Hjelp til tyding av kirkebokoppslag.
Moderator: MOD_Østfold
-
- Sted: TØNSBERG
Hjelp til tyding av kirkebokoppslag.
I kirkebok for Aremark i prioden 1745 - 1795 under trolovede på side 136 står det: Dec d 21 ektet ungkarl Brynnild Johannesen Qværnmoen med pigen Britta Pedersdatter nordre ?????? : ? Resten av teksten er leselig.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Håper noen kan hjelpe meg med tyding av teksten.
Mvh
Anne-Lise Toft Eddie
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Håper noen kan hjelpe meg med tyding av teksten.
Mvh
Anne-Lise Toft Eddie
Re: Hjelp til tyding av kirkebokoppslag.
Hei Henrik,
er det feil på lenken din du har lagt ut?? Den blir borte ved forstørrelse av den , så siden forsvinner?
Bare til oppl.
Mvh.
Helge R.
er det feil på lenken din du har lagt ut?? Den blir borte ved forstørrelse av den , så siden forsvinner?
Bare til oppl.
Mvh.
Helge R.
-
Hei Helge.
Ja, jeg ser det, har prøvd å legge den inn på nytt, men fortsatt samme fei. Sannsynligvis er det stor pågang som er årsaken. Jeg prøver igjen i morgen.
Takk for tipset.
Mvh Anne-LIse Toft Eddie
Ja, jeg ser det, har prøvd å legge den inn på nytt, men fortsatt samme fei. Sannsynligvis er det stor pågang som er årsaken. Jeg prøver igjen i morgen.
Takk for tipset.
Mvh Anne-LIse Toft Eddie
Hei
Kommer inn på siden (brukte ikke lenken...).
Britta Peders Datter nordre Rørvig, Sv. (altså Sverige).
Mener Rörvik ligger i Nössemark. Kvernmoen ligger jo rett ved grensen til Sverige og Nössemark.
Mvh
Øivind Gulbrandsen
Kommer inn på siden (brukte ikke lenken...).
Britta Peders Datter nordre Rørvig, Sv. (altså Sverige).
Mener Rörvik ligger i Nössemark. Kvernmoen ligger jo rett ved grensen til Sverige og Nössemark.
Mvh
Øivind Gulbrandsen
-
Hei Øivind.
Takk for responsen.
Du har nok rett.
Imidlertid har jeg sett igjennom bygdeboka for Nøssemark, men finner ingen Britta Pedersdatter, jeg har vært igjennom kirkebøkene for Nøssemark, men finner ingen Britta der heller. Så hun kommer nok et annet steds fra. Men det kan tenkes at hun var tjenestejente på nordre Rørvig i Nøssemark da hun giftet seg med Brynnild Johannesen i Aremark.
Tusen takk for hjelpen.
Mvh
Anne-LIse Toft Eddie
Takk for responsen.
Du har nok rett.
Imidlertid har jeg sett igjennom bygdeboka for Nøssemark, men finner ingen Britta Pedersdatter, jeg har vært igjennom kirkebøkene for Nøssemark, men finner ingen Britta der heller. Så hun kommer nok et annet steds fra. Men det kan tenkes at hun var tjenestejente på nordre Rørvig i Nøssemark da hun giftet seg med Brynnild Johannesen i Aremark.
Tusen takk for hjelpen.
Mvh
Anne-LIse Toft Eddie
-
- Sted: ØRJE
Hei Anne-Lise
Rørvik ligger i Øymark, nå Marker Kommune. Er forloverne fra Sverige tror du?
"Holmeg", kan være Holmedal. Allisegmon, eller er det Allingmoen?
Britta var kanskje fra Sverige, som du sier. Ikke så vanlig jentenavn her i traktene, men derimot i Sverige er vel Britta ganske vanlig.
mvh. Solveig
Rørvik ligger i Øymark, nå Marker Kommune. Er forloverne fra Sverige tror du?
"Holmeg", kan være Holmedal. Allisegmon, eller er det Allingmoen?
Britta var kanskje fra Sverige, som du sier. Ikke så vanlig jentenavn her i traktene, men derimot i Sverige er vel Britta ganske vanlig.
mvh. Solveig
Hei igjen
Denne Rørvik ligger nok i Nössemark - jfr. "Sv." som står bak navnet.
Forloverne er nære naboer. Kvernmoen var plass under Holmegil. Alingmoen var en annen plass like i nærheten.
mvh
Øivind
Denne Rørvik ligger nok i Nössemark - jfr. "Sv." som står bak navnet.
Forloverne er nære naboer. Kvernmoen var plass under Holmegil. Alingmoen var en annen plass like i nærheten.
mvh
Øivind
-
Hei Solveig.
Øivind har nok rett i at Britta kommer fra Rørvig i Sverige. Men takk for interessen for spørsmålet.
Mvh Anne-Lise
Øivind har nok rett i at Britta kommer fra Rørvig i Sverige. Men takk for interessen for spørsmålet.
Mvh Anne-Lise