Hvordan oppbevare gamle bilder?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn21780
Sted: HAMAR
Kontakt:

Hvordan oppbevare gamle bilder?

Legg inn av dn21780 » 4. februar 2008 kl. 17.00

Hei, etter å ha holdt på med slektsgranskning en stund har det nå begynt å hope seg opp med gamle bilder i konvolutter, esker, skuffer etc.

Jeg kunne tenke meg å få satt disse i et album, ikke nødvendigvis for at det skal være så presentabelt, men for at de skal kunne bevares i så god stand som mulig over lang tid, og kanskje også samtidig kunne beskues uten direkte kontakt.

Kan noen anbefale evt type fotoalbum, noen synspunkter om papir kontra plastikklommer? Jeg har hørt om syrefritt papir for best bevaring av fotografiene.

Noen som kan noe om dette? Noen anbefalinger?

På forhånd takk!

Mvh Terje

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Hvordan oppbevare gamle bilder?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 4. februar 2008 kl. 18.03

Hvis du har gamle originalbilder bør ikke disse settes inn i album, men oppbevares, mørkt, tørt og kjølig. Og hvert bilde for seg i konvolutter e. l.

Med egne bilder har jeg avfotografert og skannet i god kvalitet. Fra datafilene har jeg så laget bilder i 10x15 eller større hvis det gjelder klasse/gruppebilder. Disse bildene har jeg satt i album med plaslommer. Men før de ble satt i plastlommer gikk jeg til en kopibutikk og fikk kopiert 4 bilder på et A4 ark. Deretter skrev jeg på et ark hvem/hva som var på bildet og la under A4 arket med bildene og laminerte dem sammen.

Da får man et A4 ark med bilder på ei side og hva bildene forestiller på andre sida. Dette "laminatet" gir da god beskyttelse og oversikt og fint å bruke hvis flere skal se på bildene. Bildene får noe redusert kvalitet ved denne kopieringa, men blir brukbare.

Bildene fra datafilene setter jeg så i album.
Har du bildene som datafiler, er det også lett å lage "lysbildeframvisninger" som kan brennes på cd og vises på fjernsyn. Og ikke minst er det lett å få bestilt kopier om noen skulle være interessert.

Det blir noe arbeid, men man får ta det over tid.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn21780
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Hvordan oppbevare gamle bilder?

Legg inn av dn21780 » 22. februar 2008 kl. 22.41

Tusen takk for svar. Grovt sett har vi ikke helt ulik tilnærming til bildebevaringen.
Når det gjelder mine digitale bilder så bevarer jeg følgende versjoner:

1. Mine digitale "originaler" (scannet i 1600-4000 dpi avhengig av bildestørrelser, kvalitet og viktighet). Disse beholdes i sin originale form uten noen form for manipulasjon.

2. 600 dpi-versjoner som jeg stort sett kjører ut i 10x15 hos FotoKnudsen. Her har jeg korrigert lys, kontrast, farger etc i tillegg til å justere skarphet, fjernet smuss og evt manipulert tilbake tapt informasjon og ødelagte deler av bildet. Disse bildene benyttes til intervjuer og eventuelt fotoalbum.

3. 72 dpi-versjoner av 600 dpi-versjonene for presentasjon på web.
Når jeg intervjuer mennesker forbereder jeg ofte et word-dokument med aktuelle spørsmål, huskelapper, stikkord og evt utvalgte 72 dpi-bilder. Disse kommer ofte godt med for å få fart i intervjuene. Gjerne 4-8 bilder på en A-4 side.

De digitale "originalene" oppbevarer jeg på egen harddisk, denne tas det backup av på ekstern harddisk når samlingen har fått noe mer "dyrbart". Da brenner jeg samtidig ned bildene på dvd i tillegg til å overføre bildene til server i Bergen. På den måten føler jeg meg trygg på at de ikke skal gå tapt om uhellet skulle være ute, selv om trygg kan man vel egentlig aldri være.

Etter å ha jobbet med digital bildemanipulasjon og restaurering i 15 år, så føler jeg at jeg her er på trygg grunn. Men det er den analoge delen jeg sliter med. Hvordan bevarer jeg mine papirbilder best mulig, og at de samtidig er tilgjengelig når en tante på 92 fra Toten ønsker å ta en titt på "de ekte sakene".

Svar

Gå tilbake til «Generelt»