Anders Olsen Ryllen f.1813
Moderator: MOD_Aust-Agder
Anders Olsen Ryllen f.1813
Jeg leter etter informasjon om Anders Olsen Ryllen, som var født på Iveland i 1813 i.flg bygdeboka for Oddernes.
Jeg har kikket igjennom bygdeboka for Iveland, uten å finne noe sted/gård som het Ryllen.
Er det noen som vet noe om dette navnet/stedet?
Anders Olsen Ryllen er i 1865 tellingen for Oddernæs å finne her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61012.wc2&gardpostnr=163&merk=163#ovre
Jeg har kikket igjennom bygdeboka for Iveland, uten å finne noe sted/gård som het Ryllen.
Er det noen som vet noe om dette navnet/stedet?
Anders Olsen Ryllen er i 1865 tellingen for Oddernæs å finne her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61012.wc2&gardpostnr=163&merk=163#ovre
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Re: Anders Olsen Ryllen f.1813
Navnet er vel det som vanligvis blir skreven som Rydlend, Rydlende, Rudlende. Eg har sett på Rydlende i Bjelland i Bjelland bygdebok, utan å finne noe. Rydlende i Grindheim bør også sjekkast.
I Evje og Hornnes er det Rullanhei på grensa til Åseral, vest for Dåsvatn. Men det ser ikkje ut til å ha vore noen gard der oppe på heia.
Der er også ein plass som heiter Rydland et par km nord-vest for Froland kyrkje.
I Evje og Hornnes er det Rullanhei på grensa til Åseral, vest for Dåsvatn. Men det ser ikkje ut til å ha vore noen gard der oppe på heia.
Der er også ein plass som heiter Rydland et par km nord-vest for Froland kyrkje.
Takker for opplysningene! Må kikke litt nærmere på dette.
Harald Søren Storaker skrev:Der er også ein plass som heiter Rydland et par km nord-vest for Froland kyrkje.
Rydland i Froland ble først i 1937 skilt ut fra bruk nr. 5 under gården Vestre Dale
mvh
Rune Landsverk
Moderator: Aust-Agder & Finnmark
Moderator: Telemark & Vest-Agder
Les dette før du poster din etterlysning!
Se under Landekil i Ivelands boka der finner du opplysninger om Anders Olsen. Se spesielt
på fotnoter.
på fotnoter.
Ja der skal jeg absolutt ta en kikk da:-)
- Harald Søren Storaker
- Kontakt:
Eg glømte å nevne alternativet med skrivemåten Røllend. Det er kanskje den som er mest aktuell i dette tilfellet. Den fins i Vennela, Tveit - og Iveland
http://146.2.181.140/output/visveg_VISVEG0482093211.png
http://146.2.181.140/output/visveg_VISVEG0482093211.png
Takker Elling Drange for tipset om Landekil i bygdeboka for Iveland.
Der fant jeg blant annet foreldrene til Anders Olsen Ryllen:
Ole Sørensen Skreeros f.1767
Thodne Andersdtr. Landekil f.1770
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10934&gardpostnr=80#nedre
Ettersom Thodne (Tone) sin familie kommer fra Landekil sto det en del informasjon om dem i bygdeboka for Iveland, så jeg får gå litt videre å kikke på Ole Sørensen (Olav Sørensson)Skreeros, som jeg vil anta er gården i Vegusdal.
Er jo litt nysgjerrig på at Anders Olsen i Oddernes bygdebok blir omtalt med Ryllen, så får se om jeg kan finne ut hvilken forbindelse det er der.
Der fant jeg blant annet foreldrene til Anders Olsen Ryllen:
Ole Sørensen Skreeros f.1767
Thodne Andersdtr. Landekil f.1770
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10934&gardpostnr=80#nedre
Ettersom Thodne (Tone) sin familie kommer fra Landekil sto det en del informasjon om dem i bygdeboka for Iveland, så jeg får gå litt videre å kikke på Ole Sørensen (Olav Sørensson)Skreeros, som jeg vil anta er gården i Vegusdal.
Er jo litt nysgjerrig på at Anders Olsen i Oddernes bygdebok blir omtalt med Ryllen, så får se om jeg kan finne ut hvilken forbindelse det er der.
Sist redigert av dn19004 den 4. juni 2005 kl. 2.07, redigert 3 ganger totalt.
Ser forresten at du Harald har:
Asgjer Gundersdatter Landekil
f.1752 Iveland, Aust-Agder
1790-d.1822 Birkenes, Aust-Agder
Registrert på DIStreff:
http://www.disnorge.no/cgi-bin/disbyt/db02.cgi?execute=member&lingua=no&member=10750&fam=i3504|k$$f1714$&original=1&expires=CgwBVAQLDgVSBlhYAQBWWwFZFw%3D%3D&SID=299e5394c7bb50fb08f9d1b0f2abc325
Etter det jeg kan skjønne er Asgjer, søsteren til min tipp,tipp,tipp,tipp oldemor, Gunhild Gundersdatter Landekil.
Så hvis du har noe å bidra med i den forbindelse, kan du jo poste det her, eller sende meg en mail
Asgjer Gundersdatter Landekil
f.1752 Iveland, Aust-Agder
1790-d.1822 Birkenes, Aust-Agder
Registrert på DIStreff:
http://www.disnorge.no/cgi-bin/disbyt/db02.cgi?execute=member&lingua=no&member=10750&fam=i3504|k$$f1714$&original=1&expires=CgwBVAQLDgVSBlhYAQBWWwFZFw%3D%3D&SID=299e5394c7bb50fb08f9d1b0f2abc325
Etter det jeg kan skjønne er Asgjer, søsteren til min tipp,tipp,tipp,tipp oldemor, Gunhild Gundersdatter Landekil.
Gunder Pedersen f.1712
g.1.gang med Thone Thomasdtr Leipsland f.1724, d.1764
born: Gunhild f.1748, Asgier f.1752, Ragnild f.1754, Ingebor f.1756, Torbor f.1760 og Anne f.1763
Så hvis du har noe å bidra med i den forbindelse, kan du jo poste det her, eller sende meg en mail

