Ole Olson Vennevoll (f 1821) på Melen, Kvanne sine barn

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21490
Sted: AURSKOG

Ole Olson Vennevoll (f 1821) på Melen, Kvanne sine barn

Legg inn av dn21490 » 6. september 2007 kl. 20.29

Ola Olson og hans kone Ragnhild Eriksdotter fikk sønnen Gunnar Olson den 16 mars 1871. Han var angivelig far til min oldefar Nils Ulvund (f.1892). Samme året(1892) dro Gunnar til USA da han ikke ville vedkjenne seg farskapet. Vet fra skipslister at han var hjemme på besøk i Norge igjen i 1895. Vet ikke om han da dro tilbake til USA. Han hadde også en bror som het Halvor som var født i 1864. Halvor skrev seg i USA som Henry Dahl og ble etter det jeg har hørt Oberst i US Army under WWI.

Da Gunnar dro til USA står han som Gunder O.Kvande. Kvande er fra Kvanne i Stangvik.

Er veldig interessert i mer info om denne slekten. Ønsker å finne ut om Gunnar og Halvor startet sine egne slekter i USA, hvor i USA de endte opp ol.

Harald Gravem
Sted: SUNNDALSØRA

Re: Ole Olson Vennevoll sine barn

Legg inn av Harald Gravem » 12. september 2007 kl. 1.41

Hei.

Kunne vært grit om du hadde fødselsår på denne Ole Olsen eller hans kone.
Det er mange Ole Olsen på Vennevold på 1800-tallet.

Har sette etter i mine notater fra Sunndalsbøkene men har ikke finnet noen verken Gunnar eller Halvor på Vennevold på dei årstallene du mevner.

Har du fødselsåret på noen av foreldrene?

Hilsen Harald

dn21490

Legg inn av dn21490 » 12. september 2007 kl. 15.59

Hei Harald!

Ole skal ha vært født ca 1821-23.

Se FT av 1865

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 38&lnr=000

Ole Olsen med Kone

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. september 2007 kl. 18.43

Dette emnet ble først lagt inn i Nordmøre-ukjent kommune, og på bakgrunn av opplysningene i første innlegget, så flyttet jeg det til Sunndal. Nå ser jeg jo at denne familien bodde på Kvanne, og har derfor flyttet det til Surnadal, hvor det hører hjemme. :) Moderator

Gunder i emigrantprotokollen fra Kristiansund i 1892.

Gunnar døpt som nr 42 i Stangvik.

Denne familien er omtalt i Heimar og ættar i Stangvik, band 1, side 343 på plassen Melen under Kvanne.
:) Tore

Harald Gravem
Sted: SUNNDALSØRA

Legg inn av Harald Gravem » 12. september 2007 kl. 22.55

Hei.
I 1821 har ikke jeg registrert noen Ole på Vennevoll, men i 1823 er det født en som heter Ole Olsen Wennevold. Han døde som spebarn. I 1827 ble en sønn til født og fikk navnet Ole Olsen Wennevold. Han ble den 5. Ole på Vennevoll og døde i Negard på i 1911.
han har foresten også to sønner som heter Ole.
Dette er fra Sunndalsbøkene.

Men dette er vel neppe den Ole Olsen vennevold du spør etter.

Hilsen Harald

dn21490

Legg inn av dn21490 » 13. september 2007 kl. 8.55

Kom over dette emnet på DIS:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... =vennevoll

Dette må jo være de samme?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 13. september 2007 kl. 10.55

Personnavnene er de samme i de to temaene. Men det er noen år mellom de barna som er nevnt i Sæthers bok og de som er nevnt i begynnelsen av dette temaet, og verken Gunnar eller Halvor er nevnt i boka, men han skriver at de fikk minst 5 barn, så personene kan likevel være de samme.

Erik Paulsen og Marit Halvorsdatters på Børset sin datter Ragnhild, f 1831, ble 1856 gift med Ole Olsen, f 1822, sønn av Ole Eriksen og Marit Steingrimsdatter, Ole Eriksen ble husmann på Tøftøyen under Tøftin.

