Legge til kilde i legacy

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn27902
Sted: OSLO

Legge til kilde i legacy

Legg inn av dn27902 » 8. november 2009 kl. 13.49

Hei!
Am a newbe :-)

Etter testing av mange programmer endte jeg opp med legacy delux
Hvordan og hvor legger dere inn kilde av folketelling og kirkebøker? Regner med dere legger til link av hvor det ligger og noen legger i tillegg inn printscreen som bilde i tillegg.

Fint om noen kan utdype dette litt så jeg gjør det på riktig måte med en gang. For man kan jo seff legge det inn under notater, men det vil vel bli feil.

Det er jo så mye kildeinfo i programmet at det går litt i spinn.

Jeg klikker rediger person så ser jeg nederst på det nye bilde at det står "hendelser" velger ny og markerer ved folketelling, regner med dette stemmer. Der det står notater er det stedet html skal være?

......................................................................

TIA

Erik

Brukeravatar
Bjørn-Tore Olsen
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Legge til kilde i legacy

Legg inn av Bjørn-Tore Olsen » 8. november 2009 kl. 14.04

Hei, dette opplæringsheftet kan kanskje være til hjelp, det ble laget til Legacy 5 men er fortsatt aktuell.
Eller du kan også bruke Legacy brukerforum, svar på mange spørsmål der.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag

Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Legge til kilde i legacy

Legg inn av dn18596 » 8. november 2009 kl. 14.40

Når det gjeller registrering av kilder fra kirkebøkene er det viktig att man legger inn den permanente lenken. Jeg personlig legger lenken til siden, ikke bildet, men det er en smak sak. Det legger jeg som "kildedetalj" og "tekst/kommentarer" samt velger ikke "Legg denne teksten til kildehenvisningen i rapporter".

Jeg sparer også bildet for de jag har funnet av mine aner i rett linje på en egen katalog på min maskin. det kan være en fordel om jeg vil titte på noe uten å være oppkoblet på Internet. Jeg foreslår at du bruker funksjonen for lagring av bildet, i Firefox finnes dette under "Verktøy" "Sidinfo", "Media", klikk på adressen med type bilde og velg "Spare som". Da får du bildet med bedre oppløsning enn det du har med Printscreen. Når jeg sparer så bytter jeg navn til noe som er lettere forstålig enn det det har fra arkivverket. Det er lignende funksjoner i IE og Opera, men de bruker jeg ikke.

Folketellingen legger jeg ikke lenker til, men skriver kommune, gård etc i kildedetalj, da er det enkelt å ta det fram igjen om det behøves.

Mvh
Niels

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»