Lars Peder Holsen - intet livstegn etter emigrasjon 1907
Moderator: MOD_Emigranter
Lars Peder Holsen - intet livstegn etter emigrasjon 1907
Lars Peder Holsen, f. 10. november 1888 emigrerte over Bergen 22. mars og fra Liverpool den 27. mars 1907, med skipet Baltic. Han skulle til Warren i Minnesota og reiste sammen med Johs (21 år) og Olai Holsen (20 år).
Lars Peder var halvbror av min farmor, som fortalte meg at det aldri kom noe livstegn fra ham atter emigrasjonen. Jeg kan heller ikke finne spor etter ham i noen amerikanske kilder. Det virker som han ble borte, enten i Liverpool før avgang eller på turen over til New York, og at det har skjedd en ulykke - eller at han ble utsatt for noe kriminelt.
Lurer på om det er mulig å finne ut noe om emigranter som har "forsvunnet" på veien til Amerika?
mvh Hallvard
Lars Peder var halvbror av min farmor, som fortalte meg at det aldri kom noe livstegn fra ham atter emigrasjonen. Jeg kan heller ikke finne spor etter ham i noen amerikanske kilder. Det virker som han ble borte, enten i Liverpool før avgang eller på turen over til New York, og at det har skjedd en ulykke - eller at han ble utsatt for noe kriminelt.
Lurer på om det er mulig å finne ut noe om emigranter som har "forsvunnet" på veien til Amerika?
mvh Hallvard
-
- Sted: BLAKER
Re: Lars Peder Holsen - intet livstegn etter emigrasjon 1907
Johannes Holsen (Feilregistrert som Halsen) og Olai Thomas Holsen kom til New York med Baltic 5. april 1907. Er dette de to andre du nevner. Finner ikke Lars Peder, men har ikke gått gjennom hele passasjerlisten. Kan forsøke det senere hvis du bekrefter at jeg er på rett spor.
Hilsen
Arne Einar Berg
Data Source: New York Passenger Lists, 1820-1957
--------------------------------------------------------------------------------
View Record Name Arrival Date Estimated birth year Gender Port of Departure Ethnicity/Nationality Ship Name View Ship
Johannes Halsen 5 Apr 1907 abt 1886 Male Liverpool, England Scandinavian Baltic
Olai Thomas Olsen Halsen 5 Apr 1907 abt 1887 Male Liverpool, England Scandinavian Baltic
Hilsen
Arne Einar Berg
Data Source: New York Passenger Lists, 1820-1957
--------------------------------------------------------------------------------
View Record Name Arrival Date Estimated birth year Gender Port of Departure Ethnicity/Nationality Ship Name View Ship
Johannes Halsen 5 Apr 1907 abt 1886 Male Liverpool, England Scandinavian Baltic
Olai Thomas Olsen Halsen 5 Apr 1907 abt 1887 Male Liverpool, England Scandinavian Baltic
Mange takk! Det kan jeg bekrefte. På søkestedet Findmypast.com kommer det fram at andre personer med navn Holsen på samme skip som Lars Peder var Johs og Olai. Dette må være de samme to personene som du nevner.
Du nevte et eksempel på feilstaving av navn, og det er vel ikke utenkelig at også Lars Peder (Rasmussen) Holsen også kan ha blitt feilstavet eller forandret.
mvh Hallvard
Du nevte et eksempel på feilstaving av navn, og det er vel ikke utenkelig at også Lars Peder (Rasmussen) Holsen også kan ha blitt feilstavet eller forandret.
mvh Hallvard
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Lars Peder står på samme side som de andre Holsen guttene - se vedlegg linje 17.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
hva het forresten foreldrene til Lars Peder, og hvor var han i 1900 tellingen?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Siden Lars Peder står i skipsmanifestet, så ankom han nok Ellis Island, fordi disse listene skulle stemme med antall immigranter. Rederiet måtte betale en avgift pr. hode, og dette ble utregnet i forhold til skipsmanifestene. Så derfor kan du regne med at han i hvertfall ankom Ellis Island.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
"Feilregistrering" var nøkkelen til å finne Lars Peder Rasmussen Holsen i passasjerlisten. Jeg tok en gjennomgang av alle passasjerene med Baltic den 5. april 1907. Da jeg kom til det underlige navnet "Pede Rassmussen Nalsenlars" gikk jeg inn i den originale listen og der fant jeg Halsen Lars Peder Rasmussen.
