Hei.
Min oldefars bror, Anders Pedersen fra Gåshus i Helleland, Dalane i Rogaland, skal ha emigrert til USA. Han finnes ikke i listene for emigranter såvidt jeg har sjekket. Jeg vil tro at han må ha reist før 1890 (da resten av familien ble medlemmer i dissentermenigheten Samfundet), men ikke nødvendigvis. Han synes å være død før 1923, da faren Peder Endresen Gåshus døde med 5 etterladte barn, deriblant oldefar Endre, men ikke broren Anders Pedersen.
For folketellingen 1880 i USA finner jeg 3 Andrew Petersson f. i Norge 1859, men ingen av fødselsmånedene stemmer.
Anders Pedersen skal ifølge Hetland skipreide bind 2, Helleland, av P. Valand og O. Heskestad, ha blitt gitt og hadde etterslekt i USA.
Jeg har ikke klart å spore opp denne mannen.
Er det noen som kan hjelpe? Jeg er på digitalarkivet blitt tipset om å sette min lit til Laila N. Christianssen. Noen treff?
(Dette er forøvrig min første etterlysning på dette forumet).
Anders Pedersen f. 10.09.1859 på Gåshus i Helleland.
Moderator: MOD_Emigranter
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Anders Pedersen f. 10.09.1859 på Gåshus i Helleland.
Hei!
Dette er litt som den berømte "nåla".
Siden Bygdebokforfatterne vet at han ble gift og fikk etterkommere, bør dette komme fra kilder, muntlige eller skriftlige. Kanskje du kunne finne noen eldre i nabolaget der han kom fra, som kjenner bygda skikkelig ut og inn? Kanskje bygdebokforfatterne var så kloke at de har tatt vare på materialet de brukte for å lage bygdebøkene?
Og selvom Anders ikke er nevnt i skiftet etter faren, behøver det ikke bety at han døde før, men at de som har satt opp skiftet har glemt hans eksistens, at han var uglesett i familien, eller at det rett og slett ikke har vært kontakt.
----
Emigrantprotokollene fra Stavanger brant - de som ligger ute nå er rekonstruksjon som er laaget etter diverse kilder, f.eks. aviser, kirkebøker, bygdebøker osv osv. Så det at du ikke finner ham der skal du ikke tenke så mye på.
Du bør heller sjekke om hans søsken fikk barn, kanskje han ble brukt som fadder ved dåp? En fin måte å se hvor sent du kan finne spor av ham i Norge.
Jeg har tatt noen raske søk, og funnet ut følgende.
Det flytter en Anders Pedersen Hovland f. 1860 fra Helleland til Egersund iflg. klokkerbokens utflyttelister - i 1874 (innført i 1878, kanskje han da hadde bestemt seg for å dra til Amerika? Jeg finner ikke Anders i ministerialboken men det kan du lete etter selv.
Det er noen få i USA i 1900-census f. i sep. 1859, men med navn som And* Ped* evt. Pet* er det ikke lett å velge hvem man skal tro det er. Som sagt, dette er nok som den berømte nåla dersom du ikke finner noe mer å gå på her i Norge.
Dette er litt som den berømte "nåla".
Siden Bygdebokforfatterne vet at han ble gift og fikk etterkommere, bør dette komme fra kilder, muntlige eller skriftlige. Kanskje du kunne finne noen eldre i nabolaget der han kom fra, som kjenner bygda skikkelig ut og inn? Kanskje bygdebokforfatterne var så kloke at de har tatt vare på materialet de brukte for å lage bygdebøkene?
Og selvom Anders ikke er nevnt i skiftet etter faren, behøver det ikke bety at han døde før, men at de som har satt opp skiftet har glemt hans eksistens, at han var uglesett i familien, eller at det rett og slett ikke har vært kontakt.
----
Emigrantprotokollene fra Stavanger brant - de som ligger ute nå er rekonstruksjon som er laaget etter diverse kilder, f.eks. aviser, kirkebøker, bygdebøker osv osv. Så det at du ikke finner ham der skal du ikke tenke så mye på.
Du bør heller sjekke om hans søsken fikk barn, kanskje han ble brukt som fadder ved dåp? En fin måte å se hvor sent du kan finne spor av ham i Norge.
Jeg har tatt noen raske søk, og funnet ut følgende.
Det flytter en Anders Pedersen Hovland f. 1860 fra Helleland til Egersund iflg. klokkerbokens utflyttelister - i 1874 (innført i 1878, kanskje han da hadde bestemt seg for å dra til Amerika? Jeg finner ikke Anders i ministerialboken men det kan du lete etter selv.
Det er noen få i USA i 1900-census f. i sep. 1859, men med navn som And* Ped* evt. Pet* er det ikke lett å velge hvem man skal tro det er. Som sagt, dette er nok som den berømte nåla dersom du ikke finner noe mer å gå på her i Norge.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Dette er den eneste med det navnet fra Helleland...kan jo være feil tyding
Reiste fra Stavanger...
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 21760#ovre

Reiste fra Stavanger...
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 21760#ovre
Mvh
Bjarte
Bjarte
Sistemann er sjekket ut, det er snakk om en helt annen person.
Det fins ingen i slekta som vet noe om han. Men jeg har et mulig halmstrå, det er et fotografi i en for meg "vanskelig tilgjengelig" album, hvor det muligens kan indikere hvor bildet er tatt/ hvor han reiste til i USA.
Jeg har gjort forsøk på å få tilgang til den albumen for å få ut dette mulige sporet, men foreløpig har det ikke lyktes meg.
Religiøse forhold i den aktuelle familien kan ha bidratt til lite eller ingen kontakt med Anders Pedersen i Amerika.
Joda hans søsken fikk barn, men da var han allerede i Amerika, og dessuten ikke medlem av deres dissenrtersamfunn.
Laila: Enig, jeg må nok forsøke å finne flere spor. Takk for svarene uansett.
Det fins ingen i slekta som vet noe om han. Men jeg har et mulig halmstrå, det er et fotografi i en for meg "vanskelig tilgjengelig" album, hvor det muligens kan indikere hvor bildet er tatt/ hvor han reiste til i USA.
Jeg har gjort forsøk på å få tilgang til den albumen for å få ut dette mulige sporet, men foreløpig har det ikke lyktes meg.
Religiøse forhold i den aktuelle familien kan ha bidratt til lite eller ingen kontakt med Anders Pedersen i Amerika.
Joda hans søsken fikk barn, men da var han allerede i Amerika, og dessuten ikke medlem av deres dissenrtersamfunn.
Laila: Enig, jeg må nok forsøke å finne flere spor. Takk for svarene uansett.
Bildesporet er nå blitt sjekket ut... et godt, gammelt foto fra 1800-tallet, men det inneholdt ingen skriftlig info, verken sted eller fotograf. dessverre.