Jeg prøver å finne min oldemor (min mormors Ingeborg sin mor) Sisilie Nilsdatter.
Det jeg vet er at hun kom fra Gudbrandsdalen. Hun skal ha flyttet hjemmefra i 14-15 års alder; trolig etter konfirmasjonen, men om hun flyttet ut av Gudbrandsdalen da eller senere vet jeg ikke. Hun bosatte seg senere i Røyken, Buskerud der hun trolig bodde til hun døde. Hun kan også ha flyttet over grensen til Asker kommune og levd sine siste dager der.
Det eneste jeg har funnet av dokumentasjon er at hun står oppført som beboer i Røyken kommune, Buskerud på 1900-folketellinga. Der står det at hun er født 1871 i Gudbrandsdalen. Sisilie bor der sammen med mannen Thorvald Mathiasen (Lier) og deres førstefødte datter Magda Karoline f. 1900. De må ha giftet seg før datteren ble født, for i kirkeboka for Røyken år 1900 står datteren oppført som ektefødt. Jeg har prøvd å lete etter vielsen deres i Røyken og Lier under årene 1895 - 1900, men uten hell. De kan jo ha giftet seg andre steder, men det er som å lete etter en nål i en høystakk.
Det jeg vet i tillegg er at mine oldeforeldre Sisilie og Thorvald en gang endret etternavnet sitt til Thorgersen. Sannsynligvis fordi Thorvalds far hadde Torgersen som etternavn.
For å gjøre saken enda "lettere"

Håper noen er glad i en utfordring

Takker for all hjelp jeg kan få.
Mvh
Liv