Hei I
Er det noen som kjenner til denne karen, kona hans eller familiene bakover i tid ?
Hans Martinius Hansen er f. ca 1830, han er konfirmert 27.06. 1847 og gifter seg
13.07.1854 med Erika Olsdtr f. ca 1829, ( oppl. fra Alstahaug kirkebok )
Hans Martinius foreldre tror jeg er Hans Benjaminsen og kona Oline
Erikas er Ole Olsen mora ukjent.
Mvh
Odd Hansen
Hans Marthinius Hansen f. ca 1830
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: TRONDHEIM
- Geir Tverå
Re: Hans Marthinius Hansen f. ca 1830
Jeg han bidra med følgende:
Hans Benjaminsen var fra Hamnes i Alstahaug, og du vil finne han der sammen med foreldrene i 1801.
Faren, Benjamin Gabrielsen, oppgis i innrulleringsmanntallene 1809 - 1824 å skulle være fra Leirfjord (i 1824 oppgis Sommerset i Leirfjord).
Mvh
Geir
Hans Benjaminsen var fra Hamnes i Alstahaug, og du vil finne han der sammen med foreldrene i 1801.
Faren, Benjamin Gabrielsen, oppgis i innrulleringsmanntallene 1809 - 1824 å skulle være fra Leirfjord (i 1824 oppgis Sommerset i Leirfjord).
Mvh
Geir
- Geir Tverå
Litt mer:
Benjamin Gabrielsen oppgis å være 19 år da det blir holdt skifte etter hans mor Berit Andersdatter på Sommerset i 1778. Benjamins far het Gabriel Hansen. Gabriels opphav greier jeg ikke uten videre finne ut av, men Berit var datter av Anders Michelsen Breimo (som nok var blitt oppatgift med ei Marit Olsdatter ved skifte i 1764).
Mvh
Geir
Benjamin Gabrielsen oppgis å være 19 år da det blir holdt skifte etter hans mor Berit Andersdatter på Sommerset i 1778. Benjamins far het Gabriel Hansen. Gabriels opphav greier jeg ikke uten videre finne ut av, men Berit var datter av Anders Michelsen Breimo (som nok var blitt oppatgift med ei Marit Olsdatter ved skifte i 1764).
Mvh
Geir
-
Hei Geir !
Takk for responsen. Det var moro å få et par generasjoner til bakover.
Her er et lite problem jeg fikk da jeg lette etter konfirmasjonene på Hans og søsknene:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 0296.jpgen.
Her er konfirmasjonen til Hans Benjaminsen, men på venstre side er det ei Ane
Benjaminsdtr fra Hamnes som er 19 år ved konfirmasjonen. Det må jo være en
eldre søster av Hans men hun finns ikke i 1801-tellingen, kan hun være oppvokst
på en annen gård eller er det flere Benjaminer med barn i området ?
Finner også ei Christina Benjaminsdtr konf. 1817, hun er 16 år, så antagelig født etter
tellinga.
Takk for hjelpen !
Mvh
Odd
Takk for responsen. Det var moro å få et par generasjoner til bakover.
Her er et lite problem jeg fikk da jeg lette etter konfirmasjonene på Hans og søsknene:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 0296.jpgen.
Her er konfirmasjonen til Hans Benjaminsen, men på venstre side er det ei Ane
Benjaminsdtr fra Hamnes som er 19 år ved konfirmasjonen. Det må jo være en
eldre søster av Hans men hun finns ikke i 1801-tellingen, kan hun være oppvokst
på en annen gård eller er det flere Benjaminer med barn i området ?
Finner også ei Christina Benjaminsdtr konf. 1817, hun er 16 år, så antagelig født etter
tellinga.
Takk for hjelpen !
Mvh
Odd
- Geir Tverå
Det er vanskelig å få klarhet i dette uten tilgang til kirkeboka før 1801. Det er flere muligheter. Dersom hun befant seg et annet sted (lite sannsynlig), må hun finnes må en annen gard i området. En annen mulighet er at hun rett og slett har falt ut av tellingen. En tredje mulighet er at hun er innført med feil, eller ufulstendig, navn. En siste mulighet er at hun ikke var en søster, men ei jente/tjenestetaus, som bodde på Hamnes i 1818. En ting er i hvert fall sikkert. Det var bare en bruker ved navn Benjamin på Hamnes i det aktuelle tidsrommet.
Mvh
Geir
Mvh
Geir
-
- Sted: MOSJØEN
- Kontakt:
Odd skrev:Hei I
Er det noen som kjenner til denne karen, kona hans eller familiene bakover i tid ?
Hans Martinius Hansen er f. ca 1830, han er konfirmert 27.06. 1847 og gifter seg
13.07.1854 med Erika Olsdtr f. ca 1829, ( oppl. fra Alstahaug kirkebok )
Hans Martinius foreldre tror jeg er Hans Benjaminsen og kona Oline
Erikas er Ole Olsen mora ukjent.
Mvh
Odd Hansen
Hei
Ser dere skriver lit om slekta mi her

Edrika gikk under mange navn, i kirkeboka da hun giftet seg med Hans kaller hun seg Erika å når Lise Kristine ble født i 1859 står det i kirkeboka at hun heter Elen Rikka.
Hans Martinius var gift 3 ganger å døde 22 september 1921
MVH
Tor Åge