hei, Sigurd Valdemar Persama født:28.07.1893 sønn til Laurits og Sofie, bror til Magna Emilie, bosted Krampenes ifølge 1900-tellinga.
Er det noen som vet noe om han? om han ble gift? om han fikk noen barn? osv.
jorunn
Vadsø/krampenes
Moderator: MOD_Finnmark
Re: Vadsø/krampenes
Sigurd Valdemar ble konfirmert i Vadsø 6/10-1907. Da er bosted fremdeles Krampenes, men hans videre skjebne vet jeg ingenting om. Faren Laurits døde på Krampenes 13/6-1913, 42 år gammel. Sigurds tante Vilhelmine Johnsen f. Persoma, døde i Vardø 25/1-1944, 78 år gammel.
Etternavnet er riktignok skrevet Persama ved FT1900, men det riktige skal nok være Persoma, da navnet høyst sannsynlig stammer fra stedet Persomajärvi i Norrbotten, Sverige (stedet ligger et par mil sør-vest for Øver-Torneå).
Mvh Odd Villy
Etternavnet er riktignok skrevet Persama ved FT1900, men det riktige skal nok være Persoma, da navnet høyst sannsynlig stammer fra stedet Persomajärvi i Norrbotten, Sverige (stedet ligger et par mil sør-vest for Øver-Torneå).
Mvh Odd Villy
hei Odd Villy.
takk for svaret, men jeg har funnet ut om slekta ganske langt bakover, havnet i finnland.
Wihelmine har jeg også funnet + to tanter og en onkel av Sigurd, men Sigurd finner jeg ikke annet at han er konfirmert 04.10.1908. leter i kirkebøker men de er jo så trege for tiden.
jorunn
takk for svaret, men jeg har funnet ut om slekta ganske langt bakover, havnet i finnland.
Wihelmine har jeg også funnet + to tanter og en onkel av Sigurd, men Sigurd finner jeg ikke annet at han er konfirmert 04.10.1908. leter i kirkebøker men de er jo så trege for tiden.
jorunn
Har sjekket kirkebøker for Vadsø bysokn opp til 1930, men kan ikke finne Sigurd Valdemar der, verken blant viede eller blant døde. Kan vel hende at det finnes noe i kirkebøker for Vadsø landsokn, men disse har jeg bare opp til 1917 (døde) og 1912 (viede).
Jeg ser at Petter Persoma (bror til Wilhelm) og mange av hans etterkommere emigrerte til USA, det kan jo være en mulighet at Sigurd også har emigrert.
Odd Villy
Jeg ser at Petter Persoma (bror til Wilhelm) og mange av hans etterkommere emigrerte til USA, det kan jo være en mulighet at Sigurd også har emigrert.
Odd Villy
Hei Odd og andre.
Jeg leter fremdeles etter Sigurd, etter hva jeg vet så har han ikke emigrert. (var i kontakt med etterkommere etter Helene Kristine Persoma, datter til Johan Petter Persoma og Kristine Lovise Abrahmsdatter, De Bor i Indianapolis)
jeg fant Sigurd i Sør-Varanger 1919-1927. gift 21.03.1921 med Andrea Elvine Johansen født 1893? far: A. Johansen. men fikk ikke se om de har noen barn, da de aktuelle kirkebøkene er sperret på nettet. kanskje det er noen som har tilgang på disse i fra annet hold?????
Jorunn
Jeg leter fremdeles etter Sigurd, etter hva jeg vet så har han ikke emigrert. (var i kontakt med etterkommere etter Helene Kristine Persoma, datter til Johan Petter Persoma og Kristine Lovise Abrahmsdatter, De Bor i Indianapolis)
jeg fant Sigurd i Sør-Varanger 1919-1927. gift 21.03.1921 med Andrea Elvine Johansen født 1893? far: A. Johansen. men fikk ikke se om de har noen barn, da de aktuelle kirkebøkene er sperret på nettet. kanskje det er noen som har tilgang på disse i fra annet hold?????

-
- Sted: MJØNDALEN
Mulig du har dette , men har du data på da slekten kom til Norge og Krampenes.
Finnmark fylke, Landsoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 4 (1854-1880), Inn- og utflyttede 1864, side 428. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020602.jpg
Finnmark fylke, Landsoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 4 (1854-1880), Inn- og utflyttede 1864, side 428. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020602.jpg
-
- Sted: VERDAL
Hei! det var koselig å se at ett så "gammelt" innlegg blir lest. Tusen takk. ja jeg har dette, har funnet ut endel om slekta.
Men finner aldri nok
Vi var i Krampenes, Kirkenes o.s.v. i sommer , en ubeskrivelig fin tur.
Smil
var også innom statsarkivet i tromsø og fikk opplysninger der.
Sigurd giftet seg 21.03.1921 med Andrea Elvne Johansen f. 06.07.1893. hun døde 20.09.1966, de hadde ingen barn. men når og hvor sigurd døde finner jeg ikke
Jorunn
Men finner aldri nok

Vi var i Krampenes, Kirkenes o.s.v. i sommer , en ubeskrivelig fin tur.

var også innom statsarkivet i tromsø og fikk opplysninger der.
Sigurd giftet seg 21.03.1921 med Andrea Elvne Johansen f. 06.07.1893. hun døde 20.09.1966, de hadde ingen barn. men når og hvor sigurd døde finner jeg ikke

Jorunn