Skrifttype i BK

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Skrifttype i BK

Legg inn av dn23333 » 22. mars 2009 kl. 11.02

Hei
Etter "datakræsj" med påfølgende reinnstallering av BK 6.2 får jeg gotisk skrift når jeg åpner Biografi og Forskarbok/Hugslapp. Vet ikke hva som er skjedd, men hvordan endrer jeg dette.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Skrifttype i BK

Legg inn av Otto Jørgensen » 22. mars 2009 kl. 12.23

Usedvanlig rart. :shock:

Uansett bør du (i hvertfall nå) bruke oppdatert versjon av programmet. det kan hentes ned fra min hjemmeside.

Bruker du nå Vista, er det enda viktigere at du bruker installasjonsCD som er laget etter at Vista ble markedsvare, se min hjemmeside.

I tillegg har jeg lagt deg inn i BK-Nordic hvor det er mange BK-brukere og hvor du muligens kan få hjelp på "problemet" :D

dn23333

Legg inn av dn23333 » 22. mars 2009 kl. 23.50

Hei, og takk for at du prøver å hjelpe
Har oppdatert nå, med samme resultat, - og neida jeg bruker ikke Vista.
Det er bare en endring som har skjedd :arrow: skiftet til office 2007, men skulle ikke ha noen innvirkning såvidt jeg kan forstå.

mvh
aase

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. mars 2009 kl. 11.35

Vet ikke om saken er over, men får spørre allikevel. Har hatt saken hos produsenten av BK og får tilbake spørsml om mer detaljer:

Are you saying he made a RTF file and when he loaded the RTF file into Word,
it was Gothic character set?

Can he highlight the text and change it to normal?

When he was in BK, was the Printer Font set to Times New Roman or what font?

I think something might be wrong with the setup for that user. Perhaps Word
did not get set up correctly or something like that. If he emails you his
RTF file (before he loads it into his computer), does it look normal on your
computer?

Håper du har nærmere opplysninger

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 25. mars 2009 kl. 12.58

Aase Linusdotter Todal skrev:Hei, og takk for at du prøver å hjelpe
Har oppdatert nå, med samme resultat, - og neida jeg bruker ikke Vista.
Det er bare en endring som har skjedd :arrow: skiftet til office 2007, men skulle ikke ha noen innvirkning såvidt jeg kan forstå.

mvh
aase

Et lite innspill her. Det kan være at feilen ligger i forbindelse med Office 2007. Jeg har problemer med endring av skrifttyper når jeg veksler mellom Open Office og MS Office 2007. Tror det skyldes Microsofts generelle uvilje mot åpne filformater og mot å følge andre standarder enn sine egne. BK er shareware, ikke sant. Da er kanskje ikke MS altfor begeistrede for det...?
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

dn23333

Legg inn av dn23333 » 25. mars 2009 kl. 16.36

Hei Thomas

Tja, kanskje har du rett...
Jeg har Open Office på den en maskina, og Office 2007 på den andre og dataene ligger på en ekterndisk. Jeg tror faktisk jeg kan tidfeste problemet til etter installeringen av 2007-versjonen på bærbarpc`n.

mvh
aase

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. mars 2009 kl. 17.02

Et lite innspill her. Det kan være at feilen ligger i forbindelse med Office 2007. Jeg har problemer med endring av skrifttyper når jeg veksler mellom Open Office og MS Office 2007. Tror det skyldes Microsofts generelle uvilje mot åpne filformater og mot å følge andre standarder enn sine egne. BK er shareware, ikke sant. Da er kanskje ikke MS altfor begeistrede for det...?

har ingen ting med saken å gjøre. Noe mer saklighet er å foretrekke. Shareware er en forhandling/salgsmetodikk som ikke er uvanlig. Les om Shareware på http://www.asp-shareware.org/Home/ som også gir oversikt over alle de leverandører som er med i ASP (Shareware Professionals).

Produsenten av BK tar dette seriøst og interessert i en del opplysning for seriøst å løse et problem hvis dette kan knyttes til BK.

