Hans Kristian Lindahl og Maren Johannesdatter

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn18300
Sted: OSLO

Hans Kristian Lindahl og Maren Johannesdatter

Legg inn av dn18300 » 24. november 2005 kl. 13.56

Hei.

Noen som kan hjelpe meg?

Min Olderfar på mors side het Ole Andreas Lindahl f. 7.12.1887. d. i Oslo 21.5.1973
Jeg har en tese om at han var født på Nordrehov og at hans mor og far var Hans kristian Lindal f. 1849 og Maren Johannesdatter f. 1857.
I folketellingen for 1900 finner jeg Ole Hansen født 1887 Nordrehov..

Noen som kan kikke litt i kirkebøker??

Med vennlig hilsen Knut

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: Hans Kristian Lindahl og Maren Johannesdatter

Legg inn av dn10731 » 26. november 2005 kl. 3.26

Hei. Jeg har ikke hatt anledning til å se i kirkebøkene enda. Men navnet Lindahl er ikke av de mest brukte her på Ringerike. Fant litt som trolig er til hjelp.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sakset fra lensmannen på Tyristrand sin dødsanmeldelseprotokoll:
Død 15/3-1925: Enkemand Hans Kristian Olsønn Lindahl, f.11/3-1849 i Nordre Land.
Småbruker, bopel Nyhus i Tyristrand. Dødsfallet meldt 16/3-25 av skogsbest. Syver Foss.

Livsarvinger, navne, alder m.m - Avdødes sønner:
1) Ole Lindal 37 år, bopel Oslo.
2) Martin Lindahl 33 år, bopel Oslo.
3) Kristian Lindahl 30 år, bop. Tyristrand.
4) Thorvald Lindahl 27 år, bopel Tyristrand.
5) Lars Lindahl 35 år, Wis U.S.A.
Samtlige myndige.

Videre følger boets eiendeler: Eiendommen Nyhus med påstående huser i Tyristrand, o.s.v.
Under Anmerkninger er notert: Dr. Sigstad. Hjertefeil. - fortegnelse sendt sorenskriveren
2/4-25.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tyristrand var frem til 1916 en del av Hole. Derefter egen kommune fram til den store kommunesammenslåingen 1964. Ble da, sammen med Norderhov, Ådal, Hønefoss og Hole til storkommunen Ringerike. (Hole fant for noen år siden ut at størst ikke alltid er best og har brutt ut).

Ser du i "Norske Gardsbruk - Buskerud fylke - Bind I - Hole - Modum - Ringerike" utgitt 1990, finner du på side 665 bilde av bruket Nyhus. Du finner også eierfamilien omtalt. Men slike nyere opplysninger legger jeg ikke ut på åpent nett. Opplyser her bare at Hans Lindahl kjøpte eiendommen i 1907.

I tillegg til på Nyhus, finner du navnet Lindahl på 2 andre bruk på Tyristrand. Eierregisteret side 748 viser stien til brukene der fortsatt eies av Hans Lindahls etterkommere.

Mvh Ellef Ellefsen.

dn18300

Legg inn av dn18300 » 26. november 2005 kl. 11.08

Hei Ellef

Tusen takk for din hjelp.

Jeg tror nok ( håper.) Hans Kristian's sønn, Ole Lindal kan være min tippolderfar. Jeg har truffet han selv, men husker ikke så mye om han. Jeg har i alle fall bilder av ham. Det jeg forsøker på er jo å finne litt mer ut om min slekt. Jeg synes selv jeg har kommet ganske langt, men fremdeles noen løse tråder som jeg er usikre på.

Jeg har jo lett etter Ole sine foreldre, og det nærmeste jeg kommer er Hans Ktistian og Maren. Og ut i fra det igjen kommet lengre bakover.

Det som var kjempeint. i din e-post var jo selvfølgelig det du hadde om gården og utskriften fra lensmannen.

