Torine Andersdatter født Høland 1838

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Roar Lunder
Sted: LØKEN

Torine Andersdatter født Høland 1838

Legg inn av Roar Lunder » 3. januar 2008 kl. 21.01

Jeg søker Torine Andersdatter født Høland 1838 som iflg FT1900 er tjener på Dramstad i Trøgstad sammen med Anton Olsen Dramstad. Han var født Logn Hauer, Høland 9 aug 1866. Hans mor var Maren Andersdatter, født Logn Hauer, Høland 24 sept 1835. Anton ble som morløs unggutt satt bort til slektninger på Dramstad i Trøgstad. Jeg har en teori om at Torine og Maren kan være søstre, altså at Torine er hans tante.

I såfall må det som jeg har lest som Thore i kirkeboka istedet være Thorine. Kan noen hjelpe meg med å tyde nr. 64: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-83

16607
Sted: OSLO

Re: Torine Andersdatter født Høland 1838

Legg inn av 16607 » 3. januar 2008 kl. 22.57

Hei Roar!

Det er liten tvil om at det ved dåpen står Thore Andersdatter, datter til Anders Olsen og Marthe Stephensdatter. Jeg har, sikkert du også, sett på konfirmasjoner og finner der i 1852 (nr 6 av Piger) Thorine Andersdatter 14 år gammel med de samme foreldre. Da Thorine også er brukt seinere ved folketelling så vil jeg tru at presten var litt unøyaktig ved dåpen og skreiv Thore istedenfor Thorine.

Godt nyttår!
Bjørn

Roar Lunder
Sted: LØKEN

Re: Torine Andersdatter født Høland 1838

Legg inn av Roar Lunder » 4. januar 2008 kl. 18.37

Takk Bjørn!

Jeg har også lett etter konfirmasjon, men ikke funnet denne. Ditt funn bekrefter at Thore skal være Thorine.

Da har jeg fått bekreftet historien om at min bestefars bror Anton, da han var 12 år og moren døde, ble hentet i Høland av slektninger og plassert på Dramstad i Båstad. De for meg ukjente slektningene var altså hans tante som var i tjeneste på gården.

Det hører med til historien at da min oldefar ble enkemamm for 2. gang, ble en halvbror av Anton som het Hjalmar satt bort på samme gard. Han døde her som 13-åring i 1896.

Takk til en gammel klassekamerat for god research !

Hilsen Roar

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»