:shock: Syntes å høre at det var noen toner om seriøsiteten til shareware :?:

Thomas Alexander Jenseg
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 25. mars 2009 kl. 17.16

Otto Jørgensen skrev:(...)
:shock: Syntes å høre at det var noen toner om seriøsiteten til shareware :?:

Neidda. Da tolker du mitt innlegg fullstendig feil. Les innlegget mitt igjen. Jeg bruker mye shareware både privat og i jobbsammenheng.

Det var heller et spark til MS som ikke vil følge standarder og lager sine egne standarder. Jfr Internet Explorer og det faktum at de ikke støtter åpne formater i officepakken sin.

Edit: Når problemene startet etter innstalleing av Office 2007 er det vel mer sannsynlig at problemet ligger der enn i BK...?
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. mars 2009 kl. 17.29

til Thomas Alexander Jenseg

Beklager at jeg misstolket deg slik. Det kan være at problemet bare er i denne versjonen av 2007, men uansett er produsenten interessert i å følge opp problemet. Er det først blitt et problem, så ruller det vel på seg

dn23333

Legg inn av dn23333 » 25. mars 2009 kl. 22.09

Hei Otto
Jeg vil gjerne få løst/belyst problemet, men jeg er en liten idiot når det gjelder hjernekirurgi i dataprogram. Derfor trenger jeg enkle, beskrivende instruksjoner på norsk dersom jeg skal kunne ha en sjanse til å overlevere flere opplysninger. For dettanne skjønner jeg meg ikke på. :oops:

mvh
aase

dn23333

Legg inn av dn23333 » 25. mars 2009 kl. 22.51

Hei igjen.
Nå tror jeg faktisk på thomas sin "teori".

Når jeg åpner BK i gammelmaskina med Open Office kommer BK opp med den vanlige skriften. Dette funker også når jeg legger inn nye opplysninger i Biografi.

Men med samme forsøket i Office 2007 kommer altså den gotiske skrifta. :roll:
Jeg er glad jeg har "gammeltraveren" i hus ennå.

Men dette er jo et problem som de rette herrer bør gjøres oppmerksom på.
Takk for hjelpen karer :lol:
mvh
aase
Sist redigert av dn23333 den 25. mars 2009 kl. 22.55, redigert 1 gang totalt.

Thomas Alexander Jenseg
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 25. mars 2009 kl. 22.55

Aase Linusdotter Todal skrev:Hei Otto
Jeg vil gjerne få løst/belyst problemet, men jeg er en liten idiot når det gjelder hjernekirurgi i dataprogram. Derfor trenger jeg enkle, beskrivende instruksjoner på norsk dersom jeg skal kunne ha en sjanse til å overlevere flere opplysninger. For dettanne skjønner jeg meg ikke på. :oops:

mvh
aase

Det samtalen mellom Otto og meg vel koker ned til er at jeg sa at den nye Office 2007 kan skape en del problemer med OpenOffice-filer, og dermed er det ikke utenkelig at den også kan skape noen problemer for BK.
Det fine med programmer som OpenOffice (og delvis BK) er at de er mye mer brukerstyrt enn f.eks programmene fra Microsoft (MS). Dermed er det enklere for en bruker å melde inn et problem og det er ofte en stor sannsynlighet for at det tas tak i det og man finner en løsning. Jeg så at Otto hadde meldt inn feilen, så da tenkte jeg det kunne være greit å få inn en ekstra vinkling så det kanskje blir lettere å finne en løsning. Er det slik at det hele skyldes noen koder fra Office, så er det også mulig å finne en løsning...

Lykke til. :wink:

Edit: Oi. Der skrev vi visst innlegg samtidig. Så bra at du klarer å komme deg utenom problemet. Når man vet årsaken(e) er det også lettere å finne løsninger....
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. mars 2009 kl. 23.27

For å dokumentere hva som skjer og hvordan det ser ut, trenges som nevnt skjermkopier av feilmeldinger etc.

