EMBLA

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn22149
Sted: SANDNESSJØEN

EMBLA

Legg inn av dn22149 » 29. desember 2007 kl. 1.45

Etter å ha prøvd Brothers Keepers og så gikk over til TMG, er jeg fortsatt ikke 100 % fornøyd. Småtinger jeg plagdes med. TMG ble kanskje for innviklet, mange funksjoner og jeg plagdes med kilder og ene notatfeltet slik rapportene ikke ble som jeg ønsket.
Så nå vurderer jeg rett og slett å gå over til EMBLA... Har lasta ned demoen, og vurderer kjøpe det..

Er det noen som har positive og negative erfaringer med Embla?
Jeg ser jo at det er mindre valg på diverse rapporter enn TMG.. men uansett tror jeg det vil funke...

Må jeg betale på nytt til neste år om jeg ønsker oppdateringer?
Sist redigert av dn22149 den 29. desember 2007 kl. 14.24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Re: EMBLA

Legg inn av 7185 » 29. desember 2007 kl. 9.43

Hei Janne Helen

Ja, dette er nok en liten missforståelse. Første gang du sender oss en bestilling er prisen 890 kroner. Da får du tilsendt en CD-plate med Embla Familie og Slekt og medlemskapet i Norsk Familiehistorie. Medlemskapet varer i ett år fra den dagen du melder deg inn mens slektsprogrammet er ditt for evig og alltid.

Medlemskapet inneholder en god del ting, men jeg tror ikke jeg skal ramse dem opp her. Vi kommer med nye hjemmesider om kort tid og håper at vi skal klare å vise priser og innhold på en bedre måte enn det som vises i dagens hjemmeside.

Men når det første året er omme trenger du ikke å betale noe mer, men hvis du ønsker å fortsette selve medlemskapet i Norsk Familiehistorie, så koster det 200 kroner. Men dette er altså helt valgfritt og du har uansett slektsprogrammet for evig og alltid.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

(jeg tror ikke det er lov å signere med firmanavn eller lignende her, så jeg har utelatt det for sikkerhets skyld)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 29. desember 2007 kl. 10.28

Hei.

I og med at du forlot Brothers Keeper etter å ha prøvd det, skulle jeg gjerne vite hva du ikke likte i programmet. Dette for å kanalisere den informasjonen tilbake til produsenten.

Ellers får du ha lykke til med å finne det programmet du vil trives med. :)
De fleste program gir veldig gode resultater, selv om de koster noe forskjellig.
De fleste programmer i Norge er mer eller mindre utenlandske.

Lykke til videre

dn22149

Legg inn av dn22149 » 29. desember 2007 kl. 14.11

Det var småtinger, nå husker jeg ikke alt da det er en stund siden nå.. Men blant annet design og husker jeg plagdes med at personene måtte stå som gifte selvom dem ikke var gifte, men bare hadde barn sammen...men kanskje jeg bare brukte en gammel versjon, evnt gjorde en feil- er lenge siden.. Ellers var Brothers keepers veldig lett program da.. Men jeg var på utkik etter ett anneti fullversjon fra starten av å endte på TMG..det er det jeg har brukt mest til nå..

Tilbake til EMBLA:
Negative og positive erfaringer med Embla?
Leste ett sted noen plagdes med noe med kusiner og fettere med å få opp alle på en rapport, ligger her inne på forumet, og at denne feilen ville bli rettet opp i neste oppdaterte utgave av Embla? (https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=65291) Og når kommer evnt ny oppdatering av Embla ut? :)

Ja, jeg skjønte at det selve slektsprogrammet er mitt for life, men hva om det kommer en ny utgave med oppdateringer (som man selvfølgelig ønsker), må man da betale full pris for å få nytt slektsprogram eller får man oppdateringene gratis om man er medlem i Norsk Familihistorie..?