Så han kom til New York, men det at han ikke sendte et livstegn hjem, tyder på at noe har skjedd like etter immigrasjonen.
mvh Hallvard
Så han kom til New York, men det at han ikke sendte et livstegn hjem, tyder på at noe har skjedd like etter immigrasjonen.
mvh Hallvard
- Kontakt:
Det var mange som ikke kom seg til å skrive hjem
Men - hva het foreldrene til Lars Peder?
Men - hva het foreldrene til Lars Peder?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Det ser da vitterlig ut som om Lars Peder skal til sin far "Halsen Knutsen" - men jeg trenger svar av deg for å kunne lete videre.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Foreldrene til Lars Peder var Rasmus Olsen Holsen (1852 - 1918) og Anna Nilsdatter (1847 - 1890) som levde på Holsen i Førde. Så vidt jeg vet hadde ikke Lars Peder noen nær slekt i USA da han kom dit.
mvh Hallvard
mvh Hallvard
- Kontakt:
ok, men uansett så ser det ut som han har satt "father" foran denne personen, og det står også i emigrantprot. for Bergen at han dro til familie i Warren Minnesota (i Marshall County)
Så det bør kanskje sjekkes ut - hvem denne Halsen Knutson kan være.
Jeg har gjennom årene funnet utallige "forsvunne" emigranter, som aldri var blitt hørt fra. Så akkurat det tar jeg med en klype salt.
Noen var ikke skriveføre, andre likte det bare ikke, noen var for travle, hadde liksom ikke nåe å skrive hjem om, og noen igjen følte at det ikke var så bra som de hadde håpet, og ville ikke skrive hjem av den grunn.
Men - det kan være som du sier også, at noe tilstøtte ham. Men -da burde noen hjemme ha fått vite noe, det var jo mange fra samme bygda som dro til samme område, og det var allerede en som ventet Lars Peder i Minnesota.
Så det bør kanskje sjekkes ut - hvem denne Halsen Knutson kan være.
Jeg har gjennom årene funnet utallige "forsvunne" emigranter, som aldri var blitt hørt fra. Så akkurat det tar jeg med en klype salt.
Noen var ikke skriveføre, andre likte det bare ikke, noen var for travle, hadde liksom ikke nåe å skrive hjem om, og noen igjen følte at det ikke var så bra som de hadde håpet, og ville ikke skrive hjem av den grunn.
Men - det kan være som du sier også, at noe tilstøtte ham. Men -da burde noen hjemme ha fått vite noe, det var jo mange fra samme bygda som dro til samme område, og det var allerede en som ventet Lars Peder i Minnesota.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Takk for tipsene!
Når jeg prøver å lese immigrantprotokollen blir jeg usikker på hvilke opplysninger som gjelder for den enkelte person. Men jeg får det til at det er reisemålet "Warren, Minn" som gjelder Lars Peder. Dette stemmer også med reisemålet oppgitt ved utreise. Jeg klarer ikke å koble navnet "Knutsen" til Lars Peder.
Basert på Census 1900 hadde Lars Peder flere slektninger i Marshall, Minnesota: Ole M. Holsen (sønn av en tremenning) i Warren, og Ole O. Holsen (onkel) i Vega.
Lars Peder kom kanskje ikke fram til slektningene i Warren? De har da kanskje skrevet til familien på Holsen at Lars Peder aldri kom.
