familien Schjelde-Titran
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
familien Schjelde-Titran
Søker etter opplysninger om familien Schjelde. Min oldemor (Dina Schjelde (1869-1943) tilhørte denne familien, men det er også det meste.
Dette er jo et litt spesielt navn, og det er ikke mange av dem i dag. Hvor kom de fra og når kom de til Frøya?
Vet bare navnet på noen til. Margrethe, Welledine, Ragna. Welledine var mor til Walborg (1910-1990), men hvem var faren?
Håper på svar
Hilsen Dag
Dette er jo et litt spesielt navn, og det er ikke mange av dem i dag. Hvor kom de fra og når kom de til Frøya?
Vet bare navnet på noen til. Margrethe, Welledine, Ragna. Welledine var mor til Walborg (1910-1990), men hvem var faren?
Håper på svar
Hilsen Dag
Re: familien Schjelde-Titran
Hei
Av FT1900 ser det ut som faren kom fra Voss
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=179
I tillegg finnes det en utflyttet sønn Lars på Rissa
mvh
Kristina
Av FT1900 ser det ut som faren kom fra Voss
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=179
I tillegg finnes det en utflyttet sønn Lars på Rissa
mvh
Kristina
I følge Frøyaboka, bind 3:
Plassen Skaget under Dalø:
"......De siste som festet plassen var Ole Schjelde fra Voss og kone Pauline Jensdtr. Bustvik, f. 1849. Barn: Welledine f. 1873, Dina f. 1876, Lars f. 1878, Marie f. 1881, Jensine f. 1885, Margrethe f. 1889 og Ragna f. 1892."
Mvh
Eva S. Røvik
Plassen Skaget under Dalø:
"......De siste som festet plassen var Ole Schjelde fra Voss og kone Pauline Jensdtr. Bustvik, f. 1849. Barn: Welledine f. 1873, Dina f. 1876, Lars f. 1878, Marie f. 1881, Jensine f. 1885, Margrethe f. 1889 og Ragna f. 1892."
Mvh
Eva S. Røvik
Ok, da vet jeg det. Vet noen når denne familien kom til Frøya?
Hvem var faren til Walborg? Hvor ble han av?
Hilsen
Dag
PS! Rett fødselsår for Dina er 1876 (ikke 1869) Min feil.
Hvem var faren til Walborg? Hvor ble han av?
Hilsen
Dag
PS! Rett fødselsår for Dina er 1876 (ikke 1869) Min feil.
Hei igjen
Jeg fant vielsen til Ole og Pauline på Family search. Litt usikkert årstall, men der ser jeg at han het Ola Larsen Schjelde
Finnes 2 aktuelle Ole Larsen på Voss i 1865, men det gir ingen forklaring på Schjelde navnet.
mvh
Kristina
Jeg fant vielsen til Ole og Pauline på Family search. Litt usikkert årstall, men der ser jeg at han het Ola Larsen Schjelde
Finnes 2 aktuelle Ole Larsen på Voss i 1865, men det gir ingen forklaring på Schjelde navnet.
mvh
Kristina
I skannede kirkebøker for Sør-Frøya finner jeg Walborg Ignate Schjelde f. 28/8-1910. Mor Welledine Schjelde Bustvik. Far: Ingvald Carles Johansen (Kverven?) f. 1890. Walborg er uekte barn og døpt på Hitteren.
Hvor ble denne Ingvald C. Johansen av?
I "Norges Bebyggelse" (opplysningene innsamlet i 1953 - 56), Sør-Frøya, Skaget, gnr 3, bnr 13, finnes disse opplysningene:
Skaget ligger ca 50 m fra sjøen. Postadr. Bustvika.
I slektens eie siden 1880, til nåv. eier i 1931.
Eier pensj. lærerinne Welledine Schjelde, f. 22/3-73 på Dahlø.
Leieboere:
1. Margrethe Schjelde, f. 14/4-89 i Skaget
2. Ragna Ruud, f. 29/9-92 smst
3. Walborg Schjelde, f. 28/8-10 smst
Skaget ligger ca 50 m fra sjøen. Postadr. Bustvika.
I slektens eie siden 1880, til nåv. eier i 1931.
Eier pensj. lærerinne Welledine Schjelde, f. 22/3-73 på Dahlø.
Leieboere:
1. Margrethe Schjelde, f. 14/4-89 i Skaget
2. Ragna Ruud, f. 29/9-92 smst
3. Walborg Schjelde, f. 28/8-10 smst
Valborg Schjelde var datter til Ragna Ruud , og ikke Welledine, Ragna hadde også en sønn som het "Oddvar " , om ham vet jeg ikke mere . at Valborgs far het Ingvald C .Johansen har jeg hørt og ha skulle visst være fra Kverva, ( mulig bror til Øyvind Johansen ) når Ola Schjelde kom til Frøya vet ikke jeg men huset på Skaget ble bygd i 1881.