Innsendt av Unni Knudsen til DIS-Aust-Agder.
Hei.
Leter etter Ingeborg Kristine Jonsdatter eller
Johansdatter, hun gifet seg med Johan Olsen fra Brevik. Hun skal være født ca 1845 i Tvedestrand. har lett etter henne i folketelling 1865, men uten resultat. Er det noen som har kjennskap til henne.
Har funnet Ingeborg i Brevik i 1900 tellingen. Hvor hun het Karlsen til etternavn og var enke og hvor det står at hun er født 1845 i Tvedestrand, det er 1865 tellingen jeg ikke finner henne.
Er takknemelig for svar.
Hilsen Unni.
Tvedestrand
Moderator: MOD_Aust-Agder
Re: Tvedestrand
Innsendt av Unni Knudsen til DIS-Aust-Agder.
Hei.
Har nå funnet Ingeborg Christine Johansdatter, som jeg etterlyste i Tvedstrand.
Har lånt kirkebøker for Holt.
Under komfirmerte i 1859, fant jeg Ingeborg Christine Johnsdatter. Født. 1 jan 1844. Dpt 14 mars 1844. Soggedal? Foreldere: Murer ? John Olsen og Anne Severine Sørensdatter ? Alle af Aall? Usikker på de stedene jeg har skrevet ? bak. Har lett etter denne familien i folketellingen 1865, men kan ikke finne dem, har heller ikke funnet fødselen/dåpen til Ingeborg Cristine.
Er det noen som har kjennskap til denne familien, så er jeg takknemelig for svar.
Hilsen Unni Knudsen
Hei.
Har nå funnet Ingeborg Christine Johansdatter, som jeg etterlyste i Tvedstrand.
Har lånt kirkebøker for Holt.
Under komfirmerte i 1859, fant jeg Ingeborg Christine Johnsdatter. Født. 1 jan 1844. Dpt 14 mars 1844. Soggedal? Foreldere: Murer ? John Olsen og Anne Severine Sørensdatter ? Alle af Aall? Usikker på de stedene jeg har skrevet ? bak. Har lett etter denne familien i folketellingen 1865, men kan ikke finne dem, har heller ikke funnet fødselen/dåpen til Ingeborg Cristine.
Er det noen som har kjennskap til denne familien, så er jeg takknemelig for svar.
Hilsen Unni Knudsen
Det må vel være hun som er registrert i FamilySearch (IGI) som Ingeborg Kristine Johansen, døpt i Sokndal i Rogaland 14. januar 1844. Foreldre: John Olsen og Ingeborg Serine Sorensdr. Jeg har ikke funnet foreldrene igjen i ft. 1865, verken i Tvedestrand eller Holt - men i Tvedestrand er det tre personer som er født i "Sogendal" (antakelig den stavemåten du har funnet i kirkeboken). Faren har muligens arbeidet på Nes Verk, siden det later til at Aall er nevnt. Neste stopp burde altså være kirkebøkene for Sokndal i Rogaland.
Hei.
Jeg har kopi av kirkebøkene for Sokndal i den aktuelle perioden hjemme, og en rask sjekk viser :
Ingeborg Christine f. 1.jan 1844 døpt. 14.jan 1844 foreldre husmann John Olsen og h. Anne Serine Sørensdatter Bøe
Videre har jeg at han var fra Barbodalen, Tromøy, og hun fra Røsvåg. De bodde på Midtbø, Sokndal ihvertfall i perioden 1836 - 1850, de giftet seg også i Sokndal i 1836, og fødselsstedene er tatt fra innførelsen om giftemålet.
Du finner dem på hjemmesidene mine under gården Midtbø, men jeg vet heller ikke hvor de bodde i 1865
Jeg har kopi av kirkebøkene for Sokndal i den aktuelle perioden hjemme, og en rask sjekk viser :
Ingeborg Christine f. 1.jan 1844 døpt. 14.jan 1844 foreldre husmann John Olsen og h. Anne Serine Sørensdatter Bøe
Videre har jeg at han var fra Barbodalen, Tromøy, og hun fra Røsvåg. De bodde på Midtbø, Sokndal ihvertfall i perioden 1836 - 1850, de giftet seg også i Sokndal i 1836, og fødselsstedene er tatt fra innførelsen om giftemålet.
Du finner dem på hjemmesidene mine under gården Midtbø, men jeg vet heller ikke hvor de bodde i 1865
En god John Olsen-kandidat vil da være han som er oppført i FamilySearch (IGI) som født 9. desember 1809 og døpt i Østre Moland, Aust Agder, 10. desember. Foreldre: Ole Pedersen og Marthe Jørgensdatter.
John Olsson Midbø fra Trømøy, sønn av Ole Pederson Barbodalen, Tromøy i Ø.Molands prestegj., 27 år gammel da han
giftet seg 5/4 1836 med
Ane Sirene Sørensdatter Bøe fra Rasvåg, 30 år, døpt 15.6.1806, datter av Søren Sørenson Rasvåg og Birte Axelsdatter Eie, Hidra..
Barn:
1 Søren Beer, født 17/8 1836
2 Marthe Sirene, født 7/9 1838
3 Ole Johannes, født 8/3 1841
4 Ingeborg Christine, født 1/1 1844
5 Wilhelm, født 17/4 1850
giftet seg 5/4 1836 med
Ane Sirene Sørensdatter Bøe fra Rasvåg, 30 år, døpt 15.6.1806, datter av Søren Sørenson Rasvåg og Birte Axelsdatter Eie, Hidra..
Barn:
1 Søren Beer, født 17/8 1836
2 Marthe Sirene, født 7/9 1838
3 Ole Johannes, født 8/3 1841
4 Ingeborg Christine, født 1/1 1844
5 Wilhelm, født 17/4 1850