Er det noen som har opplysninger om kunstmaler Odmund Røed?
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Er det noen som har opplysninger om kunstmaler Odmund Røed?
Et barnebarn søker opplysninger om sin farfar,som hun aldri møtte eller vet særlig om.
Det hun vet om ham, er at han bodde i sin båt, som en omreisende kunstner. Motivene skal mest ha vært landskapsmalerier. Jeg har forsøkt å lete i de ressurser jeg kjenner til, men uten resultat. Han døde antagelig i 1987. Hvor kan hun kan få se eller kjøpe noe av hans kunst? Det ville bety mye for henne å finne noe etter ham. Alle opplysninger er av interesse!
Det hun vet om ham, er at han bodde i sin båt, som en omreisende kunstner. Motivene skal mest ha vært landskapsmalerier. Jeg har forsøkt å lete i de ressurser jeg kjenner til, men uten resultat. Han døde antagelig i 1987. Hvor kan hun kan få se eller kjøpe noe av hans kunst? Det ville bety mye for henne å finne noe etter ham. Alle opplysninger er av interesse!
- Jonny Lyngstad
- Sted: LYNGSTAD
Re: Er det noen som har opplysninger om kunstmaler Odmund Rø
Dette blir for tynt med opplysninger.
Jeg har fått dette spørmålet tilsendt fra andre. Der blir det opplyst at han var født i Kristiansund.
Hvor har man fra at han var født i Kristiansund?
Hvor er han begravd?
Dersom man vet hvor han er begravd, kan man høre med presten der hvilke opplysninger som er ført inn da han døde.
Hva het barnebarnets far og hvor ble han døpt?
Vokste barnebarnets far opp hos foreldra eller hos nære slektninger?
Dersom man vet om slektninger til denne bestefaren, må man få fram hva disse het og hvor de bodde?
Hadde Oddmund Røed søsken? Hva het de og hvor er de født?
Røed eller Rød er et gardsnavn som finnes mange steder i Norge http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=
Kom med flere relevante opplysninger.
Jeg har fått dette spørmålet tilsendt fra andre. Der blir det opplyst at han var født i Kristiansund.
Hvor har man fra at han var født i Kristiansund?
Hvor er han begravd?
Dersom man vet hvor han er begravd, kan man høre med presten der hvilke opplysninger som er ført inn da han døde.
Hva het barnebarnets far og hvor ble han døpt?
Vokste barnebarnets far opp hos foreldra eller hos nære slektninger?
Dersom man vet om slektninger til denne bestefaren, må man få fram hva disse het og hvor de bodde?
Hadde Oddmund Røed søsken? Hva het de og hvor er de født?
Røed eller Rød er et gardsnavn som finnes mange steder i Norge http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=
Kom med flere relevante opplysninger.
Hei. Har et landskapsmaleri malt av Odmund Røed.
Det kan du få om du betaler frakten.
Har hatt det lenge. Kjøpte det på loppemarked.
Ta kontakt om du vil ha det.
Mvh. Inger Lise Havnsund.
[email protected]
Det kan du få om du betaler frakten.
Har hatt det lenge. Kjøpte det på loppemarked.
Ta kontakt om du vil ha det.

Mvh. Inger Lise Havnsund.
[email protected]

Det er snart på vei til en takknemlig mottaker i England!
Jeg kjente Oddmund Roe personlig paa midten/slutten av 70-tallet. Da bodde jeg i Sjursvikveien paa Innlandet i Kristiansund, i hoeyblokka, og han hadde en hybel leilighet der. Han var enslig, har ingen erindring om kone, barn eller slekt. Han var kunstner, og holdt en klubb for oss barn i et rom i kjelleren i blokka. Han laerte oss aa male. Han var den snilleste mannen jeg husker fra min barndom. Han hadde alltid tid for oss barn. Vi var ofte i leiligheten hans og saa paa at han malte osv. Han var da, kan jeg forestille meg i 50-60 aarene, hvitt haar og skjegg. Det var iblandt ting i avisen om han, saa om du soeker i Romsdalsposten/Nordmoersposten eller Tidens Krav arkiver, kan det hende de har noe.