Ved farens (Rasmus Olsen Holsen) død i 1918 ble det opplyst at han etterlot seg tre barn fra første ekteskap (etter det jeg kan se hadde han fire barn, Oluf, Johanna, Matha og Lars Peder, i første ekteskap, og de tre som ble i Norge levde på dette tidspunktet). Det virker som Lars Peder var regnet som død i 1918.
mvh
Hallvard
Når jeg prøver å lese immigrantprotokollen blir jeg usikker på hvilke opplysninger som gjelder for den enkelte person. Men jeg får det til at det er reisemålet "Warren, Minn" som gjelder Lars Peder. Dette stemmer også med reisemålet oppgitt ved utreise. Jeg klarer ikke å koble navnet "Knutsen" til Lars Peder.
Basert på Census 1900 hadde Lars Peder flere slektninger i Marshall, Minnesota: Ole M. Holsen (sønn av en tremenning) i Warren, og Ole O. Holsen (onkel) i Vega.
Lars Peder kom kanskje ikke fram til slektningene i Warren? De har da kanskje skrevet til familien på Holsen at Lars Peder aldri kom.
Ved farens (Rasmus Olsen Holsen) død i 1918 ble det opplyst at han etterlot seg tre barn fra første ekteskap (etter det jeg kan se hadde han fire barn, Oluf, Johanna, Matha og Lars Peder, i første ekteskap, og de tre som ble i Norge levde på dette tidspunktet). Det virker som Lars Peder var regnet som død i 1918.
mvh
Hallvard
- Kontakt:
Navnet kan være feil, navnet kan være oppfattet feil av personen som skrev det, eller det kan være at Lars Peder prøve å være litt engelsk... ddet er i hvertfall helt sikkert at navnet "Father Halsen Knutsen" er den linjen som hører til Lars Peder.
Er det Lars som bor som fostersønn hos Lars Endresen i 1900?
Jeg har myst litt rundt i folketellinger og andre kilder, men finner han heller ikke.
Dersom du har tilgang til 1910-census, kunne du kanskje bladd deg gjennom Warrenton og sett om du fant noen som kunne ligne på denne "faren", men det kan nok være at han skulle til sin tremennings sønn. Etter det jeg ser, er det Holsen der i 1910.
Er det Lars som bor som fostersønn hos Lars Endresen i 1900?
Jeg har myst litt rundt i folketellinger og andre kilder, men finner han heller ikke.
Dersom du har tilgang til 1910-census, kunne du kanskje bladd deg gjennom Warrenton og sett om du fant noen som kunne ligne på denne "faren", men det kan nok være at han skulle til sin tremennings sønn. Etter det jeg ser, er det Holsen der i 1910.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Ifølge skannede kirkebøker 1888 (fødsel og dåp) og 1903 (konfirmasjon) er det Rasmus Olsen Holsen som er far til Lars Peder Rasmussen Holsen som ifølge Sogn og Fjordane Fylkesarkiv emigrerte over Bergen 22. mars 1907.
Må det ikke være en feilregistrering/forveksling når "Halsen Knutsen" blir koblet til Lars Peder, istedet for "Warren Minn" på linjen under, som er det Lars Peder har oppgitt som reisemål ved utreise?
mvh Hallvard
Må det ikke være en feilregistrering/forveksling når "Halsen Knutsen" blir koblet til Lars Peder, istedet for "Warren Minn" på linjen under, som er det Lars Peder har oppgitt som reisemål ved utreise?
mvh Hallvard
- Kontakt:
Begge linjene tilhører innføringen til Lars Peder, det er bare å "regne nedover". Og Warren er vi jo sikre på (Warrenton som det vel het)
Jeg er nok sikker på at det er "father" som er feil, kan være "friend"l. Det å finne denne Halsen Knutsen hadde vært interessant. Kanskje du greier å finne en Knut fra Holsen som emigrerer?
Jeg er nok sikker på at det er "father" som er feil, kan være "friend"l. Det å finne denne Halsen Knutsen hadde vært interessant. Kanskje du greier å finne en Knut fra Holsen som emigrerer?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Har sjekket Sogn og Fjordane Fylkesarkiv http://fylkesarkiv.no "Emigrantar som utvandra over Bergen Hamn i åra 1874 til 1924". Finner ingen Knut eller Knutsen blant de som hadde Holsen i etternavnet.
mvh Hallvard
mvh Hallvard
Dette er en nøtt!
