må bli flinkere til å uttrykke hva vi egentlig vil ha.
- Og programmererne må bli flinkere til å gjøre slike programmer som vi vil ha.

Hvis programmererne sier at en bestemt sak er umulig å få til, må vi si: Gå hjem og anstreng deg mer!

Jeg tror mange av oss ønsker en mulighet til å presentere vår forksning via Dis, ikke bare finne andre som forsker på det samme som vi selv gjør.
Det er veldig lett å ønske seg, særlig nå i førjulstider!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. desember 2010 kl. 14.02

Gunnar Østegården skrev:Ingenting er vanskelig når man kan det.

Her er det en terskel (- en av mange) som man skal over.
Jeg tviler ikke på at du er en god pedagog, Alf - men...

Det som er størst terskel for oss som lager tjenesten er å vite hvilket slektsprogram som du bruker :-)

Hvordan du finner frem til Gedcom-eksport er forskjellig for hvert eneste program, tildels svært forskjellig.

Det eneste som kan være en fellesnevner er at beskrivelsen er gitt i hjelpefila til slektsprogrammet ditt, altså det som i henhold til Windows-standard for programvare skal dukke opp på F1-tasten, den på øverste rad ovenfor 1-tallet.

Der kan du gå til en søkemeny og søke på GEDCOM.

Gunnar Østegården skrev:- å lage gedcom-fil er kanskje ikke den eneste oppgaven man behøver hjelp til.
Hvis man har en tenåring i bekjentskapskretsen, er det mye man kan få hjelp til når det gjelder datamaskinen. Men tilogmed tenåringer kan miste tålmodigheten hvis det dukker opp noe som ikke umiddelbart er selv-instruerende, f.eks. å lage gedtreff-bidrag.

Har du laget Gedcom-fil klikker du på denne lenken
http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-send.php og logger deg evt. på om nødvendig. Når du har valgt fil (skal ende på .GED, f.eks. dn012345.GED og trykke på Send bidrag så er bidraget avsendt og det er bare å vente på resultatene.
Noe mer fikling med dine slektsdata er ikke nødvendig, om man da ikke bestemmer seg for å rette i sine registreringer så mer data blir godkjent.

Og hvis du vil jobbe med dine data og teste kvalitet underveis uten å sende inn oppdateringer kan du installere GEDtreff og kjøre tester selv.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. desember 2010 kl. 14.09

Gunnar Østegården skrev:Hvis programmererne sier at en bestemt sak er umulig å få til, må vi si: Gå hjem og anstreng deg mer!

for å si det slik, intet er umulig, det bare tar mye lenger tid.

Og da begynner programmørene å spørre seg selv, er det verdt å jobbe 8-10 timer daglig gratis ??

Medlemmene har i hvertfall ikke råd til å betale det :-( (Vil kanskje gi medlemspriser på over 1000 kr året om alle programutviklerne skulle ha betalt for alt arbeide for fellesskapet)

Så det er snakk om en balansegang.

En av hensiktene med GEDtreff var å få ned arbeidstiden den enkelte bidragskjører bruker på å lage ett enkelt uttrekk fra Gedcom-fil.
Med det gamle systemet brukte jeg i snitt 5 min pr stedsnavn for å finne ut hvor det skulle plasseres. Nå går det automatisk vha. en parser som analyserer etter visse regler.
Med opp til 20000 stedsnavn og godkjenne kan man tenke seg hvor mye som vi trakk ut før vi ga oss (programmet kunne ikke avslutte uten å tape alle godkjenninger den gang)

(Rekorden er vel 35000 stedsnavn, hvorav masse var på formen Ole vokste opp, Per vokste opp etc.
Og alt ble godkjent som Opp county i USA :-)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. desember 2010 kl. 15.25

For ordens skyld:
Jeg har levert distreff-bidrag. - Jeg har nylig oppdatert mitt bidrag.

Jeg vil gjerne oppfordre de øvrige 83% av medlemmene til å benytte distreff.
- Jeg håper at ALLE vil bruke det.
- Programmet er kanskje ikke perfekt, men det fungerer bra!

OG
- jeg sier også: det ER mulig å lære seg å sende distreff-bidrag.
- Tilogmed jeg klarte det!

Mvh Gunnar

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 21. april 2012 kl. 0.31

For å ta opp problemet med Gedcomeksport.

På Distreffsiden (http://www.disnorge.no/distreff) har vi også begynt å legge ut videoer, deriblandt en om Gedcom-eksport fra Brothers Keeper.

Lenken heter "Videoer" og er den siste til høyre på nederste rad av lenker til ressurser øverst.

Videoene kan sikkert gjøres mer profesjonelle med skuespillere og masse manus, men hensikten er å lede til hvor man får gjort jobben, ikke en vakker film. :-)

Det kommer etterhvert flere.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»