Å lage skjermkopier er (står foresten beskrevet i hjelpefilen til BK)

Men når du har et aktivft bilde på skjermen, så er rammen til denn meldingen gjerne sterkest i farge og ligger øverst.

Holder du da ned AltGr-tast og samtidig trykker på PrtScr-tasten har du kopiert bildet til din PC.

Har du så oppe et tomt Word ark. og klikker på arket og så bruker Ctrl+V så limer du inn dette i Dolimentet.

Du har også sikkert de samme funksjonen synlige hvis du klikker på høyre musetast. detter sansynligvis Kopier og Lim inn

dn23333

Legg inn av dn23333 » 26. mars 2009 kl. 0.34

Hei
Hvilket skjermbilde er det som trengs da? Jeg får ingen feilmeldinger i trad. forstand ihverfall.

Forøvrig fikk jeg en feilmeling " filtype "docx" ikke tillatt " i slektsforum når la til vedlegget som Word-dokument (2007).
Lagret det så som "Word-97 2003-mal". Da ble det godtatt av slektsforum.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn23333 den 26. mars 2009 kl. 0.56, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 26. mars 2009 kl. 0.54

Det er oppsettbildene dine ved bruker og skjermbilder av den "rare" situsjonen du opplever.

Det er bedre å sende noen flere enn ferre skjermkopier når du først starter. Skriv gjerne en tekst til bildene om hva du gjør.

docs er MS Word sin nye standard som er en erstatning for doc. Dette kan du endre i Word og det anbefaler jeg. Det er for mange som ikke er klar over dette og sender "nye" word documenter som ikke kan åpne disse. Det finnes et konverteringsprogram brukerne kan installere på eldre PC-er (omtalt i hjelpefilen til BK). Men enklere for alle er at brukere av MS Word i ny variant setter at de skal levere doc og ikke docx.
Men man kan jo lure på hvilket "glupt" hode hos MS som også fant på denne 'raritete' sammen med alt det andre MS har gjort i denn vista-versjonen.

E-postadresser eller melding til meg privat sendes til min private epostadresse og ikke i adressesystemet til DIS.

dn23333

Legg inn av dn23333 » 26. mars 2009 kl. 1.06

Hei
Tuusen takk så lenge. Dette med oppsettbildene får jeg ta igjen siden. Tar kontakt da.
mvh
aase

Brukeravatar
Per Sverre Budahl
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Legg inn av Per Sverre Budahl » 26. mars 2009 kl. 6.29

Et lite forsøk - når du står i BIOGRAFI-fanen og klikker på OPPSETT-knappen nede til høyre får du et valg for "Fonttype på skjerm". Hvilken font er valgt der? Kunne det være så enkelt?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 26. mars 2009 kl. 10.06

Det kan være som Per-Sverre Budahl sier.

Men hvordan en slik hop i skrifttype endrer seg bare ved en ny installasjon av et MS produkt er pussig.

En ting det kan være verd å merke seg er at skrifttypene som her vises ikke influerer på skriften i databasen. Dette er en visning på skjerm.

Dette blir på samme måte som du ved utskrift på papir kan velge mellom mange Skrifttyper størrelse og tykkelse. Det er en virkning som går på utskriften og ikke i selve teksten du har "innerst-inne" i dokumentet ditt

dn23333

Legg inn av dn23333 » 26. mars 2009 kl. 18.17

hrmmm :oops: :oops:
Det stemmer Per-Sverre. Det enkleste er det beste - men dog så vanskelig å komme på..
Jeg kan ikke gjøre annet enn å si tuusen takk til dere alle
mvh
en litt flau aase

Brukeravatar
Per Sverre Budahl
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Legg inn av Per Sverre Budahl » 26. mars 2009 kl. 18.41

Otto Jørgensen skrev:Det kan være som Per-Sverre Budahl sier.
Men hvordan en slik hop i skrifttype endrer seg bare ved en ny installasjon av et MS produkt er pussig.

Kan det være en font som mangler på eller har blitt slettet fra PCn?

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»