- Harald Søren Storaker
- Kontakt:
Nei, eg hadde ikkje noe notert bakover for Asgjer. Mine kilder for henne er BIRKENES I, side 328 og BIRKENES II, side 53.
Eg har nok ikkje hatt Iveland-boka tilgjengelig da eg noterte Asgjer. Så eg takker og bukker for opplysningane som gir meg et par navn til i puslespillet.
Asgjer er ttt-oldemor til kona mi, så eg regner ut at du er 8-menning til mine barn -
Eg har også noen Skreros-folk i databasen, men det er på 1600-tallet. Har du fleire aner for Asgjer Gundersdatter Landekil, så tar eg imot med takk! Og for å få alt på plass, gjerne med sidetallet i Iveland-boka
Eg har nok ikkje hatt Iveland-boka tilgjengelig da eg noterte Asgjer. Så eg takker og bukker for opplysningane som gir meg et par navn til i puslespillet.

Asgjer er ttt-oldemor til kona mi, så eg regner ut at du er 8-menning til mine barn -
Eg har også noen Skreros-folk i databasen, men det er på 1600-tallet. Har du fleire aner for Asgjer Gundersdatter Landekil, så tar eg imot med takk! Og for å få alt på plass, gjerne med sidetallet i Iveland-boka

I Ivelandsboka står det om Landekil gård fra side 309 og utover.
Asgjerd, Asgierd, Asgjer f.1752 står nevnt på side 313 og 314.
Ettersom hun ikke ble på gården står det ikke noe særlig om henne. Men du vil finne en del om familien hennes i Ivelandsboka.
Dette med mere:
Jeg har ikke Ivelandsboka personlig, men har tatt kopi av de sentrale sidene for min egen del, jeg kan godt scanne de og sende til deg?
Jeg tar gjerne imot din liste fra Asgjer og nedover på email, så har jeg litt å pussle med når jeg har litt tid til overs:)
Alltid artig å oppdage ny familie:)
Asgjerd, Asgierd, Asgjer f.1752 står nevnt på side 313 og 314.
Ettersom hun ikke ble på gården står det ikke noe særlig om henne. Men du vil finne en del om familien hennes i Ivelandsboka.
Dette med mere:
Jørgen Landekil
born: Arnald Jørgensøn Landekil
Arnald Jørgensøn Landekil
born: Michel Arnaldssøn Landekil f.1630, Lauridtz Arnaldssøn Landekil f.1628, Peder Arnaldssøn Landekil f.1643
Michel Arnaldssøn Landekil f. 1630
born:Gunder Michelsen Landekil, Torchild Michelsen Landekil f.1658 d.1738 og Arnald Michelsen Landekil.
Gunder Michelsen Landekil
g.m Aaslef Torgiesdtr. Iveland
born: Peder Gundersen Landekil d.1732
Peder Gundersen Landekil d.1732
g.1.gang med Ragnild Biørnsdtr. d.1709
g.2.gang med Gunild Nielsdtr. f.1678 d.1736
born g.1: Guroe f.1708.
born g.2: Gunder f.1712 og Niels f.1715.
Gunder Pedersen Landekil f.1712
g.1.gang med Thone Thomasdtr Leipsland f.1724, d.1764
born: Gunhild f.1748, Asgier f.1752, Ragnild f.1754, Ingebor f.1756, Torbor f.1760 og Anne f.1763
g.2.gang med Anne Gunlefsdtr. Kile d.1773
ingen born.
Jeg har ikke Ivelandsboka personlig, men har tatt kopi av de sentrale sidene for min egen del, jeg kan godt scanne de og sende til deg?
Jeg tar gjerne imot din liste fra Asgjer og nedover på email, så har jeg litt å pussle med når jeg har litt tid til overs:)
Alltid artig å oppdage ny familie:)