Lurte på om du kan svare meg på dette.? Hvor kan jeg få tak i den boken du omtaler? "Norske Gardsbruk" Er det noe man kan få tilgang i på Riksarkivet?. Eller få kjøpt spesielle steder? Jeg har kun vært på Riksarkivet en gang å lest microfisch, så jeg er litt blank på det meste andre der.

Tusen takk for hjelpen din.. :)

med vennlig hilsen

Knut

dn10731

Legg inn av dn10731 » 26. november 2005 kl. 12.54

Hei. Dette ruvende bindet av "Norske Gardsbruk - Buskerud, bind 1, utgitt 1990" er sikkert å få lånt på fjernlån, dersom ikke ditt bibliotek har det. Er ikke sikker på hvorvidt det er å få kjøpt lenger. En telefon til forlagsjefen Svein Knut Granum i Krødsharad vil i så fall gi svar. Hans telefon og adresse finner du ved å søke i telefonkatalogen.

Mener prisen er kr.1.000.- eller kr.1.500.- hvis du kjøper kun 1 bind. Prisen for alle fire bindene fra Buskerud samlet kom på kun kr.2.500.-. Disse er nærmest uunværlige når man pusler med slekter fra "nyere" tid. Nok om det.

Skulle det mot formodning by på problemer å få lånt boka, kan jeg ta kopi av hva som er skrevet om eiendommen Nyhus, samt fotoet av den.

Gjør for ordens skyld merksom på at Buskerud fylke også er dekket av 2 bind Norske Gardsbruk utgitt 1948. Utgaven som kom på 1990-tallet har også med hva som var skrevet om hvert enkelt bruk 1948, men ikke det gamle fotoet. (Nyhus er ikke omtalt i 1948 utgaven).

Jeg skal i helga undersøke litt på 1880-tallet fra Norderhov. Vil se etter Hans Lindahl og sønnen Ole (Andreas) i samme slengen.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 26. november 2005 kl. 14.36

Hei. Hvis fødselsdatoen du oppgir på din oldefar er korrekt, finner du hans dåp i Klokkerbok 18, Norderhov, side 6. (Mikrofilmrull nr 50):

F. 7.des.1887 - dpt. 12.febr.1888 i Norderhov - Ole.
Foreldre: Hmd Hans Kristian Olsen f.1849 og K. Maren Johannesd. f. 1857. Bopel Eggeeie.
Faddere: Kone Karen Nilsdatr. Langerud. Pige Lovise Johannesd Engen, P. Mar(ie?)
Johannesd Bergedal, Ung. Hans Johannesen Engen, Martin Do. Do.

Konfirmert Norderhov 6.april 1902 (Samme rullefilm og samme bok side - 310a):
Ole Lindahl f. 7/12-1887 Egge - Døpt 12/2-1888. Bopel Veholt.
Foreldre Hmd. Hans Kristian Olsen Lindahl oh h. Maren Johannesdtr.
Koppevaksinert 11/7-1888.

Egge, Veholt, Bergedal, Langerud og Engen ligger alle på Ask, ikke langt fra Tyristrand. Det er kun en ting jeg ikke helt forstår - nemlig at oldefaren din het Ole Andreas ? (Det ble og født en Ole Andreas 15.des.1887 i Hønefoss - døpt 8.jan1888 i Norderhov. Men han var sønn av Arb. ved Follumsbrug Edvard Syversen f.1848 og Olava Pedersd. f.1856). Denne skrev seg ikke Lindahl.

Mvh Ellef Ellefsen

dn18300

Legg inn av dn18300 » 26. november 2005 kl. 15.46

Hei igjen Ellef

Er kjempeglad for hjelpen din.

Jeg har sitti og bladd litt i noen papirer samt snakket med min mor. Det er mest sannsynlig at navnet Ole Andreas er feil, men at det skal være Ole Hansen Lindahl, og da begynner vel dette å stemme. Fødselsdatoen er riktig i følge min mor, dette mener hun er 100% sikkert da hun hadde fått det av sin mor igjen.

