Hva gjør jeg når jeg ser åpenbare feil i andres data ?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Leif Salicath
Sted: SKI

Hva gjør jeg når jeg ser åpenbare feil i andres data ?

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2007 kl. 14.51

En av mine 4. oldemor's ektemann figurerer på diverse innsendte slektstre (DISTREFF), men veldig ulikt, dog har alle samme fødselsdato, fødested mv. så jeg er sikker på at det er samme person også fordi jeg har ganske sikkert kildemateriale. Videre er treene under helt feil for de som har "feil". Mine data stemmer altså bare med en av familietreene og de 3 andre er nok feil.

Som ny må jeg spørre; Skal jeg bare sende inn mine data og la det være med det, eller gjør jeg noen oppmerksom på slike ting ? :roll:

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når jeg ser åpenbare feil i andres data ?

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. mars 2007 kl. 15.32

Distreffbidragene er jo i utgangspunkt en måte å få kontakt med andre.

Du kan jo ta kontakt med de andre og opplyse at de har uriktige data og evt. be disse om å sende inn oppdateringer på sine data. Det kan jo være at de mnagler riktig data og vil sikkert sette pris på ajourførte data.

De har sikkert også noen opplysninger som kan være til nytte for deg.
Det er jo tydelig at du sansynligvis er i seltket med flere andre bidragsytere til Distreff.

Ellers anbefaler jeg jo at du forsetter å sende inn dine oppdaterte data. Desto flere som oppdaterer desto bedre grunnlag har en.

dn20051
Sted: HOSLE
Kontakt:

Legg inn av dn20051 » 2. mars 2007 kl. 16.18

Jeg ville blitt glad om noen tok kontakt, hvis de så noe feil hos meg :D

Mvh. Marianne

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 2. mars 2007 kl. 16.31

For å være diplomatisk - du bør ikke kontakte andre å si at de har feil (og du rett), men heller innby til diskusjon og spørre om hvordan de er kommet til de resultatene de har. Det kan jo tenkes at det er du som har feil. Så får argumentasjonen avgjøre hva som er rett.

Leif Salicath
Sted: SKI

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2007 kl. 17.16

Takk for gode svar. Selvsagt må emnet angripes svært forsiktig. Helt enig med Arild K.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 2. mars 2007 kl. 17.45

Hei Leif og velkommen som nytt DIS medlem :)

Fint at du tok dette opp. Har selv vært for sløv både ved å sende inn bidrag for oppdatering ( takk Otto ) samt å ta kontakt med andre bidragsytere der jeg ser vi har ulikheter på "samme" person.

Har nå sendt inn oppdatering så da gjenstår "å skape kontakt" når bidraget er på plass.

Arild hadde fin fremgangsmåte på hvordan jeg skal gjøre det :)
Vennlig hilsen Gry

dn21345
Sted: NARVIK

Legg inn av dn21345 » 13. juni 2007 kl. 14.41

Det er svært mange som har lest denne tråden på kort tid, så det er tydeligvis mange som er opptatt av temaet... - Jeg er enig med med dere som sier at emnet "feil i data" må tilnærmes forsiktig. Det KAN jo være at andre sitter på annen informasjon som tilsier at de mener å ha rett.

Jeg har stilt spørsmål på dette foraet vedrørende en person som jeg har registrert i min datters farsslekt. Fant denne personen noe senere, da jeg gikk inn på registrerte slektskart, og fant ulike løsninger på hvem som var hans far igjen. De ulike "løsningene" var noe jeg hadde problematisert over i mitt innlegg.

Siden det var en rekke personer som hadde registrert samme person som meg håpet jeg jo at noen av dem ville gi respons, enten de var enig i min konklusjon eller ikke. Men jeg fikk ingen svar.

Nå er det sommer, og slektsforskning får vike litt til fordel for andre aktiviteter en tid fremover. Håper imidlertid å kunne ta tak i de ulike løse trådene til høsten. Men forventningene til dette foraet er nok justert noe for min del.

Dog, det må ikke glemmes at jeg har fått respons på andre innlegg som har vært kjempenyttige! Lærer også en del med å lese innlegg i andres "forskning". I et aktivt forum håper jeg selvsagt å kunne bidra med informasjon der det er mulig, tenker at jo større aktivitet desto flere vil oftere være innom her, - kanskje flere vil være aktive brukere også?

Uansett, så ønsker jeg en fin sommer for alle, enten den skal inneholde slektsforskingsaktivitet eller ikke! :mrgreen:
mvh Rigmor

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»