Legg inn
av dn16968 » 8. januar 2011 kl. 22.53
Hei igjen!
Jo, litt fjernt er vi i slekt. Anniken Gustavsdtr. (din tipp-tippoldemor) var kusine til en av mine tipp-tippoldemødre (Anniken Gjertsdtr.) og en av mine tipp-tippoldefedre (Søren Johannessen). Anniken var nemlig datter til verksarbeider Gustav Hermansen (døpt 10/5 1754 i Holt) og Ingeborg Olsdtr. Hommelskaar (Vegårshei). Gustav Hermansen var igjen bror til Anniken Gjertsdatters mor (Ellen Hermansdtr.) og Søren Johannessens mor (Karen Hermansdtr.). Og Gustav, Ellen, Karen og 5 søsken til var barn av hammermester Herman Gustavsen (1726-1777) og Anniken Eriksdtr. (1726-1801). Herman og Anniken var for øvrig søskenbarn - barn av de innvandrede, svenske hammersmedene Gustav og Erik Lucassønner.
Navn som går igjen i denne slekta i mange generasjoner, er Anniken, Gustav, Herman, Erik (og et stykke på vei: Lucas). Min farfar, som også var født på Næs verk, het Gustav - og en av mine fettere er oppkalt etter ham. Så det navnet har vært i bruk i alle generasjoner i hvert fall fra rundt 1670 (sannsynligvis tidligere) og til dags dato.
Jeg har skrevet en artikkel om Lucassen-slekta i Grenland Ættehistorielags skrift "Ætt og Annet" nr. 69 (utk. 2006). Jeg sender deg en mail.
Mvh
Oddbjørn
Sist redigert av
dn16968 den 8. januar 2011 kl. 23.08, redigert 1 gang totalt.