Jeg skal se om jeg får fjernlånt den boken som du nevnte, slik at du slipper å ta kopier. Men er glad hvis du kan det, hvis jeg ikke får tak i den.

Jeg synes dette er utrolig spennende og gleder meg veldig til å komme dypere inn i familien.

Med vennlig hilsen

Knut

dn10731

Legg inn av dn10731 » 27. november 2005 kl. 10.50

Hei igjen. Fant også dåpen til 3 av brødrene til Ole Lindahl:

Martin f. 25.mai 1891 - dpt. 8.juli.
Foreldre: Inderst Hans Kristian Olsen f.1849 og Hustr. Karen Johannesd. f. 1857. Bopel Ask.
Faddere: Gm.K. (Karen?) Johannesd., Kone Karen Johannesd Engen, Pige Elise Halvorsd Frantserud, Hmd Hans Olsen Solli, Slibearb. Hans Johannesen Engen.
(Her har nok klokkeren surret med navnene og skrevet moren Karen i stedet for Maren).

Kristian f.12.juni 1894 - dpt. 18.aug.
Foreldre: Hmd Hans Olsen f.1849 og Hustr. Maren Joannesdtr. f.1857. Bopel Breieneiet.
Faddere: Gmdk. Karen Langerud, Johanne Johannesdtr Engen, Johanne Henriksdtr, Hans Olsen Solli, Kristian J. Engen.

Thorvald f. 4.juni 1897 - dpt 15.august.
Foreldre: Hmd. Hans Kristian Olsen f.1849 og hustr. Maren Johannesd. f.1858. Bopel Veholt-eiet.
(Her er ingen faddere registrert, da det er anmerket at dåpen fant sted i Hønefoss). Noterte ellers alle faddere da flesteparten nok var søsken av Maren Johannesdatter.

De sto fritt i å velge den mest lagelige kirke på den tid. En stor del av de som egentlig sognet til Norderhov ble døpt, konfirmert eller viet i Hønefoss kirke, endog i andre prestegjeld.

Har ikke funnet vielsen til Hans Kristian Lindahl og Maren Johannesdatter. Har trolig funnet sted mellom 1884 og 1887. Kirkebøkene jeg nå har på hjemmelån dekker tidsrommet både før og etter, men må inn i andre filmuller for å finne akkuret de to årene. Men ved søk i Family Search - IGI finner du at:
Hans Christian Olsen og Maren Johannesdr giftet seg 30.oktober 1885 i Norderhov. -Brudgommens far var Ole Kristoffersen. Brudens far var Johannes Henriksen. Men slike opplysninger må alltid kontrolleres mot kirkeboka.

Kommer jeg over noe mer svarer jeg deg privat. Mvh Ellef.
=======================================

( I etterkant av dette innlegget har spørsmålstilleren og jeg utvekslet endel e-post. Det er fastslått at Ole Hansen Lindahls foreldre var:

Hans Kristian Olsen Lindahl f .11.mar.1849 på Søndre Land - død 15.mar.1925 på Tyristrand og Maren Johannesdatter Fægri f. 8.okt.1857 på Tyristrand - død 11.mar.1919 på Tyristrand.

Hans Kristian Olsen giftet seg som enkemand 30.okt.1885 i Norderhov med enken Maren Johannesdatter. - Hans foreldre var Ole Kristoffersen og Martea Torsdatter. - Marens foreldre var Johannes Henriksen og Lise Christiansdatter.

Etterlysningen har så smått begynt bære frukter. Spørsmålstilleren har pr. 1.nov.2005 også kommet i kontakt med slektninger på Tyristrand. Dette bare som informasjon. i tilfelle andre også kommer borti denne slekta. Mvh Ellef :)

Svar

Gå tilbake til «Hole»