Jeg synes Embla virka ganske lettvint, og veldig grei design på. Jeg vet det ikke er viktig for selve kvaliteten på programmet, men personlig synes jeg det er artigere å jobbe med program som ser brae ut... :)

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 29. desember 2007 kl. 14.29

Hei

Bare en kommentar til dette som har kommet fram. Personlig syns jeg også det er viktig at programmet er lett forståelig og design er god.

Det skal jo være gøy og registrere.

Har du sjekket programoversikten til DIS-Norge, flere program dere som kan være aktuelle.

Slektsprogrammer

Lykke til i valget ditt
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
7185
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 29. desember 2007 kl. 14.33

Hei igjen Janne Helen

Jeg tror nok at du finner at de fleste program inneholder feil - og som du henviser til har vi noe problemer med matematikken bak søket etter familierelasjoner i den delen som forteller hvilken reasjon alle i familietreet har til deg (eller til hovedpersonen). Vi har jobbet med denne oppdateringen en tid, men jeg kan desverre ikke si når den vil komme. Vi har fått flere gode tilbakemeldinger fra våre medlemmer med hva vi bør forandre/legge til med hensyn til den nye gårdshistorien, så det kan lett bli noe nytt her. Og jeg har desverre forlovt meg før og jeg ser at programutviklere ikke alltid har oversikten over hvor lang tid en ting tar. Men det vil komme :-)

De som er medlem i Norsk Familiehistorie og som har v2007 vil kunne laste ned neste oppgradering gratis. Det har til nå vært fire gratis oppgraderinger for v2007 og den som nå kommer vil da være nummer fem. De som fremdelses bruker v2006 vil kunne oppgradere til en medlemspris.

Programmet vårt er lettvindt da det er medlemmene i Norsk Familiehistorie som egentlig har vært med på utviklingen de siste årene.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

dn22149

Legg inn av dn22149 » 29. desember 2007 kl. 15.03

Liv Sølvi Skramstad skrev:Hei

Bare en kommentar til dette som har kommet fram. Personlig syns jeg også det er viktig at programmet er lett forståelig og design er god.

Det skal jo være gøy og registrere.

Har du sjekket programoversikten til DIS-Norge, flere program dere som kan være aktuelle.

Slektsprogrammer

Lykke til i valget ditt

Takk skal du ha :)

Ja, det er viktig synes jeg. Er opptatt av design jeg, alltid vært. Men alle programmer er veldig ulike, men var noe jeg likte med Embla sin versjon, også liker jeg at det er norske produsenter da.

dn22149

Legg inn av dn22149 » 29. desember 2007 kl. 15.08

Stein Inge Haaland skrev:Hei igjen Janne Helen

Jeg tror nok at du finner at de fleste program inneholder feil - og som du henviser til har vi noe problemer med matematikken bak søket etter familierelasjoner i den delen som forteller hvilken reasjon alle i familietreet har til deg (eller til hovedpersonen). Vi har jobbet med denne oppdateringen en tid, men jeg kan desverre ikke si når den vil komme. Vi har fått flere gode tilbakemeldinger fra våre medlemmer med hva vi bør forandre/legge til med hensyn til den nye gårdshistorien, så det kan lett bli noe nytt her. Og jeg har desverre forlovt meg før og jeg ser at programutviklere ikke alltid har oversikten over hvor lang tid en ting tar. Men det vil komme :-)

De som er medlem i Norsk Familiehistorie og som har v2007 vil kunne laste ned neste oppgradering gratis. Det har til nå vært fire gratis oppgraderinger for v2007 og den som nå kommer vil da være nummer fem. De som fremdelses bruker v2006 vil kunne oppgradere til en medlemspris.

Programmet vårt er lettvindt da det er medlemmene i Norsk Familiehistorie som egentlig har vært med på utviklingen de siste årene.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Akkurat, så om jeg finner ut at jeg kjøperEmbla, vil den nye versjonen som kommer være gratis- da forstår jeg deg rett, altså oppdateringene til denne :)
Ja, det er nok lett å få feil og mangler i slike omfattende program, dess mere omfattende, dess mere vanskelig blir det å få alt på rett plass...
Det er jo fint at det er medlemmene her i Norge som da er med på å utvikle dette programmet, dette vil jo kvalitetsikre produktet :)
Og det virka så lettvindt, jeg vil ikke bruke tid på å plages med at programmet blir for avansert. Mener ikke å kritisisere noen programmer i denne posten, bare sier mine erfaringer med det jeg har brukt :)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 29. desember 2007 kl. 16.13

De fleste program har åpne postlister og lukkede postlister.