Man må kunne gå ut fra at familien på Holsen i Førde gjorde alt hva de kunne for å finne ut hvordan det gikk med Lars Peder, som var 18 år da han reiste. De må ha snakket med naboer og andre i grenda som hadde folk i Amerika, og brukt det nettverket de hadde for å etterlyse ham og høre om noen visste noe.
Når han ifølge min bestemor, hans halvsøster, likevel var betraktet som "sporløst borte i Amerika", d.v.s. ingen visste noe, tyder det vel på en ulykke eller at han ble utsatt for en kriminell handling, eller at han skiftet identitet.?
mvh Hallvard
Man må kunne gå ut fra at familien på Holsen i Førde gjorde alt hva de kunne for å finne ut hvordan det gikk med Lars Peder, som var 18 år da han reiste. De må ha snakket med naboer og andre i grenda som hadde folk i Amerika, og brukt det nettverket de hadde for å etterlyse ham og høre om noen visste noe.
Når han ifølge min bestemor, hans halvsøster, likevel var betraktet som "sporløst borte i Amerika", d.v.s. ingen visste noe, tyder det vel på en ulykke eller at han ble utsatt for en kriminell handling, eller at han skiftet identitet.?
mvh Hallvard
- Kontakt:
ulykke osv - jo. Men - hvorfor skulle han "skifte identitet", og ikke varsle familien hjemme om dette, dersom forholdet var så bra at de ville ha etterlyst ham dersom de ikke hørte noe? Synes det høres rart ut Men - det kan hende han amerikaniserte navnet sitt,
Men - det skjedde mye rart, så det kan jo hende det skjedde noe med han, og at han ikke hadde papirer på seg til identifikasjon f.eks... da er det vel nåla i høystakken du leter etter.
Kanskje Margit greier å se noe her som ikke jeg ser? Hun er Minnesota ekspert.
Men - det skjedde mye rart, så det kan jo hende det skjedde noe med han, og at han ikke hadde papirer på seg til identifikasjon f.eks... da er det vel nåla i høystakken du leter etter.
Kanskje Margit greier å se noe her som ikke jeg ser? Hun er Minnesota ekspert.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
jeg fant denne...
Peter Holson
Age in 1910: 24
Estimated birth year: abt 1886
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Boarder
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Home in 1910: Bronx Assembly District 34, New York, New York
Marital Status: Single
Race: White
Year of Immigration: 1909
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Thomas Hansen 23
Anna Hansen 29
Salyar Hansen 2/12
Thomas Holson 27
Peter Holson 24
Alex Holson 20
F. år og immigrant år er 2 år galt... men.. du kan jo ta vare på den
Peter Holson
Age in 1910: 24
Estimated birth year: abt 1886
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Boarder
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Home in 1910: Bronx Assembly District 34, New York, New York
Marital Status: Single
Race: White
Year of Immigration: 1909
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Thomas Hansen 23
Anna Hansen 29
Salyar Hansen 2/12
Thomas Holson 27
Peter Holson 24
Alex Holson 20
F. år og immigrant år er 2 år galt... men.. du kan jo ta vare på den
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Takk for tips! Mest sannsynlig at noe har skjedd, og at det har manglet papirer til identifikasjon. Om han hadde vært i live og istand til det, ville han gitt livstegn fra seg. Han kom forresten fra en politisk aktiv familie (f.eks. farfar stortingsmann og tremenning stortingsmann) der det nok var vanlig å diskutere og kommunisere med andre.
Om det var slik at noe tilstøtte ham like etter immigrasjonen, ville vel den lokal politimyndighet bli koblet inn. Hvordan ville en slik sak bli behandlet av politiet i USA i 1907? Finnes det noe arkiv på slike "uavklarte" saker?
mvh Hallvard
Om det var slik at noe tilstøtte ham like etter immigrasjonen, ville vel den lokal politimyndighet bli koblet inn. Hvordan ville en slik sak bli behandlet av politiet i USA i 1907? Finnes det noe arkiv på slike "uavklarte" saker?
mvh Hallvard