Hans Christophersen Fuske, evt Fusche

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Sigurd Liøkel Witzøe
Sted: Norge

Hans Christophersen Fuske, evt Fusche

Legg inn av Sigurd Liøkel Witzøe » 25. juli 2006 kl. 5.23

I ministerialprotokoll for Kongsberg 1816-1839 oppgis Hans Christophersen Fuske og Karen Kristine(?) Rasmusdatter-smaaland som foreldre til Rasmus Hansen Fuske (min tipp-tipp oldefar) ved konfirmasjonen i 1828. Jeg prøver å kartlegge hvor Hans Christophersen Fuske kommer fra.

Jeg finner en Hans Christophersen Fudske som konfirmert i Stokke i Vestfold i 1790. Slo han seg ned på Kongsberg og giftet seg der?

Likeledes finner jeg en Hans Christophersen som bor med sin mor, Friderika Olsdtr på Kongsberg ved tellingen i 1801. På Familiy Search finner jeg en Frederikka Olsdatter gift med Hans Jørgen Sjulsen Fusche på Kongsberg 1757. Er "min" Hans Christophersen Fuske sønn av nevnte Fredrikka og Hans Jørgen?

Begge kandidater har andre varianter av navnet Fuske i utgangspunktet, men dette kan evt være feilstavet i kildene?

Solveig Skjelland
Sted: ANDEBU

Re: Hans Christophersen Fuske, evt Fusche

Legg inn av Solveig Skjelland » 25. juli 2006 kl. 10.56

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Re: Hans Christophersen Fuske, evt Fusche

Legg inn av Bjørg Lunde » 25. juli 2006 kl. 11.03

Hei Sigurd,

Rasmus Hansen Fusche er min tip-tip-oldefar også. Jeg har mye info om hans forfedre.

Rasmus' foreldre var Hans Christopher Hans Jørgensen Fusche (1772-1814, sønn av Hans Jørgen Siulsen Fusche og Fridericka Olsd.) og Karen Kristine Rasmusd. Smaaland (1779-1861, datter av Rasmus Hansen Smaaland og Anna Sørensd. Moen).

Send meg en mail på [email protected] så skal jeg sende deg det jeg har videre bakover.

mvh Bjørg Lunde

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»