Kom over dette innlegget ved soek etter noe annet, og siden han hadde stor impact paa min unge barndom, ville jeg sette inn et innlegg fra noen som husket ham. Jeg tror det at han doede sent paa 80-tallet er riktig. Jeg flyttet selv fra byen og senere til England.
Jeg mener han omtalte seg selv som en 'livskunstner', men det var for det meste landskap han malte.
Vennlig hilsen
Linda Johansen
Kom over dette innlegget ved soek etter noe annet, og siden han hadde stor impact paa min unge barndom, ville jeg sette inn et innlegg fra noen som husket ham. Jeg tror det at han doede sent paa 80-tallet er riktig. Jeg flyttet selv fra byen og senere til England.
Jeg mener han omtalte seg selv som en 'livskunstner', men det var for det meste landskap han malte.
Vennlig hilsen
Linda Johansen
PS, det er definitivt Roe, ikke Roed. (Sorry, har ikke nork oe paa mitt tastatur)
Og jeg tror han er gravlagt i KrSund.
Og jeg tror han er gravlagt i KrSund.
Hei,,
jeg prøvde å finne ut noe om Oddmund Røe, fordi jeg har et bilde av ham som skal på loppemarked. Da jeg lette på nettet, kom jeg over din melding. Jeg ser jo at den er skrevet for lenge siden, men jeg svarer allikevel... bildet jeg har er datert 1975, og viser et sjømotiv/ fiskevær el l. Dersom du ønsker å overta det, må jeg få beskjed innen fredag!
mvh
Line Anbakk Solli, Finsland
jeg prøvde å finne ut noe om Oddmund Røe, fordi jeg har et bilde av ham som skal på loppemarked. Da jeg lette på nettet, kom jeg over din melding. Jeg ser jo at den er skrevet for lenge siden, men jeg svarer allikevel... bildet jeg har er datert 1975, og viser et sjømotiv/ fiskevær el l. Dersom du ønsker å overta det, må jeg få beskjed innen fredag!
mvh
Line Anbakk Solli, Finsland
Hei Line Marit! Det ser ut til at Helga Elise sjelden er innom Slektsforum, sist var i 2012, ser jeg. Kanskje det var en velgjerning om du tok en telefon til henne? Hun står i telefonkatalogen via http://www.1881.no
Så hyggelig det er at barnebarnet har mulighet til å få overta bilder som hennes farfar har malt!
Så hyggelig det er at barnebarnet har mulighet til å få overta bilder som hennes farfar har malt!
Venleg helsing Kjetil
Hei
Her er dåpen til Odmund Gunvald (tror jeg det står) i Kristiansund.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620110.jpg
Vivi
Her er dåpen til Odmund Gunvald (tror jeg det står) i Kristiansund.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620110.jpg
Vivi
Hei!
Holder på å rydde flyttelass.
Fant noen tusjtegninger som jeg fikk av Oddmund O. Røe da jeg var dommerfullmektig i Sogndal i Sogn 1970 - 72.
Tehnongene er i format A3 og en blanding av stilleben og nonfigurativt.
Jeg er ingen kunstkjenner, hvis noen er interessert, ta kontakt på e-post, fa jeg ikke pleier være inne på dette forumet. E-postadressen er: [email protected].
Holder på å rydde flyttelass.
Fant noen tusjtegninger som jeg fikk av Oddmund O. Røe da jeg var dommerfullmektig i Sogndal i Sogn 1970 - 72.
Tehnongene er i format A3 og en blanding av stilleben og nonfigurativt.
Jeg er ingen kunstkjenner, hvis noen er interessert, ta kontakt på e-post, fa jeg ikke pleier være inne på dette forumet. E-postadressen er: [email protected].