Leslige og tilgjengelige postlister ligger bl.a her for en rekke program http://listsearches.rootsweb.com/

Her finner du Embla http://listsearches.rootsweb.com/th/ind ... E_OG_SLEKT
BK-Nordick http://listsearches.rootsweb.com/th/index/BK5forum BK-international http://listsearches.rootsweb.com/th/index/BK Legacy http://listsearches.rootsweb.com/th/index/LEGACY og mange andre.

Det finnes mange tilsvarende lister og i tillegg andre steder hvor en kan hente erfaringen
som brukerne har om ulike programmer.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 29. desember 2007 kl. 16.26

Heisann

Siden Otto henviser til postlister så kan eg no heller henvise til den norske heimesida for Legacy som du finner Her 8)

Her vil du også finne eit forum der du kan få svar på det meste når det gjelder Legacy :lol:

Lykke til med valget av nytt program.
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
7185
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 29. desember 2007 kl. 18.47

Jeg er noe usikker på hvorfor Jørgensen viser til e-postlister i denne sammenhengen, men jeg blir da nødt til å korrigere noe med hensyn til e-postlisten for Embla Familie og Slekt som det er henvist til i Jørgensen's innlegg. Denne e-postlisten er ikke nedlagt, men det er ikke lagt ifra. Kommunikasjon mellom brukere av Embla Familie og Slekt forgår for det meste i forumet som man finner etter at man har logget inn på medlemssidene til Norsk Familiehistorie. Men når det er sagt, så kommer det etterhver et nytt forum - og nye hjemmesider :)

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 29. desember 2007 kl. 19.48

For mange som leter etter programmer, kan det være greit at de ser hva som rører seg om et program og hvilke problemer som finnes og ellers andre forholdsom kan være av interesse.

Åpne postlister og forum, tilgjengelige for allmennheten er bra informasjonskanaler i så henseende. Dette betyr ikke at alle nødvendigvis kan kunne sende innlegg til listene, men å lese både positive og negative merknader og om utfordringer og ønsker fra brukerne etc. er positivt

Derfor er listene på Rootsweb som jeg viser til samt andre fora, åpne løsninger til det beste for både brukerne og produsentene.

Lukkede fora, hvor en ikke kan lese hva som foregår på programsiden er et minus og jeg håper derfor også at både forum og postlister som kommer blir åpne for alle, så lenge vedkommende deltaker holder seg innenfor reglene som setter for saklighet og almenn skikk og bruk. Å lese en åpent postliste er ikke farlig, antar jeg? :)

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 29. desember 2007 kl. 21.42

Stein Inge Haaland skrev:Kommunikasjon mellom brukere av Embla Familie og Slekt forgår for det meste i forumet som man finner etter at man har logget inn på medlemssidene til Norsk Familiehistorie. Men når det er sagt, så kommer det etterhver et nytt forum - og nye hjemmesider :)

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Heilt einig med Otto her, vi får håpe at desse foruma blir åpne for alle slik at også den som ikkje bruker Embla kan holde seg informert om kva som skjer med programmet.
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn22149

Legg inn av dn22149 » 1. januar 2008 kl. 20.21

Ett spm til, den demoen man laster ned er versjon 2006, men det som følger med CD ved innmelding er nyeste 2007?

Brukeravatar
7185
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 1. januar 2008 kl. 20.39

Det stemmer Janne Helen. Vi har vært så opptatt at demo-versjonen fortsatt er den gamle v2006, mens hovedprogrammet er v2007. Når du installerer v2007 på toppen av demoen for v2006, miser du ingen informasjon, men kan fortsette der du slapp.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»