Laurtiz Jensen i Sandvika på Borøy
Moderator: MOD_Aust-Agder
Laurtiz Jensen i Sandvika på Borøy
Lauritz Jensen hadde blandt 12 barn en datter Valborg Lauritzdatter Jensen født ca.1878 i Sandvika på Borøy. Hun var nest yngst i siste ekteskap. Hun reiste med to søstre til USA. To kom tilbake til Borøy hvorav en av disse var Valborg. Er det noen som kjenner til hvor hun så ble av? Det ryktes at hun ble gift Landbø men jeg kan ikke finne dokumentasjon på dette.
Re: Laurtiz Jensen i Sandvika på Borøy
Hei hei
Jeg regner med at det er denne Valborg du mener. Legger inn en link til FT 1900.
Vet du om de fikk noen barn?
Jeg har ikke funnet vielsen deres, men leter litt til. Kommer tilb. om jeg finner noe

Jeg regner med at det er denne Valborg du mener. Legger inn en link til FT 1900.
Jeg har ikke funnet vielsen deres, men leter litt til. Kommer tilb. om jeg finner noe

mvh Anne-Lise Skillinghaug
Hei Anne-Lise. Det stemmer - det er rett person. Nå er jeg spent på om du kan finne noe mer. Jeg kjenner ikke til noen etterkommere men det er godt mulig at det finnes.

Hei
Det er ikke lett å finne den vielsen gitt
Men jeg legger inn en link til dåpen til Valborg: f. 25.april 1878.
Og her er noe av familien hennes ved FT 1865.
Kanskje noen har litt flere opplysninger å komme med
Lykke til !!
Det er ikke lett å finne den vielsen gitt

Men jeg legger inn en link til dåpen til Valborg: f. 25.april 1878.
Og her er noe av familien hennes ved FT 1865.
Kanskje noen har litt flere opplysninger å komme med

Lykke til !!
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Heisan
Jeg har registrert ganske mye om Lauritz og hans familie på Borøy men Valborg er for oss et mysterium.
Takk for at du fant fram til eksakte data på fødsel og dåp. Det er uvurderlig hjelp.
Valborg var ung da hun dro over til USA sammen med sine to søsken. Far deres hadde i 1885 død av beri-beri i Philadelphia - og ble gravlagt der. Mulig det finnes passasjerlister på når hun dro - og når hun kom tilbake.
Vi kan ikke annet enn å fortsette å lete etter henne m.fl.

Jeg har registrert ganske mye om Lauritz og hans familie på Borøy men Valborg er for oss et mysterium.
Takk for at du fant fram til eksakte data på fødsel og dåp. Det er uvurderlig hjelp.
Valborg var ung da hun dro over til USA sammen med sine to søsken. Far deres hadde i 1885 død av beri-beri i Philadelphia - og ble gravlagt der. Mulig det finnes passasjerlister på når hun dro - og når hun kom tilbake.
Vi kan ikke annet enn å fortsette å lete etter henne m.fl.

Hei Hans Edgar,
Jeg har sett litt på dette, men finner ikke Valborgs giftermål i noen av de relevante kirkebøker, og jeg finner heller ikke at hun har utvandret til USA. Jeg har imidlertid et stort materiale på hennes forfedre, ca. 80 sider, om dette er av interesse for deg ? Du kan kontakte meg på e-mail: [email protected].
Mvh
Helge Berntsen
Jeg har sett litt på dette, men finner ikke Valborgs giftermål i noen av de relevante kirkebøker, og jeg finner heller ikke at hun har utvandret til USA. Jeg har imidlertid et stort materiale på hennes forfedre, ca. 80 sider, om dette er av interesse for deg ? Du kan kontakte meg på e-mail: [email protected].
Mvh
Helge Berntsen
Overraskelsens tid er ikke forbi. Tar kontakt. 

Anne-Lise skrev:Hei hei
Jeg har ikke funnet vielsen deres, men leter litt til. Kommer tilb. om jeg finner noe![]()
Mysteriet er oppklart

Valborg ble født 25. April 1878 i Solstua,Sandvika på Ytre Borøy, døpt 4. Juni samme år og konfirmert i 1892. Hun giftet seg med Ole Christensen fra Landbø i Tvedestrand den 7. Juni i 1899 i Johanneskirken i Christiania (Oslo). Ekteparet emigrerte til USA 18. Mai 1906 med skipet «Thingvalla» fra Kristiansand S. Hun døde hos sin søster Dora Marie i New York en April-dag i 1967. Ekteparet forble barnløst.
Alle 6 barna etter Gurine fra Pålsrud, med unnatak av Gudrun som giftet seg med Ole G. Evensen fra Bota - emigrerte til USA og slo seg ned i New York.
Litt om den eldste av de 6 barna:
Dora Marie var født i 1864 i Sandvika på Ytre Borøy og døpt 18. Desember samme år. Hun ble konfirmert i 1879 og giftet seg den 16. April 1885 i Dybvåg kirke med Peter Bernhard Christoffersen fra Borøy. Ekteparet fikk to barn: Bolette Chrstoffersen født 16. Januar 1886 og Gudlov født 4. Mars 1891.
Da Peter døde tidlig av «Beriberi» i 1899 emigrerte Dora Marie og barna til USA den 11. September 1902 med linjeskipet «Hekla» og bosatte seg i New York. Vi vet ikke – men det er trolig at begge hennes brødre da hadde opphold i "Kings" i New York.

Hei i Lillesand, flott at du har fått mer kjøtt på beinet i denne saken. For å gjøre det mer komplett så fikk Peter og Dora også en sønn Halfdan i 1888: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Han døde imidlertid allerede 17/1-1889. Ifølge Dypvågbøkene døde Peter allerede i 1892, ikke 1899. Jeg finner imidlertid ikke dødsfallet i kirkebøkene, og undrer hvor opplysningene om beri-beri og 1899 har fremkommet ? Døtrene Bolette og Gudlov ble begge gift i USA, og fikk flere barn. Min biografi om forfedrene til denne familien omfatter idag over 200 sider. Om dette er av interesse for deg, så send meg en e-mail på: [email protected].
Han døde imidlertid allerede 17/1-1889. Ifølge Dypvågbøkene døde Peter allerede i 1892, ikke 1899. Jeg finner imidlertid ikke dødsfallet i kirkebøkene, og undrer hvor opplysningene om beri-beri og 1899 har fremkommet ? Døtrene Bolette og Gudlov ble begge gift i USA, og fikk flere barn. Min biografi om forfedrene til denne familien omfatter idag over 200 sider. Om dette er av interesse for deg, så send meg en e-mail på: [email protected].
Helge skrev: 1. Ifølge Dypvågbøkene døde Peter allerede i 1892, ikke 1899. og -
2. undrer hvor opplysningene om beri-beri og 1899 har fremkommet ?