Gauperå

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
gj20152
Sted: Arendal

Gauperå

Legg inn av gj20152 » 30. oktober 2013 kl. 19.24

Min direkte ane Ommund Jensen Gauperå var gift med Kirsten Tøriusdatter / Torjusdatter Dalskleiv i Froland.

Bygdeboka Froland Heim og Ætt /v.E.Oland,angir ingen bakgrunn for Ommund. Men at han er født ca. 1725 og død 1782.

Jeg har ikke lykkes å finne ham i kirkebøkene for disse årstallene.

Beskrivelsen av gården Gauperå gir ingen andre mulige "spor" enn en JENS Bjørnsen som "kan ha vært faren"... Teorien er min egen, og er kun basert på at Jens har barn som er samme generasjon som Ommund, og hvor yngste er født i 1724. Og at han kan ha gitt Ommund patronymet JENSEN....

Siden Ommund og kona Kisten Tøriusdatter Dalskleiv hadde 6 barn, er det kanskje andre/ evt. etterkommere,som har funnet opphavet til Ommund?

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Gauperå

Legg inn av dn23027 » 1. november 2013 kl. 12.53

Jeg finner heller ikke noen dåp i kirkebøkene, men du har rett uansett.

Ommund/Aamund døper en datter Gunild i 1753. Hans mor het Gunhild Willumsdatter, så der er det oppkalling. En av fadderne er Siri Jensdatter, Ommunds søster. Dåp nederst venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33

Så bevis på at han er sønn av Jens Bjørnsen: Jens og Gunhild døde begge i 1743, og det er heldigvis skifte etter dem. Gunhild har vært gift før.
Barn fra hennes første ekteskap med Svenning Aanunsen (Aaanonsen):
1. Aanon Svenningsen fullmyndig og har tilhold på gården,
2. Kirsten Svennungsdatter gift med Knud Kiddelsen Arendahl

Barn fra andre ekteskap med Jens Bjørnsen:
1. Aamund Jensen (tror alder er 18 år, vanskelig å tyde. Han er ugift)
2. Siri Jensdatter, 19 år ugift.(tienende hos Aasuld Jaamaas, tror jeg det står)

lenke til skifte. Det begynner nederst venstre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24264/316/

Det står kun disse 4 barna som arvinger, så de andre må være døde før skiftet.

Mvh
Linda

gj20152
Sted: Arendal

Re: Gauperå

Legg inn av gj20152 » 1. november 2013 kl. 19.07

Takk! Nå ble jeg så glad at tårene triller her... Det er så fantastisk en følelse når "historien åpner seg" slik bakover!

Svar

Gå tilbake til «Froland»