Ragnhild Eriksdatter og Ole Olsen hadde minst 5 barn, skriver Knut Sæther s 494 i "Meir om befolkningai Sunndal". De fem som er nevnt er : Hågen f 1852, Ole f 1855, Erik f 1857, Marit f 1858 og Marit f 1860. Ole Olsen fikk også en datter Lusi, f 1846, med Anne Olsdatter Børset.

Hilsen
Osvald

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 13. september 2007 kl. 10.58

Jeg glemte å legge til at i 1865 er familien husmannsfolk på Sæterbøteigen i Stangvik.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. september 2007 kl. 15.53

I første innlegget står det:
Han var angivelig far til min oldefar Nils Ulvund (f.1892). Samme året(1892) dro Gunnar til USA da han ikke ville vedkjenne seg farskapet.

Før du leter etter evt. slekt i USA, bør du vel forsikre deg om at Gunnar var far til Nils Ulvund f. 1892? :) Hvor har du informasjonen fra? Står det i kirkeboka? Ble Nils født etter at Gunnar dro til USA i 1892?

I merknaden i emigrantprotokollen står det at Gunnar/Gunder har vist fram en presteattest på politikammeret i Kristiansund 28. april 1892. Ville han ha fått en presteattest fra sognepresten i Stangvik, hvis han på det tidspunktet hadde vært beskyldt for et farskap? :?:

dn21490

Legg inn av dn21490 » 14. september 2007 kl. 9.44

Informasjonen om at Gunnar var min oldefars far stammer fra min oldemor(Nils sin kone Guro), bestemor(datteren til Nils) samt min far Gunnar(oppkalt etter sin oldefar). Problemet er at kirkeboken sier noe annet. Men, selv om en annen person tok min oldefar i sitt navn, så ekskluderer jo ikke det Gunnar fra farskapet. Min oldefar var født i 1892 (enten før eller etter Gunnar dro til USA). Moren til min oldefar var Lisabet Nes (iht bygdeboken var gardbrukaren Lars Ivarson far hennes, men i kirkeboken er det besteforeldrene som har tatt henne i sitt navn, mens moren Lisabet står oppført som fadder. Hun var garantert den ekte moren). Dette illustrerer jo videre at informasjonen jeg har på Gunnar er like sannsynlig! Men, skal man være sikker på noe som helst mht slektsforskning er jo DNA-tester det eneste hjelpemiddelet som kan konkludere/ekskludere slike saker.

Mange ville med slik informasjon og bekreftelser fra familiemedlemmer ikke valgt uttrykket "angivelig". Jeg valgte å gjøre det fordi jeg ikke kan dokumentere farskapet.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. september 2007 kl. 18.03

Slektsforskning skal ikke være enkelt :)

I bygdebøkene for Stangvik og Sunndal ser du hva som skjer med Gunnars søsken, de som ble igjen. Du kan jo prøve å ta kontakt med etterkommere av dem, og høre om de har hørt det samme?

I boka til Dordi Glærum Skuggevik fant jeg ikke mer informasjon om Gunnar og Halvor enn det som står i bygdeboka til Hyldbakk.

I forrige innlegg skjønte jeg ikke hva du mener med dette:
Moren til min oldefar var Lisabet Nes (iht bygdeboken var gardbrukaren Lars Ivarson far hennes, men i kirkeboken er det besteforeldrene som har tatt henne i sitt navn, mens moren Lisabet står oppført som fadder. Hun var garantert den ekte moren).

Står det oppført ei anna mor på mora til Nils i kirkeboka enn hun som virkelig var mora?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. september 2007 kl. 0.09

I dette emnet begynte vi å diskutere ei anna ei enn det som står i emneoverskrifta. Jeg har derfor som moderator, tatt ut dette innlegget, og laget et nytt emne av det.

Emnet som jeg kalte for Lisabet Larsdtr Nes f 1860-tallet har jeg lagt inn i Sunndal. Klikk på lenka og du kommer dit.

Det er litt problematisk med gamle Stangvik kommune at den ble delt så kraftig. For det er jo ikke langt fra Kvanne til Nes.

Diskusjonen om den som fikk barn med Gunnar Olsen, fortsetter derfor der. :) Da kan vi konsentrere oss om folkene på Melen, Kvanne og om evt. etterslekt i USA i dette emnet.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»