Forfedre til Thorer Hansen (f. 1804)
Moderator: MOD_Østfold
Forfedre til Thorer Hansen (f. 1804)
Jeg er på jakt etter foreldrene til Thorer Hansen (f. 22. jan. og døpt 26. febr. 1804). Han var gift med Petra Olsdtr. Maalen.
De hadde i hvert fall datteren Helene Thorersdtr. Bjørketvedtplass (f. 12. febr. 1835).
Håper noen finner disse forfedrene for meg. Takker så mye på forhånd.
Hermod Moursund
De hadde i hvert fall datteren Helene Thorersdtr. Bjørketvedtplass (f. 12. febr. 1835).
Håper noen finner disse forfedrene for meg. Takker så mye på forhånd.
Hermod Moursund
Re: Forfedre til Thorer Hansen (f. 1804)
Hei Hermod
Dette er vel dåpen til Thorer :
Dåp 1804
Foreldre: Hans Thorersen og Anne Hansdatter Asper ?
Jeg prøver meg på faddernes også, men litt usikker: Inger og Svennung Asper? Christine Asper?
Anders Asper? og Ragnild Hansdatter Leppestad? Jeg finner ikke Asper el. Leppestad så mulig at det er galt
Kanskje andre kan bedre??
Dette er vel dåpen til Thorer :
Dåp 1804
Foreldre: Hans Thorersen og Anne Hansdatter Asper ?
Jeg prøver meg på faddernes også, men litt usikker: Inger og Svennung Asper? Christine Asper?
Anders Asper? og Ragnild Hansdatter Leppestad? Jeg finner ikke Asper el. Leppestad så mulig at det er galt

Kanskje andre kan bedre??
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Står vel Asper Plass under de fleste og Leppestad Plass 

Tusen hjertelig takk for svarene.
Jeg tror jeg har funnet ekteskap mellom Hans Thorersen og Anne Hansdtr. Det ser vel ut til at de enkemann og enke. Er det noen som er flink til å tyde prestens skrift? Jeg får ikke med meg alt der.
Går det an å finne deres forrige ekteskap? Takk på forhånd for all hjelp.
Jeg tror jeg har funnet ekteskap mellom Hans Thorersen og Anne Hansdtr. Det ser vel ut til at de enkemann og enke. Er det noen som er flink til å tyde prestens skrift? Jeg får ikke med meg alt der.
Går det an å finne deres forrige ekteskap? Takk på forhånd for all hjelp.
Asper ligger i Spydeberg for det har jeg vært borti før. Leppestad er vel Lippestad i nåværende Høbøl som lå under Spydeberg før i tiden.
Mange her er god til å tyde skrift, så det er bare å legge ut så får du alltids svar.
Inger
Mange her er god til å tyde skrift, så det er bare å legge ut så får du alltids svar.
Inger
Sist redigert av dn12222 den 24. juni 2007 kl. 23.28, redigert 1 gang totalt.
Takk, Inger Margrethe.
Jeg kan ikke dette med vedlegg, så jeg nøyer meg med å oppgi 12. juli 1802 som vielsesdato for Hans Thorersen og Anne Hansdtr. Asper - og håper at noen kan hjelpe meg.
Jeg kan ikke dette med vedlegg, så jeg nøyer meg med å oppgi 12. juli 1802 som vielsesdato for Hans Thorersen og Anne Hansdtr. Asper - og håper at noen kan hjelpe meg.
Har greid å tyde noe fra kirkeboka for 1802 - vielsen til Hans Thorersen og Anne Hansdtr. Bak Hans står det "Rudplass af Krogstad" og bak Anne står det "Egelandplass" - tror jeg da.
Hva tyder det?
Hva tyder det?
Egeland er en gård i Spydeberg. Rudsplass i Kråkstad er en annen kommune og prestegjeld. Bla. Ski ligger i Kråkstad. Sender med denne linken slik at du får studert gårder i Kråkstad/Ski. http://www.ski.no/Article.aspx?ID=2856
Inger Melbøe
Inger Melbøe
Takk, Inger Margrete. Da vet jeg det.
Det er to Hans Thorersen i FT 1801, men går ut fra at det er den eldste av dem, f. 1756. Der antagelig med den første kona?
Det er to Hans Thorersen i FT 1801, men går ut fra at det er den eldste av dem, f. 1756. Der antagelig med den første kona?
Om vi går ut fra at Hans Thorersen (f. ca. 1756) som er faren til Thorer Hansen (f. 1804), kan vi finne Hans' foreldre?
Ved FT 1801 var han på Mork søndre (Pladsen wollene under præstegaarden, som det står i FT) og da gift med Ellen Johannesdtr. De hadde der tre barn: Helena (f. 1792), Berte (f. 1795) og Hans (f. 1798). Ellen må da ha dødd og Hans giftet seg med Anne Hansdtr. Asper (f. 1764) fra Krogstad i Akershus.
Ved FT 1801 var han på Mork søndre (Pladsen wollene under præstegaarden, som det står i FT) og da gift med Ellen Johannesdtr. De hadde der tre barn: Helena (f. 1792), Berte (f. 1795) og Hans (f. 1798). Ellen må da ha dødd og Hans giftet seg med Anne Hansdtr. Asper (f. 1764) fra Krogstad i Akershus.
Hans' første vielse skjedde 23. juli 1790 med Ellen Johannesdtr. Det ser ut til at Elen kom fra Ramstad og Hans fra Hov. Kan dette stemme?
Trodde først at det var Hans' far som sto som forlover, men det er det kanskje ikke - Thorer Larsen?
Trodde først at det var Hans' far som sto som forlover, men det er det kanskje ikke - Thorer Larsen?